Views
4 years ago

2003-22

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip
  • Schepen
  • Meter
  • Goed

PAGINA 2 21 OKTOBER

PAGINA 2 21 OKTOBER 2003 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! GEVRAAGD matroos per direkt, int. vaart Tel.0653-681782 of 0049-1725992744 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje 14 dgn op 1 wk af Tel.0654-796718 of 0651-613556, 0049-151-14248394 N.O.Z. TE KOOP LEENDERT-M 643 ton bj '69, 57x6.65x2.69 mtr, 368 m 3 Tel. 06-53642132 GEVRAAGD op ms DUSKY int.vaart, matroos i.b.v dienstboek. (0049)-(0)173-9344214 of (0031)-(0)653596334 BOOTRECLAME NODIG? www.bootreclame.nl TE KOOP Langerdijker +/- 21x3.30 mtr met gloeikop motor, vrpr €19.500,- Tel. 0653-844005 LEUK MEISJE 23 JAAR.... houdt van varen, zoekt een eerlijke en leuke vriend tot en met 35 jaar voor serieuze relatie. Reacties sturen onder nr 20032001 naar het bureau v.d. blad. SCHIP KOPEN/VERKOPEN? internationale broker in (ex) beroepsschepen, woonschepen, jachten. Uw schip mag gratis op onze website. Chinook Maritime bv 0522-262684 of www.chinookmaritime.com TE KOOP sleep-duwboot L14xB4xD1.60 m, 338 pk Scania, hydr stuurwerk, hulpset Lister 12 kVa, radar SI-gekeurd, zeer functionele boot voor klein en groot werk, interessante prijs. Te bevragen: 0653-286049 N.O.Z. GEVRAAGD volmatroos met tankererv. op mts Alpheus type C, int. vaart, loon n.o.t.k. Tel.0653-608184 of 0049-1739390677 TE KOOP! 691 T, 70x7.10x2.20, 485 CAT 2001, SI 2008 Tel.0653-654396 0049-1718790817 GEVRAAGD matroos op cont.schip, loon volgens CAO NL. Tel. 0651-439707 GEVRAAGD deksman op ms LUMARA ibv dienstboekje loon CAO NL Tel. 0653-146908 0049-171 8074428 TE KOOP alu luiken Friese kap 42 st, 25L voor 5m schip. 0651-456168 TE KOOP bungalow te Maasbracht, ind. woonk. tuink. keuken met inbouwapp., 3 slk, 2 badk, inp. garage geheel onderkelderd. Te bevr. 0475-465499 TE KOOP nw boegschroef voor vlakke bodem, 360 graden draaibaar, 20 pk Dies. pl.vaart. Tel. 06-13279082 GEWENST stuurman Rijnvaart op stookolietanker wk op/wk af Bel maar even! 0654-746904 GEVRAAGD deksm. op koppelverb. 4 op/4 af. Loon volgens CAO Tel. 0610-555021 0049-1749414306 TE KOOP Monepool afm 17.28x4.98x1.90 mtr, 2x 365, opknapper EUR 35.000,- Tel. 0651-408413 TE KOOP motorscheepje voormalig vissersvaartuig met visbun, afm 13.5x2.5x1 mtr, bj 1980 met 60 pk Steijer diesel, EUR 12.500,- Tel. 0653 922 452 TE KOOP sleepboot afm 19.66x4.26x1.7m, bj 1933, 300 pk Mitsubishi, hydr stuurwerk, geen SI, veel woonruimte. EUR 40.000 ex btw. Tel. 0653 922 452 TE KOOP sleepboot casco afm 17.17x4.46x2m, 240 pk MAK (defect), EUR 40.000 Tel. 0653 922 452 GEVRAAGD voor Motortankschip 3.000 T, Kapitein met alle papieren en Stuurman met tankvaartervaring. 70% ARA-gebied 30% Rijn. Sollicitaties 0032-(0)3 2367456 ALEWIJNSE MARINE SYSTEMS NIEUWBOUW ( VERBOUW ( SERVI-E ( REPARATIE ELEKTRIS-HE EN NAUTIS-HE INSTALLATIES TE KOOP sleepvlet Damen 1956, afm 13.5x3.5x1.2m, 185 pk MWM, € 25.000,- ex btw Tel. 0653 922 452 TE KOOP Stoom-sleepboot Rosalie bj 1873, afm 19x4.20x1.80, in goede staat, ketel onder keur. Prijs op aanvraag. Tel. 0653-922 452 DELTA KUST DIESEL MOTOREN biedt te koop aan: MWM 550 pk incl. k.k., reductie 1:4,5 3000 draaiuren €11.500,- Tel.0113-229357 0655-191208 Ook voor andere motoren. GESUCHT ! Kapitän 53 Jahre sucht freie Stelle Tank-Container- Fracht Fahrt. Rheinpatent bis Basel, Donaupatent bis Budapest. Radarpatent, ADNR, Systemfahrt 2/1 1/1. Vorzug CH Konditionenen, Kicker unter Chiffre 20032101 TE KOOP VAREND WOONSCHIP, ligpl. bij R'dam/Gouda, €187.000. www.obsdetweemaster.nl /schip 0180-318696 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Gratis levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 HEEFT U TEVEEL VERFWERK ervaren scheepsschilder voor binnen- en buitenwerk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouwprojecten. Verf leveranties tegen interessante prijs. 078-6106798/0653135007 GEZOCHT nieuw werk als deksman, ibv dienstboekje. Opleiding: bezig (STC), ervaring: zes maanden Nova Zembla (Rijn- en binnenvaart) 06 30725739 Kickers TE KOOP ms ADDIO '63, 56x6.60x2.66, 616t, 1 ruim, ijzer.vloer, 600 pk, 2 gen. 260 pk, kopschr. nw hydr stuurw.+piloot, autokr. 12m, sterk in prijs verl. 0653-422559 of 0049-1716065941 of 0032-498142696 GEVRAAGD volmatroos op m/s 1922 ton, int.vaart, i.b.v. geldig dienstboekje. Loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel.0653-686077 of 0049-1716356540 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam info@bitfactory.nl www.bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. SWISS JFS364 TFT RADAR NU VOOR € 14.250,- excl. BTW Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 TRAVEL VISION MODI uit voorraad leverbaar, wees er snel bij OP=OP!! JRC JMA608T RADAR, met gratis installatie!! Marine BV VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 1.65 (buiten Ned. € 2.36) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2.10 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja,ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

PAGINA 3 21 OKTOBER 2003 Nieuw kanaal 105 kilometer lang (Vervolg van pagina 1) De investeringen van de afgelopen jaren in het onderhoud van vaarwegen heeft het vervoer over water in Frankrijk de laatste vijf jaar al met 22 procent doen toenemen. Het CBRB voegt daaraan toe: ‘Door deze afspraken tekent zich een significante uitbreiding van het vaarwegenstelsel in Europa af. In dat kader zijn de afspraken die de minister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Karla Peijs, enige weken geleden heeft gemaakt met haar Duitse ambtsgenoot over een optimalisering van de Rijn-Donau-verbinding ook van groot belang.’ B u n d e s v e r k e h r s m i n i s t e r Manfred Stolpe opende het Wasserstrassenkreuz Magdeburg op 10 oktober. Stolpe gaf bij die gelegenheid aan dat verbetering van de vaarweginfrastructuur voor Duitsland onvermijdelijk is. ‘De opbrengst van de Maut zal leiden tot betere snelwegen, maar het is nooit voldoende. We hebben de binnenvaart nodig voor de opvang van de enorme groei van het goederenvervoer.’ ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden advertentie De invoering van de Maut, de Duitse elektronische kilometerheffing voor het wegvervoer, is wegens technische problemen met de incassering uitgesteld tot voorjaar 2004. De verwachting is dat de binnenvaart in en door Duitsland moet kunnen profiteren van de heffing voor het vrachtverkeer over de weg. ‘Een oude droom die in vervulling gaat.’ Zo omschreef Manfred Stolpe de totstandkoming van een doorgaande vaarweg tussen Hannover en Berlijn, door de aanleg van een verbindingskanaal tussen het Mittellandkanal en het Elbe-Havel Kanal – over de Elbe heen. Hoewel er geen andere vaarwegprojecten op de rol staan in Duitsland en de Europese binnenvaart zich zorgen maakt over de situatie in Duitsland, gaf Stolpe aan een groot voorstander te zijn van meer aandacht voor de vaarwegen. Bekeren ‘Het is een belangrijk teken van de Duitse eenheid dat er nu een geschikte vaarweg is gemaakt tussen Hannover en Berlijn. Dit is geen hobby van .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,00 (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Volgens INE komt de helft van het vervoer dat nu over de weg gaat tussen Rotterdam en Parijs in aanmerking voor vervoer over water. Koninklijke Schuttevaer meldt dat het kanaal vergelijkbaar is met de vaarweg Lemmer-Delfzijl: ‘Het kanaal wordt aangelegd tussen Arleux (Schelde) en Compiegne (Oise) in Noord-Frankrijk. Het krijgt een lengte van 105 kilometer en de aanlegkosten bedragen 2,6 miljard euro. Seine-Nord-Europe zou in 2014 gereed kunnen komen met een bouwtijd van vijf tot zeven jaar. Het is de eerste keer dat de aanleg van een nieuw kanaal in Europees verband prioriteit verkrijgt.’ De situering van de nieuwe vaarweg Seine-Nord-Europe. (illustratie INE) ’Verbetering Duitse vaarwegen onvermijdelijk’ Hantekening: (Vervolg van pagina 1) Volgens prognoses verwerkt Barge Terminal Born in 2010 op jaarbasis 300.000 TEU, 50.000 personenauto’s en 25.000 trailers. De economie krijgt daardoor een krachtige impuls. De aanwezigheid van een grootschalige binnenvaartterminal, geflankeerd door een railterminal en logistieke dienstverleners in het Public Logistic Center I en II, wordt Duitse verkeersminister wil zich ‘tot de binnenvaart bekeren’ ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. Born is belangrijk knooppunt voor Zuid-Limburg’ Zo komt Barge Terminal Born er na voltooiing van de infrastructurele uitbreiding uit te zien. (artist impression BTB) gezien als een goede uitvalsbasis voor bedrijven in de regio. In het Beleidsplan Goederenvervoer, dat de provincie momenteel ontwikkelt, is Born een belangrijk knooppunt in de logistieke sector in Zuid-Limburg. In Zuid-Limburg houden zich ruim achthonderd bedrijven bezig met logistieke dienstverlening, goed voor een werkgelegenheid van meer dan tienduizend mensen. kanalfans of van kanaltechniker, maar het tegemoetkomen aan een dringende behoefte aan meer en betere vaarwegen. Er is een dramatische groei van goederenverkeer voorzien, in tien jaar tijd zal het goederenvervoer met 65 procent toenemen.. Zelfs sterk verbeterde snelwegen zullen nooit toereikend zijn voor het groeiende goederenvervoer en de toegenomen mobiliteit. Een deel van de last moet worden overgenomen door de binnenvaart. Er moeten dus toereikende waterwegen zijn. Met name om het containervervoer te kunnen verwerken.’ ‘We zullen ons tot de binnenvaart moeten bekeren en die bedrijfstak verder moeten versterken. De eerstvolgende fase zal zijn het verder werken aan de mogelijkheden voor het containervervoer over water naar Brandenburg en tot in Berlijn. Het verbeteren van de Elbe is ook onvermijdelijk.’ Dat laatste was tegen het zere been van een groepje tegen ‘kanalisering van de Elbe’ protesterende milieuactivisten op gehoorsafstand van de Verkeersminister. (Meer over het Wasserstrassenkreuz en de milieu-activisten op pagina 19 van deze krant) advertentie Sperry - Service in Duisburg Tel.: 0203-8 22 15 Fax: 0203-8 22 21 Glücksfall Duitsland beschikt over tegenstrijdige gezichten. De Bondsrepubliek biedt het geografische kruispunt van de belangrijkste vaarwegennetwerken van het Europese vasteland en de politieke belangstelling voor vaarwegeninfrastructuur is er minimaal. Er is in ons grote buurland geen geld voor natte infrastructuur beschikbaar, geen land kampt met een grotere overlast van het wegvervoer en dan wordt er 700 miljoen euro gepompt in een stuk vaarweg dat nergens toe leidt. Dat laatste gaat over het Wasserstrassenkreuz Magdeburg met als pronkstukken een aquaduct van bijna een kilometer lang over de Elbe en een dubbele spaarsluis met een verval van achttien meter. Bij de opening maakte de Nederlandse delegatie een verpletterende indruk. Die bestond namelijk uit een dertig voets reclamecontainer van het Rotterdams Havenbedrijf, een beetje achteloos neergegooid in een weiland naast het kanaal. Ik vrees dat vooral de koe die daar toevallig stond verpletterd was. Deze overweldigende vertegenwoordiging van het Nederlands bedrijfsleven is illustratief voor de opvatting van de meeste Nederlanders dat het een overbodige protserige investering betreft en dat we niet meedoen aan de verheerlijking van de Duitse staat. Daar hebben we slechte ervaringen mee. Overbodig? Ja natuurlijk, de industrie is verdwenen uit de voormalige DDR en de bruggen over het Elbe-Havel Kanal naar Berlijn beperken het stapelen van containers in de schepen tot één hoog. Nederland maakt precies dezelfde denkfout als de milieuactivisten, namelijk dat als ergens geen vervoer is, je ook geen vaarweg nodig hebt. Op de terugweg van Magdeburg naar Rotterdam heb ik een rij vrachtauto’s bumper aan bumper zien rijden richting Berlijn, die letterlijk langer was dan Nederland breed is. (Ik denk) met consumptiegoederen voor de overeind krabbelende economieën van Oost Duitsland en Polen, en dan is dat laatste land nog niet eens toegetreden tot de Unie. Het kan nooit meer lang duren voor ze in Duitsland beseffen dat ze allang hadden moeten beginnen met bruggen ophogen en zo. Zolang het geen 5 voor 12 is, ligt niemand daar wakker van. Jammer is alleen dat je voor infrastructuur’s middags om half 2 al de beslissingen moet nemen als je er op tijd bij wilt zijn en het is wel al half 3. Het is een gruwel voor Bruno Groth van de Magdburger Burger Initiative (een milieubeweging) dat de Elbe de perfecte route is voor vervoer van Hamburg naar Praag. Bruno stond als sandwich te protesteren in Magdeburg dat ze die rivier niet mogen kanaliseren ‘zoals de Rijn’(!). Dat de Elbe nog steeds in de natuurlijke staat is, is vooral te danken aan de scheiding tussen de beide Duitslanden. ‘Een Glücksfall’ noemt Bruno dat. Maar beste Bruno, als het nou economisch belangrijk is voor de Tsjechen om wel een goede aanvoerroute van containers over water vanuit Hamburg te krijgen, dan kan het toch de moeite waard zijn om die vaarweg mooi aan te leggen met mooie natuurgebieden aan weerszijden? ‘Dat kan wel, maar niet zo lang ik leef.’ Hij moest er zelf om lachen. Bruno is 80. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant