Views
1 year ago

2003-19

  • Text
  • Binnenvaart
  • September
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schip
  • Antwerpen
  • Meter

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 5: Kempenaars naar Coevorden Pagina 14 t/m 25: Open Scheepvaart Dagen Antwerpen Pagina 27: Vopak: 100-jarige historie in tankvaart Deutsche Beilage Seite 39: Freigabe Wasserstraßenkreuz Magdeburg am 10. Oktober Seite 42-49: Duisburger SchifffahrtsMesse Door de extreem lage waterstand op de Waal is deze zomer duidelijk geworden dat het achterstallige onderhoud van de hoofdtransportas Waal de binnenvaart veel geld kost. Bovendien doet het de naam van Nederland als distributieland geen goed. Directeur P.H. Hoogwout van rederij ThyssenKrupp Veerhaven uit Brielle: ‘De bakken van 2850 ton groot konden slechts 1000 à 1100 ton vervoeren op de Waal. Er waren dagen bij dat het verschil tussen de Waal en de Ruhrorter Pegel bijna dertig centimeter bedroeg. Ik vind dat een kwalijke zaak. Per bak scheelt dat zeker 136 ton lading, omdat we anders niet over de heuveltjes in de Waal heen komen.’ aanvoerroute naar het Duitse achterland te onderhouden. Veerhaven liep door dat pijnlijke verschil met de Ruhrorter 9 september 2003 7e jaargang 19 Nalatigheid overheid geeft sector gevoel van plaatsvervangende schaamte Miljoenenverlies door baggerachterstand Pegel ongeveer een miljoen euro mis. De dochteronderneming van ThyssenKrupp Stahl vaart met 99 duwbakken tussen Rotterdam en de staalindustrie in het Ruhrgebied. (Lees verder op pagina 3) Gepavoiseerde huwelijksbootjes (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Directeur-generaal Mw. J.A. Tammenoms Bakker van V&W geeft aan – hoewel er nog geen inzage wordt gegeven in de begroting voor 2004 in verband met Prinsjesdag, volgende week dinsdag 16 september – dat het een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid is om de hoofdtransportassen op orde te houden. Ze verwijst daarbij naar de uitspraak van haar eigen minister Peijs: ‘Eerst houden dan bouwen’. De nadruk ligt dus bij V&W op het onderhoud, niet op de aanleg van nieuwe (vaar)wegen. Euro’s Rhinecontainer-directeur Jos Helmer vertelde tijdens het symposium Kanshebber in de keten, Toekomstperspectief Containerbinnenvaart vorige week maandag 1 september (zie voor het verslag pagina 29 van deze krant) dat de containerbinnenvaart deze zomer twee miljoen euro verlies heeft geleden als direct gevolg van het verzuim van de overheid om de Waal uit te baggeren. Hij zei het beschamend te vinden dat niet de Ruhrorter Pegel, maar de waterstand op de Waal maatgevend was geworden voor het vervoer naar de Beneden-Rijn. Ook directeur Hoogwout van Veerhaven vindt het een schande dat Nederland nalaat die Drie gepavoiseerde schepen bij de Waterpoort in Gorinchem, de Splendid, de Antigone en de Rival. Een bruidspaar dat arriveert met een patrouilleboot van Rijkswaterstaat. Het was feest, afgelopen zaterdag 6 september, voor de families Theunisse en Het wordt menens met de veiligheidsmaatregelen aan boord van binnenschepen voor wat betreft de risico’s van bijvoorbeeld terroristische aanslagen. Naar voorbeeld van Amerika heeft de EU richtlijnen uitgevaardigd dat de hele keten van bedrijven – ook in het transport - moet voldoen aan de high level security eisen. Dus ook de binnenschepen die één van de 134 terminals in de Rotterdamse haven aandoen, die per 1 juli 2004 aan de ISPS-code moeten voldoen. De Jong van respectievelijk het ms Rival en het ms Antigone. Antonia Theunisse en Erik de Jong gaven elkaar het jawoord in Slot Loevestein, ‘aan de overkant’. Een toepasselijke ambiance voor de bruidegom uit Papendrecht en de bruid uit St. Annaland, Directeur Scheepvaart van het Gemeentelijke Havenbedrijf Rotterdam (GHR) Pieter Struijs waarschuwde de binnenvaartondernemers bij het containersymposium in Rotterdam. Hij stelde dat dit voor de binnenvaart ook consequenties heeft. ‘De binnenvaart moet nagaan wat zij zelf voor security-maatregelen moet nemen,’ aldus Struijs. Hij beaamde dat dit kan betekenen dat er een identificatieplicht kan volgen, waarbij paspoortgegevens van alle opvarenden moeten kunnen worden overlegd tijdens het (advertenties) beiden op en top ‘kinderen van de binnenvaart’, die in de echt verbonden werden door een ambtenaar uit Zaltbommel, om er een heuse nationale gebeurtenis van te maken. Antonia en Erik gaan varen op het ms Antigone (foto MGR) Ook binnenvaart high level security laden en lossen. De ISPS (International Ship and Port Facility Security-code) heeft onder andere tot doel het voorkomen dat een schip, afgemeerd aan een kade, doelwit wordt van een terroristische aanslag of gebruikt kan worden als instrument (wapen) voor een terroristische aanslag. Dit is door de IMO opgezet voor de zeevaart, en inmiddels via een Code of Practice uitgebreid naar het hele gebied van de terminal en zal dus ook de afgemeerde binnenvaartschepen betreffen. 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! DSM standnr. A20 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant