Views
2 years ago

2003-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • November
  • Schip
  • Pagina
  • Schepen
  • Nederland
  • Rotterdam

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 4 NOVEMBER 2003 7e jaargang 23 Service Centrum Moerdijk Grevelingenweg 23 3313 LB Dordrecht In deze Binnenvaartkrant: PAGINA 36 T/M 58: ALLES OVER EUROPORT 2003:Plattegrond, deelnemers, productinformatie en de Binnenvaartroute Deutsche Beilage Seite 29: BDS positiv gegenüber Bündnis für Binnenschifffahrt 21156 Kom langs bij de Binnenvaartkrant tijdens de Europort Beurs in Amsterdam. 01.1156 (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Europort 2003 standnr. 01.1017 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Raad van Milieuministers: in 2014 moet uitstoot 90 procent verminderd zijn Emissie-eisen in alle EU-landen gelijk De Europese Unie volgt de CCR in de eisen aan scheepsdiesels om de emissie van schadelijke stoffen als stikstofoxiden (Nox) en fijnstof (roetdeeltjes) te beperken. Vorige week besloot de Raad van Milieuministers de emissie-eisen voor mobiele werktuigen – waaronder scheepsdiesels – in de hele Unie op te schroeven. De eisen komen overeen met die van de Centrale Rijnvaart Commissie (CCR), zij het dat ze alleen gelden voor nieuwe motoren die aan de binnenvaart worden geleverd. Daarom zal het niet direct invloed hebben op de Rijn- en binnenvaart. De Raad van Milieuministers besliste deze week in Luxemburg dat de emissie van schadelijke stoffen bij alle nieuwe motoren van mobiele voertuigen in 2014 met negentig procent verminderd moet zijn. Voor schepen en treinen gaan die eisen nog niet zo ver, maar de Europese Commissie heeft wel opdracht gekregen ook daar strengere richtlijnen voor op te stellen vóór 2007. De Europese eisen voor mobiele machines, locomotieven en binnenvaartschepen zijn in overeenstemming met Amerikaanse voorschriften. Certificaat Scheepvaartondernemers die een nieuwe motor inbouwen, moeten beschikken over een certificaat van goedkeuring volgens de CCR-voorschriften van hoofdstuk 8a van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR). De fabrikanten van de motoren kunnen zich beperken tot goedkeuring door de Europese Unie. De aangenomen richtlijn (97/78/EC) heeft wél gevolgen (advertenties) Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer voor het werkingsgebied van de emissie-eisen. Na toetreding tot de Unie door de Donaulanden Tsjechië en Polen zullen die landen zich ook aan de Er is volgens de Raad voor de Transportveiligheid een ernstig veiligheidsprobleem bij de invaart van de haven van Haaften. Met name bij hoogwater zou de overnachtinghaven onveilig zijn. De Raad is verontrust over het gebrek aan aandacht van Rijkswaterstaat voor de ongevallen die de afgelopen jaren plaatsvonden in de monding van de overnachtingshaven. RvTV heeft de ongevallen onderzocht en komt tot de conclusie dat door de specifieke trechtervorm van de havenmond en de beperkte hoogte eisen moeten conformeren. Dat zal in de toekomst een nog zwaardere rol gaan spelen als de eisen door CCR en EU worden aangescherpt en er na Verraderlijke stromingen door trechtervorm Invaart Haaften onveilig • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN (advertenties) Nu al over de 5000 bezoekers www.vlootschouw.nl 2010 zelfs tot negentig procent minder uitstoot van schadelijke stoffen zal moeten plaatsvinden. (Lees verder op pagina 3) Per subsidie wijzer. De binnenvaart beleeft 8 december een heuse filmpremère met de film ‘Binnenvaart Duurzaam beter’. Deze film – over innovaties in de binnenvaart – wordt gepresenteerd (en gratis weggegeven op DVD) aan de bezoekers van de tweede Binnenvaart Innovatiedag in de Aula van de TU Delft. Die dag zal ook de nieuwe volledig herziene en uitgebreide Innovatie Subsidiewijzer worden uitgereikt, waarmee inventieve ondernemers in de binnenvaart hun weg kunnen vinden naar de talrijke subsidiemogelijkheden. Op de Innovatiedag houden evenals vorig jaar achttien sprekers presentaties en toespraken over hun specifieke innovatie. Opnieuw blijkt er veel bedacht te zijn om de uitstoot van schadelijke stoffen door scheepsdiesels te verminderen en de veiligheid van de scheepvaart verder te bevorderen. Duurzaamheid van de scheepvaart staat voorop die dag in Delft. De innovatiedag zelf is immers ook duurzaam gebleken. van de havenhoofden bij hoog water verraderlijke stromingen ontstaan. Stromingen die de afgelopen jaren minstens 17 maal ertoe hebben geleid dat schepen op vrijwel identieke wijze en plaats aan de grond liepen. Daarbij ontstonden in enkele gevallen scheuren in de romp van de schepen. Tot nu toe niet bij een tankschip of een ander schip met gevaarlijke lading. In zijn voorwoord bij het RvTVrapport stelt RvTv-voorzitter mr. P. van Vollenhoven dat de minister van Verkeer en Waterstaat niet alleen ten aanzien van de situatie in de haven van Haaften, maar ook in meer algemene zin erop zou moeten toezien dat de onder haar ressorterende bevoegde instanties, maar ook lokale vaarwegbeheerders, niet wachten tot de Raad voor de Transportveiligheid komt met een rapport over een gevaarlijke situatie. Mr. Van Vollenhoven vindt dat die hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en maatregelen treffen ter voorkoming van ongevallen. (Lees verder op pagina 3) De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant