Views
2 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 26 10 FEBRUARI

PAGINA 26 10 FEBRUARI 2004 DOVY : DE BESTE KWALITEIT AAN DE GOEDKOOPSTE PRIJS . PRIJS KEUKEN 8297 € ALLES INBEGREPEN * Keuken * Tafel * Toestellen * Plaatsing * BTW (6%)Deze keuken is uitgerust met SMEG toestellen , Fornuis , Vaatwas , Microgolfliftdeur , Dampkap Venduro ,Spoeltafel Franke en Kraan Hansa Peter: Ook ik kies voor Dovy keukens. BREDABAAN 1161 ALTIJD open op Zondag 2900 SCHOTEN gesloten op woensdag Tel . (03) 644 18 58 www.dovy.be gordijnen vitrages vloerbedekking slaapstudio lamellen binnenzonwering Wij wensen Moseltank veel woongenot in de door ons gestoffeerde woning en wensen schip en bemanning een behouden vaart Uw complete woninginrichting in goede handen Kanaalweg 57-59 2903 LR Capelle aan den IJssel Tel. 010-4506306 WIJ WENSEN MOSELTANK EEN BEHOUDEN VAART MET HET MTS NAVIRA Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht, Tel: 0184 - 493888, Fax: 0184 - 493889 A. van Staveren & Zn The Joiners of the Port of Rotterdam TELEFOON: 010 451 81 77 Wish Tms Navira in all the ports à prosperous voyage (Ja ik heb nog wat) Volle kracht vooruit !"#$%& '()(*+ !"#$$%!&$%'&'()$ $* "+*!(&,"()$-$.&)/0 *123456417894:;;

PAGINA 27 10 FEBRUARI 2004 Vier ondernemers investeren in mts Navira Reus voor bunkering en chemicaliën In de bouw van het mts Navira hebben vier partijen geïnvesteerd: familie Maes uit Antwerpen, de Argos-groep, bevrachtingkantoor Kooren en kapitein Pierre Somers. Deze grote type-C tanker van 135 bij 16,80 meter wordt ingezet als bunkerschip in het ARA-gebied, maar is ook geschikt voor het transport van chemicaliën. Het schip werd op 14 februari in Antwerpen gedoopt. Door Sarah De Preter Voor Pierre Somers is de overstap naar een tanker van dit formaat een grote gebeurtenis. ‘Ik werk al jaren in de tankvaart maar mijn vorige schip, de Scheldestad, was een stuk kleiner: 105 meter bij 10,50 meter. Het was een enkelwandige tanker en ik heb hem in juli 2003 verkocht. Hij vaart nu onder de naam Santorini.’ In juli vorig jaar werd het casco van de Navira in Constanza aan de eigenaars overgedragen. Het schip werd ontworpen en gebouwd door Tiberius Kaiser van Schiffswerft Ebert uit Neckarsteinach. Die blikt met volle tevredenheid terug op het project. ‘Wij hebben uitstekende ervaringen met onze Oost- Europese partnerwerven. Er wordt goede kwaliteit geleverd en heel hard gewerkt. De werkzaamheden lopen 24 uur per dag door, in twee shifts. Net zoals bij de brandweer dus. De casco’s worden helemaal volgens wens van de klant gebouwd.’ ‘Bij de Navira hadden we met meerdere eigenaars te maken en dat leidde vaak tot grappige situaties. Want iedereen deed zijn voorstellen in zijn eigen moedertaal. Maar onze Babylonische vergaderingen hebben geenszins tot verwarring geleid. Integendeel: de samenwerking was erg aangenaam en geslaagd.’ Groot en comfortabel In augustus begon de afbouw van het schip bij Machinefabriek Smits in Krimpen aan de Lek. Bij De Gerlien-Van Tiem in Druten werden de werkzaamheden onder de waterlijn uitgevoerd. Machinefabriek Smits klaarde de rest van de klus. De Navira meet 7.200 ton en heeft twintig ladingtanks à 380 kuub. ‘Het schip is erg snel, wendbaar en vooral heel rustig,’ aldus Somers na afloop van de proefvaart. ‘Motoren, stuurinrichting et cetera zijn allemaal dubbel uitgevoerd zodat we te allen tijden kunnen blijven doorwerken. Het laden en lossen kan vanuit de stuurhut worden begeleid maar ook aan dek. In de scheepshuid is vooraan en achteraan een vluchtweg geïntegreerd. Verder hebben we drie comfortabele woningen voor kapitein, matrozen en tweede stuurman. We gaan met twee ploegen van vier man werken.’ De tweede kapitein is Rinus Meinster, werkzaam voor de Argos-groep. De pompen, ondergebracht in een pompkamer, komen van EPS European Pumpservice. Ze worden hydraulisch aangedreven en hebben een grote capaciteit: 2000 kuub per uur. EPS leverde ook de pompunits van de tankers Vlissingen, Vancouver, Fatima en Astrakan. Aanpassing aan zeevaart De Navira hoort thuis in de klasse van grote bunkerschepen. Andere vaartuigen in deze markt zijn de Vlissingen en de Maxima. Voorlopig is de Navira wel het enige bunkerschip van deze omvang dat niet alleen heavy fuel maar ook alle andere brandstoffen, crude en chemicaliën mag vervoeren daar het een ADNR type C-schip is. Door de continue schaalvergroting in de zeevaart worden ook binnenschepen die voor de bunkering zorgen steeds groter. Pol Maes van Victrol: ‘Zeerederijen willen dat hun schepen snel worden bevoorraad. Met een groot bunkerschip kan dat in één keer gebeuren. Dat betekent dus tijdbesparing. In de ARA-havens is op jaarbasis achttien miljoen ton voor bunkering nodig. De Navira kan daarvan 1,5 miljoen verzorgen. Met de nieuwbouw kunnen we dus een flink stuk van de markt bedienen. Het schip zal voornamelijk in Rotterdam worden ingezet. Er is een contract gesloten met BP.’ Toch werpt de schaalvergroting in de binnenvaart ook problemen op. ‘Niet overal is de reglementering op de vaarwegen daarop voorzien. Zo kan de Navira niet volledig beladen naar Antwerpen varen. Want de aflaaddiepte van tankers op het Schelde-Rijnkanaal is beperkt tot vier meter. Dat werd destijds ingevoerd uit veiligheidsoverwegingen. Maar bij de moderne dubbelwandige tankers is de kans dat lading Voor mts ”Navira” leverden wij: • 3x Sisu Diesel, 120 kVa, 97 kVa en 71,5 kVa • 2x Veth Jet boegschroefinstallatie type 4-K-1200 met Scania dieselmotoren type DI 14, 529 PK - DI 12, 400 PK • Hydraulisch aangedreven hekschroef type 2-K-1000, 360 PK hydromotor Wij wensen Moseltank veel succes en een behouden vaart uitstroomt bij bodemcontact nagenoeg onbestaand.’ Maes liet al in 1993 zijn eerste dubbelwandige tanker bouwen. ‘Ik deed dat toen niet alleen uit veiligheidsoverwegingen maar ook uit economische overwegingen. In een dubbelwandige tanker koelt de lading niet zo snel af. Daardoor gingen de stookkosten flink omlaag. Minder stoken betekent ook weer een bijdrage aan een schoner milieu.’ Multifunctioneel Het Rotterdamse scheepvaartbedrijf Kooren heeft al vier jaar een samenwerking met Victrol en Argos. Volgens Ton en Kees Kooren is de tijd rijp voor schepen à la de Navira. ‘De grote marktspelers, zoals Shell en BP, vragen erom. Het grote voordeel van de Navira is dat hij ook chemicaliën kan vervoeren. We kunnen daar dus ook de Rijn mee op.’ Kooren is gehuisvest in het hoofdkantoor van Argos in Hoogvliet. De Argos-groep staat voor oliehandel in de ruimste zin van het woord. Ze bestaat uit tal van ondernemingen, die in verschillende sectoren van de oliebranche actief zijn. Argos exploiteert verschillende tankstations in heel Nederland en beschikt in Pernis over een opslagterminal met een capaciteit van 200.000 m 3 voor olieproducten. De bunkerdivisie van Argos verzorgt bunkering voor binnen- en zeeschepen. Argos/Kooren en Victrol uit Antwerpen vormen samen één bunkerpool. ‘De Navira heeft een ideale tonnenmaat,’ aldus Erik Mather van Argos. ‘We zijn bewust tussen de 5.000 en 10.000 ton gaan inzitten om zo rendabel mogelijk te kunnen werken. Schepen van 5.000 ton zijn te klein voor de bunkering van grote zeeschepen en met 10.000 ton vaar je een deel van de tijd leeg. 7.000 ton is volgens ons een goede capaciteit waardoor er voor het uitvoeren van bunkers maximaal twee schepen benodigd zijn.’ De Bunkergiek heeft een lengte van dertig meter. (foto de Binnenvaartkrant) MTS NAVIRA Foto: Rinus Meinster (links) en Pierre Somers. (foto Sarah De Preter) Wie leverden op het mts Navira Schiffswerft Ebert Ontwerp casco, tekeningen Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Volledige afbouw Rabobank Shipping Financiering Armador Marine Services NV Gasolie, smeerolie en scheepsbenodigheden, verzekeringsmakelaar, bemiddeling scheepshypotheken Geveke Motoren bv 2x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3516B Electronic, met een vermogen van 1835 pk bij 1600 omw./min. 3x Caterpillar scheepsdieselmotor voor hydraulic pompaandrijving, type 3406E DITA,met een vermogen van 510 pk bij 1800 omw./min. Ketting IJmuiden BV Compressoren Unisol Isolatietechniek BV Isolatie woning, uitlaatgassystemen en de wand in het ruim TBV A-60 isolatie en afgewerkt met beplating Discom BV Uitlaatgassendempers Tio BV Uitlaatgassendempers Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotoren, boegschroefmotor en pompunits. SKB BV (Machinekamer)vloerpaten voorschip De Ligt metaal (Machinekamer)vloerpaten achterschip GTI Seton pijpleidingen b.v. Machinekamer leidingen en pijpen Parker Hannifin bv Motorbediening MiniSem 1-E elektronisch afstandbediening Antwerpse Motorenwerke BV Reintjes keerkoppeling Veth Motoren BV Lospompen, Scania boegschroefmotor 550PK/430PK, Boegschroef, Hekschroef, Generatorsets 3x Valmet), 3x Sisu Diesel. 120,97 en 71,5 kVa, 2x B.4 IC-1200 met Scania Diesel motoren, Di 14, 529 PK - Di 12, 400 PK, Hydrauisch aangedreven hekschroef type 2-k-1000. 360 PK met hydromotor Wartsila Propulsion Netherlands B.V. 2 Lips Cunial schroeven met een diameter van 1800 mm, 2 LIPS straalbuizen, type HR, met RVS-binnenzijde en een binnendiameter van 1810 mm, 2 LIPS schroefasinstallaties. Een set Stern- Guard 200/190 MK2M schroefasafdichtingen. Een set met witmetaal gevoerde lagerbussen. Blokland Non Ferro bv Beunkoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Alu. stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefbeweging, stuurhuistrap, blauw bord en complete betimmering stuurhuis. H.O. Beerens B.V. 1 BX deur en stel boordlichtbakken Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type 2x SP2000, Roeraandrijving type 2x DWK 6080/65, Roeren type 4x Hydrodynamische profielroeren HD 240 Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Keijzer vd Heuvel i.s.m. Teus Vlot Scheepselectro Van Wijnen Scheepselectra Teus Vlot Scheepselectro Van Wijnen i.s.m. Elektrische installatie inclusief 2 draadssysteem, nautisch installatie,Gasdectectie systeem satelliet antenne Rafa BV Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek BV Flexibele opstelling woning A. van Staveren en Zn. Complete betimmering en tegelwerk Dovy Keukens Keukens Van Marcke Sanitair Twigt Woninginrichting Complete stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning - Overdrukinstallatie Ventilatie roosters/brandkleppen Machine/ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Brandblusinstallatie novec 1230 Tripomet Ankers, kettingen en ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulisch uitschuifbare autokraan 18 mtr., bunkergiek 30 mtr. Blommaert BVBA Voormast, Achtermast DBR Pumps & Parts Algemene dienst/brandbluspomp, koelwaterpomp, 2 algemene dienstpomp, brandstoftrimpomp, fecalienpomp, hydrofoorinstallatie + 200 ltr ketel EPS European Pump Services B.V. 3 Bornemann lading pompunits 650 m3, type W8.4 ZK-112, 1x Houttuin slobpomp type 216.088 Rexroth BV 2 hydropompen Hoveko B.V. Intallatie van de gehele ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma's: ladingtank-niveaubewaking, druk-, temperatuur- en niveaualarmering en overvulbeveiliging en diepgangmeting. Castrol Lubricants Nederland Smeerolie ARGOS, Van der Linden Oliehandel Smeermiddelen en gasolie Scheepsbenodigdheden International Paint BV Coating Dacom Telecommunicatie b.v. Telecommunicatie Snijder Filtertechniek BV Waterzuiveringsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen De Jong Marine Service Vlinderkleppen en afstandbedieningen t.b.v. laad/los systeem Over- en onderdrukventielen en detonatiebeveiligingen Compensatoren voor laad/los leidingen PTFE Tanklid Tankdekselpakkingen Metaaldraaierij Sepers BV Schroefasinstallatie Wiesloch Marine & Industrie B.V. Termische vloeistofinstallatie t.b.v. de verwarming van de lading.

De Binnenvaartkrant