Views
1 year ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 20 10 FEBRUARI

PAGINA 20 10 FEBRUARI 2004 Ook met dit nieuwbouwproject werd de familie Wanders fiscaal en administratief terzijde gestaan door Tel.:010 284 77 11 - Fax: 010 458 43 52 Postbus 102 - 2900 Capell a/d IJssel E-mail: info@deenax.nl Bij ons is het milieu geen modeverschijnsel.Watergesmeerde schroefasinstallaties van Maprom Engineering zijn al meer dan 30 jaar een door en door betrouwbaar concept. Bel voor meer informatie: Maprom Engineering b.v. Maxwellstraat 22 3316 GP Dordrecht Telefoon: (078) 618 08 77 Fax: (078) 618 30 34 E-mail: info@maprom.nl MILIEUVRIENDELIJKE SCHROEFASINSTALLATIES IETS VAN DE LAATSTE TIJD? Niet voor Maprom Engineering! INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Vancouver zijn door ons gemaakt in opdracht van Rensen Shipbuilding BV. Wij wensen Vancouver BV en zijn bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Wij ver(orgden i.s./.. Wer0ina Wer0enda/ bv de electrische installatie aan boord van het /ts Vancouver en 9eliciteren :re0o ;ieuwbouw :V /et de oplevering van het schip en wensen Vancouver :V een behouden vaart. Wij verzorgden de complete betimmering van het mts Vancouver en wensen Vancouver B.V. een behouden vaart !"E$IN'EN(OOST ,- ./0/ 2N 'ORINCHE2 POST78S 90- ./00 !! 'ORINCHE2 TE$E:OON 09;< ( ,< /9 55 TE$E:!? 09;< ( ,9 05 ,. @@@.STR!'O.N$ Voor mts ”Vancouver” leverden wij: - 2x Veth Jet boegschroefinstallatie type 4-K-1200 met E-drive 320kW - 2x Sisu Jenset van 75 kVa Wij wensen Vancouver B.V. veel succes en een behouden vaart Doornenburgsestraat 33 6691 HB Gendt Tel. 0481 - 421267 Fax. 0481 - 424272 E-mail: info@willemsen-interieurbouw.nl

Ing. A.A.M. de Bot, in de binnenvaart beter bekend als Arthur, zoon van (de onlangs geridderde) Lau de Bot, is sinds 1 januari senior relationshipmanager voor Transport, Logistiek en Haven in het ING district Rotterdam. Drie jaar was hij directeur van het ING Binnenvaartcentrum in Rotterdam. Het Binnenvaartcentrum van de ING Bank coördineert sinds begin 2001 vier kantoren in Nederland met als specialisatie de binnenvaart. ‘Die drie jaar heeft de ING Bank het niet slecht gedaan in de binnenvaart,’ zegt Arthur de Bot een tikkeltje eufemistisch. ‘Met een jaarlijkse groei van zo’n twintig procent was het kantoor één van de snelst groeiende in district Rotterdam. Maar het gaat natuurlijk om de opeenstapeling van incidenten. Normaal is een groei van PAGINA 21 10 FEBRUARI 2004 Arthur de Bot senior ING relationshipmanager Transport, Logistiek en Haven ’Ik zal mijn binnenvaartroots niet verloochenen’ vijf á tien procent al heel acceptabel. Het aantal ondernemingen in de binnenvaart nam eerder af dan toe, maar de klanten werden wel groter. We richten ons op de top van de markt.’ Een goede baas bewijst zich doordat als hij weggaat, alles gewoon doorgaat. Met de opvolging zit het ook wel goed. G. Verschoor is net als Arthur de Bot uitstekend ingevoerd in de materie en werkt Arthur de Bot aan het Weena in Rotterdam. ‘Specialisatie brengt meer voor de binnenvaart en meer voor de bank.’ (foto MGR) MTS Vancouver (Vervolg van pagina 19) Over de familie Wanders zegt Henk: ‘Iedereen heeft z’n eigen plaats en we zijn allemaal schakels van dezelfde ketting, en dat geldt ook voor de jongens van Middelkoop. We zijn met z’n allen succesvol en daar ben ik trots op.’ Er staat een nieuwe generatie binnenvaartondernemers te trappelen, weet Henk Wanders. ‘Jonge mensen weten niet beter dan dat er een hoge omloopsnelheid van de schepen is. Vroeger kon je nog door extra hard te werken wat tijd winnen. Daar is nu geen ruimte meer voor. Je kunt alleen nog door elkaar af te lossen vrije tijd vergaren. Maar als je jonge mensen aan wilt trekken, moet je zorgen voor goede sociale voorwaarden. De jeugd wil ook respect en vrije tijd. En vrije tijd is duur.’ Die kostbare vrije tijd moet wel ergens van betaald worden en Henk Wanders vindt dan ook dat de vrachtprijzen gelijke tred zouden moeten houden met de kosten voor de onderneming. ‘Daar heb je de hulp van de bevrachter bij nodig. Die moeten niet individuele mensen tegen elkaar uitspelen, maar naar elkaar toe werken.’ Een ander aspect van het aantrekken van jonge mensen is hun (praktijk)opleiding. ‘Investeren in die praktijkopleiding moet je durven. Op de Amistade leveren we al de derde kapitein in opleiding af.’ Zal Henk zelf ook op de Vancouver gaan varen? ‘Nee, ik blijf op de Jowi varen. Daar weet ik van de hoed en de rand. Ik kijk wel mij ogen uit naar de techniek van de Vancouver. Geruisloze pompen en een flexibel opgestelde ABC motor die je amper nog hoort. En in de stuurhut is op de lessenaar veel verdwenen en geïntegreerd in het computersysteem.’ Tenslotte nog even de keuze voor deze naam. Zijn vrouw Mieny kwam met het voorstel om het schip Vancouver te noemen. ‘VT wil schepen met een V en de naam van een havenstad. Mieny wil graag een keer naar Vancouver. Op die manier zijn we ook op de Valencia gekomen.’ Het leidingstelsel aan dek werd ontworpen door Breko/PSI. al jarenlang bij het kantoor. ‘Je kunt als leider wel een trekker zijn, maar als het team dat is gevormd, goed is dan gaat alles door.’ Hij laat natuurlijk wel verwachtingen achter na deze goede jaren, maar beseft tevens heel goed dat twintig geen realistisch percentage is voor de lange termijn. ‘Die groei hangt immers af van de investeringen in de branche.’ De ING Bank is kritisch bij de financiering van alle projecten, zowel bestaande als nieuwbouw. ‘We pretenderen selectief bezig te zijn. Kiezen voor de ondernemers die dicht op de industrie zitten, een bewezen trackrecord hebben en/of afkomstig zijn uit gegoede binnenvaartfamilie. Iemand met goede banden met verladers, wat met name in de containervaart of in de chemie van groter belang is.’ In de droge lading is dit ook van belang maar wordt meer op spotbasis gewerkt. Daar wordt voornamelijk gefinancierd zonder groot contract. De Bot: ‘De omzet in de droge lading is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven. Als de prognose realistisch is en je kent de ondernemer, de markt en het schip, dan is ook zonder contract een financiering mogelijk. Primair is de ondernemerskwaliteit van onze klant. Wij willen een goede sparringpartner zijn voor de ondernemer die geld komt lenen.’ Vandaar de gespecialiseerde binnenvaartbanken bij ING. ‘Specialisatie brengt meer voor de binnenvaart en meer voor de bank. We hebben een soortgelijke aanpak in de agrosector.’ Promotie Het vertrek van Arthur de Bot naar een hogere functie bij de ING Bank kwam onverwacht. ‘Ik had de intentie nog jaren door te gaan, maar in de hogere regionen bij de bank besliste men anders en mij werd een andere baan aangeboden.’ MKB en particulieren worden bij de ING door rayonkantoren behandeld. Grotere bedrijven en instellingen op districtniveau, gesegmenteerd op type van klanten. Zo zijn er twee teams actief in het district Rotterdam (dat heel de Rijnmond beslaat) voor transport, haven en logistiek zoals dat ook het geval is voor handel en industrie, voor vastgoed en onder andere voor de overheid. Arthur de Bot leidt zelf één van de teams en is bovendien de senior voor beide teams. Daarmee is hij de hoofdverantwoordelijke voor de portefeuille transport, logistiek en haven. ‘Het ligt dichtbij wat ik deed, is leuk en verwant aan de binnenvaart. We kenden bij het Binnenvaartcentrum al meerdere modaliteiten en de grens met kleinere bedrijven is niet zo scherp. Binnenvaartbedrijven kunnen ook zo groot zijn dat ze in onze portefeuille komen.’ Onder zijn klanten bevinden zich spoorwegondernemers, stuwadoors en logistieke dienstverleners, maar ook verladers, expediteurs, cargadoors en terminals. Hij ziet zichzelf niet snel weggepromoveerd worden naar het hoofdkantoor in Amsterdam. ‘Ik wil zaken doen in de markt met de klanten zelf. Ik ben een te commercieel dier. Het is fijn werken in een team. Je kunt een aantal zaken overlaten aan je collega’s – die voor alle klanten ook aanspreekpunt zijn – zodat je de handen vrij hebt om op pad te gaan, te gaan praten met de klanten. We waren natuurlijk wel erg flexibel in het Binnenvaartcentrum. Ik moet nog ontdekken of dat op dit niveau ook kan.’ Arthur de Bot is gehuisvest op de achtste verdieping van het (minst hoge) gebouw van Nationale Nederlanden aan het Rotterdamse Weena. Hij is overigens niet helemaal weg uit de binnenvaart, want hij leidt de werkgroep binnenvaartbeleid bij de ING Bank. ‘Ik blijf overigens ook naar de Wandelgang (maandelijkse binnenvaartsociëteit in Zwijndrecht – red.) komen. Ik zal mijn roots niet verloochenen.’ Losgeslagen bakken in de vorige editie meldden we dat het motorschip Delta woensdag 21 januari op de Waalse Maas bijna in problemen kwam door twee losgeslagen bakken. Die bakken werden niet door het schip zelf geduwd, maar lagen aan de wal afgemeerd. Door onbekende oorzaak waren ze los geraakt. Mogelijk had een ander passerend schip te hard gevaren. De twee duwboten die in de buurt waren, werden verder niet door de voorganger van de Delta gewaarschuwd. De bemanningen van de Matricaria en de Litore zagen het gevaar en kwamen uit zichzelf zelf in actie. Ze wisten te voorkomen dat de bakken tegen de pijlers van een nabijgelegen brug zouden drijven. Tanker overvallen in Vlaardingen In de Koningin Wilhelmina Haven in Vlaardingen is zaterdag 31 januari de bemanning van een tanker van de Argosgroep overvallen. Omstreeks vijf uur ’s nachts drongen dieven binnen in de slaapkamer van een bemanningslid. Ze waren bewapend met een mes en een schroevendraaier en eisten geld en waardepapieren. Daarna zijn de daders spoorloos verdwenen, deelt de onderneming mee. ‘Dit hebben wij nog nooit meegemaakt op één van onze schepen. Het overvallen bemanningslid liep kleine steekwonden op aan de arm en is vooral enorm geschrokken. We willen bij deze graag andere binnenschippers waarschuwen en erop wijzen alert te blijven.’

De Binnenvaartkrant