Views
2 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 14 10 FEBRUARI

PAGINA 14 10 FEBRUARI 2004 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Hanekamdreef 1 - B-2900 Schoten Telefoon: 00-32-(0)3-6801350 Fax: 00-32-(0)3-6801355 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m 2 , levering november 2004. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m 2 , levering 2004. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m 2 , levering 2004. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3000 ton, 3440m 2 , levering 2004. Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Avelingen", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 86m x 9m50 x 3m20, 1700 ton, 2250m 2 , levering eind 2004. "Iduna" 3395 ton, 1989, 110mx11m40x3m73, 4000m 3 , kopschroef Cummins 400 pk, stalen vloer, 208 TEU, 2x 220/380V John Deere bj. 2002, Caterpillar 1850 pk 1999 + koppeling bj. 2003. "Jan Willem" 2704 ton, 1974, 90mx11m40x3m76, 2450m 3 , 2x kopschroef 1x Daf 320 pk en 1x Scania 260 pk, stalen vloer, aluminium overzakbaar stuurhuis, 2x 550pk Caterpillar 1988 rev. 1997. "Semmy" 2646 ton, 1975, 110mx10m06x3m32, 3200m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Scania 300 pk, stalen vloer, Deutz TBD 620 1600 pk bij 1650 omw/m bj. 2003. "Graciosa" 2101 ton, 1971/1995, 108mx9m50x3m04, 2600m 3 , kopschroef 380 pk, aluminium overzakbaar container stuurhuis, 108 TEU, SKL 1110 pk 1971 rev. 2001 volledig. m.s.1925 ton, 2003, 86mx9m50x3m34, 2200m 3 , 90 TEU, kopschroef Daf 420 pk, container stuurhuis, Caterpillar 1014 pk 2003. "Antigone", 1989 ton, 1979, 100mx9m50x2m94, alu. Fr. kap luiken met hydr. Luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, nieuw container stuurhuis bj. 2002, elektrisch + nautisch compleet vernieuwd in 2002, Caterpillar 1521 pk 1999. "Acheron", 1533 ton, 1971, 85m87x9m07x3m01, 2050m 3 , alu. Fr. kap luiken met hydr. Luikenwagen, kopschroef Cummins 450 pk, 81 TEU, vlak en vloer bj. 2002, ABC 1500 pk 1991 rev. 2003. "Almeria", 1529 ton, 1959, middenschip bj. 1982, 86mx9m50x2m93, 2200m 3 , alu. Fr. kap luiken met hydr. Luikenwagen bj. 1999, kopschroef Daf 350 pk, ABC 1200 pk 1992 rev. 2002 volledig. "Holdu", 1525 ton, 1979, 85mx9m50x2m85, 2150m 3 , alu. luiken met luikenwagen, kopschroef Scania 400 pk, Cummins 950 pk bj. 1992. "Lucinda", 1396 ton, 1971, 86mx9m50x2m74, 1650m 3 , alu. Fr. kap luiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Scania 420 pk, stalen vloer, Deutz 1000 pk 1978 rev. 1992 / 1996. "Cascade", 1105 ton, 1957, 80mx8m20x2m52, 1700m 3 , alu. luiken, kopschroef Daf 230 pk rev. 2003, stalen vloer bj. 1998, nieuw vlak, Caterpillar 730 pk bj. 2000 + koppeling bj. 2002 . "Providentia", 1085 ton, 1960, 80mx8m24x2m52, 1725m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef GM 182pk, Mitsubishi 862 pk + koppeling bj. 2003. "Diana", 902 ton 1965, 70mx7m30x2m60, 1300m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef GM 165 pk, autokraan 9m, Cummins 800 pk. "Isabella", 481 ton 1963, 50mx6m54x2m39, 600m 3 , alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Daf 220 pk, Caterpillar 405 pk 1998. (Schip is zwaar gebouwd en zeer geschikt om te verlengen) Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs.. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Wij hebben diverse motorvrachtschepen van de jaren '90 / verschillende afmetingen o.a. Folio 346 / ms / bj 1998 / 2213 ton op 2.95 mtr / afm 110x10.50x2.95 mtr / 28 cm ondergeijkt / 3000 m 3 / Cummins 1600 pk / boegschr. Van Tiem 500 pk / alu. Fr. kap / naut. compl. / 1 ruim / 3 slpk. / ingang binnendoor Nog andere interessante aanbiedingen zijn: Folio 345 / ms / bj 1967 / gebouwd: Langerbrugge / 1233 ton, 81x8.20x2.63 mtr / 1900 m3 / ABC 650 pk - 750 tpm / boegschr V. Wijk 320 pk / alu. schuifluiken / naut. compl. / 3 slpk / ingang binnendoor Folio 219 / ms / bj 56 / 828 ton / 67x7.05x2.51 mtr / 1080 m3 / Cat 485 pk / boegschr / naut. compl. / geschikt voor containers 24 teu Ms "Toros" / bj '58 / 725 ton / 65x7.10x2.38 mtr / Deutz 536-375 pk / 1150 m3 / boegschr / alu. Fr. kap / nette woning / alu. stuurhut van 2000 / 2 slpk., met nieuwe certificaten / scherpe prijs / met financieringsmogelijkheden Verder hebben wij een groot aanbod van motorvrachtschepen/beunschepen/duwboten/duwbakken etc., op sommige objecten is inruil mogelijk. BEL VOOR MEER INFO: 0183-50 08 62 ondernemende schippers gezocht voor een nieuw concept in de binnenvaart. Bent u in bezit van de juiste binnenvaart papieren en wilt u zelfstandig of in dienst treden bij een nieuw concept in de binnenvaart neem dan nu contact met ons op. Opzet is om ondernemende schippers in de tankvaart en de droge lading de kans te geven om voor zichzelf een schip aan te kopen en dit door middel van een zo hoog mogelijk rendement naar zich toe te varen en hierbij zal op elk vlak met de ondernemer worden mee gedacht. U krijgt via ons bedrijf de juiste begeleiding op financieel en technisch gebied alsmede een vast vervoer contract en advies over deze zaken. Voor de meeste vaargebieden kunnen wij onze diensten aanbieden, maar hoofdzakelijk zullen de vaarwegen Nationaal zijn. Hendricks Scheepvaart BV is het enige bedrijf in Europa dat deze zeer uitgebreide service bied en ook het enige bedrijf dat een totaal concept kan leveren aan de ondernemer. Wegens het grote succes van ons concept vragen wij u spoedig te reageren om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen op korte termijn. Voor meer informatie kunt u reageren door een e mail te sturen of tijdens kantooruren contact op te nemen met TEL:0183 633025 of Fax:0183 630615 p.hendricks@wxs.nl / www.hendricks-scheepvaart.nl VOOR ALLES WAT NAAR DIESEL RUIKT... ... gaat u gewoon naar Teus Vlot: voor reparatie, revisie, inbouw en verkoop van dieselmotoren, liermotoren, kraanmotoren, generatorsets, pompsets etc. Tevens verzorgt Teus Vlot uw scheepsinstallaties. Dealer van: Baanhoek 182b 3361 GN Sliedrecht Tel.: (0184) 49 38 88 Fax: (0184) 49 38 89 GEVRAAGD Stuurman op mts, 2800 ton Rijnpatent, ADNR certificaat en Radarpatent wk/wk Tel.: 0653-596946 Mobicem BV Vraagt mvs ca. 750 tm 850 ton voor cementvaart Dordrecht - Drachten/Harlingen Tel. 06-53 145530 al onze nieuwbouwschepen staan op www.vlootschouw.nl Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Advertentie plaatsen? 010 - 414 00 60 Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l

Met passagiervaart nu alle takken van de vaart in huis Varende leden gaan bestuursfunctie delen bij VBR Op de algemene ledenvergadering van de VBR in Antwerpen werden dit jaar vooral veel geschenken uitgedeeld. Dat had te maken met het 25- jarige voorzitterschap van Amand Bauwens en het afscheid van vice-voorzitter Pierre Verberght en secretaris Tilly Verberght. In zijn jaarrede stipte de voorzitter de aanhoudende tewerkstellingsproblemen in de binnenvaart aan en de verloren hoop dat het geld uit het sloopfonds aan capaciteitsbeheersende maatregelen zal worden besteed. Een echte opvolger voor Verberght heeft de VBR niet gevonden. In plaats daarvan neemt een team van varende leden vanaf nu zijn veelzijdige taken waar. De schippers zullen in hun eigen regio de noodzakelijke vergaderingen bijwonen. Verberght zelf wil nog weleens inspringen, maar dan in geval van uiterste nood. Door Sarah De Preter De actieve deelname van VBRleden op bestuurlijk vlak is een positief punt. Toch ziet voorzitter Bauwens in de sector ook een gebrek aan engagement. ‘Toen twee jaar geleden de tewerkstellingsproblemen de kop opstaken, kregen wij prompt nieuwe leden. Jammer genoeg hebben een jaar later verschillenden alweer afgehaakt. Dat vind ik niet solidair tegenover de collega’s en nog minder bemoedigend voor ons als bestuurders.’ Er was ook positief ledennieuws. In december sloot de Belgische Beroepsvereniging Passagiervaart zich als groep aan bij de VBR. ‘Daarmee hebben we als beroepsvereniging alle takken van de binnenvaart in huis. Overheden en vaarwegbeheerders hebben inmiddels positief gereageerd.’ De Vlaamse Dienst voor Arbeids Bemiddeling (VDAB) heeft opnieuw vijftien mensen aangewezen voor een verkorte matrozenopleiding. Maar daarmee is de tewerkstellingsproblematiek nog lang niet van de baan. ‘In de praktijk is gebleken dat deze opleiding zeer zwaar is voor kandidaten uit droge beroepen,’ aldus de voorzitter. ‘Met de geslaagden zal ook niet eens het jaarlijkse verloop binnen het huidige matrozenbestand kunnen worden opgevangen.’ In dat kader vindt de vereniging het onbegrijpelijk dat minister Landuyt van tewerkstelling besliste de eenmalige arbeidsvergunningen voor matrozen uit niet-EU-staten niet te verlengen. Er zullen ook geen nieuwe vergunningen worden afgeleverd. Na toetreding van de nieuwe lidstaten zou het nog weleens erger kunnen worden, vreest de VBR. ‘Het is helemaal niet zeker dat dan de vergunningsplicht verdwijnt. Als die in één van onze buurlanden wel wordt afgeschaft en bij ons niet, ontstaat er concurrentievervalsing.’ Sloopgeld De kans dat het geld uit het reservefonds nog ten goede zal komen aan de binnenvaart in de landen die het fonds gevuld hebben, wordt steeds kleiner. ‘De VBR heeft steeds het standpunt ingenomen dat het geld moet worden gebruikt voor capaciteitsregelingen. Maar deze voorstellen zullen niet worden omgezet.’ Bauwens noemt dat politieke onwil. EBU en ESO beraden momenteel over een ultiem gemeenschappelijk standpunt. Inmiddels heeft de ESO Met bloemen, wijn en lovende woorden heeft de VBR afscheid genomen van zijn jarenlange vice-voorzitter Pierre Verberght en secretaris Tilly Verberght. De echtlieden willen na jaren van actieve deelname aan het bestuur meer tijd vrij maken voor elkaar en hun hobby’s. Vooral Pierre was een echte workaholic geworden, merkte voorzitter Bauwens op. ‘Je kon met die man geen gesprekje meer voeren dat langer dan vijf minuten duurde want dan rinkelde alweer de telefoon. Zo niet, dan bereidde hij zich voor op een vergadering, was op weg naar een vergadering of schreef er een verslag over.’ Acuut droogzetten willen ze hun oude vice-voorzitter in Antwerpen in geen geval. ‘Hij heeft zelf aangegeven langzaam te willen afkicken en blijft dus ook in de toekomst nog beschikbaar. Maar wel in heel beperkte mate.’ PAGINA 15 10 FEBRUARI 2004 voorgesteld om het geld aan promotie en opleiding te besteden. Of het nog kan voorkomen dat de circa veertig miljoen euro over enkele maanden met de nieuwe lidstaten moet worden gedeeld, valt af te wachten. ESO-voorzitter Johnny Conings wil in ieder geval geen te hoge verwachtingen wekken. ‘Als het niet lukt, dan wil ik daar ook voor uitkomen. Dan hebben we het als verenigingen gewoon niet voor elkaar gekregen.’ Bauwens had ook aandacht voor de goede overslagresultaten van de Antwerpse haven. Al vergroot deze ontwikkeling de druk op de door de VBR zeer gevreesde afschaffing van het vaarverbod op zondag. ‘Ook zal de verwachte verkeerscongestie rond Antwerpen waarschijnlijk een wijziging van de bedieningstijden van sluizen op het Albertkanaal tot gevolg hebben.’ Met argusogen wordt ook de snelle, door de politiek opgelegde, verschuiving van enkelwandige naar dubbelwandige zeeschepen gevolgd. ‘Wij sluiten ons aan de bij het standpunt van ESO en EBU dat er voor de binnenvaart een ruime overgangsregeling moet komen. De laagwaterperiode van vorig jaar heeft de tankvaart met de neus op de feiten gedrukt. De vervoerszekerheid – en met name die van producten die dubbelwandig moeten worden vervoerd – kwam in het gedrang. Men mag ook niet vergeten dat er in Europa nog tal van kleine kanalen zijn waarop de afmetingen van de kunstwerken beperkingen opleggen. Daar op een rendabele wijze minerale producten met dubbelwandige schepen vervoeren, zal zeer moeilijk zijn, zo niet onmogelijk.’ Afscheid van een ‘Europees ombudsman’ Pierre en Tilly Verberght. (foto Sarah De Preter) Als afscheidsgeschenk kreeg het echtpaar van de VBR een rondvaart cadeau op de Seine. ‘Daar bestaan nog geen vaarkaarten van,’ merkte het publiek spontaan op. Niet onbesproken bleef ook Pierres welbekende hardnekkige karakter. Luc Casier van Zandvliet Radio maakte zelfs de vergelijking met een pitbull: ‘Als hij je eenmaal te pakken heeft, laat hij nooit meer los. Dat geldt overigens voor de hele familie Verberght! En mede daardoor hebben we veel voor elkaar gekregen de laatste jaren.’ Dat belooft wat voor de komende tijd. Want de opvolgster van secretaris Tilly wordt niemand anders dan Nadine Verberght (de dochter van Pierres broer Karel). Familieonderneming Verberght levert daarmee een bewijs ook in de toekomst de belangen van de sector met veel engagement te zullen behartigen. Communicatie als sleutel tot succes Koninklijke Schuttevaer woonde voor de eerste keer de statutaire ledenvergadering bij van de VBR. De Nederlandse nautischtechnische organisatie werd vertegenwoordigd door Martin van Dijk (rechts) en Leny van Toorenburg. Van Dijk gaf aan alert te willen blijven op de internationale ontwikkelingen in de sector. ‘Als Nederland in juli voorzitter wordt van de Europese Unie willen we ervoor zorgen dat de binnenvaart hoog op de agenda komt te staan.’ Havenschepen Baron Delwaide gaf onlangs aan dat de haven van Antwerpen zonder binnenvaart nooit zo snel had kunnen groeien. ‘Deze geluiden horen wij in Rotterdam ook. Dat is positief voor de binnenvaart.’ Van Dijk legde ook de nadruk op communicatie als motor van de vooruitgang. In die zin wil Koninklijke Schuttevaer met de Belgische collega’s blijven samenwerken. Die interesse is wederzijds, aldus Amand Bauwens (links). Van Dijk over het 25-jarig voorzitterschap van Bauwens: ‘Dat kom je zelfs in Nederland niet gauw tegen.’ (foto Sarah de Preter) Gouden ESO-speld voor Amand Bauwens Voor VBR-voorzitter Amand Bauwens had Johnny Conings namens de ESO een gouden speld meegebracht. De Europese Schippersorganisatie drukt hiermee haar waardering uit voor het 25-jarig VBRvoorzitterschap van Bauwens. Die nam destijds het VBR-roer over van Conings. De ESO-voorzitter over zijn opvolger: ‘Je zult heel lang moeten zoeken naar ééntje die zo lang en met zoveel inzet het voorzitterschap van een vereniging heeft waargenomen. Daarom krijgt Amand deze eerste gouden ESO-speld. Allen die volgen, zullen aan zijn prestaties gemeten worden!’ Van de eigen vereniging heeft Bauwens een geschenk gekregen dat vooral zijn flexibiliteit vergroot. ‘Het is een laptop,’ aldus de voorzitter. ‘En dat is ook erg nodig want – op een paar Duitsers na – zijn wij onderhand de enigen die in Straatsburg nog zonder computer deelnemen aan de vergaderingen.’ (foto Sarah De Preter)

De Binnenvaartkrant