Views
4 years ago

2003-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip
  • Schepen
  • Meter
  • Goed

PAGINA 4 21 OKTOBER

PAGINA 4 21 OKTOBER 2003 PERSONEEL GEVRAAGD Wij zijn op zoek naar een Ondernemer die als zelfstandige gebruik maakt van een van onze motorbeunschepen ( totale bezetting 3 personeelsleden) voor het vervoer van bulkgrondstoffen in Nederland, België en Duitsland Alle personeelsleden dienen in het bezit te zijn van de vereiste papieren. Bent u geïnteresseerd, stuur dan uw reactie naar: Mijnster zand- en grindhandel bv T.a.v. Mevr. M. van Ooijen Postbus 82, 4200 AB Gorinchem Het uitgebreide dienstenpakket maakt Mijnster zand- en grinthandel bv tot een bedrijf dat op vele gebieden in de grond-, weg- en waterbouw inzetbaar is. Het dienstenpakket bestaat uit: zandwinning, bagger-, zuig- en perswerken, transport, overslag, scheepvaart en handel in zand, grind, grond, wegenbouw- en bouwmaterialen. Het VCA** certificaat en het ISO 9000 kwaliteitscertificaat tonen aan dat Mijnster permanente aandacht voor veiligheid en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. SCYLLA TOURS AG Basel, Zwitserland De gerenommeerde rederij met 10 luxueuze cruiseschepen op de Europese rivieren roept kandidaten op voor de functie: KAPITEIN i.b.v. Rijn - en / of Donaupatent met beschaafde omgangsvormen en een verzorgd uiterlijk. Degenen met ervaring in de passagiersvaart en kennis van moderne talen genieten de voorkeur. Voor meer informatie of een afspraak kunt u bellen tijdens kantooruren naar: (0032)-(0)3 315 7372 . Surf ook eens naar onze website: www.scylla-tours.com. Wilt u graag uw creativiteit ten volle benutten, iets van Europa zien en in een internationaal team werken, stuur dan uw CV met een bondige brief en pasfoto aan: Scylla Tours AG, afd. Personeelszaken, p/a Postbus 26, NL-4850 AA Ulvenhout, Nederland. of via e-mail personal@scylla-tours.com. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Rederij Ringoot en zoon nv vervoer te water van petroleumproducten Gevraagd voor tanker 7TUURMAN =n bezit van dienstboekje Ara 1A/C Rederij Ringoot en Doon NV Morckhovenlei AC-AH Ibus 1J K1AL Morgerhout 7TUURMAN =n bezit van Rijnpatent ARA N Rijn 1A/C Tel: RaS: N 3K ILJ 3/K35 C5 C5 N 3K ILJ 3/K35 LL AA T-mail: rederijUringoot.be GLOBAL RIVER CRUISES is a river cruise line, based in Basel, operating deluxe river cruise vessels on the European waterways designed for the demanding North American traveller. As we are expanding our activities, we are looking for a motivated, ambitious and experienced NAUTICAL/TECHNICAL MANAGER Responsibilities: - Set up of the nautical/technical department - Preparation of nautical itineraries - Recruiting/Hiring of all nautical and technical crew - Active on board management and support of the nautical/technical crew - Replacement of Captains - Cost control Requirements: - Various years of experience as Captain - Rhine / Danube certificate - organisational and management skills - independence / flexibility - communicative - fluent German and English - adequate computer skills - resident in Switzerland Send your CV with certificates and a photo to: Global River Cruises Mr. Peter Waldner Uferstrasse 90 CH-4057 BASEL Rivercruise Line AG Basel is voor het passagiersschip Prinses Juliana op zoek naar: Kapitein 2de Kapitein i.b.v. rijnpatent Stuurman i.b.v. rijnpatent Uw schriftelijke sollicitaties kunt U richten aan: dhr. R. Hoenen Postbus 862, 6811 AW Arnhem. Voor meer informatie kunt U bellen naar +31 6 22205426 Gevraagd op m.t.s.: nette stuurman in bezit van dienstboekje. Salaris en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-125906 WERKGEVERS OPGELET! Wij geven u de mogelijkheid om uw personeel via LUXEMBURG te laten werken Tel. 0035 (0) 22.121.14.85 FAMILIEBERICHTEN Voor de zeer vele blijken van belangstelling, in de vorm van hartverwarmende brieven, kaarten, telefoontjes, persoonlijke gesprekken en de bloemenzee, na het overlijden van zeggen wij u hartelijk dank. Harm Stoter Het is goed te ervaren dat zoveel mensen met ons meegeleefd hebben. Dit heeft ons heel veel steun en troost gegeven. Mede namens mijn kinderen: Annie Stoter-de Boer Rhenen, oktober 2003 Als je dit leest zal ik er niet meer zijn. 1k heb gedaan wat ik kon, maar mijn ziekte won het van mij. 9u gaan jullie alleen verder, maar denk er om, in je hart zal ik er altijd voor jullie zijn. Geert !eert &endrik +ranbergen < 2> januari 1949 B 12 oktober 2003 Kapitein van de Alpha 5 Eugenie Franbergen Fjorn B Lars en Annelies Fola en Dimitri Malu en Etienne Kjell De begrafenis heeft vrijdag 17 oktober plaats gevonden. Colijnweg > 3332 CK Owijndrecht SEAM OOSTERLEE B.V. te Breskens, zoekt voor het motorbeunschip Rio-6 op korte termijn een ervaren Kapitein evenals een Matroos (eventueel schippersechtpaar) Overname van het schip met vast werk behoort eveneens tot de mogelijkheden. Vaargebied overwegend Westerschelde en België. Werktijden van maandag t/m vrijdag. Naast een nader overeen te komen salaris bieden wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een pensioen- en spaarloonregeling en vergoeding voor reiskosten woon- werkverkeer. Graag uw reactie zenden aan : SEAM Oosterlee B.V. Haven Westzijde 12 4511 AR Breskens tel. 0117-386041 t.a.v. Dhr. A.J. of J. Oosterlee Gevraagd op m/s Dieni 1850 ton Echtpaar of koppel. Heeft vaste vaart in Nederland. Tel 0653-153374 Gevraagd voor direct: Schippersechtpaar op motorschip 1256 ton, i.b.v. Rijnpatent Rederij Buitendijk 078-6812866 GENCO scheepvaart b.v. Scheepmakerij 148 3331 MA Zwijndrecht Nederland Arie van Gent tel: +31(0)78-6191144 fax: +31(0)78-6207092 mobiel: +31(0)6-10555452 email: info@gencobv.nl site: www.gencobv.nl

PAGINA 5 21 OKTOBER 2003 Ouders bereiden acties voor tegen bezuiniging internaten Internaat op slot?! Gezinsbedrijf kapot! Met deze slogan bindt het Landelijk Oudercontact Trekkende Beroepsbevolking (LOVT) de strijd aan tegen de voorgestelde bezuiniging van tien procent. De regering heeft besloten 2,2 miljoen euro te bezuinigingen op de internaatssubsidie. Iets wat volgens de LOVT-leden en de internaten zelf niet meer kan. De sfeer op de extra ledenvergadering op het KSCC in Nijmegen, op 10 oktober, was (nog?) gemoedelijk. Een harde opstelling wordt niet voor onmogelijk gehouden, als blijkt dat ‘ludieke acties' in politiek Den Haag geen gehoor krijgen. De korting op het internaatsbudget gaat per 1 januari 2004 in. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil daarnaast bezien bij welk ministerie de sector dient te worden ondergebracht. De internaten vallen niet meer binnen de departementale ‘actuele beleidsverantwoordelijkheid’. Lukt deze herhuisvesting niet, dan kan minister Hoogervorst besluiten de subsidie in 2005 volledig af te bouwen. Door Cor Spek Het ministerie wil 'de bijdrage in 2004 wel continueren, maar dan met een korting van tien procent als bijdrage aan de rijksbreed opgelegde bezuinigingen.' Wordt de generieke korting van 2,2 miljoen euro doorgevoerd, dan verdwijnen er zo'n zestig formatieplaatsen binnen de sector. Doorgerekend betekent dit het ontslag voor vijftien procent van de groepsleiders. De groepsgrootte stijgt dan naar minimaal achttien kinderen. Volgens algemeen directeur Martin Bezuyen van de Stichting Hervormde Internaten (SHIS), valt er op facilitaire diensten en directies niet meer te bezuinigen. 'Je moet voldoende mensen in de voorwaardenscheppende sfeer houden. Anders zijn er geen mogelijkheden je organisatie aan te sturen.' LOVT-voorzitter Jenny Klein noemde het probleem 'gigantisch'. Censis (de centrale internatenstichting) wees er eerder op dat de zorg voor 1250 kinderen in gevaar komt. ‘Het kan zelfs betekenen dat wij niet meer aan de benodigde kwaliteitseisen kunnen voldoen en we de exploitatie van de internaten moeten stopzetten. Sluiting heeft consequenties voor zevenhonderd medewerkers en voor de zevenhonderd familiebedrijven,' schreef de organisatie op 30 september in een persbericht. 'Deze advertentie ondernemingen zullen hun werk moeten staken, of andere oplossingen moeten zoeken om te voldoen aan de leerplicht van hun kinderen.' Wat de exacte gevolgen zijn van de opgelegde korting, bleef voor de leden van het LOVT lang onduidelijk tijdens de ingelaste vergadering. Hans Oomens (ms Aspali) vroeg zich af of de internaten open blijven of hun deuren moeten sluiten. Bezuyen, vanachter de interruptiemicrofoon, wilde hier geen direct antwoord op geven. Wel zei hij: 'De groepsgrootte wordt groter. We hebben straks geen groepsleiding meer.' Hij waarschuwde tegelijkertijd de aanwezige collega's: 'U kunt straks de zorg niet meer realiseren. De huisvesting kunt u gaan strippen.' Hij ging met deze uitspraken minder ver dan de Censis-brief van 2 oktober aan de Vaste Kamercommissie voor VWS. Daarin stelt Censis: ‘Een korting van tien procent betekent het einde van de sector.’ Peter de Berg, directeur Censis Begeleidingsorgaan Ede, kreeg de handen op elkaar. Hij was van mening dat de vergadering de zaken omdraaide. 'Deze discussie bewijst dat we ons in een hoek laten drukken waar we niet thuishoren. Er zijn eerder normen gesteld op basis waarvan we konden werken. Het is volstrekt onterecht waarom wij zouden moeten motiveren of we tien procent kunnen bezuinigen. De overheid heeft het minimum gesteld. De overheid verdedigt de opgelegde bezuinigingen maar.' De zaal was het roerend met hem eens. De recente bezuinigingen onder Paars II liggen nog vers in het geheugen. De Adviescommissie onder voorzitterschap van Gerben de Jong bracht in 2000, na twee jaar gesteggel, definitief duidelijkheid. De normbedragen binnen het kindbedrag werden vastgesteld en zouden in 2005 worden geëvalueerd. De verwachte rust bleef echter uit. 'Ouders, besturen, directies en medewerkers moeten de handen ineenslaan,' pleitte LOVTvoorzitter Klein voor solidariteit. Ze maande met name de reformatorische internaten, die vooralsnog niet aan de ludieke acties meedoen. Zij wilden weten wélke acties er georganiseerd zouden worden. De vergadering sprak zich, met twee tegenstemmen, uit vóór acties. Klein vroeg om 'harde toezeggingen. Iedereen moet zoveel mogelijk mee doen'. Tijdens de vergadering werd een actiecomité opgericht. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAAL$A%EN )IER , R-TTER/AM 12134561,,, /7ar:;e==in@=en@te 61 BC De vertegenwoordigers van de reformatorische internaten overleggen met elkaar. (foto T2oP) Voormalig LOV-voorzitter Jos van Dongen, tevens bestuurslid van Meander, werd verzocht daarin zitting te nemen. Hij stemde toe, evenals Gerard Kersten van Kantoor Binnenvaart. Elly van Doorn, directeur van het internaat in Maasbracht, riep op tot een zo breed mogelijke bezetting. Van internaatszijde bleef het stil. Wel namen Henriette Diesen (mts Alpheus) en Erik van Toor (ms Enigma) plaats in het comité. Bert Stolker (ms Diaspora) en Jenny Klein vertegenwoordigen het LOVTbestuur in de actiegroep. Klein: 'Voorlopig gaat het nog om ludieke acties.' Bij ludiek denkt de Landelijke Oudercommissie onder meer aan een handtekeningactie, spandoeken op schepen en met de kinderen een dagje onderwijs op het Binnenhof. Het LOVT wil als spreekbuis optreden en coördineert de acties. Regiodirecteur Pieter van de Neut van SHIS drong aan op hardere acties. Hij was van mening dat ludiek 'te zacht' is. De sector zelf tekende eerder bij het ministerie bezwaar aan en de Vaste Kamercommissie voor VWS ontving, zoals gemeld, een brief. Censis zegt daarin te vinden dat door de terugloop van het aantal kinderen al voldoende (vijf procent per jaar) wordt bezuinigd. ‘Wij voorzien dat ook de komende jaren deze trend zich zal voortzetten. De centrale stichting dringt er op aan De sluizen II en III in het Wilhelminakanaal blijven tot 1 maart 2004 gestremd van maandag tot en met vrijdag tussen 12.00 en 15.00 uur en van 24.00 tot 02.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur. Dit in verband met het aanbrengen van bolders in de wanden van de kolken. Ook worden enkele delen verstevigd in verband met het gebruik van de sector onder te brengen bij het Ministerie van Sociale Zaken, als bijzondere vorm van kinderopvang. Sluizen II en III advertentie de sluizen door containerschepen. De beide sluizen zijn bestemd om over te gaan op centrale bediening vanuit de post in Tilburg. Rijkswaterstaat start begin 2004 met de aanleg van de noodzakelijke technische voorzieningen, zoals glasvezelkabels voor de camera’s. De centrale bediening moet in het tweede deel van 2005 operationeel zijn. De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 vervoerd gewicht internationale binnenvaart 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 aantal containers per binnenvaart De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 binnenvaart terminals TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 imago binnenvaart Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag

Binnenvaartkrant