Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 3 Duizendste Travel Vision welkom ‘Sinterklaascadeau’ Pagina 21 De Vof verdwijnt Pagina 29 Modebranche Maasbracht gedomineerd door ex-schippersvrouwen Deutsche Beilage Seite 23 Hebewerk Niederfinow drei Monate gesperrt (advertenties) www.vlootschouw.nl DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Door een wijziging van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) dreigt 25 tot dertig procent van de containerschepen vanaf april niet meer voor de containervaart geschikt te zijn, omdat ze niet zijn uitgerust met een hefbaar stuurhuis. Ze hebben daardoor een dode hoek groter dan 350 meter. Die mag volgens de voorgenomen wijziging van artikel 1.07 in het BPR niet meer worden gecompenseerd met optische hulpmiddelen, zoals spiegels en radar. Het Kantoor, het CBRB en Koninklijke Schuttevaer hebben 22 december in een brief aan minister Peijs van Verkeer & Waterstaat hun bedenkingen geuit tegen het negende wijzigingsbesluit van het BPR. En dan met name tegen artikel 1.07, waarin opgenomen is dat het varen met optische hulpmiddelen bij een maximale dode hoek van 350 meter alleen nog toegestaan is om het zicht naar achteren te compenseren. De organisaties hebben verzocht de woorden ‘naar achteren’ uit dit artikel te schrappen. Het huidige BPR staat toe dat schepen een grotere dode hoek mogen compenseren met optische hulpmiddelen. Het gebruik van dergelijke hulpmiddelen zal na invoering van het aangepaste voorschrift alleen nog toegestaan zijn ter compensatie van het uitzicht bij passage van een brug of sluis. Veilig Vooral de kleinere containervaart – en de kleine sleepvaart – zal door de wijziging worden gedupeerd, zo verwachten de binnenvaartorganisaties. De wijziging is bedoeld om een halt toe te roepen aan onwenselijke situaties waarbij schepen, zonder daarvoor eigenlijk uitgerust of aangepast te zijn, zich begeven in bepaalde binnenvaartsegmenten. ‘Afgezien van de concurrentievervalsing die hierdoor ontstaat, zijn noch de veiligheid noch het imago van de binnenvaart hiermee gediend,’ stellen Kantoor, CBRB en Koninklijke Schuttevaer in hun gezamenlijke brief. ‘Daar staat tegenover dat vele schepen serieus geïnvesteerd hebben in goede 6 JANUARI 2004 8e jaargang 1 Optische hulpmiddelen niet meer toegestaan voor compensatie dode hoek Wijziging BPR treft kleine containervaart optische hulpmiddelen, die de laatste jaren steeds betrouwbaarder en geavanceerder zijn geworden. Dergelijke schepen varen hier volkomen veilig mee en tot op heden hebben er geen ongevallen plaatsgevonden die daaraan te wijten zijn.’ Even thuis, even rust De periode van kerst en oud en nieuw is er een van gezelligheid, lekker eten en de balans opmaken. Maar ook een tijd voor rust – even niet jakkeren. En natuurlijk dé gelegenheid om familie, vrienden en collega’s te ontmoeten. Als het even kan zoeken schippers hun thuishaven op. Zoals hier in Ouderkerk aan den IJssel. Alleen in de donkere dagen van december liggen de schepen er nog rijen dik. Zodat er niet kilometers ver hoeft te worden gereden om feesten en vergaderingen bij te wonen. Zoals die van de plaatselijke afdeling van Koninklijke Schuttevaer. Alleen het pontje naar Nieuwerkerk aan den IJssel vaart die dagen gewoon door. Een klein bootje, dat moeite heeft uit de schaduw te komen van de Ouderkerkse vloot, die indruk maakt op de wandelaars en fietsers die de oversteek maken. (foto MGR) AMVV en KSCC niet eensgezind over subsidie schipperswelzijn Landelijk aalmoezenier en landelijke coördinator van het KSCC Bernard van Welzenes hield bij de jaarvergadering van de RK Bond St. Nicolaas en de ONS op 27 december in Nijmegen zoals mocht worden verwacht een gloedvol betoog voor het behoud van de subsidie voor het welzijnswerk in de binnenvaart. AMVV-directeur Ed de Jong nuanceerde het beeld en gaf aan dat het bestuur van de AMVV zich erbij had neergelegd ‘dat de tijden zijn veranderd’. Tweede Kamerlid Hubert Bruls (CDA) zat in de zaal en merkte op dat de politiek niet veel kan met twee verschillende geluiden. ‘Als de binnenvaart het zelf al niet eens is over die subsidie, wat moet de overheid daar dan mee?’ Hij voegde er echter aan toe blij te zijn de vergadering mee te maken, omdat hij de nuancering wel begreep. ‘KSCC en AMVV hebben een verschillende insteek.’ (Lees verder op pagina 3) (advertenties) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl