Views
1 year ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 48 10 FEBRUARI

PAGINA 48 10 FEBRUARI 2004 Wij wensen Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland veel succes met de Maeslant Scheepstimmerbedrijf IJtama b.v. HEINEN & HOPMAN

Britse kotter in IJmuiden te koop De BM 158 Louisa ligt in IJmuiden te wachten op een koper. (foto Willem den Heijer) In IJmuiden ligt al enige tijd de kotter BM 158 Michelle Louisa te koop. De kotter is uit een faillissement aangekocht door een particulier en die hoopt dat er zich een koper voor meldt. Het uit 1953 daterende scheepje is gebouwd in Nederland en heeft een vrij nieuwe motor in de machinekamer staan. In de jaren ‘80 stond de 20,60 meter lange kotter geregistreerd als LT 351 en was hij eigendom van Carl Beare en Michael Whittingstall. De twee compagnons uit Lowestoft verkochten de kotter na verloop van tijd aan Philip Bowditch uit Somerset. Die heeft er vrij lang mee gevaren. De kotter voerde vrijwel altijd in Brixham aan. Gelet op haar staat van onderhoud en haar ouderdom, zal de kotter hoogstwaarschijnlijk geen bestemming meer krijgen in de beroepsvisserij. Al met al heeft het scheepje met vijftig jaar visserij een behoorlijke staat van dienst. Oude KW 25 krijgt nieuwe bestemming De gebroeders Vooys uit Katwijk hebben er destijds goed mee gevist en de familie De Vries uit Urk heeft er ook nog jaren plezier van gehad. De KW 25 werd in 1983 bij Hoekman gebouwd en vertrok in de jaren ‘90 naar Urk om als UK 64 aan de boomkorvisserij deel te nemen. Omdat de familie De Vries koos voor nieuwbouw, werd de UK 64 gesaneerd. Een particulier uit Nederland heeft de kotter gekocht en er anderhalf jaar voor uitgetrokken om het schip te verbouwen tot jacht. De kotter ligt bij Maaskant in Stellendam voor de kant, maar de verbouwing neemt de nieuwe eigenaar geheel zelf voor zijn rekening. Maaskant verricht zo af en toe alleen wat hand- en spandiensten in de vorm van materiaal en een hijsje. Het karakter van de oude KW 25 blijft overigens grotendeels intact. He stuurhuis en het bakdek worden niet verwijderd. Het werkdek voor het stuurhuis zal iets opgelicht worden omdat de eigenaar het visruim in twee verdiepingen wil verdelen. De laagste verdieping is bestemd voor sanitair en de bovenste verdieping zal worden gebruikt als woonruimte. Verder zal er veel comfort en luxe aangebracht worden. Het is de bedoeling dat het schip een wereldreis gaat maken en de eigenaar blijkt nogal gecharmeerd te zijn van de boomkorkotter, vandaar deze keus. De oude KW 25 wordt bij Maaskant omgebouwd tot plezierjacht. (foto Willem den Heijer) PAGINA 49 10 FEBRUARI 2004 Vlootomvang Nederland en België slinkt gestaag De Nederlandse kottervloot telde op 1 januari 2002 157 grote boomkorkotters. Ruim een jaar later waren dat er nog maar 137 en in de loop van 2003 daalde dat aantal naar slechts 130 boomkorkotters. Niet alleen de Nederlandse vlootomvang slinkt in aantal, ook de Belgische kottervloot heeft de laatste jaren veel eenheden ingeleverd. Vorig jaar telde de Belgische boomkorvloot precies zestig schepen. Daarvan stonden er vijftig in Zeebrugge geregistreerd en zeven in Oostende. Blankenberge heeft er nog maar twee en Nieuwpoort telt één boomkorkotter (de N 126 met 600 pk). Van die zestig Belgische boomkorkotters is een fiks deel in handen van Nederlandse rederijen. Dat zijn de zogenaamde vlagschepen. Deze vlagschepen behoren tot de modernste eenheden van de Belgische vloot. Aanvankelijk losten deze kotters hun vangsten op Urk, Harlingen, Lauwersoog en in mindere mate Den Helder. Maar sinds de Belgen gepleit hebben voor een economische link, slaan de vlagschepen ongeveer eenderde van hun jaarvangst af in Belgische aanvoerhavens. Door Willem den Heijer De Nederlandse boomkorvloot telde begin vorig jaar dus 137 kotters. Zo’n veertig kotters behoren tot de categorie van meer dan 2000 pk en 76 kotters hebben een vermogen van 2000 pk elk. Het aantal boomkorkotters met minder dan 2000 pk vermogen bedraagt 21. Verder bestond de kottervloot vorig jaar uit twintig kotters die andere vangstmethoden toepassen dan de boomkor. Dat zijn vaak schepen die incidenteel of afwisselend de twinrigvisserij, snurrevaadvisserij, spanzegenvisserij en de enkelvoudige trawlvisserij uitoefenen. De traditionele spanvisserij wordt steeds minder toegepast. In de eerste maand van dit jaar kampten de Hollandse garnalenvissers niet alleen met slechte weersomstandigheden, maar ook met matige vangsten. Voor de Zeeuwse kust liepen de vangstresultaten in januari het hardst terug. Daarom ook trokken garnalenkotters uit Yerseke, Breskens en Tholen langzaam aan steeds noordelijker. Aanvankelijk gebruikten onder andere de YE 52, YE 63, YE 76, YE 139, TH 61 en de BR 39 Scheveningen als uitvalsbasis, maar eind januari gaven enkele schippers al de voorkeur aan IJmuiden. Normaliter viel er altijd wel wat te vangen tussen Hoek van Holland en Noordwijk, maar door de matige vangsten verlegden de kotters hun visgebied ten noorden van IJmuiden. Enkele schippers besloten het in de laatste week van Vele Urker kotters, waaronder de UK 91, zijn de laatste jaren gesaneerd. (foto’s Willem den Heijer) Voorts zijn er nog zo’n 55 Eurokotters die voor het grootste deel van het jaar eveneens de boomkorvisserij uitoefenen. De totale kottervloot omvatte begin vorig jaar 212 schepen. Dat is exclusief de garnalenvisserij. Omdat nieuwbouw nog maar sporadisch voorkomt, is er sprake van vergrijzing van de vloot. Een fiks deel is meer dan vijftien jaar oud. Desalniettemin verkeren deze schepen nog in een puike conditie en kunnen zij wedijveren met de jongste generatie kotters. In België slaat ook de vergrijzing toe, maar vooralsnog behalen de meeste boomkorkotters elk jaar nog bevredigende resultaten. Het is niet bekend of dit jaar enkele kotters gesaneerd zullen worden. Indien bij de sector behoefte is om te saneren, dan wordt er bij het ministerie aangeklopt. Ondanks het feit dat er minder schol gevangen mag worden, hebben de meeste kottereigenaren er vertrouwen in dat ze dit jaar nog wel rond zullen komen. Naast de ARM 20 en de UK 64 zullen dit jaar nog een nieuwe TX 19 en GO 14 in de vaart komen. In alle gevallen gaat het om vervanging van een bestaande kotter. Uitbreiding is al lang niet meer aan de orde. De Z 121 is een van de modernste eenheden van de Belgische vloot en eigendom van een echte Belgische rederij. Zeeuwse garnalenkotters voor Hollandse kust De YE 139 meert af in de haven van Scheveningen. (foto Willem den Heijer) januari nog even aan te kijken, ‘indien de vangsten echt op een laag niveau blijven dan overwegen we om naar de Sylt toe te stomen’, aldus een garnalenschipper uit Scheveningen. De Sylt, het Deens/Duitse visgebied voor garnalenkotters, biedt bij slechte resultaten voor de Hollandse kust altijd nog enig perspectief. Door de geringe vangsten blijven de prijzen voor de garnalen op een stabiel niveau.

De Binnenvaartkrant