Views
1 year ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 18 10 FEBRUARI

PAGINA 18 10 FEBRUARI 2004 "Wij danken Breko Nieuwbouw B.V. en Vancouver B.V. voor de prettige samenwerking en het ons gestelde vertrouwen. Wij wensen mts "Vancouver" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart". 1x APH S150G31SR-SP 6"ballastpomp met 11 kW E-motor 1x APH S88G31T 15 kW 400V 3 fi-fi pomp 1x APH S63G31T 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp 1x APH S60G31T 4,5 kW 400V 2" dekwaspomp 1x APH S105G31T 5,5 kW 400V 4" ballastpomp 1x APH S40GC31T 1,1 kW 400V zwart water pomp met versnijdende waaier 1x APH DRENO CM40-2 C219 230V noodlens klokpomp 1x APH MP120/5AT-100CL 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l tank 1x APH SK3301LA 1,5 kW 400V gasolie trimpomp 1x APH SAER M80-OT+EP 0,75 kW 400V 1" koelwater opvulset 2x APH smeerolie afvulset bestaande uit: -APH BMF25V 0,75kW 400V smeeroliepomp -APH F-9016/H-525 zelfoprollende slangenhaspel met 15 meter slang -APH P-6260+K400 olierevolver met digitaal telwerk Complete pakket fundaties, trillingsdempers en compensatoren. ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Perfect in pompen Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshiping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Vancouver B.V. met het mts Vancouver en wenst schip Thermatras wenst Vancouver B.V. en haar bemanning met mts Vancouver veel ”gezond” vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland,Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610 Dutch Marine Trading b.v. Op het mts Vancouver leverden wij de ankerlieren, ankers en kettingen. Dutch Marine Trading b.v. Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Wij wensen Vancouver B.V. een goede en behouden vaart. C.E. van ’t Hof BV Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Eclipse niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069 Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Vancouver een goede en behouden vaart Wie leverden op de mts Vancouver Breko Nieuwbouw BV Volledige afbouw, stuurwerk, roeren en hydrauliek Rensen Shipbuilding BV Levering casco Rabobank Shipping Financiering VT Verenigde Tankrederij Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering ABC Anglo Belgian Corporation N.V. ABC hoofdmotor type 8DZC 1800 pk Ketting IJmuiden BV Atlas Copco compressoren Thermatras BV Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV Geluid gedempte uitlaatdempers Loggers Rubbertechniek Dordrecht Flexibele opstelling woning PSI Pijpleidingen Complete leidingwerk (dek- en machinekamer) De Ruyter Dieseltechniek B.V. 2 Cummins KTA 625 kVA Cummins Diesel Sales + Service bv 2 Cummins KTA 625 kVA AMW Antwerpse Motorenwerke B.V. Reintjes keerkoppeling Van de Giessen Straalbuizen Schroef met Ø 1.920 mm en Optima straalbuis Exalto b.v. Schroefasinstallaties Schroefasinstallatie Maprom Engineering B.V. watergesmeerde schroefas systeem uitgevoerd met Johnson rubber staaflagers 0834 NCB hard opgespoten asloopbussen 0834 en de Maprom GS voor en achter afdichtingen Veth Motoren BV 2 x boegschroefinstallatie type 4-K-1200 met E-drive 320 kW en 2 x SiSu Jenset van 75 kVa elk Blokland Non Ferro bv Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Alu. Stuurhuis en hefkolom Handelsonderneming Beerens BV 3 x BX woningdeur, sierradarmast type Reintrade, 1 rvs uitschuifbare radarmast, heklichtbeugel en div. klein materialen Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland ECDIS viewer Strago Electro Installatie Techniek bv Elektrische installatie i.s.m. Werkina Werkendam bv Werkina Werkendam BV Leverden i.s.m. Strago Elektro Installatie Techniek b.v. complete elektrische installatie incl 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch screen bediening, Sigma Radio Holland pakket, complete airco installatie, overdrukinstallatie, elektronische motorbediening, zelfrichtende antennesysteem, Tresco kaartplotter en tankalarmering-en radarmeting C.E. van 't Hof BV Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuur-meting en alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting en de X-BOB met Lloyds certificaat en bemanning een behouden vaart RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Willemsen Interieurbouw Nederland b.v. Complete betimmering inclusief lessenaar stuurhuis Raab Kacher Keukens Bert van Es Sanitaire installatie Unisol Isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Rotterdam Vloerverwarming stuurhuis woning en badkamers 't Catshuys Complete stoffering WindeX Engineering BV Airco en overdrukinstallatie (stuurhuis, woning en voorschip), ventilatie machinekamers en RVS klaproosters Tyco Integrated Systems BV Brandblusinstallatie DMT Dutch Marine Trading b.v. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. 28 meter bunkergiek en 15 meter autokraan met 2000 kg hefvermogen Fiwado BV Scheepsbenodigdheden, ADNR pakket, bijboot en touwen All Pumps Holland BV 6"ballastpomp met 11 kW E-motor, 15 kW 400V 3 fi-fi pomp, 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp, 4,5 kW 400V 2" dekwaspomp, 5,5 kW 400V 4" ballastpomp, 1,1 kW 400V zwart water pomp met versnijdende waaier, 230V noodlens klokpomp, 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l tank, 1,5 kW 400V gasolie trimpomp, 0,75 kW 400V 1" koelwater opvulset, 2x smeerolie afvulset bestaande uit: 0,75kW 400V smeeroliepomp, zelfoprollende slangenhaspel met 15 meter slang, olierevolver met digitaal telwerk EPS European Pump Services B.V. 2x Bornemann lading pompunits type W8.4 ZK-85 met elektrische aandrijving en 1x Bornemann slob / rest ladingpomp type W2.1- ZK Hempel (Netherlands) B.V. Coating INEC BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Deenax Accontancy B.V. Accountantskantoor Reinpluss van Woerden Esso Smeermiddelen en gasolie ExxonMobil Marine Lubricants Esso smeermiddelen Wiesloch Marine & Industrie B.V. Termische vloeistofinstallatie t.b.v. de verwarming van de lading. Protego Vlamkerende roosters Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen en snelkoppelingen

PAGINA 19 10 FEBRUARI 2004 Familie Wanders breidt de vloot uit met bunkerschip mts Vancouver ‘Goede sfeer in de bunkermarkt’ Voor de Verenigde Tankrederij is vorige week het nieuwe mts Vancouver in de vaart gebracht. Een dubbelwandige type C tanker met een 28 meter lange bunkergiek, bij uitstek geschikt voor het bunkeren van zeeschepen met zware stookolie. De Vancouver is eigendom van de familie Wanders. De familie Wanders exploiteert - zoals in Nederland genoegzaam bekend mag worden verondersteld – het in 1998 in de vaart gebrachte, baanbrekende containerschip de Jowi. Samen met de gebroeders Middelkoop hebben ze bovendien het zusterschip Amistade. Op de Jowi varen Henk Wanders (55) en zijn echtgenote Mieny en dat blijft zo. Op de nieuwe Vancouver gaan hun zoons Daniël (30) en Alexander (27) varen. Aan het eind van het jaar komt ook de bunkertanker Valencia in de vaart. Een schip identiek aan de Vancouver en opnieuw wordt dit tweede schip geëxploiteerd samen met de familie Middelkoop. Spreiding Van de containervaart naar een bunkerschip. Vanwaar deze ‘move’? Henk Wanders, met een brede glimlach: ‘We moeten toch zorgen dat de containerzeeschepen blijven komen, dus verzorgen we nu ook de bunkers.’ Meteen voegt hij de werkelijke reden toe: ‘Het gaat om de spreiding van de Een nieuw team De 28 meter lange bunkergiek aan boord van de Vancouver. risico’s in de onderneming, niet helemaal afhankelijk zijn van de containervaart. Er worden genoeg nieuwe tankers gebouwd, maar er is in die bunkermarkt veel oud materieel dat aan vervanging toe is. Zeker omdat de logistiek in de havens van de bunkers verandert. Er moet sneller en met grotere hoeveelheden kunnen worden gewerkt. Het idee kwam van Daniël en Alexander. We hebben dat met z’n drieën besproken.’ Daniël werd de projectleider en ook de gebroeders Middelkoop zijn er natuurlijk weer bij betrokken. Er is met verschillende partijen gepraat. Het viel Henk op dat de sfeer tussen de grote bunkerondernemingen bijzonder goed is. ‘Ze gunnen elkaar wat, hebben veel respect voor elkaar. Ik heb de indruk dat de bevrachter in de oliebunkering twee klanten heeft, de opdrachtgever en de vervoerder, waar de bevrachter in de droge lading er één heeft: de opdrachtgever.’ Hij bleef ‘hangen’ bij VT. ‘Ik was gecharmeerd van hun werkwijze en zij van die van ons. VT is een professionele organisatie en hun voorstelling correspondeerde met die van ons.’ Op de Baltic Werf in St. Petersburg werd het casco voor de Vancouver gebouwd en bij Breko in Papendrecht is het schip afgebouwd. Alles geheel in regie bij de familie Wanders. ‘Dat doen we graag, het is al onze zevende nieuwbouw. We hebben het casco van Rensen Scheepvaart gekocht.’ Ontwerp Ook werd de Vancouver op instigatie van de familie Wanders ontworpen, door INEC. Een eigen ontwerp, met een verhoogd voor- en achterschip. Het schip is dan in de haven beter bestand tegen de hoge golfslag en kan dieper laden. De eis van VT was dat de Vancouver tenminste 4.000 ton zou laden, 4.200 à 4.300 kuub. De breedte van 13,50 meter en 110 meter lengte is economisch aantrekkelijk omdat volstaan kan worden met de voortstuwing middels één schroef. De Vancouver is wel geschikt voor mineralen, niet voor chemicaliën. Het leidingsysteem aan dek werd in overleg met de VT-adviseurs en Breko/PSI ontworpen. De pompen hebben een capaciteit van 1.200 kuub per uur. Henk Wanders: ‘Het gaat om grote partijen die met een hoge snelheid moeten worden gebunkerd. De groei van de Rotterdamse haven van 11 procent betekent ook een toename van de bunkerolie met een evenredig percentage.’ Voor Wanders was de keuze voor een dubbelwandig schip vanzelfsprekend. ‘De binnenvaart loopt altijd een beetje vooraan, ook met de dubbelwandigheid. We zijn wel weer iets te snel, wettelijk zal er waarschijnlijk wel een overgangsperiode komen, ingesteld door de CCR. Maar dat is wettelijk. Het zijn natuurlijk Shell, Esso en BP die bepalen aan welke eisen de schepen moeten voldoen die met hun lading varen, en zij eisen wel dubbelwandige schepen.’ Familiebedrijf Het familiebedrijf Wanders liep de afgelopen twintig jaar voorop in de containervaart, met het koppelverband Jowi/Jowi II en later met de grote Jowi. Inmiddels zijn er alweer (iets) grotere containerschepen. ‘Navolging pleit voor de pionier. En bovendien spreken ze in Den Haag nu wel over de Jowi-klasse.’ Het hebben van twee zoons die ook voor de binnenvaart hebben gekozen, ziet Henk Wanders als een permanente bron van inspiratie. ‘Maar het is een misverstand te denken dat het beter werkt met familie omdat dat goedkoper is. Ze verdienen net zo goed een salaris en hebben een auto. Voordeel van een familiebedrijf is wel dat de onderlinge loyaliteit vanzelfsprekend is. Ik kan van een Colombiaanse matroos niet verwachten dat hij in een slechte tijd genoegen neemt met een lager salaris. Die loyaliteit in het familiebedrijf maakt dat de continuïteit van het bedrijf is verzekerd.’ (Lees verder op pagina 21) De 24-jarige Elkin Lozano Garcia zet het dek in de verf, is nu nog matroos maar wordt binnenkort stuurman via een cursus bij de Vakopleiding Transport en Logistiek. Hij is al twaalf jaar in Nederland, droomde na een jeugd aan de Stille Oceaan-kust van de grote vaart. Tijdens een opleiding voor stuurman/werktuigkundige voor de zeevaart in Delfzijl volgde een teleurstelling. Hij werd ernstig zeeziek aan boord van het eerste zeeschip waarop hij aanmonsterde als stagiair en koos toen voor de binnenvaart. Eenmaal matroos volgde hij een opleiding in de IT-sector maar het water bleef trekken en nu leert hij voor stuurman. Hij heeft alleen op tankers gevaren, maar bepaald niet alleen in de bunkers. Ook de Rijnvaart is hem niet onbekend. ‘Ik weet niet waarom maar de vrachtvaart heeft me niet aangetrokken.’ De Colombiaan zocht een nieuw team, wilde alles van de grond af opbouwen en was blij met de uitnodiging van de familie Wanders om met hen te starten met het nieuwe bunkerschip mts Vancouver. ‘Ik hoop op den duur zelf ook binnenvaartondernemer te worden, en samen met anderen te investeren in een nieuw schip.’ (foto’s MGR)

De Binnenvaartkrant