Views
2 years ago

2003-20

  • Text
  • Schip
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Vaart

zw zw hwa hwa PAGINA 8

zw zw hwa hwa PAGINA 8 23 SEPTEMBER 2003 AANKONDIGING EXECUTORIALE VERKOOP SCHIP Ten overstaan van mr J.B. van Nieuwland, notaris te Rotterdam, kantoorhoudende Haagseveer 34, Rotterdam, tel. 010-4330355 fax 010-4149216, op dinsdag 14 oktober 2003 om 14.00 uur ten kantore van genoemde notaris mr J.B. van Nieuwland, van: het betonnen woonschip genaamd "Brigitte", gemerkt "17581 B Rott. 1985", gebouwd te Zaandam in negentienhonderd drie en zestig, hebbende een woonkamer met keuken, slaapkamer, kleedkamer, badkamer, hal en toilet, zonder eigen voortbeweging, met een verplaatsing van zestien en zevenhonderd veertig/duizendste kubieke meter, met al het scheepstoebehoren. De omschrijving luidt overeenkomstig de omschrijving in het Scheepsregister en wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden. De executie geschiedt op verzoek van de de stichting: Stichting Buitengewoon Pensioenfonds Inside Cleaning Service, gevestigd en kantoorhoudende te Rijswijk, van Hellenberg Hubarsingel 15, domicilie gekozen hebbende ten kantore van notaris mr J.B. van Nieuwland, ingevolge artikel 3:268 en 3:254 BW waartoe betrekkelijk is de akte waarbij gevestigd zijn de rechten van hypotheek en pand, verleden voor genoemde notaris mr J.B. van Nieuwland, op 26 april 2002, luidende jegens de heer Bernardus Maria Duijvesteijn te Rotterdam en geschiedt tot verhaal van het aan executante verschuldigde, per 1 september 2003 groot €.120.000,00 en onverminderd de reeds vervallen renten met boeten en onverminderd alle te dezer gevallen en nog te vallen kosten. Het schip is gelegen bij aan de Kanaalweg 49 te 3041 JE Rotterdam. Bezichtiging in overleg met het kantoor mr J.B. van Nieuwland. Iedere gegadigde kan tot en met maandag 29 september 2003 bij voormelde notaris mr J.B. van Nieuwland schriftelijk een onvoorwaardelijk bod uitbrengen. O P E N H U I S Kom naar de modelwoning(en) Op zaterdag 20 september van 11.30 tot 14.00 uur staan de deuren van de Kadewoning (Schipperskade 81) en de appartementen (Westpier 25 en 31) voor u open. Kadewoningen: royale herenhuizen 6 slaapkamers, eigen parkeerplaats in gezamenlijke parkeerkelder, casco oplevering mogelijk vanaf € 299.000,- v.o.n. maandlasten vanaf € 499,- per mnd. (vraag naar de voorwaarden) Ooms Drechtsteden Makelaars BV / Passage 2 / 3331 CM Zwijndrecht / Telefoon: 078-6191440 Makelaarskantoor Waltmann & Co Zwijndrecht BV / Laan van Walburg 8 / 3332 GJ Zwijndrecht / Telefoon: 078-6205777 www. westkeetshaven.nl slapen 1 baden slapen 2 Westkeetshaven, Zwijndrecht Uitzonderlijk wonen nabij de Oude Maas Type HA3 Appartementen: royale woonkamer, ondergronds parkeren, 5 minuten van station Nieuw concept Nieuw design Nieuwe airconditioning Gevraagd: Een particulier met een vracht of tankschip, geschikt voor de kanalen, van circa 1200 ton. Bent u geïnteresseerd? Brieven onder nummer 20032001 naar bureau van dit blad study wonen onbenoemde ruimte koken tuinkamer Westkeetshaven is een oud havengebied prachtig gelegen aan de Oude Maas, nabij het stadscentrum van Zwijndrecht. Vanaf prijzen inclusief parkeerplaats: Kadewoningen € 315.000,- v.o.n. Appartementen € 243.000,- v.o.n. Informatie en verkoop: Mooi spul hè……. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES, LTD. ★ RUBBER SLANGEN ★ RUBBER TRILLINGDEMPERS ★ RUBBER FENDERS ★ RUBBER TEGELS/STROKEN ★ RUBBER TRILMATTEN ★ RUBBER PROFIELEN ★ RUBBER STOOTBUFFERS ★ RUBBER AFDICHTINGEN ★ RUBBER VORMWERK ★ LEIDING KOMPENSATOREN IN SILICONEN R.V.S. RUBBER ★ HYDRAULIEK SLANGEN EN COMPONENTEN (alles op maat leverbaar) RUBBER PRODUKTEN doorsnede type K8 POLSON Ampèrestraat 20-22 2952 AA Alblasserdam Telefoon 078-6913155 Telefax 078-6919950 Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en lucht- filteringsystemen aan boord van uw schip. voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. Bel 0180-464648 DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Hanekamdreef 1 - B-2900 Schoten Telefoon: 00-32-(0)3-6801350 Fax: 00-32-(0)3-6801355 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip Casco's, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 3000 ton, 6870m 3 , levering 2004. Nieuwbouw Motortankschip Casco's, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/3m65, 3000 ton, 4000m 3 , levering 2004. "Iduna" 3395 ton, 1989, 110mx11m40x3m73, 4000m 3 , kopschroef Cummins 400 pk, stalen vloer, 208 TEU, 2x 220/380V John Deere bj. 2002, Caterpillar 1850 pk 1999. m.s. 1607 ton, 1914/1978, 90mx9m50x2m82, 2250m 3 , alu. Fr. kap luiken met luikenwagen, kopschroef Daf 420 pk, stalen vloer 12,5mm, Cummins 1250 pk 1990 rev. 2002 volledig. "Primair", 1499 ton, 1965, 85mx9m50x2m80, 2100m 3 , alu. Fr. kap luiken met hydr. Luikenwagen bj. 2001, kopschroef Scania 250 pk, MWM 975 pk 1965 rev. 1992 volledig / 2002 zuigers+voeringen. "Gerard Paul", 1493 ton, 1964, 85mx9m50x2m80, 2150m 3 , alu. Fr. kap luiken met hydr. Luikenwagen, kopschroef Volvo 280 pk bj. 2002, Deutz 750 pk 1964. "Martine", 1265 ton 1980, 81m50x8m08x2m76, 1800m 3 , alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Mercedes 200 pk, Mitsubishi 953 pk + koppeling bj. 2003. "Admar", 1229 ton 1972, 80mx9mx2m47, 1465m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Daf 320 pk bj. 1998, stalen vloer, compleet nieuw alu. stuurhuis bj. 2002, Wartsila 1060 pk 1999. "Ed Ron", 1137 ton 1954, 80m25x8m24x2m54, 1800m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef GM 180 pk, autokraan 16 meter bj. 2000, Caterpillar 730 pk 2001. "Tornado", 722 ton 1957, 57mx7m29x2m62, 1070m 3 , alu. Fr. Kap luiken met wagen, kopschroef Scania 150 pk, autokraan 7m, Volvo Penta 550 pk 1993. "Crescendo", 707 ton 1965, 62mx6m60x2m63, 1100m 3 , alu. Schuif/stapel luiken, kopschroef Daf 100 pk, Volvo 550 pk 1992 rev. 2002 volledig. "Magnum", 600 ton 1953, 55mx6m60x2m55, 930m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Daf 120 pk, GM 350 pk 1991 rev. 2000 volledig. "Isabella", 481 ton 1963, 50mx6m54x2m39, 600m 3 , alu. Fr. kap luiken met wagen, kopschroef Daf 220 pk, Caterpillar 405 pk 1998. (Schip is zwaar gebouwd en zeer geschikt om te verlengen) Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. !I#$%B'$% zowel casco als compleet schip

PAGINA 9 23 SEPTEMBER 2003 Mannen in de Overgang Mooi, laat de mensen nou maar komen! Waarnaartoekomen dan? Oh pardon beste lezer, dat kunt u natuurlijk helemaal niet weten. U bevindt zich op het Armadafestival in Nijmegen, en het is feest hier, een feest waar gewerkt wordt. Nou zult u natuurlijk zeggen: hoe kan dat nou werken zijn, zo'n feest. Ik zeg: dat kan. Zie ze eens zwoegen, het personeel achter de bar, in de keukens, om het publiek van een natje en een droogje te bedienen (en wat voor droogje, het eten is uitstekend hier). Zie de vrijwilligers eens zweten, zodat alles in goede banen geleid wordt, alles gladjes verloopt, zodat mensen weten waar ze precies moeten zijn. Oh? Het is u nog stééds niet helemaal duidelijk waar ik nou over zit te bazelen. Kom maar even met me mee dan; dan lopen we richting de Keulse steiger aan de Waalkade, want daar ligt partyboot De Duffelt uit Millingen. Loopt u maar met de muziek mee. Muziek! Nog meer muziek! Ga, dan gids ik u een stukje langs de culturele vloot, die dit jaar weer in onze Karelstad is. Met ruimen vol muziek, Sjans De nog jonge schippersvrouw moest toch wel erg wennen aan het Aan Boord Leventje. Natuurlijk. Ze was heel erg verliefd en ze had er zelf voor gekozen. Dat wist ze zelf ook wel en al zou ze het vergeten. Er waren er genoeg die haar dit inpeperden als ze eens haar beklag deed over het toch wel heel andere bestaan dan ze gewend was! Dus hield ze tegenwoordig wijselijk haar mond en zocht wat andere bezigheden waarvoor ze dan niet het schip hoefde te verlaten. Breien was wat voor oude wijven, dus dat deed ze niet. Had ze ook nooit geleerd trouwens. Maar een beetje schilderen, zowel binnen als buiten als op linnen lag haar wel. En de computer bood ook talloze uitdagingen vooral nu ze aan boord e-mailen kon! Maar soms. Soms wilde ze gewoon van die schuit af! Zoals vandaag bijvoorbeeld. De schipper, haar lief dus, had gezegd dat ze maar een trage leerling was en dat was haar in het verkeerde keelgat geschoten. En toen ze stillagen was ze dan ook meteen afgestapt. Het was een eind langs het kanaal lopen maar in de verte wist ze een supermarkt. En dit was altijd nog beter dan niks! En nu loopt ze dan door de grote supermarkt en neust wat tussen de kleding. Hmmm. Echt niet wat ze nodig heeft, dus verlegt ze haar interesse naar de lingerie. Ze gaat voor de spiegel staan en houdt een beha voor en draait daarbij een beetje. ‘Zal je vast goed staan,’ zegt een mannenstem achter haar en ze keert zich om. Hmm. Hij is wat ouder dan zij en hij ziet er niet slecht uit. Na het gebrom van haar lief heeft ze behoefte aan een beetje aandacht. Misschien moet ze de beha maar eens passen. Het is echter niet haar maat en Dia uit de voorstelling: gepensioneerde Loreley voor het laatst op weg naar De Overkant. eigenlijk heeft ze helemaal geen beha nodig. Na deze gedachtegang legt ze het kledingstuk in de bak. De man staat inmiddels verderop en bekijkt een T-shirt. ‘Die kleur staat je niet,’ zegt ze. Gewoon, zomaar om iets te zeggen te hebben en daarbij lacht ze verleidelijk naar hem. Er volgt een gesprekje over kleding en smaakverschillen. Heel onschuldig allemaal. En ze lacht een paar keer naar hem vooral als ze bewondering in zijn ogen ziet. Dat doet haar wel wat, nu de relatie aan boord vooral veel met werken te maken heeft. Ze lopen samen door het gangpad en hij prijst een merk chocolade aan wat ze dus ook koopt. Ze ziet op haar horloge dat ze al een poos hier is en dat ze misschien nog verder moeten varen. En eigenlijk wil ze nu zelf ook weer naar boord. Het was leuk er even uit geweest te zijn en het was ook leuk om een beetje sjans gehad te hebben. Maar genoeg is genoeg. Dus loopt ze door naar de broodafdeling en het beleg. Maar nu is de man niet meer bij haar weg te slaan en gaat hij een stap verder. ‘Ik woon hier vlakbij. Alleen. Heb je zin om koffie te komen drinken.’ ‘Nee hoor. Ik moet snel weer terug. Ik moet weer aan de slag. Ik kan niet zolang gemist worden.’ ‘Het leven bestaat niet alleen uit werken. Er zijn ook leuker dingen in het leven,’ zegt hij en zijn stem klinkt heser dan net en zijn ogen vernauwen zich wat. En hierdoor krijgt hij iets griezeligs over zich. De schippersvrouw herinnert zich theater, en nog eens muziek. Kijk, daar ligt onze voorstelling, daar ligt De Duffelt. En daar staat Jan-Willem, alias Woeste Willem, alias Yann Lawick, Nijmeegs enig echte troubadour. Heeft u last van een lege kroeg, beste horecaondernemer? Jan-Willem praat uw lokaal wel tot berstens toe vol. Net zoals hij nu De Duffelt volpraat. Volblaast is een beter woord, want hij is gewapend met een woeste hoorn. Kom, kom, dan stappen wij ook even aan boord. En daar is Maatje Ron, mijn andere compagnon, en hij brengt geen best nieuws. Er blijken geen microfoons aanwezig te zijn, maar waarom dan wel een geluidsinstallatie? Sukkels! Wat moet je nou met een geluidsinstallatie zonder microfoons? Oh, de kapitein van De Duffelt weet ook al niet dat hij moet varen. Lekkere jongens van de organisatie. Onze show is nou eenmaal een varende voorstelling en om een varende voorstelling te zijn, moet je nou eenmaal varen. Naar de overkant, want onze voorstelling heet Mannen in de Overgang. Pardon, mijn gsm gaat over. De mensen van de kassa blijken niet te weten waar onze show-metplaatjes draait. Mooie boel! Op De Duffelt natuurlijk! Mijn vriendin Manon maakt het allemaal in orde, gelukkig. Kijk daar komt het hooggeëerd publiek al aan. Bolle, blaas op je hoorn! Verwelkom die mensen aan boord. En ja, laat hen de monsterrol tekenen, en breng ze – voorzien van een lekker schippersbittertje – naar hun stoel. Lekko! We kunnen. Deinend en met dreunende schroef steken we van wal, artiesten en bemanning. Dames en heren, met trots presenteren wij u: Mannen in de Overgang (ja lacht u maar). de eenzame weg terug naar boord en wil nu van hem af. Een oppervlakkige flirt is wel leuk maar ze hoeft nu niet meteen met die kerel mee naar huis. Vooral nu hij zich tegen haar aan het opdringen is alsof hij het niet afwachten kan dat ze samen met hem alleen is. Hij ruikt trouwens naar zweet! ‘Moet je niet nog een shirt kopen?’ probeert ze, maar hij kijkt haar bijna likkebaardend aan en ieder moment verwacht ze dat het kwijl van zijn kin af gaat druipen. Dit helpt dus duidelijk niet en ze probeert iets anders te verzinnen. Toevallig lopen ze net langs de afdeling met spullen die vrouwen eens in de maand nodig hebben! Ze gooit een pak maandverband en een pak tampons in de kar, maar hij raakt er niet van onder de indruk. Dus pakt ze nog drie pakken nachtverband en zegt: ‘Ik heb het nogal erg. Vandaar.’ Maar daar schijnt hij geen moeite mee te hebben. Hierna gooit ze er nog luiers bij in twee maten. Eentje voor baby’s en eentje voor peuters. En verdorie. Zelfs hiervan raakt hij niet onder de indruk. Om het nog wat aan te dikken pakt ze een enorm pak wc papier want dat heeft ze ook nogal erg! En die laatste zin is raak! Vooral als ze ter plekke ook nog een tweeling verzint. ‘Ik kijk nog even naar het T- shirt,’ zegt hij met een beetje geknepen stem en hierop grist de schippersvrouw het brood en het beleg uit de kar en spoedt zich naar de kassa om daarna als een haas terug naar boord te gaan! De chocola heeft ze laten liggen. Ik kan u wel een tipje van de sluier oplichten overigens. U weet al dat het een varende toneelvoorstelling is. Er komen waterduivels als Kludden, Bietebouwen – ook bekend als Budden – en Boezehappperts in voor. Ook de Loreley laat nog even haar mooie, edoch duivelse, smoeltje zien. Zes uitverkochte voorstellingen zullen we de Waal rondvaren; zes keer geamuseerde mensen voor onze neus. Met andere woorden: een doorslaand succes, de Overgang, mag ik wel in alle onbescheidenheid zeggen. Ja, dan heeft u toch echt wat gemist, beste Binnenvaartkrant-lezer, en jullie ook van De binnenvaart is in beeld als alternatief voor het transport van lpg, ammoniak en chloor. TNO doet in opdracht van het Ministerie van VROM onderzoek naar alternatieven om veiligheidsknelpunten op te lossen die zich bij het vervoer over de weg en het spoor voordoen. Het ammoniakvervoer van Geleen naar IJmuiden, dat nu met de trein gebeurt, is gekozen als voorbeeld. Daarvoor doet TNO nu een studie die moet duidelijk maken of de risico’s per schip kleiner zijn, en wat de eventuele extra kosten bedragen. ● Importeur ● Sales ● Parts & Service advertentie de Binnenvaartkrant-redactie; en u ook helaas, mensen van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Waar was u toch? Wellicht zullen wij volgend jaar wel een keer op de Rotterdamse Havendagen, of op een nautisch festival elders (in Gorkum bijvoorbeeld) spelen. Of in Werkendam. Intussen ga ik goedgemutst verder werken aan het scenario voor Goed Tij Slecht Tij. Exuseer, ik neem weer even de gsm ter hand. Kijken of mijn adviseur te bereiken is (dat is mijn broertje maar. Sssst, dat weten alleen u en ik). Volgende keer: herfstknopen & najaarskriebels. TNO onderzoekt veiligheid vervoer Binnenvaart in beeld voor ammoniaktransport De aanleiding voor het onderzoek is het nieuwe veiligheidsbeleid van de overheid. Dat beleid is vastgelegd in het Nationaal Milieubeleidsplan dat vorig jaar verscheen, mede naar aanleiding van de rampen in Enschede en Volendam. Een gevolg daarvan is dat scherper wordt toegezien op naleving van het veiligheidsbeleid. TNO voert het onderzoek uit in opdracht van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, maar ook de ministeries van Verkeer & Waterstaat, Sociale Zaken & Werkgelegenheid, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken zijn erbij betrokken. De eerste fase werd eerder dit jaar afgerond. Daarin inventariseerde TNO de plaatsgebonden en groepsrisico’s van het vervoer van lpg, ammoniak en chloor over de weg en het spoor. In de tweede fase, die nu zo goed als klaar is, is gekeken naar de alternatieven. Daarbij kwam ook de binnenvaart aan de orde. ‘Bijvoorbeeld voor het ammoniaktransport van Geleen naar IJmuiden en voor het lpg-vervoer van Rotterdam naar Duitsland,’ vertelt Menso Molag. De coördinator Veiligheidsstudies en Gevaarlijke Stoffen bij TNO leidt het onderzoek. Of een verschuiving van het vervoer daadwerkelijk interessant is, moet de derde fase van het onderzoek uitwijzen. Daarmee wordt binnenkort gestart. TNO gaat inventariseren wat de voor- en nadelen zijn als het ammoniakvervoer van Geleen naar IJmuiden niet meer per spoor maar per binnenvaartschip plaatsvindt. Als de externe veiligheidsrisico’s die aan het vervoer over water verbonden zijn, niet lager zijn dan die bij het spoor, heeft verschuiving weinig nut. Maar Molag is positief gestemd. ‘Zeker met de komst van nieuwe schepen, die een hogere aanvaringsbestendigheid hebben. Zoals die bij Chemgas.’ Het eindrapport zou oorspronkelijk rond de jaarwisseling aan de Tweede Kamer moeten worden aangeboden. Molag verwacht dat er een paar maanden extra nodig zijn. De overheid kan vervolgens de aanbevelingen omzetten in richtlijnen en nieuw beleid. Ze kan verladers echter niet dwingen om op de binnenvaart over te stappen. ‘Er kunnen wel afspraken gemaakt worden met grote verladers. Het kan alleen op basis van vrijwilligheid.’ Tel. 078-6395777, e-mail: post@mdb-roodenburg.nl

De Binnenvaartkrant