Views
2 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

PAGINA 10 10 FEBRUARI

PAGINA 10 10 FEBRUARI 2004 MHR BV, behorend tot de STC-Group, is een management agentuur gespecialiseerd in het verzorgen van: Loopbaanadvies, bemiddeling en begeleiding, bedrijf en projectadministratie, bemanningszaken het leveren van volledige bemanningen en flexibele arbeidskrachten voor de gehele maritieme sector. ?oor diverse opdrachtgevers in verschillende sectoren Pijn wij op Poek naar beginnende en ervaren kandidaten voor de functie van2 Koopvaardij: Kapitein Stuurman Scheepswerktuigkundige 0aritiem officier Tankervaart: Kapitein met tanker kwalificaties Stuurman met tanker kwalificaties Scheepswerktuigkundige met tanker kwalificaties Binnenvaart: Kapitein met en Ponder rijnpatent 0atroPen met en Ponder dienstenboekje Bagger & Offshore: Technisch inspecteur Technisch inkoper Zroject engineer project administrateur [itvoerder "ffshore Engineer Kraanmachinist

PAGINA 11 10 FEBRUARI 2004 BASM en VDSM doen ook mee, Lekko blijft hangen Sleepbootpassie op Tugspotters.com Krachtpatsers zijn het, hun vermogens doen harten sneller kloppen. Met sleepen duwboten in de buurt is er altijd iets te doen. Het enthousiasme van sleepvaartliefhebbers heeft de nieuwe website www.tugspotters.com snel populair gemaakt. De ‘vak’sites van BASM, Lekko en VDSM bedienen elk hun eigen kring van enthousiastelingen. Talrijk zijn de links naar sleep- en duwboten die vaak om den brode, maar meestal voor de liefhebberij in de vaart worden gehouden. Het Web liet zich meeslepen in de passie. De opkomst van de Nederlandse (zee)sleepvaartsite tugspotters.com is spectaculair. Half november vorig jaar gestart, registreert de Nedstat-teller nu al over de achthonderd pageviews per dag. De site schrijft het eigen succes toe aan de inzet van fanatieke ‘spotters’ en van sleepvaartbedrijven die er hun nieuws melden. ‘Allemaal zeer positieve reacties van de bezoekers en mede dankzij hun, dus de daadwerkelijke spotters, is het zo'n succes aan het worden,’ zegt webmaster Alain Dooms. ‘Ik heb inmiddels al wat taken overgedragen aan kennissen, want het werd bijna een dagtaak.’ Hij voer zelf op slepers van Willem Muller en Multraship voor hij het horecabedrijf van de familie in Terneuzen instapte, waar hij de slepers nog dagelijks voorbij ziet komen. ‘Die contacten verwateren nooit.’ ‘Inside’ beelden Naast laatste nieuwtjes is er op tugspotters.com alle ruimte voor reisverslagen en (foto)reportages door bemanningen. Dat levert boeiende ‘inside’ beelden en verhalen op. Bijvoorbeeld van het ‘bokkenwerk’ tijdens de lossing van de met binnenvaartcasco’s geladen (advertenties) ponton Sainty 1, die eind januari door de Smitwijs Singapore de haven van Rotterdam was binnengesleept. Een stuurman van de sleper leverde zelf een hele serie foto’s van het transport onderweg van China. De rubriek ‘Nieuwe Tugs’ lijkt een wedren om de eerste actiebeelden van toevoegingen aan de vloot; de Fairmount Summit en zusterschip Fairmount Sherpa (beide 4 x 4000 BHP) zijn zelfs nog in Singapore in aanbouw voor de Rotterdamse rederij en alleen als artists impression beschikbaar. Zo’n 850 andere slepers zijn met foto’s en technische informatie op alfabet terug te vinden in het ‘Fotoalbum’. Dooms’ maat Johnny van de Velde houdt van alle slepers de gegevens bij; Peter Andriessen verzorgt de stroom aan actuele nieuwsfeiten. Het Forum is goed beklant en regelt zichzelf, maar voor de trouwe sitebezoekers is het nog even wennen. Die overleggen en discussiëren liever via het Gastenboek, dat daardoor een aardig kijkje in de enthousiaste keuken biedt. Authentiek www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, Nieuw toegevoegd: • ms Alverna leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 366 SCHEPEN! • Veerpont Alem Op de binnenwateren ijvert de Stichting BASM voor het behoud van authentieke stoomvaartuigen en motorsleepboten. Maandelijks gebeurt dat uitbundig in het tijdschrift Sleep & Duwvaart en online op www.sleepduwvaart.nl (in januari 1229 unieke bezoekers). Over de doelgroep lezen we op de site: ‘Niet altijd kon de authentieke vorm of opbouw worden behouden, immers de tand des tijds van deze schepen, die vaak al meer dan vijftig jaar oud zijn, heeft zijn sporen achtergelaten. Toch verdienen alle eigenaren van sleepboten steun en erkenning te krijgen bij hun activiteiten, want met elkaar staan zij garant voor het Behoud van een stukje Technisch Historisch Cultureel Erfgoed van Nederland.’ De behoudactiviteit van de BASM komt ondermeer tot uiting in het voordragen van vaartuigen voor opname in het Nationaal Register Varende Monumenten. Op de site zijn foto-overzichten te vinden van fysiek geschouwde varende monumenten, vaartuigen in restauratie, historische casco’s en vaartuigen die nog in behandeling zijn bij de schouwcommissie. Een klik op een kleine foto opent voor elke sleepboot een aparte webpagina met een grotere foto en technische specificaties. Smullen voor de liefhebbers! Zo fungeert de BASM-site voor sleepboten als voorportaal van het echte register, dat wel een site heeft (www.varendmonument.nl/N RVM) maar (nog) geen register online. Van de sloophamers gered Vereniging De Motorsleepboot geeft op www.motorsleepboot.nl een kort maar krachtig profiel van de ruim zeshonderd leden, die bijna allemaal in het bezit zijn van een sleepboot of opduwer: ‘De sleepbooteigenaren vormen een zeer gemêleerd gezelschap. Een aantal hebben een nautische of scheepstechnische achtergrond van zowel de binnenvaart als de zeevaart, anderen hebben functies in het bedrijfsleven, de vrije sector, zijn gepensioneerd of in de VUT. Alle leden hebben een band met deze oude beroepsschepen die dankzij hun voorliefde veelal van de sloophamers zijn gered. Nergens ter wereld zijn er zoveel sleepboten per km 2 aanwezig als in ons land. Je kan dus spreken van een zeer unieke vereniging.’ De clubgeest is op de site tastbaar, strak geredigeerd door de webmaster. Nieuwe leden worden met een praatje en een plaatje (van hun boot) welkom geheten, zoals ze ook zijn verwelkomd in het VDMS-blad De Beting. De nieuwsrubriek doet verslag van een bijeenkomst van de twintig (!) ‘evenement-coördinatoren’, de diefstal in Langweer van een model van de Amsterdammer Antje I, en van plannen voor herinrichting van de Piushaven in Tilburg, die volgens de VDMS het uitvoeren niet waard zijn. ‘De Vloot’ is een (flinke) verzameling foto’s van opduwers en sleepboten van leden; elke aangeklikte foto levert meer bijzonderheden van de betreffende boot. Wie z’n boot wil verkopen of onderdelen over heeft, kan terecht in de rubriek Te koop (‘Van Kop tot Kont’, gratis voor VDMS-leden). Voor vragen en antwoorden staat de overzichtelijke rubriek ‘? & !’ tot ieders beschikking. De opduwers en sleepboten van het jaar krijgen een eervolle vermelding onder de knop ‘Winnaars’. In de ‘Bibliotheek’ zijn boeken over motortechniek en handleidingen voor motoren en keerkoppelingen voor het uitzoeken. In de rubriek ‘Schippers-info’ wordt praktische informatie gegeven over de teboekstelling van schepen. De evenementen staan keurig geagendeerd en uiteraard zijn er links naar alle sites van leden en andere sleepvaartlocaties op het web. Braver dan alle voorgaande sleepbootsites is de website van Lekko, de internationale organisatie van sleepbootvrienden. De Engelstalige site www.lekko.org is duidelijk op sleeptouw genomen door het blad Lekko, dat zes keer per jaar verschijnt in een internationale en een Nederlandse editie. De webrubrieken geven enige informatie over het tijdschrift, je kunt er kleurenafdrukken van foto’s bestellen en er dwarrelt een enkel nieuwsfeit voorbij. Lekko mist het enthousiasme dat afstraalt van de andere sites, die beter – de één nog beter dan de andere – hebben begrepen hoe je de passie kunt aanwakkeren door sleepbootliefhebbers zelf te betrekken bij de website. De tellers spreken: Lekko kwam sinds 1998 nooit verder dan 118 pageviews per dag, een uitzondering want meestal zijn het er enkele tientallen. Deze 93ste aflevering van Het Web is met alle links terug te vinden op www.vaart.nl/web/04/04.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

De Binnenvaartkrant