Views
2 years ago

2003-18

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Waar
  • Gulf

PAGINA 50 26 AUGUSTUS

PAGINA 50 26 AUGUSTUS 2003 Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 In collegiale samenwerking leverden wij het complete schip en wensen Gulf Oil Nederland BV een goede en behouden vaart met het mts Gulf Crown Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Tel. 078-6191040, Fax 078-6193508 W.F.H. Molegraaf, Tel 078 - 6399357, Gsm 0653 - 136771 MARFLEX LEVERDE DE DEEPWELL EN NAZUIGPOMPEN WIJ WENSEN DE BEMANNING OP MTS GULF CROWN VEEL SUCCES EN EEN GOEDE VAART!!!!! | Forward | Engineering Papendrecht B.V. Noordhoek 37 3351 LD Papendrecht Tel.: +31 (0)78 615 92 85 Fax: +31 (0)78 641 14 96 E-mail: info@forwardengineering.nl Wij hebben het ontwerp casco geleverd voor het mts Gulf Crown en wensen schip en bemanning een behouden vaart TEL.: 0186 - 890 200 FAX : 0186 - 890 299 email: info@marflex.com website: www.marflex.com Hartelijk gefeliciteerd met het mts Gulf Crown waarvoor wij mochten leveren: Bornemann noodlading/ballastpomp type W7.2 ZK 112 met EEXD motor en een Bornemann slobpomp type W2.1 ZK met EEXD motor European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 C.E. van ’t Hof BV Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Eclipse niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Rensen Shipbuilding BV en Oosse Maritiem bv Levering complete schip Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie bv Volledige afbouw Marflex BV Deepwell en nazuigpompen Forward Engineering Papendrecht BV Ontwerp Casco Aon Hudig Verzekering C.E. van 't Hof Niveau-alarmering, overvul beveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuur-meting en alarmering, eclipse niveau-meting, NXT computersysteem, diepgangmeting en de X-BOB met Lloyds certificaat D.B.R. Pumps & Parts Pompen Dutch Marine Trading Ankerlieren, kettingen en ankers EPS European Pump Service Bornemann noodlading/ballastpomp type W 7.2 ZK 112 met EEXD motor en een Bornemann slobpomp type W 2.1 ZK met EEXD motor H. van Gemert Scheepsreparatie 2 koloms stuurhuis met overzakbare bovenbouw, stuurhuistrap en lampenbeugel Unisol Isolatietechniek Isolatie van de uitlaatgassystemen, dekleidingen en woning Ketting IJmuiden Atlas Copco compressoren Wartsila Propulsion Netherlands B.V. Cunial bronzen rechtsdraaiende 4 blads schroef diameter 1800 De Waal Machinefabriek BV Schroefas met de Waal Seals, De Ruyter Dieseltechniek bv 2 x John Deere generatorsets 1 x 120 kVa en 1 x 44 kVa, Scania boegschroefmotor van 340 kVa GTI Seton Pijpleidingen Dekleidingen Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Gulf Crown een goede en behouden vaart Wie leverden aan het mts Gulf Crown Loggers Rubbertechniek BV Flexibele ophanging uitlaatgassystemen en flexibele opstelling woning Geveke Motoren BV Caterpillar hoofdmotor type 3508 B DI-TA Electronic vermogen 1014 pk bij 1600 omw/min Hoogendoorn's Timmerbedrijf Volledige betimmering en keuken Windex Engineering BV Airconditioning en overdruk installatie, ventilatieroosters/brandkleppen Novetec BV Machinekamerventilatie en ontgassingsventilatoren Fa. P.A. Paans & Zn Wooninrichting Volledige stoffering Dacom BV Telecommunicatie TravelVisionModi satellietantenne Kalkman Scheepstechniek BV Boegschroef type Gamma 350 E Van der Stelt Tegelzettersbedrijf BV Complete betegeling Werkina Werkendam BV Wij leverden en /of installeerden de complete elctrische installatie incl 2-draads data besturing, Sigma Radio Holland pakket, airco installatie, overdrukinstallatie, travelvision modi antennesysteem, Tresco kaartplotter en tankalarmering-en radarmeting en de boegschroefaandrijving A. van der Velden BV Electrisch hydraulisch bedienbare stuurmachine SP 2000, 2 DWK 6080/35, 2 hydro dynamische profielroeren HD 195 Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotor AMW Reintjes Keerkoppeling Blokland Non Ferro Beunkoelers Radio Holland Netherlands BV Nautische apparatuur Blommaert Scheepsluiken Voormast Tresco Navigation Systems Tresco Viewer Schegro BV Scheepsuitrusting, veiligheidspakket en ADNR pakket

PAGINA 51 26 AUGUSTUS 2003 Tweede nieuwe tanker in serie van vier in de vaart: mts Gulf Crown Verrassende groei van Gulf Oil Nederland Pieter Kruijff, verkoopleider bij Gulf Oil Nederland, met op de achtergrond de eerste nieuwgebouwde tanker, de sinds november 2002 in de vaart zijnde Gulf Pride, in de haven van Den Helder. ‘We dachten dat het zou stabiliseren maar de groei [van het aantal tankstations] zet door.’ (foto MGR) De Gulf Crown, de tweede nieuwe dubbelwandige tanker van Gulf na de eind vorig jaar in de vaart gebrachte Gulf Pride, werd deze week in gebruik genomen. Het nieuwe schip is iets smaller dan de ‘Pride’, dit in verband met de vaart op het Noord-Hollands Kanaal. Het casco voor de derde nieuwe tanker voor Gulf Oil Nederland is onderweg uit Roemenië. En het casco voor de vierde is al in aanbouw. De nummers drie en vier zijn identiek aan de ‘Crown’. De nieuwe schepen zijn aanvullingen voor de vloot binnenschepen die voor Gulf de aanvoer van de brandstoffen verzorgen. De uitbreiding is welkom want de omzet van Gulf neemt zienderogen toe. Ook voor Gulf Oil Nederland is die groei enigszins verrassend. De bouw van vier dubbelwandige tankers was uiteraard gepland. Condensaat van de NAM voor de chemische industrie mag sinds 1 oktober vorig jaar alleen nog in dubbelwandige tankers worden vervoerd. Maar dat de tankers als uitbreiding van de vloot voor de aanvoer van de depots nodig zouden zijn ligt minder voor de hand. Zeker met een afnemende economie is die uitbreiding niet vanzelfsprekend. Pieter Kruijff (28) is verkoopleider bij Gulf Oil Nederland. Hij legt uit waarom Gulf de tankstations die de grote oliemaatschappijen – de majors – afstoten graag overneemt. De naam Kruijff is niet onbekend in de bunkerwereld. ‘Mijn opa had een kolenhandel. Toen dat minder werd is mijn vader met een bunkerboot in Den Helder begonnen. Hij kreeg veel vissers als klant. Toen ook de visserijcoöperatie zich als klant meldde, bunkerde zeventig procent van de Helderse vloot bij Kruijff.' De bunkerboten van Kruijff Bunker Services (KBS) werden in alle visserijhavens een vertrouwde verschijning. ‘De laatste jaren werd die markt door de visvangstbeperkingen minder. Een omzetdaling waar KBS niet gelukkig mee was. Het werd minder, maar wij wilden vooruit. Gulf Oil Nederland nam KBS over. Dat bood ons ook veel meer perspectieven.’ Gestart werd met veertig tankstations. ‘We werden actief in het werven van tankstations.’ Het aantal tankstations langs de wegen dat de naam Gulf draagt neemt gestaag toe. Het zijn er inmiddels 170 en groeit jaarlijks met ongeveer twaalf stations. ‘Ons doel is 250 tankstations. Er zijn er nu vier langs snelwegen, en ook dat aantal neemt toe.’ De bevoorrading van de depots gebeurt grotendeels over water, met eigen tankschepen. Bij Gulf blijft alles in eigen beheer. Dat is de kracht van het bedrijf. Het produceert zelf smeermiddelen en levert direct aan de eindverbruiker. ‘Wij hebben dus geen tussenhandel,’ aldus Pieter Kruijff. ‘We leveren direct uit de fabriek aan de eindverbruiker. We hebben bij de tankstations ook onze eigen aanpak. Benaderen de klanten direct en bieden ze pasjes met een lichte korting. Verenigingen, bedrijven en dergelijke. Vertegenwoordiger Pieter Kruijff heeft na zijn IVAopleiding een jaar bij een VW/Audi-dealer gewerkt als verkoper. Nadien kwam hij bij het bedrijf van zijn vader in dienst. Bij KBS werkte hij in de planning en in het laboratorium. Toen Gulf de zaak overnam, werd hij vertegenwoordiger en nadat de verkoopleider (de heer Kleinstra) met pensioen ging, volgde hij die op. Zijn werk bestaat voornamelijk uit het direct benaderen van de klanten, hoewel Gulf groter is geworden en de verkoopleider zich intussen beperkt tot de grotere accounts. Afgezien van de productie van brandstof – die wordt betrokken bij de grote raffinaderijen – houdt Gulf alles in eigen hand. ‘We hebben een platte organisatie en hanteren een scherpe prijs doordat er geen marges voor de tussenhandel nodig zijn.’ Gulf biedt klanten iets extra’s. ‘Nieuwe vaste gebruikers ontvangen bijvoorbeeld drie maanden gratis het brandstofadditief van Infineum waarmee Gulf samenwerkt. Het additief gaat verlakking in de motor tegen, waardoor minder smeerolie wordt verbruikt.’ Rederij onderneming in het Midden- Oosten, gevestigd in Riad, Saoedi-Arabië en werd opgericht in 1976. De Saoedische overheid besloot toen om de bij de winning van olie vrijkomende gasvormige koolwaterstoffen te gebruiken als grondstof voor de productie van chemicaliën en polymeren. Een gelukkig toeval voor Gulf dat dit restproduct van de NAM in Noord-Holland aan land komt en door Gulf kan worden vervoerd. De betreffende tankers varen op die manier altijd geladen. Wim Gerssen, hoofd logistieke operaties bij Gulf in Den Helder, is het er niet mee eens dat particulieren per definitie goedkoper kunnen werken dan reders. ‘Rederijen kunnen beter de kosten beheersen door de schaalgrootte van de inkoop; denk maar aan verzekeringen en bunkeren. Bovendien geven we alleen geld uit aan wat absoluut noodzakelijk is. Nee, een groot feest bij de ingebruikname van een schip zit er niet in. Met de groei van het aantal stations, neemt ook het vervoer over water toe bij Gulf. De ervaring met de Gulf Pride heeft Gulf geleerd dat het varen met een nieuw schip veel voordelen biedt. ‘Er gaat nooit iets kapot, en het personeel vaart er graag op. Als we in jullie krant een advertentie zetten, komen er genoeg reacties op.’ Gulf levert geen gasolie aan de binnenvaart en maar sporadisch aan de pleziervaart. In het vervoer over water is Gulf intussen een flinke rederij. De tankers worden ingezet op dat vervoer, varen met de producten naar de depots van Gulf in Lauwersoog, Harlingen, Den Helder, Nigtevecht en Stellendam. De dubbelwandige tankers worden voor de terugreis geladen met condensaat van de NAM, een restproduct van de aardgaswinning. Het condensaat gaat naar de chemische fabriek van Sabic (tot juli vorig jaar DSM) in Rotterdam, waar het dient als grondstof voor de vervaardiging van kunststoffen. Sabic is de grootste petrochemische Niet alleen de nieuwe tankers zijn hypermodern. De bunkerboten van Gulf zijn uitgerust met een hypermodern volledig geautomatiseerd systeem van bunkeringen. Via GSM worden de computers aan boord aangestuurd vanuit de afdeling verkoop. De schipper van de bunkerboot hoeft bij de bunkering van zeeschepen of viskotters alleen maar aan te klikken op zijn handset om welke klant het gaat en automatisch wordt de afgepaste hoeveelheid gebunkerd. De klant ontvangt tevens automatisch de bon en hetzelfde systeem stuurt de facturering aan.

De Binnenvaartkrant