Views
4 years ago

2004-01

  • Text
  • Adverteren
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Teren
  • Rotterdam
  • Januari
  • Schip
  • Pagina
  • Twee

PAGINA 4 6 JANUARI

PAGINA 4 6 JANUARI 2004 PERSONEEL GEVRAAGD Wir sind eine führende Reederei im südwestdeutschen Raum und suchen für unsere Schiffe der Containerlinie Stuttgart-Seehafen als auch für unseren Schiffahrtsbetrieb im Schüttgüterbereich engagierte Schiffsführer, Steuerleute mit Patent sowie Matrosen. Wir bieten einen krisensicheren, dauerhaften Arbeitsplatz und bieten weiterhin flexible Freizeitmodelle bei attraktiver Bezahlung. Sollten wir Ihr Interesse geweckt haben, so setzen Sie sich bitte mit in Verbindung. Ludwig & Jakob Götz GmbH+Co KG Hirschhorner Str. 21 D-69239 Neckarsteinach Telefon-Nr. (0049) 6229 / 709-0 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. 2 STUURLIEDEN i.b.v patent tot minimaal Mannheim, radar, minimaal ADNR-basis, ADNR-C is een pré voor MTS NAUTILUS. Vaarsysteem 14/14. Luxemburgse condities. Reiskosten en voeding vrij. Voor informatie: De heer G. Boon Telefoon: 06-19 21 00 25 WERK GEZOCHT ! Ik ben een 22-jarige deksman en op zoek naar werk. Ik ben zeer gemotiveerd en kan per direct beginnen. Ik ben te bereiken onder: patrickdiks@hotmail.com of Tel. nr. 06-42375946 VOF NOORDEREILAND VRAAGT voor mts Noordereiland (plantaardige olietanker) een stuurman/matroos. Vaargebied: NL/BE/FR/DU Reacties: 0653-68 87 40 GEVRAAGD op mvs matroos ibv dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-261339 0049-171 6052211 OWN Ships Support B.V. Own Ships Support B.V. zoekt voor haar hotelschepen de volgende functies voor 2004. Vaargebied Rijn-Donau-Oder en Wisla (Polen) Gevraagde functies M/V Matrozen Kamermeisjes Chefs koude keuken Chefs warme keuken Koks patisserie Brood banketbakker Dames kapster pedicure-manicure Barman Kelners Scheepselectriciens Bereidheid om 7 maanden van huis te zijn. Own Ships Support B.V. Ringdijk 528 NL 2987 VZ Ridderkerk Fax 0031-180-465-420 TE KOOP woon/recreatieschip (vml tankertje) afm 31.78x4.48x1.55, Deutz 116 pk, goed varend, ruim en stoer schip, billijk geprijsd € 50.000 Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEVRAAGD matroos mts Cleopatra (1475 t), plantaardige oliën, 14 dgn op, 7 dgn af. Tel.0653-923017 N, 0032-478 326784 GEVRAAGD stuurman/matroos op duw-sleepboot met vaargebied omgeving Dordrecht, loon volgens CAO. Sleepdienst Verschoor VOF Tel.0653-624624 0653-624626 BIED ZICH AAN: deksman Tel. 06-18869580 Gevraagd TWEEDE KAPITEIN i.b.v. patent tot minimaal Mannheim & tankerervaring voor MTS TAMARIVA Type C, RVS duplex tanks, bouwjaar 2001, reiskosten en voeding vrij. Vaarsysteem 14/14. Nederlandse condities. Meer weten? Frans Doornbos: 0653-327 225 of 0049-160 8831 593 Gevraagd: MATROOS/STUURMAN Op duw sl.boot Calypso J. Grinwis, Tel. 0115-631 000 Gevraagd: Matroos op mcs Navitas Vaart Rotterdam-Basel Vrijetijd 10 op / 10 af Tel. 0651-83 87 26 Gevraagd Matrozen met tankerervaring op nieuwbouwtanker Vancouver Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 78-55 1

De officiële overhandiging van het eerste exemplaar van Rotterdam Port Information 2004, ook wel bekend als het Havenjaarboek, aan de ambassadrice van de Volksrepubliek China, Hare Excellentie mevrouw Xue Hanqin werd 17 december gedaan door uitgever Thom Bakker. Het gebeurde tijdens de eindejaarsbijeenkomst van de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC). Hans Vervat, directeur van stuwadoor Hanno (inmiddels is overeengekomen dat het bedrijf wordt verkocht aan ECT) en voorzitter van RPPC presenteerde in het restaurant van de Rotterdamse Scheepswerf De Delft de nieuwe editie: Rotterdam Port Information 2004. Vervat vertelde over de relatie tussen China en Rotterdam. Dit jaar zijn Shanghai en Rotterdam 25 jaar zustersteden. De handel tussen China en Europa neemt jaarlijks toe. In 2003 zelfs met 8,5 procent, ondanks de SARS-epidemie, aldus de Chinese ambassadrice. Ze leidde dit af van de groeicijfers van uit China afkomstige goederen bij de Rotterdamse overslag. ‘Nederland is belangrijk voor ons,’ zei Xue Hanqin. ‘Zelfs het containervervoer naar Rotterdam is ondanks de SARS-epidemie niet afgenomen in 2003.’ In Rotterdam Port Information 2004 is behalve aan de uitbreiding van de Europese Unie in april 2004, zeer uitgebreid aandacht besteed aan de binnenvaart in 2003 en 2004. Dit ontlokte de Chinese ambassadrice de uitspraak ‘Bij ons spelen de rivieren ook een grote rol in het achterlandvervoer.’ Nederland is de op één na, kort na Duitsland, belangrijkste Europese handelsrelatie van de Volksrepubliek. Het Havenjaarboek wordt wereldwijd verspreid en geeft onder andere de omschrijving van duizend bedrijven en de verwijzing naar hun websites. Het checken van alle gegevens is volgens Thom Bakker gedaan door een enthousiast team. De advertentieopbrengst van deze editie ligt 15% boven die van het vorig jaar. Zeker omdat het havenbedrijfsleven ‘traditioneel kritisch investeert in advertenties’, ziet uitgever Thom Bakker de toename als een indicatie voor de positieve stemming in het Rotterdamse haven- en industriecomplex. ‘De plus zit vooral in het deel met de afvaartschema's, de dagelijkse informatie, en bij de zakelijke dienstverleners zoals banken en advocatenkantoren.’ Het boek wordt samengesteld door de Havenkoerier BV, een samenwerking van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en de Kamer van Koophandel en uiteraard de Rotterdam Port Promotion Council. Het Havenjaarboek heeft een oplage van 8500 exemplaren en telt 530 pagina's informatie over de Rotterdamse haven: adressen van 1.500 expediteurs, lijndienstoperators en PAGINA 5 6 JANUARI 2004 Chinese ambassadrice positief over toekomstige samenwerking met Rotterdam Hans Vervat, voorzitter van RPPC, presenteerde het nieuwe Rotterdam Port Information 2004. ‘Leden moeten besturen samenwerkingsverbanden strak houden’ De toerbeurt mag dan inmiddels al meer dan vijf jaar verleden tijd zijn, de geest ervan waart nog steeds rond bij de ONS, ooit de bond bij uitstek die zich bezighield met het behoud van het beurssysteem. Bij de besloten ledenvergadering op zaterdag 27 december in Nijmegen riep het bestuur de leden van samenwerkingsverbanden op hun besturen in de gaten te houden bij de vrachtprijsonderhandelingen. ‘Ze onderbieden elkaar,’ zei Erik van Toor van het ms Enigma, de nieuwe voorzitter van de ONS. ‘De samenwerkingsverbanden van particuliere schippers zouden zich de sociaal-economische positie van de aangeslotenen aan moeten trekken. Ja, dat is de oude toerbeurtgedachte – daar is toch niks mis mee?’ Het is volgens Van Toor moeilijk te verkroppen dat na een jaar waarin de vrachtprijzen door het lage water zo hoog zijn gestegen, de contractprijzen eerder een dalende tendens vertonen – volgens hem louter en alleen als gevolg van de steeds heviger concurrentie tussen de samenwerkingsverbanden. ‘Ze zouden elkaar niet tegen moeten werken maar een gemeenschappelijke deler proberen te vinden. Ik stond er echt van te kijken dat dit najaar de prijzen omlaag gingen, terwijl de kosten juist sterk stijgen. Dat kan toch niet.’ Hij wil geen namen noemen van samenwerkingsverband, maar de clusters van particulieren waar het om gaat, weten dat volgens hem zelf het beste. ‘Wie de schoen past, trekke hem aan.’ Thom Bakker overhandigt het eerste exemplaar van Rotterdam Port Information 2004 aan de Chinese ambassadrice. (foto’s MGR) agenten, havenstatistieken, afstanden en diensten naar andere Europese steden, informatie over groepagediensten en een index met havengerelateerde bedrijven in Rotterdam. Het wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 8.000 bedrijven en organisaties. Het boek is te bestellen bij Havenkoerier, Postbus 601, 3000 AP Rotterdam: 0180 - 58 advertentie 05 81 / fax 58 05 85. Het kost 40 euro per stuk, voor meerdere exemplaren prijs op aanvraag. De leden van de RPPC gebruiken het boek tevens als promotiemiddel in het buitenland. De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 vervoerd gewicht internationale binnenvaart 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 aantal containers per binnenvaart De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 binnenvaart terminals TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 imago binnenvaart Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag

Binnenvaartkrant