Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Hoogwater verrast binnenvaart Pagina 19 Onrust in België over werkvergunningen Pagina 27 Bouw replica De Delft vordert Deutsche Beilage Seite 35 Binnenschiff verlor sechs Prozent in 2003 (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 River Hopper vaart in regie van Vos Logistics Expediteur en wegvervoerder Vos Logistics had met enige scepsis toegezien hoe binnenschepen werden voorbereid voor palletvervoer. Na een gedreven uitgevoerd project Distrivaart gaat volgende week de River Hopper varen met een volledig geautomatiseerd laad- en lossysteem voor pallets. De regie is in handen van … Vos Logistics Organizing. Het is geen onderzoeksproject meer, maar een commerciële onderneming. Met uitzicht op een aanzienlijk marktaandeel in het palletvervoer. DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 In Nederland zouden vijftig schepen als de River Hopper ingezet kunnen worden in de logistiek tussen producenten van bier, frisdrank, luiers, wcpapier en alle langer houdbare consumentengoederen enerzijds en de distributiecentra van supermarkten anderzijds. Wordt het werkgebied verder uitgebreid met België en de Duitse deelstaat Nordrhein- Westfalen, dan zou de vloot kunnen worden uitgebreid tot tachtig schepen. Dit vertelde de geestelijk vader van Distrivaart, professor Jos Vermunt vorige week woensdag 21 januari in Amsterdam. Vermunt, tevens adjunct-directeur van Nederland Distributieland (NDL), deed dat bij de start van de commerciële onderneming River Hopper. De inzet van de River Hopper in de palletlogistiek in Nederland wordt door alle betrokkenen hoog ingeschat. Niet voor niets kwam minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat persoonlijk de laad- en losinstallatie in werking stellen. Ze bleef ook langer dan verwacht bij de presentaties van NDL en de binnenvaart. Het initiatief om een River Hopper te bouwen en als palletschip in te zetten is gegroeid in de boezem van Mercurius Scheepvaart in Zwijndrecht. Het was dan ook directeur Robert Zimmerman van Mercurius die 21 januari het woord voerde. Van hem 27 JANUARI 2004 8e jaargang 3 Palletvervoer over water gaat commercieel (advertenties) kwam een verrassend kritische noot richting minister Peijs, die op enkele meters van Zimmermann af stond toen hij opmerkte: ‘Het Witboek (voor goederenvervoer in de Europese Unie, red.) gaat uit van (advertenties) een groei van het goederenvervoer in de komende jaren. Men spreekt zelfs van een vervoerstoename van meer dan vijftig procent tot 2010. (Lees verder op pagina 3) Meteen maar groot onderhoud De oostelijke sluisdeur van de Prins Willem Alexanderkolk van de Oranjesluizen in Amsterdam wordt schoongemaakt. Het groot onderhoud stond gepland voor ‘ergens dit voorjaar’ maar vindt nu plaats omdat de sluisdeur er toch uitmoest na een defect aan de kabels. De sluiskolk is gestremd sinds 11 januari, waarschijnlijk tot 1 februari. Schepen tot 95 meter lengte kunnen gebruik maken van de gerenoveerde oude sluizen. Grotere schepen moeten omvaren. Voor de containerschepen vanaf Rotterdam naar het noorden betekent dit omvaren via de IJssel. Op pagina 11: Onbekend defect met grote gevolgen. (foto MGR) Mogelijke brugverhogingen aanleiding voor onderzoek Voor de groei van de containerbinnenvaart en de shortsea verbindingen blijken ook in het Rotterdamse havengebied de brughoogtes een bottleneck te zijn. Het Havenbedrijf Rotterdam werd daarop attent gemaakt door de binnenvaartorganisaties. Om duidelijkheid te krijgen over welke bruggen hoeveel problemen opleveren, onderzoekt Adviesdienst Vervoer en Verkeer van Rijkswaterstaat in opdracht van het Havenbedrijf waarom de containerbinnenvaart en de kustvaart bepaalde vaarroutes nemen in de haven en naar het achterland. Het onderzoek duurt tot augustus en moet leiden tot een visie over de toekomstige vaarweginfrastructuur van de haven. Het onderzoek past in het beleid van het Havenbedrijf om de Rotterdamse haven optimaal bereikbaar te houden voor zijn belangrijkste modaliteit, de binnenvaart. Door de toenemende containervaart en het doorgaande shortsea/zeevaartverkeer naar Dordrecht of Moerdijk staan doorvaarthoogtes ter discussie van de Suurhoffbrug, de Harmsenbrug en de Hartelbrug (Hartelkanaal), de Botlekbrug (Oude Maas) en de Willemsbrug (Nieuwe Maas). Het onderzoek richt zich met name op de keuze tussen het Hartelkanaal dan wel de Nieuwe Waterweg (toegang via Breeddiep) en de Oude Maas dan wel de Nieuwe Maas. 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer www.mfolthof.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl