Views
2 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 8 10 FEBRUARI

PAGINA 8 10 FEBRUARI 2004 Voor ons bunkerstation WAALKADE te NIJMEGEN zoeken wij een: In verband met de groei van onze activiteiten in de sectoren tankvaart, droge lading, containervaart, sleep- en duwvaart en passagiersvaart, zijn wij met spoed op zoek naar: Binnenvaart Matrozen : i.b.v. dienstboekje Stuurlieden : i.b.v. Groot Vaarbewijs of Rijnpatent, Radar en Marifoon Schippers : i.b.v. Groot Vaarbewijs, Radar, Marifoon en ADNR Kapiteins : i.b.v. Rijnpatent tot Bazel, Radar, Marifoon en ADNR Echtpaar : i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim, Radar, Marifoon en ADNR Zeevaart Officieren : i.b.v. vaarbevoegdheidsbewijs STCW 95 HWTK : chief engineer < 3000 kw 2e WTK : HWTK all ships Overheid Operator : i.b.v. MBO wiskunde, vast contract Overige Stuwadoor : i.b.v. heftruckdiploma, ervaring vereist, vast contract Kom langs of bel ons! Veerplein 22, 3331 LE Zwijndrecht, (078) 619 12 90 SCHIPPER/VERKOPER • In bezit van groot vaarbewijs • Bij voorkeur in bezit van radarpatent, ADNR • Commerciële instelling veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 Voor informatie: Dhr. E.J. Bulder, 010-2171600 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 MOTORSCHEPEN M/s Charis bj 1998 2612 ton afm 110x11,45x3,25m 1600 pk CUMMINS inruil mog M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x12.00x3,52m 2 x 1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Margaretha bj 1971 2717 ton afm 108x11,20x3,23m 2x 1000 pk DEUTZ bj 1971 M/s Althea bj 1965 1849 ton afm 95x9,50x3,00m 2 x 600 pk GM inruil mog en evt vast werk M/s bj 1989 3200 ton afm 110x11,40x3,40m 1600 pk DEUTZ M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10.00x2,94m 2 x 600 pk CAT M/s Compari bj 1958 1243 ton afm 80x8.20x2,75m 816 pk bj 2001 inruil mog M/s Desteny bj 1961 786 ton afm 62,50x7,50x2,67m 680 pk CAT M/s Becor bj 1965 625 ton afm 57x6,64x2,57m 550 pk VOLVO BEUNSCHEPEN Mbs Eleonora bj 1975 1402 ton afm 80x8,20x3,25m 750 DEUTZ inruil mog. Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99m met nieuwe motor inruil mog Mbs Brisani bj1998 1604 ton afnm 86x9,50x3,20m 1050 m3 spudpalen 950 kw CUMMINS DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot bj 1940 21x6,50x2,00m 600 pk GM inruil mog of voor starter event vast werk Duwboot Njord bj 1961 15x9,50x1,49m 2 x 480 pk GM met Schottel Duwboot Anja bj 1957 21x5,35x2,40m 780 pk CAT bj 2001 Rijn-en Kanaalvaart Reederij, Bordeauxstr.8,2000 Antwerpen zoekt voor directe indiensttreding: kapitein in bezit van Rijnpatent tot min. Mannheim. Reacties graag op : 0032/32.22.42.28 of 0032/32.34.31.09 TE KOOP: Sleep-werkboot bj. 1952 gelast 17,15 x 4,35 x 1,42 m. h.3,29 m - 185 PK GM in 1998 gerev. Ingebouwd hand/hydr.stuurwerk ruime stuurhut, gesloten achterdek met sleephaak. Kraanschip bj. 1927/ 36 x 6,30 m. Beun 170 m3 - sputpalen 10/14 m. - Hoofdmotor 230 PK - boegschroef 270 PK Kraan Priestman Lion 3 grijpers - Volledige info op aanvraag of zie Werkvlet bj. 1955 h. 2,40 m. 12,10 x 3,52 x 1,50 m. sleepbeting/haak/duwsteven - 240 PK Mercedes Euro 18.000,-- ex btw Koedijk 4, 7241 CL Lochem E-mail : vofdejonge@wxs.nl NIEUWBOUW PROGRAMMA mvs 135 x 11,45 x 3,56 mtr., levering 2004 kvb 172 x 11,45 x 3,60 mtr., levering 2004 mts 135 x 11,45 x 5,30 mtr., levering 2004 TEVENS VOOR ALLE OVERIGE AFMETINGEN NIEUWBOUW TANKERS/CHEMIETANKERS TE KOOP : Mvs Bj 1998, afm 105x9.50 mtr, 2000 ton, 1600 pk Cummins Mvs Marte Meo II, bj 1993, 110x11.40x3.31 mtr, 2709 ton, 1800 pk NIEUW TYPE TANKER 125 x 11,45 x 5,35 mtr. 3500 ton LEVERTIJD JULI 2004 STARTERS OPGELET : Diverse goede schepen prijsgunstig en met financiering Neem voor meer informatie contact op met : Tel. 0573-259011, 06-53 308248, 06-53 125543 TE KOOP Diverse motortankschepen en tankduwbakken TE KOOP LOOPBRUG met nieuwe gegalvaniseerde looproosters. Ongesteunde lengte 20 meter, breedte 1 meter. Belasting 1000 kg, prijs EUR 5.800,- excl BTW af Rotterdam. Tel. 010-4834888, Fax 010-482 23 25 TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20m 1200 pk Mitsubishi Mts Kasia bj 1966 721 ton afm 60x6,60x2,80m 500 pk CUMMINS NIEUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Beunschip 86x9,50x3,60m direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Startende ondernemers gevraagd voor diverse schepen hebben wij diverse financiële mogelijkheden voor u. TOS is op zoek naar een: Kapitein - Met Rijn- en radarpatent tot Mannheim - ADNR – C - Tankerervaring Kapitein - Met patent tot Koblenz - Mosel- ervaring TOS biedt uitstekende arbeidsvoorwaarden en een snelle en goede betaling. Dus zoekt u een prima baan, bel ons dan of kom langs bij één van onze vestigingen. Of kijk op www.tos.nl dé maritieme vacaturesite. Voor handen die de weg weten. www.debotshipbrokers.nl EMCI REGISTERED SHIPBROKER ® W.L.A. de Bot & Dtr. Tel.: 010 - 4667106 Fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl R. LOOS Adviesbureau voor de handel en scheepvaart Informatie: R.Loos, Van der Palmstraat 11, 3332 JL Zwijndrecht Tel. 078-6123521, fax 078-6127744 GSM 0653-222945, E-mail: rl.loos@12move.nl Maritieme personeelsdiensten voor zee- en binnenvaart TOS Rotterdam ‘Westerkadehuys’, Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam Telefoon (010) 436 62 93 Telefax (010) 436 62 86 TOS Vlissingen Boulevard Bankert 308 4382 AC Vlissingen Telefoon (0118) 44 09 11 Telefax (0118) 44 09 12 TOS Delfzijl Landstraat 3 9934 BG Delfzijl Telefoon (0596) 620828 Telefax (0596) 622138 Algemeen E-mail: info@tos.nl Internet: www.tos.nl 24 hrs service: (+31)6557485 09

Veilig vaarwater Ik ontving van een Onderstroom-lezer een mailtje met de jammerklacht dat ik weinig over de binnenvaart schrijf, terwijl ik toch voor een binnenvaartkrant schrijf. Deze nachtgedachten zijn aan u opgedragen, beste jammerklacht. Nadat ik gisteren de computer uitgeknipt had, dacht ik een lekker rustig nachtwandelingetje te maken door mijn hometown Nijmegen. Ik had weer een schippersverhaaltje dat niet over schippers ging geschreven, en was zelfgenoegzaam tevreden over het eindresultaat. En dat dwingt mij er doorgaans toe met het water te gaan praten, te kijken naar de voorbijpruttelende nachtdiesels. Het asfalt van de straat strekt zich voor mij uit als in afval drijvend water. Een plotse auto verlost mij uit mijn gemijmer. ‘Hallo, hallo!? The Redlight District please?’ Het was een Pakistaanse man (denk ik), met een kleine kerel op de bijrijderszit, die mij met grote bruine ogen aankeek. Grote bruine ogen die op dit tijdstip eigenlijk met het dromend zand van Klaas Vaak volgestrooid zouden moeten worden. Ik begreep van de zorgzame vader dat hij voor zijn zoon een nachtelijke ontgroening in gedachten had. Het wordt steeds gekker in Nijmegen. Ben ik nog maar net die door yoghurt en bier ondergekliederde studenten gewend hier, laten Pakistaanse vaders ook nog eens een keer hun minderjarige zoons Op verzoek van leden die gebruik maken van het Julianakanaal, gaat het CBRB bezien of een gezamenlijke schadeclaim mogelijk is bij de veroorzaker van de stremming op het Julianakanaal door de lekkende dijk. Koninklijke Schuttevaer heeft becijferd dat het gaat om circa één miljoen euro. ‘Om duidelijkheid te hebben over de totale schade die individuele schippers hebben geleden is het noodzakelijk dat deze gegevens worden verzameld,’ zegt CBRB-directeur Ton des nachts door publieke vrouwen ontmaagden. Het moet niet gekker worden. Maar het werd gekker. Blijkbaar liep ik nog wat dommig te glimlachen over een onverwachte ontmoeting met Pakistan. En blijkbaar moet je dat niet doen in de nachtelijke uurtjes, glimlachen. Laat staan dommig. Weer stopt er een auto naast mij. ‘Wat loop jij daar een beetje suf te lachen,’ wordt er gevraagd. Uit het opengedraaide raam leunt een pitbull met een bivakmuts op. Een zijstraat met daarin een roadblock weet mij van de gramme huurling te bevrijden. Ik vlucht de bevrijdende nacht in. Daar ben ik mooi van verlost. Had je gedacht. En ik heb al een keer in mijn leven een revolver op mij gericht gekregen. En dat wil ik me geen tweede keer laten gebeuren. Na een rondje mijmeren van een uur of zo duik ik één van mijn twee stamkroegen in voor een slaapmutsje. Ik zie een bevriende portier zitten, die na het gedane werk als buitenwipper blijkbaar ook wel zin in een afzakkertje had. Hij was aan de praat met een tweetal kerels. Een rug zo breed als de Brienenoordbrug hing over die kennis van mij heengebogen, die toch ook niet de kleinste is. Maar de Brienenoordrug deed hem in het niets verdwijnen. En die kennis van mij is een paar centimeter groter dan ik, en ik ben toch goed voor een kleine 1 meter 98. Kan je nagaan. De rug bleek een spraakwaterval aan avonturen. Foute avonturen, zo bleek al snel Roos. Hij verzoekt scheepvaartondernemingen en binnenvaartoperators die daadwerkelijk schade hebben geleden de gegevens zo gespecificeerd mogelijk door te geven aan het CBRB. Dat kan per post naar het bureau van het CBRB, maar ook per e-mail (cbrb@binnenvaart.nl) en fax (010 - 412 90 91). Het CBRB wil tezamen met de andere organisaties in het Binnenvaarthuis, Koninklijke Schuttevaer en Kantoor Binnenvaart, een schadeclaim PAGINA 9 10 FEBRUARI 2004 toen hij mij in de ogen keek. Het waren dode ogen, dode ogen die met dode koude handen een glas bier omklemd hielden. Ik herkende de ogen, maar de ogen herkenden mij niet. Het was die kerel die mij vanuit die auto toeblafte waarom ik zo liep te lachen op straat. De ogen vertelden over speciale troepen, over schaduwlegers in dienst van het Vreemdelingenlegioen, een club avonturiers die sowieso al garant staan voor dingen die het daglicht niet verdragen. Een rilling liep over mijn rug toen de ogen maar bleven vertellen, ogen waaruit het daglicht verdwenen was. Hij was eerst zeeman geweest, toen huurling en toen uitsmijter. Maar de functie van uitsmijter en huurling had hij op een avond een beetje door Giflading Ze hebben een reis aangenomen richting thuishaven en zijn daartoe in België tarwe aan het laden. Zoals schippers wel vaker doen, komt een buurman even een kijkje nemen. ‘Wat stinkt het toch hier,’ zegt hij tegen de schipper. ‘Ja, dat viel mij ook al op,’ zegt de man en hij heeft het er later met zijn vrouw over. Meteen al toen hij de eerste keer aan de wal ging viel hem een vreemde lucht op. ‘Heb jij niets geroken,’ vraagt hij aan zijn wederhelft. Maar zijn vrouw heeft het niet zo op stuivend graan en is daarom nog niet buiten geweest. Haar luchtwegen lijken wel steeds gevoeliger te worden en ze heeft geleerd daar voorzichtig mee om te gaan. En ze moet haar man dus een ontkennend antwoord geven. Maar omdat er mogelijk iets niet pluis is houdt ze de hond zoveel mogelijk binnen want het dier is nogal groot en brengt erg veel stof naar binnen. Ook daar heeft de schippersvrouw geleerd mee om te gaan. Onnodig stoffen en dweilen hoort immers niet tot haar favoriete bezigheid. De schipper gaat aan de wal om eens poolshoogte te nemen want de man van het laden heeft een mondmasker voor. En het stinkt er ook. Aan de wal ziet hij echter tot zijn schrik dat er iets uit een vat waar een doodskop op staat bij de tarwe gedruppeld wordt. En hij herkent de lucht nu als iets waar hij het ooit eerder behoorlijk benauwd van heeft gekregen in een CBRB wil schade stremming Julianakanaal verhalen indienen bij de schadeveroorzaker (zodra vast staat wie dat is). Koninklijke Schuttevaer heeft op haar website ook een nader onderzoek aangekondigd (telefoon: 010 - 412 91 36). ‘Een gezamenlijk optreden van de binnenvaartorganisaties heeft in 1995 succes gehad, toen er sprake was van een langdurige periode van hoogwater op de rivieren en de schade voor de binnenvaart hoog was,’ aldus Roos over de haalbaarheid van de schadeclaim. elkaar gehaald. Dus hij was ontslagen. Uit de gevangenis. Nu wilde hij weer het leger in om zijn verzameling tatoeages af te maken, die hij dan ook prompt met trots liet zien. Voor elk slachtoffer had hij als huursoldaat een tatoeage laten zetten; als het even kon met naam en toenaam. 'Non!, mon Dieu non!' had hij het liefst bij elke tatoe laten zetten; de pijn van zijn slachtoffers. Maar misschien heb ik het hier wel mis; misschien slaat mijn fantasie wat op hol; de fantasie van de marinier die ik nooit geweest ben. ‘Nog een biertje,’ vroegen de dode ogen, een vraag als een revolver op mij gericht. Ik dacht: als ik ‘nee’ zeg, zou ik een grote fout kunnen maken, als ik ‘ja’ zeg ook. Het bevrijdende geluid van mijn gsm besliste het dilemma. Haastig nam ik afscheid. Met een gevoel alsof een paar handboeien van mijn polsen waren genomen liep ik richting Waalkade, een praatje met mijn broer makend. Hij belde uit Berlijn. Dus het werd geen lang gesprek. Noch als zelfrespecterend muzikant, noch als zelfrespecterend schrijver verdien je namelijk genoeg, om langer dan een paar minuten contact tussen Berlijn en Nijmegen vol te houden. Dan maar het gesprek met het mompelende water voortzetten. Nog steeds staat het kippenvel me op de rug van die vent van daarstraks. Over het water van de Waal pruttelen nachtdiesels voorbij in veilig vaarwater. Ik denk aan mijn vader die als kind doodsbang op de Bommelse brug een bombardement van de Duitsers onderging. ruim. En dat terwijl hij echt geen longziekte heeft. Maar goed. Er moet gewerkt worden en nadat hij de naam van het chemische goedje opgeschreven heeft gaat hij scheppen. Steeds staat hij een paar uur in de stof. Als hij die avond naar binnen gaat voelt hij zich niet echt lekker. En ’s nachts moet hij nogal hoesten. En eigenlijk is hij zelfs wat benauwd. Net zoals die ene keer toen het ook zo raar rook in het ruim! Maar als ze de andere dag geladen zijn gaan ze op weg naar huis met het schip. Het valt de schipper echter wel op dat hij zich nog steeds niet echt lekker voelt. Zelfs misselijk. En hoesten doet hij ook nogal. Zijn vrouw kent de verschijnselen van astma en ze vindt dat daar toch wel verdacht veel op lijken. Vooral als ze horen te slapen steekt het steeds opnieuw de kop op. Voor nood heeft ze een inhaler aan boord en ze komt sterk in de verleiding om haar man dit te geven. Maar medicijnen zijn persoons gebonden. Wie weet hoe hij daarop reageert. De andere dag zijn ze lekker in de thuis haven en staat er een weekend voor de deur. Heerlijk naar huis denkt de schippersvrouw. Ze heeft gezogen en de boel wat op orde gebracht. In ieder geval netjes genoeg om alles achter te kunnen laten. In de sluis krijgen ze nog het kleinkind aan boord. Zo’n kleine drop die niet aan boord gewend is snapt niet echt waarom ze nu niet steeds van boven naar beneden kan en omgekeerd. En ook niet waarom ze niet gezellig aan de marifoon kan praten. Wel mag ze met de luidspreker naar haar opa roepen en dat vindt ze ook heel erg leuk. Uitgerekend nu het kleine meidje aan boord is moeten ze heel ingewikkeld aanleggen. Maar gelukkig gaat alles toch nog goed. De dochter staat al klaar om hen op te halen. En met zijn allen gaan ze naar huis waar de schipper meteen doorrijdt om zich te melden. Hij vertelt over de chemische stof met de doodskop die ze in zijn lading gedruppeld hebben en meteen hoort hij dat er van lossen geen sprake zal zijn voorlopig. Eerst moet er uitgezocht worden wat er in de lading zit. Hoe en wat het precies is, dat weten ze nog niet zo snel. Maar één ding is al snel duidelijk en de volgende uitspraak wordt gedaan: Het kan geen kwaad voor de mens. Je kunt er alleen maar longziekten van krijgen en er misselijk van worden. En het werkvolk mag absoluut niet in het ruim, want die kunnen er ziek van worden. ‘En daar heb ik uren in staan te scheppen. En dat zonder een enkele waarschuwing,’ zegt de schipper verbouwereerd tegen zijn vrouw. ‘Mag ik dan wèl ziek worden?’ ‘En ons kleinkind is óók een paar uur aan boord geweest,’ spreekt de schippersvrouw haar zorg uit. Nog enkele dagen later horen ze dat ze voorlopig absoluut niet meer naar boord mogen en alle eten moeten weggooien. Dit betekent dat ze een hele poos thuis zullen moeten verblijven. Op zich wel leuk natuurlijk met het koudere weer, maar aan de andere kant is er toch de bezorgdheid over eventuele schade aan de gezondheid. Want wat is er nu precies ingeademd en hoe schadelijk is het! Eventueel op langere termijn? Eigenlijk kan niemand daar een sluitend antwoord op geven en daar zal het schippersechtpaar het mee moeten doen. Helaas. Later hoort de schipper dat het wel vaker voorkomt dat schippers ziekteverschijnselen krijgen van ladingen en dat geeft toch een heel wrang gevoel. Alsof de gezondheid van een schipper niet ter zake doet. Het duurt nog een poos voor er gelost gaat worden en dan worden er nog speciale reinigingsmaatregelen genomen voor ze weer aan boord gaan wonen. Maar toch, ondanks dit alles, blijft het een bittere nasmaak hebben dat je zomaar midden in een gifwolk kunt staan te werken zonder het zelf te weten!

De Binnenvaartkrant