Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 21: Brussel blaast terminal nieuw leven in Pagina 45: Pieter Kooistra neemt afscheid van Sandfirden Deutsche Beilage Seite 33: Krems erhält Hochwasserschutz (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.vlootschouw.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Rotterdam wil containerbinnenvaart stimuleren Het Rotterdams Gemeentelijk Havenbedrijf (GHR) wil de containerbinnenvaart verder stimuleren door met zeven tot negen inland-waterterminals in Nederland, België en Duitsland samen een holding te vormen, gericht op operationele samenwerking en marketing. Momenteel vinden er al onderhandelingen plaats met enkele terminaleigenaren en in januari moet een eerste businesscase tot stand komen, de opmaat voor de holding. Daarmee wordt doorgerekend wat precies de voordelen zijn en op welke termijn wat mogelijk is. ’Het gaat in de eerste plaats om stimulering van de containerbinnenvaart. Dat is ook belangrijk voor Rotterdam,’ vertelt Minco van Heezen, woordvoerder van het GHR. ‘Het is niet zomaar een studie voor iets dat ooit kan worden gedaan. Het is heel concreet en er wordt vastberaden en doelgericht aan gewerkt.’ Toch houdt hij een slag om de arm. ‘Als het in januari blijkt niet te werken, dan is de tijd er nog niet rijp voor. Maar het staat vast dat in de toekomst met een dergelijke samenwerking moet worden gestart.’ Operators (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Voorop staat de samenwerking tussen Rotterdam en de inlandterminals, hoewel een deelname van binnenvaartondernemingen of operators niet is uitgesloten. Maar daar is nog niet op gefocust. De initiatiefnemers zijn voorzichtig met het oordeel van Brussel over brede samenwerkingen. ‘Terminals lopen minder risico in de mededingsfeer.’ Benadrukt wordt dat de samenwerking op operationeel vlak zal liggen. Het is een idee dat al jaren leeft in Rotterdam. Het plan komt van GHR-directeur Willem Scholten. ‘Maar het Minister Hans Hoogervorst (VWS) is teruggekomen op zijn plan om tien procent te bezuinigen op de internaatsbudgetten. In een brief aan de Tweede Kamer deelde hij vorige week mee de subsidies tot en met 2005 op het huidige niveau te handhaven, na bezwaren die de Kamer bij de mondelinge behandeling kenbaar had gemaakt. De Tweede Kamer keerde zich breed tegen de voorgenomen bezuiniging van de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Sport. Onder druk van 2 DECEMBER 2003 7e jaargang 25 Terminalnetwerk in de maak Te koop! De vier opleidingsschepen van het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart (KOFS) liggen te koop (hier de Prinses Beatrix in het Boerengat in Rotterdam, afgelopen vrijdag). Het KOFS ontvangt niet langer subsidie van het ministerie van Havenbedrijf wil uiteindelijk een bescheiden aandeel in de holding hebben. Het zal in elk geval geen bovenliggende partij zijn.’ Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en onderhandelt momenteel met verschillende onderwijsinstellingen over de overname ervan. Verwacht wordt dat binnen enkele weken een akkoord wordt bereikt met onder andere het Scheepvaart en regeringspartij CDA en de oppositiepartijen PvdA, SGP en ChristenUnie kwam Hoogervorst tijdens het debat op maandag 24 november met de verrassende verklaring, die hij later in de week (op woensdag 26 november) per brief bevestigde. Met betrekking tot Censis en de schippersinternaten verwees de minister naar de afspraken die gemaakt werden na Commissie-De Jong om de subsidieregeling in 2005 te evalueren. ‘Uit bestuurlijke zorgvuldigheid’ komt hij die belofte alsnog na. Een eventuele bezuiniging kan de internaten na (advertenties) Met de zeven tot negen terminals in Nederland. België en Duitsland zal de holding bekend worden als ‘European Inland Terminals’. Transport College in Rotterdam en de VMBO-opleidingen in IJmuiden en Harlingen. Maritieme Academie Amsterdam toonde geen belangstelling. Aan boord is het spannend voor de personeelsleden, wier toekomst onzeker is. (foto MGR) Toch geen bezuiniging op internaten die evaluatie alsnog treffen, maar op zijn vroegst in 2006. Censis-directeur Peter Vlok was daags na de eerste behandeling in de Tweede Kamer nog voorzichtig: ‘Ik moet het eerst zwart op wit hebben. Het kamerdebat moet nog plaatsvinden, evenals de behandeling van het bezwaarschrift. Honderd procent zekerheid is er dus nog niet, maar het ziet er gunstig uit. De minister was heel stellig. Dus het kan haast niet meer mis. De minister zegt dit niet zomaar.’ (Lees verder op pagina 3) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl