Views
5 years ago

2004-04

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Februari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Schip
  • Meter
  • Onze

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 10 FEBRUARI 2004 8e jaargang 4 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Veel talenten in musical De Gelaarsde Kat Pagina 15 Pierre en Tilly Verberght doen stap terug bij VBR Pagina 19-21 Familie Wanders nu ook actief op bunkermarkt Deutsche Beilage Seite 33 Drei Havarien in Norddeutschland (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl In 2003 26.000 ton bilgewater minder ingenomen Machinekamer schoner In Nederland werd in 2003 20.000 ton bilgewater ingezameld en geregistreerd door de stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart (SAB). Dat is minder dan de helft van 2002. In dat jaar gaf de scheepvaart 46.000 ton bilgewater af aan inzamelaars. De aanleiding voor die sterke afname wordt gezocht in de twintig euro per kuub die de schipper sinds 1 januari 2003 bij de afgifte moet betalen. Volgens Jan de Vries, directeur van de SAB, houden schippers hun machinekamer schoner sinds er voor die afgifte moet worden betaald. Hij beaamt dat de directe betaling bij afgifte het risico met zich meebrengt dat het olierijke afvalwater wordt geloosd op het oppervlaktewater, maar dat is volgens hem niet de reden voor de slinkende hoeveelheid bilgewater die wordt afgegeven door de binnenvaart. Aanvankelijk was de veronderstelling dat veel schippers het afvalwater in het buitenland afgeven, waar dat nog wel gratis kan, maar de cijfers van afgifte in de omringende landen tonen dat niet aan. ‘Er wordt gewoon minder bilgewater geproduceerd in de machinekamer. Je kunt er zelf veel aan doen en dat weet ook iedereen wel. Elke schipper weet wat hij moet doen om de machinekamer droger te krijgen. Ik heb het weleens bij een Schuttevaer-afdeling gezegd: “Kun je het niet, laat mij dan maar een keer meevaren, dan laat ik je het zien.” En dan hoef je niet eens een schroefasafdichting te hebben. Als je alle bussen maar netjes aandraait.’ Een schroefasafdichting helpt wel, en volgens het Scheepsafvalstoffenverdrag kan voor (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN een schip met zo’n schroefasafdichting op de afgiftekosten 25 procent in mindering worden gebracht. De SAB doet veel aan voorlichting over schoner varen. Zo is - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 ook al jaren het Scheepsmilieuplan (SMP) beschikbaar, dat vol staat met adviezen over minder afvalproductie aan boord. Nieuwe en bestaande schepen worden op basis daarvan (advertenties) Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer gebouwd of aangepast. In de volksmond wordt dan gesproken van ‘bouwen volgens de SAB-normen’. De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5913511 (Vervolg op pagina 3) De dijk die toch niet lekte Tal van mogelijke oorzaken deden de ronde onder de betrokken deskundigen en in de media. Ook de binnenvaart werd als eventuele schuldige gezien van het lek dat 27 januari in de dijk bij Stein was ontstaan. De schepen zouden te hard varen op het Julianakanaal; er zou zelfs weleens iemand tegen de dijk aangevaren kunnen zijn, zo opperde een bewoner op de Limburgse televisie. Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft na overleg met de binnenvaartorganisaties besloten de invoering van het negende wijzigingsbesluit van het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) voorlopig uit te stellen en de voorschriften inzake de dode hoek (en het varen met spiegels) niet te wijzigen. Op donderdag 29 januari vond een vergadering plaats van de Overleggroep Nautische Zaken Wijziging BPR uitgesteld Binnenvaart. Toen bleek dat artikel 1.07 nog niet zal worden gewijzigd. Van uitstel komt echter geen afstel, zo waarschuwden vertegenwoordigers van V&W. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat het negende wijzigingsbesluit op 1 april van dit jaar in zou gaan. Dat is echter niet haalbaar. De verwachting is nu dat dit niet eerder dan in september gebeurt. Het Kantoor, het CBRB en Koninklijke Schuttevaer hadden Het gat werd vanaf het water provisorisch gedicht met big bags. (foto) Twee dagen later, toen vijftig meter damwand zou worden geslagen, kwam de aap uit de mouw. Drinkwaterbedrijf WML sloot een in de dijk gelegen waterleiding af en plots hield het lekken op. Een blamage voor Rijkswaterstaat en WML, die elkaar meteen de zwarte piet toespeelden. Het is niet uitgesloten dat er een rechtszaak volgt om te bepalen wie voor de kosten moet opdraaien. Of binnenvaartondernemers hun schade kunnen verhalen (voor stil liggen of omvaren) wordt door de binnenvaartorganisaties onderzocht. Lees een uitgebreid verslag over de paniek, hectiek en frustratie in Limburg naar aanleiding van de dreigende dijkdoorbraak op pagina 45. (foto Jo Bindels) 22 december in een brief aan minister Peijs hun bedenkingen geuit tegen het negende wijzigingsbesluit van het BPR. En dan met name tegen artikel 1.07, waarin opgenomen is dat het varen met optische hulpmiddelen bij een maximale dode hoek van 350 meter alleen nog toegestaan is om het zicht naar achteren te compenseren. De organisaties verzochten toen de woorden ‘naar achteren’ uit het artikel te schrappen. (Lees verder op pagina 3) www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant