Views
5 years ago

2003-21

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Gaat
  • Schip
  • Binnenschifffahrt

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 17: Verladers eisen verdieping Dender Pagina 19: Kampen is ambitieus met Zuiderzeehaven Pagina 30: Nieuw: juridische rubriek over maritieme zaken Eindelijk een wassende rivier Het water op de Rijn wast. Afgelopen weekend is het waterpeil op het Bodenmeer met tientallen centimeter gestegen en de regen in Zwitserland lijkt door te zetten. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan een voor de Rijn- en binnenvaart nooit eerder vertoonde situatie van dramatisch lage waterstanden. 7 OKTOBER 2003 7e jaargang 21 ’Rijnvaart door het oog van de naald’ Wel ingrijpend was natuurlijk het gevolg voor het laadvermogen van de schepen die nog wel konden varen op de Rijn. Enkelwandige tankers van 3.000 ton die met 500 ton naar boven voeren, was geen zeldzaamheid. Daar stond – in de tankvaart althans – dan ook wel een vrachtprijs tegenover die net als de waterstanden het predikaat ‘historisch’ verdienden. Dat er meer dan 100 Zwitserse Frank per ton naar Basel werd betaald is ongekend. Voor de gasolie naar Karlsruhe werd 50 euro per ton betaald en voor 20 euro per ton ging de benzine naar Duisburg. (Lees verder op pagina 3) Alweer nieuw station voor Fiwado Deutsche Beilage Seite 33: Deutsche Seehäfen fordern Ausbau Wasserstraßen Seite 35: Binnenschiff-Shuttle für Tchibo 21156 (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN Eind vorige week naderde de Pegel in Kaub de dertig centimeter. Nieuwe dubbelwandige tankers en grote vrachtschepen konden niet meer leeg op de Rijn varen wegens de diepgang. ‘We zijn door het oog van de naald gekropen,’ aldus Schuttevaer-directeur Kees de Vries, die vorige week in de startblokken stond om namens de binnenvaartorganisaties een crisiscentrum te leiden. ‘Je moet dan toch de klanten – elektriciteitscentrales, hoogovens – gaan vertellen dat je niet langer kunt leveren. Wat daar de gevolgen van zijn, daar mag je als binnenvaart wel wakker van liggen. Als de elektriciteit uitvalt omdat de binnenvaart haar werk niet meer kan doen, wordt toch naar de binnenvaart gewezen als schuldige.’ Het kwam de afgelopen weken wel voor dat schepen teveel lading in hadden voor de lage waterstanden en moesten lichten of vastliepen. Toch is behalve het Duitse passagiersschip Loreley dat de schroeven verspeelde en dwars kwam te liggen bij St. Goar, geen ongevallen bekend met ingrijpende gevolgen voor de scheepvaart. (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De Europese Commissie heeft de Raad verzocht om een onderhandelingsmandaat voor de toetreding van de EU als volwaardig lid tot de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) en de Donaucommissie. Met Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer (advertenties) Oliemaatschappij Total is zowel in de binnenvaart als in Madurodam marktleider. De vloot miniatuur binnenschepen – opgeknapt door medewerkers van Madurodam – heeft nu ook een eigen bunkerstation. Een kleine versie (1:25) werd 1 oktober in ‘gebruik’ genomen. Directeur Olivier Greiner van Total Nederland ontving uit handen van burgemeester Sharon Ramee van Madurodam een cadeautje: de loopbrug naar het bunkerstation, een model van het nieuwe Fiwado station van Frans Theuns. Het station in Madurodam is al meer up-todate dan de grote broer in Zwijndrecht. Het heeft de de uitbreiding van de Unie volgend jaar zouden volgens de EC anders juridische problemen kunnen ontstaan met betrekking tot de uitgifte van certificaten en de bescherming van bemanningen. kleuren en de naam van Total, sinds kort de enige naam van het moederbedrijf, een fusie van Total, Fina en Elf. Een verandering van naam en van kleur: de vaten zijn voortaan rood. Op de foto vlnr: Sharon Ramee, Olivier Greiner, Frans Theuns en P. Verdaasdonk van Total. (foto MGR) EU wil lid zijn van CCR en Donaucommissie De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl De Oder, de Elbe, de Donau en de Rijn stromen (behalve een stukje Rijn in Zwitserland) alle door de uitgebreide Unie. Door lid te worden van de twee belangrijkste instanties hoopt de Europese Commissie versnippering van de EU-landen op scheepvaartgebied tegen te gaan. Echter, om de EU te laten toetreden tot CCR en Donaucommissie moeten de statuten van beide organisaties worden gewijzigd. De Akte van Mannheim voor de CCR en de Belgrado Conventie voor de Donau Commissie. Terwijl de onderhandelingen plaats hebben, wil de Europese Commissie de samenwerking met beide scheepvaartorganisaties voortzetten en opvoeren.

Binnenvaartkrant