Views
1 year ago

2003-18

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Augustus
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Waar
  • Gulf

PAGINA 14 26 AUGUSTUS

PAGINA 14 26 AUGUSTUS 2003 Riet van der Sluijs zwaait af bij Bibliotheek voor Varenden Veertig jaar tussen de boeken Riet van der Sluijs heeft veertig jaar bij de Bibliotheek voor Varenden gewerkt. Aanstaande vrijdagmiddag (29 augustus) krijgt ze een jubileum- en afscheidsreceptie aangeboden. In augustus 1963 werd in een personeelsadvertentie gemeld dat er plaats was voor ‘een meisje boven de 16 jaar voor lichte werkzaamheden, o.a. hulp in de bibliotheek’. De advertentie was geplaatst door het Bureau voor de Varende Gemeente van de Nederlandse Hervormde kerk, die onder andere de Centrale Schippersbibliotheek beheerde. Een van de sollicitatiebrieven was ondertekend met ‘mej. R. Dekker’. Zij kreeg de baan en op 1 september 19363 begon ze met het werk in de bibliotheek, toen nog in de Rochussenstraat. Mejuffrouw Dekker trouwde nog datzelfde jaar en is sinds die tijd bij de lezers bekend als Riet van der Sluijs. De aanstelling per 1 september 1963 bleek voor beide partijen een schot in de roos. Niet in de laatste plaats omdat Riet als schipperskind goed op de hoogte was van het wel en wee in de binnenvaart. De arbeidsovereenkomst bleef veertig jaar in stand. Ook al veranderde de bieb, door fusie’s, een aantal keren als organisatie. Verhuizingen Wat veranderingen betreft, spanden de jaren ‘70 de kroon. In 1972 verhuisde Riet met de schippersbibliotheek naar de Schiedamsedijk, een pand waarin ook de Bibliotheek voor Zeevarenden werd gehuisvest. In 1973 fuseerden de drie binnenvaartbibliotheken. Een jaar later volgde de fusie met de zeevarenden tot de Stichting Gemeenschappelijke Bibliotheek voor de Zee-, Rijn- en Binnenvaart. Bij beide fusies kreeg Riet een nieuwe arbeidsovereenkomst omdat ze formeel een andere werkgever kreeg. De nieuwe organisatie was een openbare bibliotheek met twee afdelingen; één voor de binnenvaart en één voor de zeevaart. Nog in de jaren ‘70 werd begonnen met het uitlenen van boeken aan Nederlanders die tijdelijk in het buitenland werken. In 1982 verhuisde de bibliotheek naar de Westewagenstraat. En Riet verhuisde weer mee. De voorlopig laatste verandering vond enkele jaren later plaats, toen de bibliotheek met de lange naam ging werken onder de meer bruikbare benaming: Bibliotheek voor Varenden. In het jaar 2000 moest Riet weer dozen pakken voor een verhuizing van haar bibliotheek; toen naar de Houtlaan. Momenteel zijn de besprekingen vergevorderd over de samenvoeging van de Bibliotheek voor Varenden en de veel grotere gemeentebibliotheek van Rotterdam. Die stap maakt Riet niet meer actief mee. Pensioen Openbaar vervoer naar Maasvlakte Gisteren (maandag 25 augustus) is Connexxion gestart met een nieuwe busdienst tussen de Maasvlakte en Hoogvliet, Schiedam, Rotterdam Keizerswaard, Spijkenisse, Brielle en Hellevoetsluis. Doel is om de werknemers van de bedrijven Bootshop Waterboot ”Leeuwen” Opheffingsverkoop vanaf heden 50% korting op alle scheepsmaterialen! !"#$%& Fam. A. van Os, Havenkade 14, 6658 KX Beneden-Leeuwen Tel: 0487-591334, Fax: 487-591125, GSM 06-51799273 www.drinkwaterbootleeuwen.nl TEUS VLOT ALTIJD OP VOLLE KRACHT VOORUIT Ga naar Teus Vlot: voor reparatie, revisie, inbouw en verkoop van dieselmotoren, liermotoren, kraanmotoren, generatorsets, pompsets etc. Tevens verzorgt Teus Vlot uw scheepsinstallaties. Dealer van: Baanhoek 182b 3361 GN Sliedrecht Tel.: (0184) 49 38 88 Fax: (0184) 49 38 89 op het Distripark Maasvlakte openbaar vervoer aan te bieden. De nieuwe lijnen zijn opgezet in samenwerking met het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Randstad Uitzendbureau. Het Havenbedrijf is verantwoordelijk voor het werven van bedrijven voor de Maasvlakte en Randstad Uitzendbureau zorgt ervoor dat de bedrijven op de Maasvlakte worden voorzien van (tijdelijke) werknemers. Openbaar vervoer naar de Maasvlakte wordt gezien als Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen De volgende schepen kunnen wij u vrijblijvend te koop aanbieden: Mds Vita Nova Bj 1975/90: 3750 ton 108x11.40x4.32, containerhut kan verlengd worden tot 135m, zeer goed onderhouden, inruil bespreekbaar. M/s Breughel Bj 1973, 95x10.08x3.02, 2x 750 Mitsubishi M/s Queste Bj 1974: 100x9.50x3.02, 1955 ton, 2x 600 pk Stork, net onderhouden, inruil mogelijk. M/s Altea Bj 1965: 95x9.50x3.00, 1849 ton, 2x 600 pk GM M/s Ravi Bj 1980 De Grave, 85x9.50x3.01, 1686 ton 930 pk GM M/s Primair Bj 1966: 85x9.50x2.80, 1499 ton 975 pk MWM, luiken, woning, straalbuis recent nieuw Coaster Oostzee Bj 1978, 63x9.50x3.45, 1114 ton, 749 KW Caterpillar 9.8 KN 60.000 cbft z.g.s.t.o., direct leverbaar Coaster Rhine Trader Bj 1982, 2700 ton, 88x12.15x4.06 M/s Concordia ex Stinnes 144 Bj 1962, 1398 ton, 85x9.50x2.70, dubbelw. 1 ruim, buikd., vlak (1999), woning, overzakbaar stuurhuis (2003). Gedeeltelijk naar wens te betimmeren. Cummins 1200 pk bj 2003. M/s IJsselstad Bj 1980 Smit Groningen, 85x8.60x3.17, 1525 ton 850 pk Cat, semi beun, stalen vloer, Veth boegschroef. Strak casco, net onderhouden. M/s Fadegro Bj 1958: 681 ton, 57x7.25x2.52, Deutz 536 375 pk, nieuwe woning Casco voorschip 70x9.50x3.20 levering oktober 2003 Op sommige schepen is inruil mogelijk Biesboschhaven.N.16 Werkendam Tel. 0183-600391, Fax. 0183-600192, GSM-0653688772 (Dekatel 2628) In een tijdsbestek van veertig jaar zag ze tientallen personeelsleden en bestuursleden komen en gaan. Een handvol directrices en directeuren had aan haar een waardevolle kracht. Haar inzet en toewijding maakten dat Riet kansen kreeg en die ook greep. Zoals het volgen van een cursus Boek en Bibliotheek bij het PBNA. Van meisje voor lichte k a n t o o r w e r k z a a m h e d e n groeide ze, via hulp-assistent en administratief medewerkster, door tot hoofd van de afdeling Binnenvaart. Riet van der Sluijs maakt gebruik van de regeling om na veertig jaar van een welverdiend pensioen te gaan genieten. Voor het zover is, wordt vrijdag 29 augustus van 16.00 tot 18.00 uur een gecombineerde jubileum/afscheidsreceptie gehouden. Die vindt plaats op de zevende verdieping van Hotel Inntel aan de Leuvehaven 80 in Rotterdam. Lezers en anderen die haar in haar functie bij de bibliotheek kennen, zijn uitgenodigd. Het bestuur van de Bibliotheek voor Varenden rekent op een grote opkomst. een belangrijke voorwaarde voor bedrijven om zich daar te vestigen. De regeling is in eerste instantie opgezet voor en afgestemd met de bedrijven op het Distripark Maasvlakte. In de toekomst zal gekeken worden of ze uitgebreid kan worden naar elders op de Maasvlakte. Distripark Maasvlakte heeft een oppervlakte van 125 hectare en is gesitueerd naast het begin van de Betuwelijn op de Maasvlakte, de A15 en het begin van het Hartelkanaal (havennummer 9100). Met een interne baan staat het park direct in verbinding met de Delta-containerterminals. WT Cruises B.V. is een rederij die dit jaar met 5 moderne schepen cruises verzorgt op de Europese rivieren. Wij zoeken : Stuurman m/v en / of 2e Kapitein m/v In het bezit van een Rijnpatent tot Mannheim (evt. tot Basel), Radarpatent, ervaring in soortgelijke functie U kunt uw sollicitatie richten aan VLEK, UW PARTNER IN SCHEEPSINSTALLATIE EN SCHEEPSSERVICE o.a.: • Verkoop/inbouw van alle merken voortstuwingsmotoren • Hydraulische stuurwerken • Levering/plaatsing van alle merken generatorsets • Pompen WT CRUISES Groenendaal 35/A, 3011 SL Rotterdam, Of per e-mail: pz@wtcruises.nl Flexibiliteit - kwaliteit - service W T Cruises Eerste nieuwbouworder voor nieuwe directie De Kaap Scheepswerf De Kaap gaat een nieuw passagiersschip bouwen. Op 20 augustus werd het contract voor de Jan Plezier getekend, dat gebouwd wordt in opdracht van het Meppeler Rondvaartbedrijf. De families Joosten en Lubbinge van het Meppeler Rondvaartbedrijf verzorgen zelf de afbouw van het schip, waarvoor De Kaap de faciliteiten biedt. Het is de tweede keer dat De Kaap een Jan Plezier mag bouwen. Het eerste nieuwbouwschip met die naam werd begin 2002 opgeleverd. Het schip dat nu gebouwd gaat worden en begin 2004 moet worden opgeleverd, wordt nagenoeg identiek aan het huidige schip: ook 37 meter lang en 6,43 meter breed. De voornaamste wijzigingen zijn dat het stuurhuis een stuk groter wordt en dat de keuken- en toilettencompartimenten benedendeks omgewisseld worden. Dat laatste om een nog grotere efficiency te krijgen in de bereikbaarheid van de buffetlift. Net als in de huidige Jan Plezier wordt het buffet beneden opgesteld en met een druk op de knop gaat de lift naar de salon, alwaar de gasten van de heerlijkheden kunnen genieten. Voor de nieuwe directie van De Kaap, in functie sinds 1 mei dit jaar, is dit het eerste nieuwbouwproject onder leiding van Thecla Bodewes. De werf profileert zich op dit moment voornamelijk door het bouwen en tussenbouwen van scheepsverlengingen en kleine en grote reparaties aan binnenvaartschepen en kleine coasters; zowel voor binnenlandse als buitenlandse rekening. Baudouin motoren 400 tot 900 pk • Speciaal in Frankrijk opgeleide service monteurs • Officieel dealer voor verkoop, inbouw en onderhoud Handelsweg 75, 6541 CS Nijmegen 024 - 373 19 19

PAGINA 15 26 AUGUSTUS 2003 Karel Verberght (VBR) over de spurt naar dubbelwandigheid: 'Duurzaam ja, maar ook leefbaar voor iedereen' In de vorige editie van de Binnenvaartkrant werd de vraag opgeworpen hoe lang het nog duurt voor de binnentankvaart helemaal dubbelwandig is. 'Indien alles natuurlijk verloopt nog vijftien à twintig jaar,' schat Karel Verberght. De voorzitter van de sectie Tankvaart binnen de VBR wil z'n ei kwijt over de 'achterkamertjespolitiek' die op gang is en waarbij deadlines worden gezet voor het vervoer van bepaalde stoffen in enkelwandige tankers. Op 9 september neemt Verberght in Straatsburg deel aan een rondetafelconferentie over de toekomst van de binnentankvaart. 'Wie de omschakeling naar dubbelwandigheid wil versnellen, moet er ook voor zorgen dat ondernemers aan de onderkant van de markt verder kunnen. Binnen de ESO zullen wij alle middelen uit de kast halen om dat te verdedigen.' Door Sarah De Preter Verberght houdt niet van het 'versnelde tempo waarin sommige partijen enkelwandige tankers van de markt willen laten verdwijnen'. Daarbij refereert hij aan het rapport over duurzame binnentankvaart dat vorig jaar verscheen. Daarin wordt voorgesteld om het transport van stookolie en gasolie de komende jaren naar dubbelwandige schepen te verschuiven. Hoewel het milieu in de argumentatie voorop staat, ontkomt Verberght niet aan de indruk dat op de achtergrond vooral economische belangen spelen. 'In de afgelopen jaren werden vrijwel alleen nog dubbelwandige tankers gebouwd. Bij mijn weten dateert de laatste nieuwe enkelwandige tanker van twee jaar geleden. Het gevolg is dat er in de chemicaliën nu al sprake van overcapaciteit is. Dubbelwandige schepen moeten dus ook gasolie, diesel, kerosine of benzine vervoeren. Ze krijgen daarvoor de vrachtprijs die enkelwandige schepen ook krijgen. Voor een dubbelwandig schip zijn die vrachten echter niet rendabel. Als nu maar die enkelwandige tankers snel verdwijnen, dan kunnen er dubbelwandige tarieven worden berekend. Wat mij stoort is dat de eigenaars van enkelwandige schepen dan maar zelf moeten uitzoeken hoe zij nog aan de bak komen.' Inhaalslag 'De omschakeling naar dubbelwandigheid mag vooral niets kosten,' zegt hij over de 'gierige ideeën' om zo snel mogelijk te eisen dat producten als gasolie in dubbelwandige schepen worden vervoerd. 'Via achterkamertjes wordt momenteel een negatieve sfeer rond enkelwandige tankers gecreeerd. Argumenten daarvoor worden vaak uit de zeevaart gehaald. Dat heeft tot gevolg dat banken enkelwandige tankers niet meer financieren. Eigenaars van enkelwandige tankers die hun vaartuig niet meer kunnen verkopen, krijgen geen kans om in nieuwbouw te investeren.' Hoewel juist de afgelopen jaren veel schippers van enkelwandig op dubbelwandig zijn overgestapt. 'De rederijen zijn aan een inhaalslag bezig. Als de banken niet meer willen helpen, kun je nog altijd aankloppen bij de bevrachter. Maar zo creëer je Petra-B-incidenten, waar alleen de bevrachter beter van wordt. Veertig jaar geleden werd de binnenvaart nog helemaal door rederijen geregisseerd. Inmiddels hebben ze al hun schepen afgestoten aan particulieren. Door financiële ondersteuning bij nieuwbouw proberen ze met beperkte middelen opnieuw over een eigen vloot te beschikken door mensen aan zich te binden.' 'Een langlopend contract met een rederij heeft natuurlijk voordelen. Maar men mag niet vergeten dat de rederij alleen maar ondersteuning biedt bij de bouw van het schip. Voor de exploitatiekosten moeten de eigenaars zelf opkomen. Schippers moeten dan maar dag en nacht gaan werken. De chemiemarkt hebben de rederijen op die manier alvast teruggewonnen.' Voorlopig geen nachtbonnen op Albertkanaal Op het Albertkanaal wordt voorlopig ook tijdens de nachturen (van 22.00 uur tot 06.00 uur) gratis geschut. Dat heeft Karel Verberght van de VBR meegedeeld. Normaal gezien kosten deze nachtelijke schuttingen zo’n twintig euro per sluis. De maatregel kwam er in het kader van waterbesparende acties die in Vlaanderen werden ingevoerd wegens de aanhoudende droogte. Veel schippers zien omwille van de kosten gewoonlijk af van een nachtelijke schutting. ‘In feite wil de sector helemaal van deze bonnen af,’ becommentarieert Verberght. ‘Dat kwam ook naar voren in de enquête over de zondagsvaart die onlangs werd gehouden. Door de wachtende schepen – die steeds groter van afmeting worden – wordt het kanaal immers steeds smaller. Daaraan moet volgens ons wat gedaan.’ Voorlopig is daaraan nu wat gedaan en daar is de sector blij om, aldus Verberght. Karel Verberght aan boord van zijn Arbon: enkelwandig maar niet bang voor 'dikhuiden'. (foto Sarah De Preter) Wie snel is, kan nog gaan kijken naar een tentoonstelling over de vaarwegen en de schrijver George Simenon. Tot eind augustus loopt in Brussel Long cours sur les canaux et rivières avec Simenon. Te bewonderen zijn de grote Waalse infrastructuurprojecten op en langs de vaarwegen. Daaronder uiteraard ook de totstandkoming van de scheepslift in Strépy-Thieu. Maar wat heeft dat met Simenon te maken? Die reisde graag de kanalen en rivieren af Verbergt spreekt voor de tankvaartondernemer die zonder langlopende contracten vaart. 'Ik vrees dat deze schippers de dupe worden van de versnelde overstap naar dubbelwandigheid zoals die momenteel wordt voorgesteld. Zij hebben immers geld nodig om hun enkelwandige schepen te onderhouden. Maar als financiele instellingen zich terugtrekken uit de enkelwandige tankvaart, houdt het op. Momenteel is immers nog steeds tachtig procent van de vloot enkelwandig. Dan valt het transport van mineralen gewoon stil.' Een doemscenario waarvoor Verberght met twee uitwegen komt. 'Ofwel laat je de omschakeling op natuurlijke wijze zijn gang gaan. Begonnen is de sector al lang, bijvoorbeeld via de aanpassingen in het ADNR. Voor alle mineralen denk ik dat het nog vijftien à twintig jaar zal duren voor de hele vloot dubbelwandig is. Ofwel versnel je de ontwikkeling door de investeringsketting door te trekken naar onder, zodat eigenaars van enkelwandige schepen de mogelijkheid krijgen om te slopen. Onze achterban toont zich ook bereid om financieel bij te dragen aan zo'n sloopregeling. Bovenaan komen er immers alleen nog nieuwe dubbelwandige schepen bij. Daar hoeft men de nieuwbouwreportages in de Binnenvaartkrant alleen maar op na te slaan.' Een versnelde omschakeling op dubbelwandigheid zonder begeleidende maatregelen? 'Geen denken aan! Wij zullen alle gewicht in de weegschaal leggen om dat te voorkomen.' Zwakke punten Overigens hebben ook dubbelwandige schepen zwakke punten, vaart hij voort. 'Bijvoorbeeld zijn ze moeilijk controleerbaar vanwege de gesloten ruimtes. Door haarscheurtjes ten gevolge van druk op het casco tijdens de vaart kan er ook gas in de dubbelwandige ruimtes komen. Daarnaast zijn reparaties uiteraard duurder dan bij enkelwandige schepen.' Karel Verberght wil evenwel de dubbelwandige vloot niet zwart maken. 'Ook ik vind dat producten die zeer schadelijk voor het milieu zijn in dubbelwandige schepen moeten worden vervoerd. Stookolie bijvoorbeeld is een erg smerig goedje. Dat mag in geen enkel geval in het water terecht komen, hoewel ik geen voorbeeld uit de binnenvaart ken waarbij dat op grote schaal is gebeurd. Maar andere producten, zoals gasolie, zijn lang niet zo schadelijk. Alleen wordt jammer genoeg vanuit de sector soms wel die indruk gewekt.' 'Uiteraard moeten we naar een duurzame tankvaart. We zijn ook al een heel eind op weg. Persoonlijk heb ik nog tijden gekend dat wij bij wijze van spreken high van de benzinedampen over het dek liepen. Zoiets is in de moderne binnenvaart simpelweg ondenkbaar. Ik vind het jammer dat tegenwoordig zo'n schrikscenario rond het transport in enkelwandige binnentankers wordt geschetst. De sector zelf doet zich daarmee geen plezier. Wij zijn een veilige transportmodus en kunnen dat ook zonder versnelde omschakeling naar dubbelwandigheid nog jaren blijven. En mocht die versnelling dan toch noodzakelijk zijn, dan moeten we ook de eigenaars van enkelwandige tankers een faire kans bieden. Of hebben we misschien plots gekwalificeerde mensen te veel in de tankvaart? Ik dacht het niet.' Simenon en de vaarwegen om zich beter te kunnen inleven in de wereld van de bewoners van dorpjes en steden langs het water. Hij schreef daar in 1937 ook een reportage over waaraan de tentoonstelling overigens haar naam ontleent. Tussen de bouwtekeningen van sluizen en bruggen zullen dus ook citaten van de Luikse schrijver te vinden zijn, alsook foto’s van Simenon op locatie aan het werk. De schrijver werd in 1903 in Luik geboren en overleed in 1989 in Lausanne. België herdenkt Simenon – die dit jaar honderd zou geworden zijn – het hele jaar met tal van activiteiten. Eerder dit jaar verscheen de Nederlandse vertaling van zijn roman La maison du canal. Het huis aan het kanaal dus. De tentoonstelling is te bezichtigen van dinsdag tot vrijdag tussen 11.00 en 18.00 uur en op zaterdag tussen 11.00 en 16.00 uur. Adres: Espace Wallonie, Rue Marché aux Herbes 25-27, Brussel.

De Binnenvaartkrant