Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5 Te grote dode hoek wordt aangepakt Pagina 9 TNO onderzoekt binnenvaart als veilig alternatief Deutsche Beilage Seite 37 Maßgeschneiderte Logistik für Großbaustelle Airbus Seite 39 Finanzielle Probleme durch Hochwasser (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Peijs houdt woord en gooit roer om in begroting V&W Er is veel waardering voor de waarheidsgetrouwe wijze waarop het Ministerie van Verkeer & Waterstaat het achterstallig onderhoud aan de vaarwegen in kaart heeft gebracht en op de begroting geld heeft gereserveerd om die schrijnende achterstand in te lopen. Er wordt tot 2010 zo’n 700 miljoen euro extra uitgetrokken voor dat onderhoud. Formeel is dat een deel van de besteding van de 2,15 miljard euro die in deze periode als het kwartje van Kok binnenkomt bij de overheid. Echter, dat geld zat al in de voorgenomen bestedingen van de vorige begrotingen; dus het moet elders bezuinigd worden. Een deel – 256 miljoen euro – komt van de vaarwegenbegroting en gaat ten koste van uitbreiding en aanleg. Zoals de nieuwe minister van V&W, Karla Peijs, had aangekondigd, verschuift er dus budget van ‘bouwen’ naar ‘houwen’. Hoewel ook dat nieuwe adagium bijval krijgt in de branche, wordt gefronst over de keuzes die al zijn gemaakt voor uitstel van projecten. Verladersorganisatie EVO wijst er op dat het in kaart brengen van de onderhoudsachterstand weliswaar uitstekend is, maar dat voor het daaruit volgende plan van aanpak onvoldoende middelen zijn. Met name de kleinere vaarwegen moeten het 23 SEPTEMBER 2003 7e jaargang 20 Sterke nadruk op onderhoud (advertenties) Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl ontgelden volgens de EVO. ‘Voor de haarvaten of kleinere vaarwegen is onvoldoende aandacht. Deze zijn cruciaal bij het overhevelen van transport van weg naar water. Zo is voor het reguliere onderhoud van bijvoorbeeld de 150 jaar oude Brabantse kanalen tot 2010 geen geld beschikbaar.’ (Lees verder op pagina 3) Het grootste aquaduct van Europa In Nederland zijn we terecht trots op onze waterwerken maar met de bouw van een aquaduct van 918 meter lengte waarover schepen met een laadvermogen van 3.500 ton kunnen varen, steken de Duitsers ons toch naar de kroon. Even noordelijk van Magdeburg kruist de ‘Kanalbrücke’ de Elbe. Vorige week voer een eerste koppelverband er overheen. Op 10 oktober komt de Duitse Bondskanselier deze nieuwe vaarweg openen. Het is het enige vaarwegproject in het kader van de Duitse eenwording. Maar wat voor één. Op de vaart naar Berlijn is een belangrijke hindernis weggenomen. Meer hierover op pagina 19. (foto Wasserstrassen Neubauamt Magdeburg) Citrusvruchten per binnenschip Wie zei dat de binnenvaart niet geschikt is voor vers goed? Met dank aan de op- en overslagfirma Van Bon worden vanaf november onder andere citrusvruchten per binnenschip naar Limburg en naar het Duitse achterland vervoerd. Van Bon zet in nauwe samenwerking met C. Steinweg Handelsveem en met steun van het Europese Marco Polo (modal shift) programma een nieuwe fruitterminal op in Rotterdam. Het fruit komt met shortseaschepen uit een aantal Spaanse havens. De eerste fase van de terminal bestaat uit een koelloods met een capaciteit van circa 6000 palletplaatsen, direct aan het water, op Pier 2 van de Waalhaven. Deze locatie is in november gereed, heeft drie ligplaatsen en is geschikt voor containers. Vanaf Rotterdam wordt vervoerd naar onder andere Venlo-Grubbenvorst. Dat kan met binnenschepen. Gekeken wordt naar de terminal in Wanssum en enkele Duitse terminals. In zijn huidige Rotterdamse vestiging in het Fruitportgebied (Merwehaven) richt Van Bon zich vooral op gespecialiseerde containerlading. In Fruitport is onvoldoende ruimte voor de gewenste expansie. Fase 2 moet over circa drie jaar gereed zijn en betreft de bouw van een op- en overslagcentrum inclusief kantoorgebouwen. In het eerste seizoen verwacht men ongeveer 100.000 ton fruit te vervoeren. Dit kan in volgende jaren verdubbelen. Dan gaat Van Bon zich ook op groente richten. (advertenties) A G G R E G A T E N TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN • geheel compleet en draaiklaar • incl. compleet electrisch paneel • vermogens van 5 tot 50 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen. AGGREGATEN VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Rabobank Shipping Voortvarend in de scheepvaart Tel. 010-4003700 www.rabobankshipping.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5913511 www.dehaasdiesel.nl
PAGINA 53 23 SEPTEMBER 2003 Familie
PAGINA 55 23 SEPTEMBER 2003 !"#" %&
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl