Views
2 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 52 10 FEBRUARI

PAGINA 52 10 FEBRUARI 2004 In opdracht van Damen Shipyards Bergum hebben wij het leidingwerk mogen verzorgen voor ms Waterways 1 Machinefabriek G. Olthof n.v. wenst Rederij Cobelfret Antwerpen een behouden vaart met het ms Waterways 1 ?

PAGINA 53 10 FEBRUARI 2004 Eerste van drie autocarriers voor Cobelfret in de vaart Waterways 1 heeft vele mogelijkheden De Waterways 1 is de eerste van drie autocarriers voor Cobelfret. (foto Jan Johan ten Have) Nummer één heeft de werf inmiddels verlaten en ligt in Harlingen, waar nog enkele kinderziektes worden verholpen. En binnen enkele maanden zijn naar verwachting ook de nummers twee en drie klaar voor gebruik. Het gaat om de autocarriers die alledrie de naam Waterways hebben meegekregen. Deze bij Damen Shipyards Bergum gebouwde autotransportschepen hebben enkele bijzondere eigenschappen. Zo zijn de binnenvaartcarriers door de extra stevige constructie ook geschikt voor kustvaart, bijvoorbeeld naar Zeebrugge. De in hoogte verstelbare autodekken maken de schepen geschikt voor vervoer van auto’s van verschillende afmetingen. Door Jan Johan ten Have Algemeen directeur Richard Nugteren van Damen Shipyards Bergum is trots op het product dat op zijn werf is ontwikkeld: ‘De Waterways carcarriers hebben door enkele speciaal door ons ontwikkelde technieken veel extra mogelijkheden. Dat maakte het niet tot een gemakkelijk project, omdat er sprake was van nogal wat innovatie.’ Hij doelt daarmee onder meer op de zeeboeg die het binnenvaartschip ook geschikt maakt voor de estuaire vaart. De boeg is verhoogd en voorzien van dikkere wanden, meer spanten en meer kattensporen. Nugteren: ‘De Waterways kan wel tegen een stootje. Er kan worden gevaren tot een significante golfhoogte van 1,75 meter. Dat betekent in de praktijk golven tot een hoogte van een meter of drie, vier. Zeg maar tot en met een windkracht van ongeveer 7 Beaufort, ongeveer 98 procent van de tijd.’ Nugteren legt uit dat hieraan heel wat onderzoek vooraf ging. ‘Voor de estuaire vaart met een significante golfhoogte van 1,75 is geen bestaande regelgeving. Daarom zijn er door Marin studies uitgevoerd naar de versnellingen en krachten die bij deze golfhoogten optreden. Met de uitkomsten van deze studies konden de verbanddelen van scheepsconstructies en dekken worden uitgerekend.’ Cobelfret De drie Waterways carcarriers zijn gebouwd voor rederij Cobelfret Antwerpen. Met hun lengte van 110 meter, breedte van 12,50 meter en vijf autodekken bieden ze ruimte aan vijf- tot zeshonderd auto’s per keer, afhankelijk van de grootte van de auto’s. Ze zijn bedoeld voor het transport van verschillende soorten auto’s tussen het Duitse Ruhrgebied en de zeehaven van Zeebrugge. De nu opgeleverde Waterways 1 gaat volcontinu varen. Daarvoor zijn door Cobelfret vier kapiteins aangetrokken, die in twee ploegen van twee om de twee weken acht uur op/acht uur af gaan varen. De kapiteins zijn Sjaak Jansen, Johan van Houte, Luuk Helmans en Manolito Rys. Zij hebben de leiding over de vijfkoppige bemanning. Niet alleen zijn de drie carcarriers geschikt voor de Rijn en langs de kust. Er kan ook worden gevaren op het Belgische Albertkanaal. Daarvoor is een constructie bedacht waarbij het bovenste, vijfde, dek kan worden verwijderd. Het onderste dek, dek 1, is een vast dek. Het tweede dek, daarboven, is een dek dat in twee verschillende hoogtes kan worden versteld. Dek 3 is, net als dek 1, een vast dek. Dit dek is waterdicht. Dek 4 is wederom in hoogte verstelbaar. Dit dek kan in vijf verschillende hoogtes worden versteld. ‘Daardoor zijn deze autotransportschepen niet alleen geschikt voor het transport van alle formaten personenauto’s, maar ook van busjes, militaire voertuigen, tractoren en zelfs vrachtwagentrailers,’ gaat Nugteren verder. Na verwijdering van de dekken kan het schip ook worden ingezet voor containertransport. De vijf dekken zijn goed bereikbaar doordat op de Waterways vier rijkleppen zijn aangebracht: een boegklep, een losse laadklep, een binnenwerkse klep en een waterdichte klep. De boegklep geeft toegang tot het derde dek. Deze klep is te vinden achter de hydraulisch bedienbare boegdeuren. Damen Shipyards Bergum tekende het contract voor de bouw van de drie Waterways carcarriers met Cobelfret Antwerpen in februari 2002. Daarna werd er meteen met het ontwerpen van de schepen begonnen. In november was het werk op de tekentafel afgerond en kon er met de bouw van de casco’s worden begonnen. De cascobouw vond plaats op de werf van Damen Shipyards in het Roemeense Gallatz. In oktober vorig jaar arriveerde het eerste casco in Bergum, alwaar de afbouw plaatsvond. Drie hydraulieksets De Waterways is voorzien van een hefbaar stuurhuis op een kolom. De aandrijving van het schip gebeurt met twee schroeven die worden aangedreven door twee elektrisch startende Caterpillar-dieselmotoren (type 3512B). Deze motoren hebben elk een continuvermogen van 955 kW (1300 pk). Het stuursysteem bestaat uit vier vrijhangende roeren. De VethJet-boegschroef wordt aangedreven door een eveneens elektrisch startende dieselmotor. Deze motor heeft een vermogen van 448 kW (600 pk). De Waterways 1 beschikt voor de elektriciteitsvoorziening over twee vaste generatorsets, die beiden worden aangedreven door een dieselmotor. Het vermogen van beide generatorsets is 120 en 198 kVA. De Waterways 1 is voorzien van een breed scala aan elektronische navigatieapparatuur. Zo zijn er twee rivierraders, een dieptemeter, een luchthoorn, een log, een gyrokompas met autopiloot, een alarmsysteem en een intercom aan boord. Qua navigatieverlichting is de Waterways 1 voorzien van alle gebruikelijke apparatuur, inclusief een Westerscheldelicht. Op de Waterways 1 zijn verder drie hoofd-hydraulieksets te vinden. De hydrauliekset op het achterdek wordt gebruikt voor de hefkolom van het stuurhuis en de achtermast. Een tweede hydrauliekset op het achterdek bedient de dekkraan, de hekankerlier en de verhaallier. Op het voordek tenslotte is een hydrauliekset aangebracht voor bediening van de boegdeuren, de boegrijklep, de boegankerlieren, de voormast en de verhaallieren. Op het achterdek van de Waterways 1 is een hydraulisch aangedreven Stiff Boom kraan te vinden met een radius van 2,60 tot maximaal 11,25 meter en een laadvermogen van maximaal vijf ton. Deze kraan wordt gebruikt voor het verplaatsen van de losse laadrijklep. Verder is het autotransportschip voorzien van twee boegankers en een High Holding Power hekanker. Deze drie ankers worden bediend met hydraulisch aangedreven ankerlieren. De schepen hebben veel weg van een luxe varende parkeergarage. De speciale hefinstallaties voor de autodekken zijn geleverd door Molenberg Aandrijftechniek. (foto de Binnenvaartkrant)

De Binnenvaartkrant