Views
2 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 2 10 FEBRUARI

PAGINA 2 10 FEBRUARI 2004 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD op ms Taling, matroos i.b.v. dienstboekje, zondag niet varen, loon n.o.t.k. Tel. 0654-796718 LICHTMATROOS BIEDT ZICH AAN: als eenmanszaak voor binnenvaartschepen tegen een vaste lage prijs met rekening. Tel. 06-45 364407 GEVRAAGD voor mts 2600 ton kapitein of 2e kapitein ibv alle papieren. Vrije kost en reisgeld. Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653-216587 of 078-6765507 GEZOCHT Rijn- en Kanaalvaart Reederij, Bordeauxstr.8, 2000 Antwerpen, zoekt voor directe indiensttreding: kapitein in bezit van Rijnpatent tot Basel. Reacties graag op: 0032-32224228 of 0032-32343109 GEVRAAGD lichtmatroos op mvs 1900 ton, int. vaart. Tel. 0653-655 385 GEVRAAGD matroos op ms Portello, 3168 ton, int.vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k., Ned. CAO. Tel.0651-439211 of 0049-1749414349 0589aa ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 67 150 Amp. € 85 200 Amp. € 103 230 Amp. € 125 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1025 590 Amp. • 24V € 1155 690 Amp. • 24V € 1370 790 Amp. • 24V € 1555 890 Amp. • 24V € 1750 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP ms 1800 t, 1100 pk met nieuwe woning+st.h., vlak '91/'97, inruil mogelijk. 0653-290527 0171-6053070 GEVRAAGD stuurman op mcs vaste vaart R'dam-Dusseldorf. Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0623-225 139 GEZOCHT Poolse volmatroos ervaring TMS zoekt job. Tel. 0048-607633196/ 0048-717814480 TE KOOP ms Fadegro 57x7.25, 661 ton, nieuwe woning, nieuwe SI. 0653-684108 0653-684111 TE KOOP/TE HUUR container-duwbak bj 1993, 90x11.40 met boegschroef 400 pk, ADNR, en in goede staat. Tel.+32-476-591220 +32-3-644 59 81 HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. WIJ ZOEKEN op m/s Trafic 1975 ton een stuurman of matroos ibv dienstboekje, loon en vrije tijd volgens CAO. Tel 0653-681283 of 0049-1716335175 GEVRAAGD stuurman voor containervaart ibv geldig dienstboekje tel. 06-20 250000 Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs GEZOCHT ! info over stuurman Jozeph Beekman, 1840 Veendam 1908 EgmondaZ door achterkleinzoon. notermans.ec@iae.nl LICHTMATROOS GEZOCHT ! ibv dienstboek voor mvs 1914 t, int vaart, geregelde vrije tijd, loon vlg CAO, referentie gewenst. (0031)-(0)653-225942 (0049)-(0)173-9394751 GEVRAAGD stuurman op MDS "Reuterweg", tonnage 2.800/loon conform CAO; 14 op/14 af info: 078-6816000 GEVRAAGD per 1 maart, matroos op mvs La Primavera, 1068 ton, loon en vrije tijd n.o.t.k., int. vaart. Tel.0622-370926 0049-1739228976 GEZOCHT 50 mensen die 8 kilo of meer willen verliezen. 078-6104454 www.slankaf.nu (code HPLN) GEVRAAGD schipper op duwboot 624 pk, vaart Ameche- Merksem, weekend vrij, loon of procenten. 0032-89864744 GEVRAAGD 2 stuurmannen zonder patent op ms Liberte. Tel. 06-20704435 GEVRAAGD stuurman met patent (stel geen bezwaar) op m/s "MARITIEM". Loon en vrije tijd n.o.t.k., geregelde vrije tijd mogelijk. Tel. 0653-655374 (Dekatel verkort 11792) of 0049-1739282288 TE KOOP casco Tjalk, ex werkschip, zeer netjes onderhouden, vp € 24000 ex BTW. Tel. 06-10691328 GEVRAAGD KAPITEIN op tdb "ROSA"/ROSITA" 3.000 T, i.b.v. patenten en ADNR papieren. Vaargebied: 80% ARA Tel. +32 3 23.67.456 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje op ms Gregory, loon notk, weekend vrij. 0651-250534 GEVRAAGD op ms matroos ibv dienstboekje, loon volgens CAO. Tel. 0651-416 198 kantoor Rotterdam mw. J.A. Blacquière tel: 010 448 75 94 dhr. J.J. de Pooter tel: 010 448 76 53 kantoor Groningen tel: 050 521 55 42 Uw contactpersonen op gebied van binnenvaartverzekeringen TE KOOP duwb bj '61, 624 pk Cat, 22x6.4x2.5, kruiph 5.50, naut compl, electrkoppell vern 2004, nw SI, inr besprb. 0610-555 157 GEVRAAGD matroos op "Vaja con Dios" met dienstboekje. Loon volgens CAO. Internationale vaart. 3wk/3wk. 06-53146069 TE KOOP sleepboot 17x3.80x0.90m, 2x 175 pk MWM, Rijnattest, € 55.000,- ex BTW. Tel. 0653-857070 TE KOOP mvs Destiny bj 1962, 786 ton, 62.55x7.52x2.67, 680 pk CAT, 220 pk DAF, SI 2008, volledig ADNR. Tel. +31-620250070 +49-1754388253 GEVRAAGD matroos op mts Commando, loon volgens CAO, vrije tijd, notk. Tel. 078-6104349 GEVRAAGD L.L. matroos/kraanmachinist op mks Kraanvogel. Per april/mei. Tel. na 19:00 0653-488757 0049-1739397081 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ VOF Noordereiland vraagt voor mts Noordereiland (plantaardige olietanker) een stuurman/matroos. Vaargebied: NL/BE/FR/DU. Sollicitaties uitsluitend schriftelijk: Postbus 315, 3330 AH Zwijndrecht VOF Zijpe vraagt voor mts Calcit 7 (plantaardige olietanker) een stuurman/deksman/matroos. Vaargebied: NL/BE/FR/DU. Sollicitaties uitsluitend schriftelijk: Postbus 315, 3330 AH Zwijndrecht Kickers PROF. JIANG 100% direct resultaat. Medium helpt met alle problemen, ziekte, sex, familie, liefde. Tel. 010-4803110 TE KOOP nette g.o.h. nostalgische tussenwoning te Leeuwarden aan open vaarwater, ligpl v recr vaartuig t.o. huis beschikbaar. Op 4 min L afstand ligplaats en beroepsvaart. Vrpr. € 99.500 Tel. 058-2675682 0653-152704 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

(Vervolg van pagina 1) Het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) van 1995 (!) is nog steeds niet geratificeerd door alle betrokken landen (de Rijnoeverstaten plus België) maar als het wordt ingevoerd, zal het verstrekkende gevolgen hebben voor de inzameling van de scheepsafvalstoffen. Totdat het SAV in werking treedt, financiert de overheid het grootste deel van de kosten. De rest betaalt de bedrijfstak zelf in de vorm van een toeslag op de havengelden en een eigen bijdrage van twintig euro per kuub afgegeven bilgewater. Na de invoering van het verdrag moet de bedrijfstak zelf alles betalen. In principe gebeurt dat via een toeslag op de gasolie middels een – door de meeste mensen verfoeid – zegelsysteem. Jan de Vries: ‘Als het verdrag nu wordt ingevoerd, kunnen we zegels gaan drukken, want zo staat het in het verdrag.’ Het is maar de vraag of het zo ver komt. De SAB heeft al voorgesteld om de chipcard die nu wordt gebruikt bij de inname van afvalstoffen in Nederland ook in te voeren in plaats van een wat achterhaald zegelsysteem. Ook is door SAB en sociaal-economische organisaties in de Nederlandse binnenvaart voorgesteld om slechts een deel (de helft) van de kosten te laten betalen middels de toeslag op In de binnentankvaart worden momenteel vrachtprijzen betaald die zo laag zijn dat velen zich nauwelijks kunnen herinneren dat voor dergelijke vrachten werd gevaren. Voor vijf euro per ton naar Karlsruhe kan een tanker weliswaar varen, maar alleen omdat hij wegens de hoge vaste kosten te duur is om stil te liggen. Naar Frankfurt wordt 4,5 de gasolie. De andere helft zou een vaste bijdrage moeten zijn, die voor elk schip gelijk is. ‘Een vaste bijdrage waar ook de inzamelinfrastructuur van wordt onderhouden,’ zegt Jan de Vries. ‘De schippers betalen zo mee aan de afvalinname via een vast en een variabel bedrag.’ Het zou neerkomen op zo’n 350 euro per schip per jaar. De totale kosten van inzameling en verwerking nemen af dankzij de vermindering van de kuubs die worden aangeboden op de afvalinnamestations en bilgeboten. Een vermindering die deels ook kan worden verklaard door de zogenaamde ‘tegengestelde belangen’ die er nu zijn tussen bilgeboot en schipper. Toen alles nog gratis was, bestond dat tegengestelde belang niet en maakte het de schipper dus niet uit als er meer kuubs werden geregistreerd dan hij werkelijk had afgegeven. ‘En nu controleren ze elkaar, want die schipper gaat niet betalen voor bilgewater dat hij niet heeft afgegeven. We monitoren overigens bij SAB natuurlijk wel hoeveel er wordt ingezameld en door wie.’ Rotzooi Als het SAV eenmaal wordt ingevoerd, vervalt de directe betaling bij afgifte weer. Toch verwacht Jan de Vries niet dat de hoeveelheid bilgewater die euro per ton betaald, naar Duisburg 2,25 euro en naar Basel 10,50 Zwitserse Frank. Het lage vrachtenpeil wordt eenvoudig veroorzaakt door een gebrek aan lading. Er zijn momenteel zeker op de korte termijn geen betere perspectieven voor de tankers. ‘Ga maar met vakantie of je schip opknappen,’ luidt het advies van bevrachters aan de schippers. PAGINA 3 10 FEBRUARI 2004 Scheepsafvalstoffenverdrag nog steeds niet door alle landen geratificeerd Vrachtprijzen tankvaart kelderen ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden (advertenties) wordt afgegeven dan weer omhoog zal schieten. ‘Daar ben ik niet bang voor. Schippers die eenmaal hebben gewerkt met een schone, droge machinekamer, hoeven die rotzooi niet meer onder de vloer van de machinekamer. Bovendien zijn moderne motoren ook schoner.’ Hij wijst er op dat sinds de start van SAB in 1993 de hoeveelheid bilgewater al enorm is afgenomen dankzij voorlichting en mailings aan de schippers. ‘In 1994 werd nog 70.000 (Vervolg van pagina 1) .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. ton ingezameld.’ Wanneer het verdrag eindelijk kan worden ingevoerd, is nog steeds zeer onzeker. Duitsland heeft het onlangs geratificeerd (na Nederland, Luxemburg en Zwitserland), maar in België en Frankrijk is nog steeds niet duidelijk wanneer het aan de orde komt. De Vries: ‘Ik krijg wel de indruk dat de Gewesten in België het eens zijn over het verdrag en als het eenmaal bij de federale overheid ligt, kan het snel gaan.’ Niet meer dan twee breed in 1e Eemhaven De 1e Eemhaven. (foto Ben Wind) Het Havenbedrijf Rotterdam en de Zeehavenpolitie verbaliseren vanaf 1 april in de 1e Eemhaven binnenschepen die meer dan twee schepen breed gemeerd liggen. ‘Door toegenomen activiteiten op de terminals en schaalvergroting van schepen wordt het steeds drukker in dit havenbekken,’ aldus een verklaring van het Havenbedrijf. Bovendien ontstaat door het veelvuldig gebruik van boegschroeven een hinderlijke golfslag die volgens het Havenbedrijf schade veroorzaakt aan de nautische infrastructuur. ‘Tot nu toe werd de situatie gedoogd omdat wachtende binnenschepen nergens anders in de buurt konden afmeren. Inmiddels kunnen zij terecht in de Prins Johan Frisohaven (havennummers 2703 t/m 2708) en in de Prinses Beatrixhaven (havennummer 2744). Daarom komt per 1 april aan deze gedoogsituatie een einde,’ aldus het Havenbedrijf. Het Havenbedrijf en de Zeehavenpolitie zullen tot die datum hiervoor nog geen processen verbaal uitschrijven maar schippers informeren over de gewijzigde situatie. Pas bij veertig kilometer ‘snel schip’ V&W heeft nu besloten voorlopig helemaal van de bepaling af te zien om na te kunnen gaan hoe en of een wijziging van dit artikel in het Rijnvaart Politie Reglement wordt verwerkt. In het RPR is namelijk al langer een dergelijk artikel van kracht. In Duitsland speelt nu echter ook een discussie over het al dan niet toe staan van camera’s ter compensatie van het uitzicht. Naar aanleiding van reacties op het concept van het negende wijzigingsbesluit BPR heeft Verkeer & Waterstaat besloten wel de snelheidsgrens voor snelle schepen te verhogen: van dertig naar veertig kilometer per uur. Het CBRB had daarvoor gepleit. Koninklijke Schuttevaer en Het Kantoor zijn het daarmee niet eens: ‘Hierdoor ontstaat de onduidelijke situatie waarbij sommige (snelle) schepen wél een wijkplicht ten opzichte van de overige vaart hebben en andere niet.’ De twee organisaties zijn van mening dat dit onveilig is en zij houden vast aan een wijkplicht voor alle schepen die sneller dan dertig kilometer varen. Gedachteexperiment Als de democraten winnen in Amerika, wie weet gaan ze dan wel aan Saddam zijn land teruggeven. Sorry old chap, je had gelijk, er waren geen massdestruction weapons – no hard feelings? Dat zal wel niet, maar zouden ze het wel doen als ze daarmee de gestorven Amerikaanse soldaten weer tot leven konden wekken? Ik wijs elke beschuldiging van occultisme van de hand, het is een gedachte-experiment. Wat als… Wat als ik het juiste staatslot had gekocht en de jackpot had gewonnen? Dan was ik waarschijnlijk niet meer onder ons geweest, want in die veel te snelle auto had ik zeker en vast een pijnlijk stuurfoutje gemaakt bij 220 per uur. Ja, ik weet dat je denkt dat ik verstandiger met geld om zou gaan, maar we hebben allemaal onze zwakke plekken. Wat als een minister nou eens het lef had gehad om de zwakke plekken in onze vaarwegen op te knappen? Ik zei al: het is zinloos te speculeren over iets dat toch nooit gebeurt. Er is geen geld voor investeringen. En als er wel geld is voor investeringen dan gooien we het over de balk. Als de minister klootjes had gehad, was hij immers nog steeds minister geweest. Je kunt het je nauwelijks voorstellen maar wat nou als een bewindsvrouw – of bewindsman, mij maakt het niet uit, het is lood om oud ijzer, of je nou door de hond of door de kat wordt gebeten - … waar had ik het over? O ja, stel je voor dat de minister over voldoende voorstellingsvermogen beschikte om zonder dure onderzoeken en dikke rapporten te zien wat er gebeurt als je een vaarweg niet verwaarloost. Ga eens langs een hoofdtransportas fietsen en tel de scheepjes, mevrouw of meneer de minister. Maar dat is flauw, zal ze dan antwoorden, die hoofdtransportas wordt goed onderhouden omdat er veel over wordt vervoerd. Ja, natuurlijk is dat flauw. Is het niet precies zo flauw om te zeggen dat een kleinere vaarweg niet wordt onderhouden omdat er weinig over wordt vervoerd als de overheid begint met tientallen jaren lang (voor deze zeldzame keer overdrijf ik niet) kleine kanalen te verwaarlozen? Het is een slechte staat die zijn vaarwegen achterlaat in zo een slechte staat. Bedrijven op de oevers schrikken zich kapot, vluchten naar grotere vaarwegen, naar de kust, het land uit. Wat als…kijk, de arme Amerikaanse jongens die in dat verre zand zijn gaan sterven krijgen we niet meer tot leven, maar kunnen we die kanalen nog hoop bieden? www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant