Views
4 years ago

2004-01

  • Text
  • Adverteren
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Teren
  • Rotterdam
  • Januari
  • Schip
  • Pagina
  • Twee

PAGINA 16 6 JANUARI

PAGINA 16 6 JANUARI 2004 Wij leverden het stuurhuis met hefbeweging Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen het mts Karbouw en haar bemanning een behouden vaart. "Wij feliciteren Veka Scheepsbouw B.V. met de oplevering van het mts Karbouw en wensen familie Van Thull een behouden vaart" 1 x ballastpompset bestaande uit 1 x ZW Normpomp nz centrifugaalpomp 1 x Eexd IIB-T4 elektromotor 30 kW x 1500 tpm div. Eexd wartels 1 x Ejector 1 x tussenklep DN200 8" 1 x PM15/200 ltr/400V hydrofoorset 2 x ZW Beta S80G32t 4 kW lens/ballast/algemene dienstpomp + 2 x fundatie/lekbak 1 x ZW Beta S90G32t 7,5 kW algemene dienstpomp + 1 x fundatie/lekbak 1 x ZW Jetting S88G32t brandblus/dekwaspomp + 1 x fundatie/lekbak 1 x ZW Alpha 02Rat fecaliënpomp 18 vlinderkleppen DN80 6 vlinderkleppen DN100 Originele ZW S-pompen met steekasconstructie, standaard IEC motor en kwalitatief hoogwaardige seal. Naar wens levering inclusief ZW-testcertificaat en/of certificering via keuringsinstanties. Vierlinghstraat 22 4251 LC Werkendam tel 0183-501744 fax 0183-502011 e-mail: info@zwetspompen.nl Het is leuk om van stapel te lopen! Proficiat met uw nieuwe mts Karbouw Behouden vaart! Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassystemen en wensen familie Van Thull een behouden vaart met mts Karbouw Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl SCHEEPSBOUW B.V. Wij leverden het complete mts Karbouw aan familie Van Thull. Schip en bemanning wensen wij veel succes en een behouden vaart. Biesboschhaven-Zuid 10-11, 4251 NM Werkendam, Telefoon : (0183) 505230, n.o.z.Fax : (0183) 505660

PAGINA 17 6 JANUARI 2004 Van duwboot Wasserbüffel tot chemietanker Karbouw Het is een drukte van belang aan de wal bij Veka in Werkendam. Mts Karbouw is amper afgebouwd of de plaats is al ingenomen door de Charlotte en de Unity. De Karbouw is de zesde in een serie tankers. Het casco van de chemicaliëntanker (type C) is gebouwd in Plock in Polen en heeft een afmeting van 110 x 11,45 x 5,40 meter en meet circa 2935 ton. De tanks (10 x 380 kuub) zijn uitgerust met spiralen. De isolatie van de woning is verzorgd door B & H Kersten uit Aalst. Dit bedrijf gaat vanaf begin van dit jaar ook de isolatie van leidingwerk verzorgen. Door Jan Hoek Peter Versluis van Veka schrijft in zijn advertentie over de serie tankers, waar ook de Karbouw deel van uitmaakt: ‘Dit type schepen dragen het beste, lopen het snelst, manoeuvreren goed, zijn rustig qua geluid en zijn nog mooi ook.’ Eigenaar Marco van Thull staat volledig achter deze tekst. ‘We hebben de markt goed verkend en het ontwerp van Veka stak er in onze ogen met kop en schouders bovenuit. Daarbij werd bij de presentatie van het schip aan ons door Peter Versluis veel zorg en aandacht besteed. Het was een duidelijk verhaal, waarin we alle vertrouwen hadden. Dat vertrouwen is niet beschaamd en de afbouwperiode is in goede harmonie verlopen. Hoewel mijn hart bij de duwvaart ligt, heb ik toch voor de tankvaart gekozen. De innovatie en toekomstverwachtingen van deze markt spreken me aan.’ De 32-jarige Marco van Thull volgde op de zeevaartschool (‘ik heb gekozen voor kwaliteit’) met succes de opleiding maritiem officier. Tot 1991 werkte hij bij vader Jan aan boord. Deze had in 1973 de eerste in Europa gebouwde duwboot gekocht. Er waren wel Franse Rijnsleepboten omgebouwd, maar de rederijen Vulcaan, Fendel, Nederlandsche Rijnvaartvereeniging en Raab Karcher besloten gezamenlijk tot de bouw van een duweenheid. In 1957 werd als eerste resultaat van die samenwerking op de Duitse werf Ruthof in Mainz-Kastel de Wasserbüffel gebouwd. Deze 1260 pk sterke duwboot van 36 x 8,35 meter werd zestien jaar later dus eigendom van Jan van Thull. ‘De naam Wasserbüffel mocht er na de aankoop niet op blijven staan; ik wilde wel iets dergelijks en heb daarom voor de naam Karbouw gekozen.’ In 1991 stopte Jan met varen en verkocht hij de bijzondere duwboot. ‘Marco was op dat moment nog te jong om als zelfstandig ondernemer verder te gaan en daarom heeft hij tot 1995 op nagenoeg alle soorten binnenvaarschepen, van veerpontje tot en met koppelverbanden, gevaren,’ aldus Van Thull senior. Ook zijn dochter Monique is werkzaam in de binnenvaart; zij staat op de loonlijst van de Veka Group, waar ze op kantoor werkt. Cambio De Karbouw heeft een stuurhuis van Kampers. (foto’s de Binnenvaartkrant) In 1995 werd de in Ridderkerk gevestigde bv Cambio Scheepvaart opgericht. Marco van Thull: ‘Bij de verkoop van de duwboot was een klein duwbakje met de naam Cambio betrokken. Mijn ouders (Jan en Hennie) hebben bij de oprichting van ons bedrijf de nodige inspanningen gedaan en zij staan mij nog steeds met raad en daad terzijde. Bovendien zijn zij voor een deel mede-eigenaar van de nieuwe Karbouw. In het oprichtingjaar van Cambio Scheepvaart kochten we een 1100 ton metende tanker van 77 x 8,20 meter uit de vaart. Dit schip werd vier jaar later ingeruild voor een 1525 ton metende tanker van 85 x 9,50 meter. De naam die mijn vader op zijn duwboot had staan, wilde ik in ere houden, zodat al onze tankers altijd de naam Karbouw hebben gedragen. Omdat mijn hart in de binnenvaart ligt, hebben we besloten een nieuwbouwtanker aan te schaffen. Nieuwbouw vind ik economisch en milieutechnisch gezien beter dan wéér een tanker uit de vaart te kopen. Met onze vorige tanker hebben we vast voor Rederij Jaegers gevaren. Dat is altijd zeer naar tevredenheid gegaan, zodat we geen enkele reden hadden die relatie nu te verbreken.’ De Karbouw wordt voortgestuwd door een zescilinder ABCmotor van 1800 pk bij 1000 toeren. ‘Deze motor past precies binnen het profiel dat we voor ogen hadden. We wilden per se een medium speed-motor. Qua duurzaamheid een prima aanschaf en een motor waar we het meeste vertrouwen in hebben. In ons vorige schip stond 33 jaar lang een medium speed-motor (800 pk Stork Ric., red.) en die heeft ons nooit in de steek gelaten.’ ‘Normaal gesproken is op tankers de schacht tussen woonruimte en machinekamer een verloren ruimte. Op de Karbouw is in de schacht echter een soort container gehangen, waarin de badkamer is geplaatst. We hebben daar veel ruimte mee gewonnen. Mocht de motor om wat voor reden dan ook uit de machinekamer moeten, dan is de container binnen een half uur te verwijderen; de module hangt aan slechts acht bouten en de waterleiding, stroomtoevoer en dergelijke zijn zo aangebracht dat ze zeer snel en eenvoudig zijn los te koppelen,’ aldus Van Thull. Isolatie De isolatie van de woning van de Karbouw is verzorgd door B & H Kersten uit Aalst. Vier jaar geleden startte voormalig scheepsclassificeerder Henk Kersten met zijn familiebedrijf, dat zich geheel richt op de isolatie van schepen. Overigens had Kersten ook de woningisolatie aangebracht aan boord van mts Rosette, waardoor zijn naam ten onrechte ontbrak in de leverancierslijst bij het artikel. Sinds de oprichting heeft Kersten de isolatie verzorgd aan boord van 32 nieuwbouwschepen. Daarbij werkt Kersten regelmatig samen met De Leeuw Scheepsinterieurbouw uit Werkendam, een van oudsher bekend bedrijf dat bij de betimmering van meer dan honderd nieuwbouwschepen betrokken is geweest. Aan boord van de Karbouw verzorgde De Leeuw de complete betimmering. Johan de Leeuw zegt over de samenwerking met B & H Kersten: ‘Ik ken Henk van vroeger en toen hij van classificeren overging op isolatie, wilde ik hem best een kans geven. Drogeladingschip Shalimo was zijn eerste opdracht en de kwaliteit die Kersten leverde was prima. Vanaf die tijd werken we nauw samen en als wij de betimmering van een nieuwbouwschip doen, verzorgt Kersten tot volle tevredenheid de isolatie van woning en stuurhuis.’ Met ingang van dit jaar kan het bedrijf in Aalten de volledige isolatie aan boord van schepen verzorgen. ‘We gaan onze werkzaamheden uitbreiden met de isolatie van leidingwerk en uitlaten. Mijn zoon Cor volgt daarvoor op dit moment een opleiding bij Stichting Ooi. Vakwerk en snelheid zijn onze sterke troeven; we staan voor ons werk en zijn er trots op dat we nog nooit ook maar één klacht hebben gehad. Na de isolatie valt het aantal decibel altijd ruim binnen de geluidsnorm. De wanden en het plafond van de woning aan boord van de Karbouw hebben we goed afgedekt met lamellendeken en luchtdicht geïsoleerd. We werken door heel Nederland en zijn onder andere actief geweest bij werven en machinefabrieken als de Gerlien-van Tiem, Bayens, Den Breejen, Veka, De Waal en Van Wijk. Daarnaast verzorgen we ook de isolatie aan boord van jachten. Op dit moment zijn we bezig met de woningisolatie van mts Unity, terwijl heel snel daarna een drogeladingschip volgt.’ De betimmering van de woning en de lessenaar in het stuurhuis zijn verzorgd door De Leeuw. Wie leverden aan het mts Karbouw Veka Scheepsbouw bv Levering complete schip ABN AMRO Rotterdam Financiering Reederei Jaegers Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering ABC Motoren Hoofdmotor type 6 DZC 1800 pk Unisol Isolatietechniek Isolatie van de uitlaatgassystemen Discom Dempers Rubber Design Flexibele opstelling hoofdmotor ADS van Stigt Keerkoppeling AMW Hendrik Ido Ambacht Schroef Zwets Werkendam bv 1 x ballastpompset bestaande uit, 1 x ZW Normpomp nz centrifugaalpomp, 1 x Eexd IIB-T4 elektromotor 30 kW x 1500 tpm, div. Eexd wartels, 1 x Ejector, 1 x tussenklep DN200 8", 1 x PM15/200 ltr/400V hydrofoorset, 2 x ZW Beta S80G32t 4 kW lens/ballast/algemene dienstpomp + 2 x fundatie/lekbak, 1 x ZW Beta S90G32t 7,5 kW algemene dienstpomp + 1 x fundatie lekbak, 1 x ZW Jetting S88G32t, brandblus dekwaspomp + 1 x fundatie lekbak, 1 x ZW Alpha 02Rat faecaliënpomp, 18 vlinderkleppen DN80, 6 vlinderkleppen DN100 SKB Alle leidingwerk en vloerplaten achtermachinekamer De Ruyter Dieseltechniek 1 x Cummins KTA 19 G3 550 kVa met Stamford generator HCM 534E, 1 x Cummins 6 CT 8.3 van 148 kVa met Stamford generator D(M) 4 CM 274 F en 1 x Cummins 6 BT5.9 G5 met Stamford UCM 224 G C.E. van 't Hof Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuurmeting en alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting en de X-BOB met Lloyds certificaat De Waal bv Schroefas met de Waal Seal, stuurwerk, roeren en hydrauliek Verhaar Omega Boegschroef type Omega 31130 (4/367 kW) NRF Beunkoelers hoofdmotor Kampers Scheepsconstructie bv Stuurhuis Blokland Non Ferro Beunkoelers generatoren HO Beerens BV Alu sierdakmast, alu stuurhuistrap, alu davit en RVS heklichtbeugel Werkina Werkendam bv Levering en/of installatie van: Complete elektrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touchscreen bediening, Sigma Radio Holland pakket, airco installatie, Orlaco camerasysteem, overdruk installatie, travelvision antennesysteem, Tresco kaartplotter en tankalarmering- en radarmeting Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco Navigation Systems BvbA Inland Ecdis Viewer Cummins Diesel Sales & Service bv Cummins generatorset KTA 19 G3 550 kVa met Stamford generator HCM 534E, 1 x Cummins van 148 kVa met Stamford generator D(M) 4 CM 274 E en 1 x Cummins met Stamford UCM 224 G Rafa Scheepsramen Loggers Rubbertechniek Flexibele opstelling woning De Leeuw bv Volledige betimmering K.O.M. Keukens R&H Kersten Isolatie Isolatie van de woning Baas Woningstoffering Stoffering Shell Marine Products Shell smeermiddelen Windex Engineering bv Airco en overdruk installatie Novetec bv Machinekamer ventilatie, ontgassingsinstallatie en SI goedgekeurde RVS afsluitbare ventilatieroosters/brandkleppen Tyco Brandblusinstallatie Van Wijk Werkendam bv Autokraan 12,50 mtr uitschuifbaar tot 15,00 mtr. 1800 kg Blommaert Scheepsluiken Voormast Marflex bv Ladingpompen Slurink Zwaans Gasolie, smeermiddelen en roeiboot GTI Seton Dekleidingen Riegman en Klaverdijk bv Accountants Dacom BV Telecommunicatie TravelVisionModi schotelantenne en telecommunicatie Speedheat Zeeland Vloerverwarming V.H.S. Straal en Schilderbedrijf Stralen.

Binnenvaartkrant