Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 3: Duitse minister Stolpe helemaal pro-binnenvaart Pagina 5: Acties tegen bezuinigingen internaten Deutsche Beilage Seite 35: Personalprobleme bremsen deutsche Gewerbe aus Seite 37: Port Feeder Barge in Hamburg (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Als de plannen voor een nieuw kanaal in Noord-Frankrijk doorgaan, zullen grote schepen op de Seine niet langer bekend staan als bateaux captive. Het Seinebekken moet worden ontsloten en verbonden met het Scheldebekken, waarmee een directe grote vaarweg tot stand komt tussen Rotterdam en Parijs. Een Roparun (de jaarlijkse benefiet estafette loopwedstrijd tussen de twee steden) voor de binnenvaart als het ware. Het nieuwe kanaal, Seine- Nord-Europe, moet geschikt worden voor duwstellen tot maximaal 185 meter lengte en 11,40 meter breedte. Vanaf Parijs zijn via de Seine ook Rouen en Le Havre voor deze grote schepen bereikbaar. De nieuwe vaarweg komt op de prioriteitenlijst van de Europese Unie voor Transeuropese Netwerken (TEN’s). De verkeersministers van Frankrijk, België en Nederland hebben op 9 oktober in Luxemburg besloten dat het nieuw aan te leggen kanaal Seine-Nord-Europe op het prioriteitenlijstje komt. Binnenvaartpromotieorganisatie DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Inland Navigation Europe (INE) deelt mee dat een dergelijke verbinding ruim tien miljoen ton lading van de weg naar de binnenvaart zal brengen. Op dit ogenblik kunnen via het Canal du Nord alleen 21 OKTOBER 2003 7e jaargang 22 Nieuwe vaarweg Rotterdam-Parijs goed voor 4.400 ton laadvermogen Roparun voor de binnenvaart (advertenties) Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Duits Verkehrsminister Manfred Stolpe (rechts aan de knop) opent officieel de verbinding tussen Mittellandkanal en Elbe-Havel Kanal. Bondskanselier Gerhard Schöder had geen tijd vrij kunnen maken. Voor de vele honderden genodigden en notabelen uit de De provincie Limburg draagt 961.000 euro bij de kosten van de uitbreiding van Barge Terminal Born. Het rijk had al 2.269.000 euro toegezegd; de gemeente Sittard-Geleen één miljoen euro. Exploitant Waalhaven Beheer zelf investeert 4.230.000 euro. Daarmee is de totale financiering rond en kan de terminal komend jaar starten met de geplande uitbreiding. Die bestaat uit verlenging van de bestaande kade, de aanleg van een rorokade, uitbreiding van de spitsen en Canal du Nord-schepen (800 ton) naar Parijs varen. De maximummaat zal door Seine-Nord-Europe circa 4400 ton zijn. Met name de Franse instemming met de prioritering is veelzeggend, omdat Frankrijk lange tijd (het CBRB spreekt zelfs van een eeuw!) de aanleg van nieuwe en het onderhoud van bestaande vaarwegen heeft verwaarloosd. (Vervolg op pagina 3) Plaatsvervanger van de bondskanselier omgeving was dit een tegenvaller. Het had een blijk van waardering voor de scheepvaart maar ook voor de regio (Saksen-Anwalt) geweest als Schröder persoonlijk de opening was komen verrichten. Het was geen mooi weer op 10 oktober in Magdeburg maar opslagmogelijkheden voor containers en de aanschaf van een tweede kraan. (advertenties) het regende niet. De plaatselijke brandweer bracht daar verandering in door uitgebreid de bluskanonnen aan te zetten om de opening te vieren. Op de achtergrond de Kanalbrücke, het bijna een kilometer lange aquaduct. (foto MGR) Barge Terminal Born kan uitbreiden Directeur Jan Overdevest van Waalhaven Beheer is tevreden over het besluit van de provincie. Hij verwacht voor Born in 2004 weer een groei van de overslag met tien procent. Belangrijke krachten die deze groei bewerkstelligen zijn de nog steeds voortschrijdende containerisatie in de binnenvaart, de groei van het Public Logistic Centre (PLC) in Born en de industrie in Zuid-Limburg. Overdevest verwacht in de loop van 2004 te kunnen starten met de nieuwe kraan. Ook de uitbreiding van de opslagcapaciteit moet komend jaar gerealiseerd zijn. Dat kan door demping van een stuk van de haven en op het terrein tussen de haven en PLC II. De demping van een deel van de haven is ook noodzakelijk voor de uitbreiding van de kade en de roro-kade. Die staan voor 2005 op de planning. (Vervolg op pagina 3) Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Bezoek de Vlootschouw! 336 schepen 1463 bedrijven www.binnenvaartkrant.nl/vlootschouw De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keerkoppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5913511 www.dehaasdiesel.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl