Views
4 years ago

2003-17

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Motoren
  • Onze

PAGINA 2 12 AUGUSTUS

PAGINA 2 12 AUGUSTUS 2003 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam info@bitfactory.nl www.bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. veka@wxs.nl J. Versluis tel 0653-685410 ALEWIJNSE MARINE SYSTEMS NIEUWBOUW - VERBOUW - SERVICE - REPARATIE ELEKTRISCHE EN NAUTISCHE INSTALLATIES SWISS JFS364 TFT RADAR NU VOOR € 14.250,- excl. BTW Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 Veka - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 Faxnr. : 0183-50 56 60 MOTORSCHEPEN M/s Charis bj 1998 2612 ton afm 110x11,45x3,25 m 1600 pk CUMMINS inruil mog M/s Maria Joseph bj 1993 2300 ton afm 105 x 10,50x3,20 1380 pk CAT inruil mog M/s Murano bj 1990 Plock 2507 ton afm 110 x10,50x3,20 m 1500 pk ABC rev 1995 inruil mog M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12.00.3,52 2 x1250 pk DEUTZ bj 2001 inruil mog M/s Margaretha bj 1971 2717 ton afm 108x11,20x3,23 m 2x 1000 pk DEUTZ bj 1971 M/s Suzanne Maria bj 1974 3600 ton afm 108 x 11,40 x4,00 m .1200 pk en 900 pk CAT M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10.00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Burgwal bj 1981 1700 ton afm 86x9,50x3,20 m 1000 pk WARTSILA inruil mog M/s Karant bj 1961 1255 ton afm 85x8,20x2,61 m 800 pk CUMMINS bj 2002 M/s Dieni bj 1965 650 ton afm 62x6,60x2,55 m 435 pk DEUTZ inruil mog M/s Euronavi bj 1956 1834 ton afm 100x9,50x2,80 meter, 1200 Pk Cat. BEUNSCHEPEN Mbs Eleonora bj 1975 1402 ton afm 80x8.20x3,25 m 750 DEUTZ inruil mog Mbs Geertruida bj 1971 1534 ton afm 82x8,24x3,22 m 1014 CAT bj 2001 inruil mog Mbs Devyanta bj 1970 1320 ton afm 82x8,20x2,99 m 525 pk INDUSTRIE inruil mog Mbs Brisani bj1998 1604 ton afnm 86x9,5x3,20 1050 m3 sputpalen 950 kw CUMMINS Beunschepen in prijs verlaagd. DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Orca bj 1973 , 2 x 1200 CAT interessante prijs Duwboot bj 1940 21 x6.50 x2.00m 600 pk GM inruil mog of voor starter Duwboot Njord bj 1961 15 x 9,50 x 1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Anja bj 1957 21 x 5,35 x 2,40 m 780 pk CAT bj 2001 TANKERS Mts Kasia bj 1964 720 ton afm 60x6,60x2,80 m 500 pk CUMMINS Mts Isabel bj 1973 2204 ton Afm 105x9x3.30 m 1280 pk CUMMINS Mts 110x10,50x3,65 3000 ton 1800 pk MAK Mts Joery P bj 1971 afm 86x9,50x3,24 m 1200 pk WARTSILA 2001 NIEUWBOUW PROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m leverbaar 2004 Nieuwbouw Casco duwboot direct leverbaar Nieuwbouw type Frontrunner 86/110 x11.40x3.50 m Nieuwbouw dubbelwandigtussenschip voor tanker 11,45 en 10,50 TRAVEL VISION MODI uit voorraad leverbaar, wees er snel bij OP=OP!! oossi@planet.nl J.A. Oost tel 0653-153374 JRC JMA608T RADAR, met gratis installatie!! Marine BV mbs Devyanta VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 TE KOOP aluminium kinderbox 4.50x4.50 meter, klapbaar met zonnekleed en windschermen, 3 jaar oud, €1000,- 06-20135009 GEZOCHT aflosser voor 10d of (min) 1 week p/md, voor sept 3 weken. Minimum volmatroos en tankv. ervaring, ARA-verkeer, dienstboekje of vaarb. Tel. 0032-475-451815 Fax 0032-497 703002 WERK GEZOCHT deksman zoekt werk, liefst op tankschip met systeem. Ik kan goed en hard werken, ik kan Duits praten, ik heb de Poolse nationaliteit. Piotr Biernat 0032-486- 074-709 of 0048-502 061 190, vraag naar Piotr GEVRAAGD op mvs Ardito kapitein/stuurman, evt. vrijetijdsregeling Tel. 06-51490542 of 06-55347355 TE KOOP nieuwe RVS uitlaat flexibels 1 1/2" en 2" EUR 37.50 p.stuk Tel. 0651-433163 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Gratis levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 WERK GEZOCHT deksman zoekt werk op tankschip met systeem 14 op/14 af. Ik heb 450 reisdagen, nog 90 reisdagen en ik ben matroos. Ik heb de Poolse nationaliteit en ik kan goed Nederlands spreken. Tomasz Biernat 0048-502-061-190 0032-486-033-456 0032-486-074-709 TE KOOP Reintjes k.k. 150 pk/1000 tpm 1:2 EUR 750,- Beerens alu buitendeur Tel. 0651-433163 U WILT .... MEER MAKEN VAN UW (SLAPEND) VERMOGEN? Bel voor informatie 038- 4213963 of 0627-192694 GEVRAAGD matroos m/s Vector int vaart inbv dienstboekje 14 op/14 af Tel.0651-452247/ 0049-171-6351980 GEVRAAGD op chemietanker stuurman met patent en matroos 14 dgn op/ 14 dgn af Tel. 0475-561654 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2.36 extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we standaard € 2.10 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja,ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Kickers Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

(Vervolg van pagina 1) ‘Toen was Kaub zelfs onder de 60 centimeter. Maar toen hield het niet zo lang aan.’ Kaub stond maandagmorgen op 88 centimeter. Hoewel er een lichte was werd gesignaleerd, moet worden opgemerkt dat op de Boven-Rijn – en dan met name bij het Bodenmeer (Konstanz) – het water opnieuw zakt. ‘Dat was toen overigens later in het jaar, in september, oktober. Toen kon nog maar 1,40 meter diep worden gevaren. De laatste jaren is de scheepvaart laag water ontwend.’ Grotere schepen met schroeven met straalbuizen hebben om leeg zonder ballast te kunnen varen al een vaardiepte van 1,60 meter nodig. Ook de containervaart kent problemen. Schepen die normaliter met 2500 ton kunnen varen, kunnen nu nog maar 1200 ton naar de Boven-Rijn meenemen. Maar ook al zijn de containers leeg, dan brengt het ballastwater die schepen te diep om nog veilig te kunnen varen. Bij opdrachtgevers speelt ook dat men het niet gewend is en de meeste KWZ- bepalingen (laagwatertoeslagen) zijn bij lange na niet toereikend om het wegvallen van lading te compenseren. Bij het vervoer van kolen en erts naar Thionville speelt de hoogte van KWZ ook een rol. Daaraan is een maximum verbonden van veertig procent. Nederland Ook in Nederland is de watersituatie nijpend aan het worden. Daarbij gaat het vooral over de drinkwatervoorziening. De scheepvaart kan nog redelijk uit de voeten. Op de grote rivieren gelden wel beperkingen qua vaardiepte en op de Waal is de betonning aangepast omdat er een smallere vaargeul beschikbaar is. Op de IJssel is nog een vaardiepte van 2,12 meter mogelijk, op het Twentekanaal nog 2,05. Normaal schommelen die waterdiepten rond de drie meter. De actuele gegevens staan op teletekst en op www.infocentrum-binnenwateren.nl. Op enkele kleinere vaarwegen – zoals de Leidsche Rijn, waar vooral pleziervaart plaatsvindt – zijn vaarverboden van kracht, in verband met de waterverdeling en het niet langer kunnen gebruiken van bepaalde sluizen. Op de Waal kon vorige week nog 2,50 meter diep worden gevaren. ‘Het is aan de schipper om te beslissen hoeveel zijn schip kan laden,’ zegt Paul Koster, mobiel verkeersleider van de Dienstkring Na een protestactie van enkele schippers vlak voor de verhuizing van het IVW-loket van de Maashaven naar Den Haag, werd op het ministerie PAGINA 3 12 AUGUSTUS 2003 Lobith stevent af op laagterecord ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden advertentie .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,00 (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Op de Waal kan nog goed worden gevaren. Hier bij Zaltbommel wordt tegenwoordig de waterstand elektronisch gemeten, maar de oude peilschalen zijn nog intact. De boten van Rijkswaterstaat houden vooral in de gaten of schepen elkaar niet hinderen in de smallere vaargeul. (foto MGR) Boven-Rijn/Waal van Rijkswaterstaat. ‘Het enige dat wij doen is in de gaten houden dat een schip de andere scheepvaart niet hindert. Dat kan dus ook het geval zijn als te vaak wordt gevraagd of de tegemoetkomende schepen in bochten rekening houden met een bepaald schip. Bij hinderlijk vaargedrag treden we op. De vierbaksduwvaart heeft in de bochten meldingsplicht.’ De vloot duwbakken van de grote duwvaartrederijen kan nog maar voor de helft worden benut voor de vaart tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. De waterstand bij Lobith heeft nog geen laagterecord bereikt. Maandag stond die op 745 centimeter boven NAP. In 1991 was de laagste waterstand bij Lobith 724. Maar de tendens is nog dalend en de voorspelling voor woensdag bedraagt 735. Op de Maas zijn nog geen problemen gemeld. De beroepsvaart krijgt bij het beperkte schutregime bij de sluizen voorrang. Ministerie heroverweegt (terug)verhuizing IVW-loket Hantekening: ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. tussen de schippers, het ministerie en de binnenvaartorganisaties nader overleg gevoerd over die verplaatsing van het loket. Naar aanleiding van de argumentatie van schippers en organisaties (zoals die dat ook al in een brief van 1 juli aan de minister stelden) zegden ambtenaren van het ministerie een heroverweging toe. Als de minister positief voor de binnenvaart reageert, dan zou dat een ‘terugverhuizing’ betekenen, waarschijnlijk naar het SAB-kantoor aan het Vasteland in Rotterdam. Het loket van Inspectie V&W waar de binnenvaart vaartijdenboeken en dienstboekjes kan verkrijgen heeft jarenlang op de Zwarte Zwaan in de Maashaven gefungeerd. Met het niet doorgaan van het Binnenvaartcentrum achtte het ministerie het niet nodig een loket in Rotterdam te handhaven. Verplaatsing naar Den Haag levert extra reistijd voor schippers en matrozen en stilligtijd voor schepen op, aldus de binnenvaart. Mocht de minister iets voelen voor de argumenten, dan is een persoonlijk gesprek met haar niet uitgesloten. advertentie JRC Radar-Service in Duisburg Tel.: 0203-8 22 15 Fax: 0203-8 22 21 Bagger Als je een kind vraagt wat het verschil is tussen een monument en een kunstwerk, zal het in negen van de tien gevallen het antwoord schuldig moeten blijven. Is het Nationaal Monument op de Dam geen kunstwerk? Er zijn ook kunstwerken die niet door kunstenaars (of kunstenmakers?) worden vervaardigd, maar door kurkdroge ingenieurs, ook al gaat het om vochtige kunstwerken als bruggen en sluizen. De verwarring slaat natuurlijk toe als we van een sluis een monument willen maken. In Rotterdam is dat echt een giller; het voornemen van B&W om de Parksluizen aan Monumentenzorg toe te vertrouwen bewijst wel wat voor achterlijke kijk die lui op scheepvaart hebben. Intussen zijn ze in Den Haag nog een stapje verder gegaan. Waarschijnlijk is het lot van de overige natte kunstwerken in Nederland ook al bezegeld en is Monumentenzorg straks de enige redding om wat rest van ons florerende vaarwegenstelsel tenminste als relikwie voor volgende generaties weg te zetten. Voor mijn geestesoog zie ik dan alweer zo’n groepje archeologen in het veld nabij Weurt een verrotte sluisdeur blootleggen en oeverloos discussiëren over wat nou toch het einde van de glorietijd van de binnenvaart veroorzaakte, aan het begin van de 21e eeuw. Er zullen verbanden worden gelegd met de broeikaseffecten die ‘eeuwen geleden’ de wereld teisterden, en waarschijnlijk de rivieren deden opdrogen. Collega’s zullen dat aanvechten en de rivaliteit tussen Duitsland en Nederland aanwijzen als voornaamste oorzaak omdat de Duitsers de Rijn naar Hamburg hebben verlegd. Totdat een volslagen idiote archeoloog het in zijn domme hoofd haalt om de verslagen van de Tweede Kamer integraal door te lezen. Natuurlijk klopt er niets van het beeld dat hij van Nederland bij het begin van dit millennium krijgt. Een land met een sluitende overheidsbegroting kan toch niet hetzelfde land zijn waarin de scholen op instorten staan, waarin de gezondheidszorg voor mensen zo is georganiseerd dat driekwart van het gediplomeerde personeel zo vergadergeil is dat het de patiënten de oren uitloopt (wel eens van de stopwatchzorg gehoord? Dat moeten meisjes in de wijkverpleging doen, omdat ze anders niet genoeg patiënten tijdens hun werkdag kunnen scoren)? Is dat het land dat peperdure prestigieuze spoorprojecten over de ruggen van zielige zieke oudjes aanlegt? Dat moet dan ook het land zijn waarvan de vaarwegen in diezelfde periode zijn dichtgeslibd en de scholen op instorten stonden terwijl de straten onveilig werden omdat de politieagenten 81 procent van hun tijd met bureaucratische afhandelingen bezig waren. Niet zo gek dat onze vriend de leesgrage archeoloog voor gek wordt verklaard en de verrotte sluisdeur van Weurt op de vuilnishoop van de geschiedenis belandt als een symbool van de ondergang van de Nederlandse binnenvaart. Wat onze vrienden in de toekomst niet weten is dat straks de minister het IVW-loket weer in Rotterdam plaatst, en het vervolgens voorlopig wel weer genoeg vindt voor de zeurende binnenvaart. Jullie hebben toch je loket? Dan moet je niet zeiken over baggeren. OK, geen financieringstekort, maar wel een waardeloos land. Wie gelooft dat over vijfhonderd jaar? www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant