Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2003-25

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schip
  • December
  • Pagina
  • Schepen
  • Koop
  • Postbus

PAGINA 4 2 DECEMBER

PAGINA 4 2 DECEMBER 2003 PERSONEEL GEVRAAGD ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl SCYLLA TOURS AG Basel, Zwitserland De gerenommeerde rederij met 10 luxueuze cruiseschepen op de Europese rivieren roept kandidaten op voor de functie: KAPITEIN i.b.v. Rijn - en / of Donaupatent met beschaafde omgangsvormen en een verzorgd uiterlijk. Degenen met ervaring in de passagiersvaart en kennis van moderne talen genieten de voorkeur. Voor meer informatie of een afspraak kunt u bellen tijdens kantooruren naar: (0032)-(0)3 315 7372 . Surf ook eens naar onze website: www.scylla-tours.com. Wilt u graag uw creativiteit ten volle benutten, iets van Europa zien en in een internationaal team werken, stuur dan uw CV met een bondige brief en pasfoto aan: Scylla Tours AG, afd. Personeelszaken, p/a Postbus 26, NL-4850 AA Ulvenhout, Nederland. of via e-mail personal@scylla-tours.com. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. W T Cruises WT Cruises B.V. is een rederij, die met 5 moderne passagiers schepen cruises verzorgt op de Europese rivieren. Wij zoeken enthousiaste collega's voor het nieuwe vaarseizoen. Stuurman (met Rijnpatent) (m/v) Matroos (m/v) Machinist (m/v) Beheerst u de moderne talen, wilt u graag iets van Europa zien en werkt u graag in een internationaal team? Stuur dan uw sollicitatiebrief met CV naar: WT CRUISES Tav. HRM Groenendaal 35A, 3011 SL Rotterdam Of per e-mail naar: lierop@wtcruises.nl SELEKT MAIL NEDERLAND Op zoek naar een leuke bijverdienste? Selekt Mail Nederland zoekt met spoed: BEZORGERS (parttime) Ben jij op zoek naar een flexibele bijverdienste en in het bezit van een auto/fiets/brommer. Reageer dan snel op deze vacature. Wie weet kun jij als bezorger van post aan de slag in een vaste wijk in Rotterdam, Rotterdam Zuid of Schiedam. Wij bieden een aantrekkelijke vergoeding. Ben jij geïnteresseerd? Neem dan telefonisch contact op met het depot op nummer: 010-413 27 94 GEVRAAGD op ms matroos ibv dienstboekje, vaargebied overal. Loon, vr.tijd notk. 0653-119105 0049-1716015691 LICHTMATROOS BIEDT ZICH AAN: als eenmanszaak voor binnenvaartschepen tegen een vaste lage prijs met rekening. Tel. 06-45 364407 TE KOOP 4 cyl. BMC 50 pk €600,- Tel. 0651-4333163 TE KOOP sleepvlet 15x4.20 bj 1965, zonder motor met een goed onderwater schip. €12.500,- Tel. 0651-433 163 TE KOOP Kelvin 150 pk 6 cyl. €1.250,- Tel. 0651-433163 TE KOOP Kabola CV Ketel dubbel brander €450,- Tel. 0651-433163 Glamona nv Putsebaan 125G 2040 Zandvliet België Schippersechtpaar of kapitein gevraagd op MTS 1050 ton Recht in dienst treden. Dienstboekje + ADNR + patent Glamona NV, (0032)-(0)475/94 54 34 of (0032)-(0)3-569 93 56 Gevraagd voor NIEUWBOUWTANKER TYPE C met roestvrijstalen tanks STUURMAN MET PATENT bij voorkeur tot Mannheim. Reiskosten en voeding vrij. Voor informatie: 06-53 196172 verkort 13341 of 06-54 907319 verkort 15837 Gevraagd op mts Brandaris Matroos & volmatroos i.b.v. dienstboekje, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 06-53 371465 WERKGEVERS OPGELET! Wij geven u de mogelijkheid om uw personeel via LUXEMBURG te laten werken Tel. 0035 (0) 22.121.14.85 GEVRAAGD: Matroos op mts loon n.o.t.k. 7/7 of 14/14. Tel.nr. 0653-507095 Gevraagd: stuurman/2e kapitein op chemiecaliën tanker, 14/14 i.b.v. Rijn en radarpatent, loon n.o.t.k. Tel. 0035-2 21211485 Gevr Leerling Matroos + 17/18 jaar op m/s vaart in Nederland. Weekends vrij Tel 0653-153374 Gevraagd 2 stuurmannen of evt stel op $ontainer koppelverband min 1 patent tot 2usseldor56 Vrijetijdsregeling aanwezig6 ?@=

De teloorgang van de Van der Giessen-De Noord werf ten spijt omschrijft de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) 2003 als een goed jaar. ‘Nederland heeft als enige EU-land zijn positie op de wereldmarkt weten te behouden,’ aldus voorzitter M.A. Busker van de VNSI bij de jaarvergadering van de vereniging, 20 november in de RAI, Amsterdam. ‘Verder is de technologiegraad van de in Nederland gebouwde schepen de hoogste van de wereld.’ De problemen van Van der Giessen-De Noord omschrijft hij als het gevolg van globale economie, ‘waar wij niet altijd wel bij varen’. Het rapport ‘LeaderSHIP 2015’ is volgens Busker omarmd door de Europese Commissie. Het rapport bevat elementen als innovatie, onderzoek en ontwikkeling en financieringsinstrumenten. Maar daar staat tegenover dat de Europese regels om subsidies in te perken niet worden nageleefd door de andere Europese landen. ‘De afschaffing van generieke subsidies werd terecht gezien als een politieke overwinning van Nederland, maar het is een Pyrrhus overwinning gebleken. In ons omringende landen is het subsidiegeweld wederom uitgebarsten en nu vaak op weinig en niet vaak controleerbare wijze. Het gewenste level playing field is verder weg dan ooit.’ Hij verwijst daarbij naar de Franse werf Alstom, die – in tegenstelling tot Van der Giessen De Noord – door de overheid overeind werd gehouden. Volgens Busker is de Europees geoorloofde steun van zestig miljoen euro door de Nederlandse overheid bij lange na niet genoeg voor de Nederlandse scheepsbouwindustrie. Te voorzien valt dat de Nederlandse scheepsbouw tot eind maart 2004 hierdoor een miljard euro aan opdrachten misloopt. ’Dit gat in de orderintake zal dramatische gevolgen hebben voor met name de noordelijke scheepsbouw.’ Onderwijs PAGINA 5 2 DECEMBER 2003 VNSI: ‘Op weg naar leadership 2015’ ’Het gewenste level playing field is verder weg dan ooit’ Damen herstructureert Rotterdamse reparatiewerven Vier scheepsreparatiewerven gaan per 1 januari 2004 samen onder de naam Damen Shiprepair Rotterdam. De directie van Damen meent door deze reorganisatie ‘de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.’ Ook voor de binnenvaart kan deze samenballing interessant zijn. De Damen Groep voor scheepsnieuwbouw en reparatiewerven brengt zijn vier dochters onder één noemer. Allemaal bedrijven die al kortere of langere tijd deel uitmaakten van de organisatie. Rotterdam United Dockyard (sinds 2001), Niehuis & Van den Berg (1987), Vlaardingen Oost Scheepsreparatie (1988) en Van Brink Shipyard (2000) vormen samen een nieuw s c h e e p s r e p a r a t i e b e d r i j f : Damen Shiprepair Rotterdam. Door Cor Spek ‘Voor de bijna 30.000 zeegaande schepen die Rotterdam jaarlijks bezoeken betekent de bundeling een betere garantie op betrouwbare en kwalitatief hoge reparatiecapaciteit. Haven- en reisreparaties blijven onverkort beschikbaar.’ Aldus woordvoerder Martijn Smit van Niehuis & Van den Berg. ‘Ook de grote binnenvaartvloot kan des te meer rekenen op een grote ervaring en reparatiecapaciteit die deze scheepstak nodig heeft.’ Het nieuwe bedrijf wordt aangestuurd door een managementteam onder leiding van managing director Hans Godlieb, huidig directeur van Rotterdam United Dockyard. Naast hem staan ook Steef Staal (director Sales & Marketing) en Ad Davidse (director Operations & Services) aan het roer. De werven worden in de nieuwe opzet ‘locaties’ genoemd met aan het hoofd een Yard-Manager. Het hoofdkantoor van Damen Shiprepair Rotterdam wordt gevestigd in Schiedam, op het huidige terrein van Rotterdam United Dockyard. Niet alleen de centrale afdelingen Personeelszaken, Administratie en Arbo & Milieu zitten onder dit dak, ook de vier werflocaties worden van hieruit aangestuurd. De klanten worden vanuit het hoofdkantoor benaderd, het werk wordt centraal begroot en vervolgens op de locatie uitgevoerd die de beste mogelijkheden biedt. Damen Shiprepair Rotterdam beschikt in de nieuwe opzet over zestien droogdokken. Deze dokken herbergen schepen tot een breedte van 47 meter en een maximale lengte van driehonderd meter, bij een gewicht van 160.000 ton DWT. Daarnaast heeft de nieuwe loot aan de scheepstak ook een dwarshelling voor schepen tot 125 meter lengte. Het overdekte droogdok biedt vaartuigen ruimte tot maximaal 40.000 DWT. Smit: ‘We zijn in staat om onze 550 werknemers op de diverse locaties flexibel en efficiënt voor de klanten in te zetten. De bundeling van knowhow, ervaring en capaciteit garandeert een breed scala van reparatiemogelijkheden.’ De VNSI jaarvergadering werd gepresenteerd door cabaretier (tevens ex-directeur Maritiem Museum) Pieter van Empelen. Die zong vanachter de piano de leden en deelnemers toe. Hier luistert hij toe bij de speech van EZ-directeur J.J. van Scheijen. (foto MGR) Busker noemt het onderwijs in de scheepsbouw als zorg. ‘De multidisciplinaire organisatie van het HBO-onderwijs betekent dat in de bezuinigingsslag de technische opleidingen minder populair zijn, omdat ze per definitie duur zijn. Vandaar dat er initiatieven zijn genomen om onder andere de opleiding scheepsbouw meer efficiënt te maken door de opleidingen van Rotterdam en Haarlem in één locatie in Delft onder te brengen. ‘Aanloopproblemen is helaas hierbij de understatement van het jaar.’ advertentie Bij de VNSI jaarvergadering in de RAI sprak ook directeur Directie Bedrijven van het ministerie van Economische Zaken, J.J. van Scheijen. Tijdens het grootste deel van zijn toespraak hield Scheijen zich op de vlakte. Hij legde daarbij vooral de nadruk op ondersteuning vanuit EZ voor innovatie, het verminderen van administratieve lasten, van tegenstrijdige regelgeving maar ook de aandacht voor starters, de problematiek van familiebedrijven, bedrijfsfinanciering en bedrijfsoverdracht. Voor de sector scheepsbouw kwam hij met dezelfde omschrijving als Busker. De TROS-regeling (de door Busker aangehaalde 60 miljoen – ofwel de Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw) leidt tot de nieuwbouw van 103 schepen. Er werden 168 aanvragen ingediend door veertien verschillende werven. EZ houdt zich echter aan de Europese afspraken waar het de steun aan de sector betreft. EU-Commissaris Monti (Mededinging) heeft volgens Scheijen regelmatig EZ aan de telefoon. Het Nederlandse ministerie spreekt zijn zorg uit over de subsidie die andere landen nog wel geven aan de scheepsbouw. ‘Monti heeft toegezegd er alles aan te zullen doen om een level playing field in Europa tot stand te brengen. (…) Ik kan niet genoeg benadrukken dat wanneer u met concurrentieverstorende activiteiten wordt geconfronteerd dit aan ons maar zeker ook aan de Europese Commissie te melden.’ Hoewel het niet werd uitgesproken zullen de leden van de VNSI geen aangifte doen als het steun van de Nederlandse overheid voor de scheepsbouwsector betreft. De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 vervoerd gewicht internationale binnenvaart 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 aantal containers per binnenvaart De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 binnenvaart terminals TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 imago binnenvaart Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag

Copied successfully!

Binnenvaartkrant