Views
1 year ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 16 10 FEBRUARI

PAGINA 16 10 FEBRUARI 2004 BETER IN ZEE MET VAN ANDEL Traktie-accu’s voor ‘grootverbruikers’ • Lange levensduur gemiddeld 8 jaar • 5 jaar garantie • kleine box-hoge capaciteit • gebouwd door een West-Europese topfabrikant 610Ah Type 6PZSL480 Lengte 75 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm 7 1.593,- 720Ah Type 7PZSL560 Lengte 86 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm 7 1.727,- 820Ah Type 8PZSL640 Lengte 97 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm 7 1.863,- inclusief montage, transport en verbindingsset. prijzen netto exclusief BTW. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN • STALEN VLOEREN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. BINNENVAART BOEKHOUDING BLOK Drie B bv Oude Haven 47, 6511 XE Nijmegen Tel. 024-3446623, Fax. 024-3239503 Mob. 06-10 561192 (verkort 25009) Onze activiteiten : ■ Boekhouding ■ Facturatie ■ Incasso’s ■ Financiering / Financieringsaanvragen ■ Verzekeringen (incl. schadeafhandeling) ■ Personeelszaken (incl.salarissen) ■ Begeleiding subsidie trajecten ■ Bedrijfsadvies Bel geheel vrijblijvend voor een afspraak met Erwin Blok (eventueel bij u aan boord) Voor meer vaart in uw bedrijf • In & verkoop schepen • Logistieke concepten • Advisering publieke sector • Transport bemiddeling DS & T bv Oude Haven 47, 6511 XE Nijmegen Tel. 024-3446623, Fax. 024-3239503 DETACHERING SCHEEPVAART & TRANSPORT

Tal van projecten op stapel in jubileumjaar NV Zeekanaal Dit jaar viert de NV Zeekanaal haar tienjarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan zal in mei een groot feest plaatsvinden. Het is slechts één van de vele plannen voor 2004 die de vennootschap onlangs presenteerde. Daarbij wordt gestreefd naar optimale waterwegen voor een breed gebruik. De groei van de binnenvaart staat uiteraard bovenaan. Op de as Antwerpen-Brussel- Charleroi werd afgelopen jaar 9,6 miljoen ton getransporteerd. Dat is 2,5 procent minder dan het jaar daarvoor. Gezien de wankele economische omstandigheden handhaafde de binnenvaart zich goed, vindt directeur-generaal Leo Clinckers. Wel verwijst hij naar de regelmatige onrust in 2003 op het Waals gedeelte van het kanaal ten gevolge Binnenschipper in Gent verdronken In het Rodenhuizendok (haven Gent) is op 22 januari een binnenschipper in het water gevallen en verdronken. Het gaat om de Nederlander Hendrik Hakkers van het motorschip Nova Cura. Onderwijs zoekt helpende handen De vergrijzing slaat toe, ook bij de school voor maritieme opleidingen Cenflumarin. Het lerarenbestand wordt er van jaar tot jaar kleiner. Daarom deed directeur Maurice Hauspie op de VBR-vergadering een oproep aan de schippers in België. ‘Wij hebben dringend behoefte (advertentie) Na het plotselinge verdwijnen van de man hadden de andere bemanningsleden de brandweer verwittigd. Het slachtoffer kon niet meer levend uit het water worden gehaald. aan mensen met praktijkkennis die ons een handje willen helpen. Meer dan twee verkorte matrozenopleidingen per jaar kunnen we op dit moment niet bieden.’ De binnenvaart zal actiever moeten meewerken aan de opleiding van haar opvolging, zo blijkt. ’Betere coördinatie containerterminals nodig’ De schaalvergroting in zeevaart en binnenvaart en het hoge werktempo in de haven van Antwerpen leiden ertoe dat het krapjes wordt aan de Europaterminal en de Noordzeeterminal. Daarover bracht verkeersleider Luc Casier vorige maand verslag uit op de jaarvergadering van VBR. Het Havenbedrijf wil de scheepsbewegingen op beide terminals beter coördineren en heeft de verkeersleiding in Zandvliet gevraagd om extra toezicht te houden op de situatie bij de twee containerterminals. Daar vinden immers verschillende zaken tegelijkertijd plaats: het lossen en laden van zee- en binnenschepen en de bunkering van zeeschepen door de binnenvaart. Daarbij worden de voor zeeschepen noodzakelijke producten als smeer-, gas- en stookolie veelal door verschillende schepen geleverd. De coördinatie van deze bunkeractiviteiten is in handen van zeereders of agenten. Om het bunkeren van de zeeschepen in combinatie met de aankomst en afvaart ervan zo veilig mogelijk te laten verlopen, wordt momenteel op breed vlak informatie verzameld. Een soepel verloop van al deze scheepsactiviteiten wordt mede noodzakelijk door de schaalvergroting in de binnenvaart. Want moderne bunkerschepen, zoals de Navira, nemen veel meer ruimte in beslag dan hun voorgangers. Anderzijds brengen zij slechts een beperkt deel van de producten mee. Er blijft dus minder ruimte voor andere schepen, die ook noodzakelijk zijn. De verkeersleiding gaat hierover praten met alle betrokken partijen. ‘Want een veilige en goed werkbare situatie aan de terminals is absoluut prioritair,’ stelt Casier. ‘Het is al eens voorgevallen dat er acht binnenschepen naast elkaar lagen. En dat is uiteraard veel te veel. Ook worden de zeeschepen wel eens te vroeg besteld. We willen ook bekijken hoe er zo snel mogelijk nachtkaaien op de rivier kunnen komen.’ SCHEEPSWERF Herbekestraat 71 • 2620 Hemiksem • België T. +32(0)3-8707680 • F. +32(0)3-8870135 E. info@casco-hemiksem.be dwarshelling 145m, aan Schelde nabij Antwerpen PAGINA 17 10 FEBRUARI 2004 van schutbeperkingen. ‘Deze voorvallen zullen niet vreemd zijn aan deze daling van het transport.’ Door Sarah De Preter Dit jaar komt er in Vlaanderen een tweede transportdeskundige voor de binnenvaart bij. Vorig jaar trok NV Zeekanaal in samenwerking met de Kamer van Koophandel en Nijverheid in Mechelen en de Kempen en de Dienst voor de Scheepvaart al een eerste binnenvaartexpert aan. Die begeleidt verladers in de regio rond Mechelen bij hun overstap van het wegvervoer naar de binnenvaart. Een soortgelijk concept wordt de komende maanden voor Zuid-West- Vlaanderen opgezet. Meer interesse voor de scheepvaart betekent ook een grotere behoefte aan kaaimuren. Ook op dat vlak gaan de komende maanden weer tal van projecten van start. De bouw van deze laad- en loskades wordt mogelijk via het Kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering. Het programma startte zeven jaar geleden en heeft inmiddels De Mechelse producent van stortklaar beton Inter-Beton gaat een deel van zijn transporten van de weg naar de vaarweg overhevelen. Het bedrijf wordt daarbij begeleid door een transportdeskundige van de Kamer van Koophandel en Nijverheid. Inter-Beton Mechelen investeert fors in deze verschuiving. ‘We willen klaar zijn voor de nabije toekomst waarin wegvervoer haast onmogelijk of veel duurder zal worden.’ De groep Inter-Beton heeft 42 vaste en drie mobiele betoncentrales in Vlaanderen en Brussel. Meer dan de helft daarvan zijn watergebonden. De centrale in Merksem wordt nu al volledig via het water beleverd. In Brussel heeft de binnenvaart een aandeel van zestig procent. Genk, Tessenderlo, Namen en Luik zullen systematisch overschakelen op het binnenvaarttransport. geleid tot 52 extra kades. De overheid heeft daarvoor tot nu toe 44,5 miljoen euro uitgetrokken. Naast de kaaimuren zullen ook andere belangrijke infrastructuurprojecten worden gestart of voltooid. Zo gaat in Wielsbeke langs de Leie de River Terminal in bedrijf. Tussen Willebroek en Boom zal de bouw van een nieuwe boulevardbrug worden opgestart. Het bouwwerk en de bijhorende toegangswegen moeten uiterlijk in 2008 klaar zijn. Er komen ook nieuwe wegen om watergebonden terreinen langs het Zeekanaal beter te ontsluiten. Op tal van plaatsen zullen oevermuren worden versterkt of vernieuwd. In Willebroek begint de bouw van een nieuw administratief gebouw. Daar gaat ook de sluis Klein-Willebroek weer open voor de pleziervaart. Kanaal naar Charleroi Het kanaal naar Charleroi moet worden verbreed om gemakkelijker bevaarbaar te zijn voor schepen tot 1.350 ton. Voor de herbouw van de bestaande keermuur in de De Belgische groep Van Gaeveren heeft via de groep VGN Polska een containerterminal gebouwd in het Poolse Swinoujscie. Dat ligt vlakbij Stettin en dicht bij de zee. De diepgang aan de 330 meter lange kaai bedraagt 12,80 meter. In juli vorig jaar werden de container-portaalkraan, een reachstacker en ander materiaal aangeleverd. Sinds begin dit jaar is de terminal volledig operationeel. Tot de extra troeven van de terminal behoren spoor- en binnenvaartverbindingen naar Stettin. De Belgen investeerden in de terminal in het kader van de toetreding van Polen tot de Europese Unie in mei dit jaar. Er wordt ook geanticipeerd op de Duitse Maut, die het Dit jaar is de centrale van Mechelen aan de beurt. Die ligt aan de Winketkaai achter het oude Stedelijk Zwemdok. Midden vorig jaar werd al overgestapt op binnenvaart voor de aanlevering van 80.000 ton kalksteen uit Waalse steengroeven. Binnen twee maanden zal daar nog 50.000 ton zand bijkomen. Tegen het einde van het jaar komt er nog 35.000 ton cement bovenop. Vooruitziend doortocht door de stad is een studie gestart. Een verdere studie zal de verdieping van het vak Lembeek-Halle behandelen. Om voldoende vrije doorvaarthoogte te hebben onder de spoorwegbruggen van de TGV moet dit kanaalpand met 1,45 meter worden verdiept. Verder worden de linkeroevers van het kanaal vernieuwd. De gronddijk wordt er beschermd door betonnen platen die in de loop der tijd zijn verzakt. Baggerwerken zijn gepland in de omgeving van de sluis van Klein-Willebroek en de plaatsen waar kaaimuren komen. Daarnaast zullen dit jaar de reservesluisdeuren van de sluis van Zemst worden hersteld. NV Zeekanaal wil ook de vernieuwde aandrijving van de bruggen in Grimbergen, Humbeek en Tisselt afwerken. Ook de aandrijving van de spoorwegbrug in Willebroek zal worden vernieuwd. In Willebroek wordt het centraal bedieningsgebouw ingericht voor de bediening van de sluizen. De tegenhanger daarvan op het kanaal Leuven-Dijle wordt eveneens dit jaar afgewerkt. Belgen investeren in Poolse containerterminal vrachtvervoer over de weg flink duurder zal maken. Overigens laat de invoering van de Duitse tol voor vrachtwagens veel langer op zich wachten dan voorzien. Problemen bij de productie en distributie van de apparatuur hebben het project enorm vertraagd. Inmiddels gaat men ervan uit dat de tol niet voor 2005 zal worden ingevoerd. Interbeton Mechelen stapt over op de binnenvaart Met de overstap naar de binnenvaart wil de groep vooral zichzelf beschermen tegen de dreigende problemen op de weg. Districtmanager Jean Verhaeghen van Inter-Beton: ‘Tussen het laden van stortklaar beton in de vrachtwagen en het uitstorten op de werf kan ten hoogste honderd minuten verlopen. Daarom kan een betoncentrale een actieradius van ten hoogste vijftien tot twintig kilometer bedienen. Maar als de wagen onderweg in een file staat, hebben wij een groot probleem. Want het beton voldoet dan niet meer aan de norm en moet terug naar de betoncentrale. Het is ook al voorgekomen dat we niet met de productie konden beginnen omdat onze grondstoffen niet tijdig arriveerden.’ Redenen genoeg dus om voor de binnenvaart te kiezen, al verwacht Verhaeghen geen onmiddellijk economisch voordeel van deze stap. Het is meer een investering in de toekomst, zegt hij. ‘Wanneer wegvervoer haast onmogelijk of veel duurder zal worden.’ De centrale in Mechelen beschikt nu al over een loskade met brug. Momenteel wordt er een nieuwe, geluidsarme loskraan gebouwd. Er komt ook een extra silo voor de opslag van cement.

De Binnenvaartkrant