Views
1 year ago

2004-02

  • Text
  • Adverteren
  • Jaar
  • Januari
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Teren
  • Grote
  • Goed
  • Pagina

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 15 Binnenvaart en milieubeweging zijn geen vijanden meer in België Pagina 29 Arend Jetten gelukkig in nieuwe rol - - - Deutsche Beilage Seite 27 EU-Osterweiterung wird größte Herausforderung seit Jahren (advertenties) www.vlootschouw.nl DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl ‘Alles wat de laatste tien jaar op de plank is blijven liggen, willen we deze kabinetsperiode afhandelen.’ Minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat klonk woensdag 7 januari gedecideerd bij het nieuwjaarsdiner van de Rotterdamse havenondernemersvereniging Deltalinqs. Investeringen van de overheid zullen wat haar betreft vooral worden gedaan in ‘ruimte en achterlandverbindingen’. Onder ruimte verstaat de bewindsvrouwe vooral de aanleg van de Tweede Maasvlakte, waartoe vorige week andermaal een belangrijke stap werd gezet met de benoeming van een bemiddelaar tussen de gemeente Rotterdam, het verzelfstandigde Havenbedrijf en het ministerie. ‘De Maasvlakte moet ruimte bieden aan al die Chinese containers die er aan komen – ik heb onlangs in China niet voor niets tegen de Chinezen gezegd: Rotterdam is Europe’s answer to your ambitions,’ aldus Peijs, die zei te verwachten nog vóór de zomer duidelijke afspraken te maken. Over de achterlandverbindingen laat deze minister ook geen misverstand bestaan. ‘De infrastructuur moet in orde zijn. Dat betekent de verdieping van de Waal en het aanleggen van de Betuweroute.’ Over die Betuweroute was ze ook onomwonden: ‘Sommigen noemen het een miskleun, maar dat is wel het laatste dat het is. Het kan niet snel genoeg gaan.’ De reacties op die laatste opmerking waren verdeeld. Er waren havenondernemers die applaudisseerden, maar de instemming was bepaald niet algemeen. Minister Peijs vertelde dat het kabinet achter het standpunt staat dat de mainports Rotterdam en Schiphol de motoren van de Nederlandse economie zijn. Een ander speerpunt van het kabinetsbeleid voor de vervoerders is het level playing field. ‘Overal gelijke spelregels, maar ook in heel Europa gelijke controle.’ Dat laatste is volgens Peijs een grote hobbel in Europa. Tijdens het nieuwjaarsdiner maakte Deltalinqs-voorzitter Carel van der Driest bekend dat – zoals al werd verwacht – oud-minister van V&W Roelf de Boer hem op 1 februari zal opvolgen als voorzitter. De Boer zal later dit jaar ook de voorzittershamer overnemen 13 JANUARI 2004 8e jaargang 2 Daadkrachtige minister wil Maasvlakte, Betuweroute en verdieping Waal Peijs zet in op achterlandverbindingen van Rotterdam Port Promotion Council (van Hans Vervat), waarmee de nauwe samenwerking tussen de twee Rotterdamse organisaties wordt versterkt. De vertrekkende voorzitter van Deltalinqs verwacht veel van het verzelfstandigde Havenbedrijf Rotterdam: ‘We verwachten een slimmer, goedkoper en intelligenter interpretatie van de Haagse regels.’ Made in China Op 5 januari arriveerde een ponton met nieuwe casco’s in de Heijsehaven in Rotterdam, na een reis van zo’n 95 dagen vanaf China. Op de ponton van 135 bij 40 meter met een diepgang van 7,5 meter en een laadvermogen van 18,5 duizend ton stonden twintig schepen of scheepsdelen. Voor Concordia Shipyards kwamen twee droge lading midden/voorschepen binnen van 70 bij 9,5 meter waaronder die voor de Fiat Voluntas en een middenschip van 45 meter voor de Donata. Concordia ontving tevens de casco’s voor de drogeladingschepen Rehoboth (135 bij 11,45), Navigatie (110 bij 11,45 meter) en de Nova Zembla (135 bij 15 meter). Op de ponton stonden ook negen tankers, waaronder een 135 bij 16,75 meter tanker voor Brabant Tank Transport en drie tankers voor Zaanen Maritiem, te weten de Gemini (110 bij 11.40 meter), de Jana (81,30 bij 9,50 meter) en de Va-Banque (135 bij 16,80 meter). Rensen Scheepvaart ontving de Jade van 135 bij 20 meter en de Noordkaap, de Titan, de My Way en de Tanzaniet (alle 110 bij 13,50 meter). Bovendien arriveerden er twee pontons van 25 bij 5 meter voor De Klerk in Werkendam en drie bilgeboten van 26,65 bij 5,30 meter voor MAIN (Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland) in Den Helder. Één daarvan is zichtbaar rechtsbovenaan op de stapel casco’s. De ponton werd door havensleepboten getrokken nadat het overzee kwam achter de zeesleper Smitwijs Singapore. (foto MGR) ‘Dubbelwandigheid lost niet alle problemen op’ ’Het gevaar is dat we gaan denken dat met dubbelwandigheid alle problemen zijn opgelost.‘ Corien Wortmann, kandidaat voor het Europees Parlement, concludeerde dat na een dagje rondkijken in de binnentankvaart met het VITB. ‘Bovendien loop je het risico met een verplichting van dubbelwandigheid aan kleinere schepen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg weer toe zal nemen omdat het voor die kleine schepen onuitvoerbaar is. Op initiatief van bestuurslid Cor Meijer en voorzitter Leo van Laak van de VITB (de Vereniging van Internationale Tankvaartbevrachters) werd afgelopen vrijdag 9 januari een groepje Nederlandse en Belgische Europarlementariërs rondgeleid ‘in de binnentankvaart’. Na een excursie langs de vestiging van Öltank in Gent en het depot van De Vos in Eken werd de sluis in Merelbeeke bezocht. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant