Views
4 years ago

2003-17

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Augustus
  • Schip
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Motoren
  • Onze

PAGINA 20 12 AUGUSTUS

PAGINA 20 12 AUGUSTUS 2003 Wij installeerden het complete stuurwerk en leverden en installeerden de hydraulische aandrijving voor de koppellieren. Wij wensen de familie Buil en de familie van Werkhoven Fascination of Power De MTU-Detroit Diesel teams in Duitsland & Nederland wensen kvb United en United 1 een behouden vaart veel succes en een behouden vaart. "Wij feliciteren De Gerlien van Tiem met de oplevering van het kvb United + United 1 en wensen V.O.F. United Shipping een behouden vaart" ! 2 x %& 'eta S90G32t 7,5 k& algemene dienstpomp ! 2 x %& Jetting S60G32t 4 k& blus- dekwaspomp, noodlenspomp ! 1 x %& SK3301La 1,5 k& gasoliepomp ! 2 x %& Alpha 02RA-t 1,5 k& grijs- zwartwaterpomp ! 1 x %& MP120-5At/100/400 400V hQdrofoorinstallatie ! 1 x %& MP120-5At/200/400 400V hQdrofoorinstallatie ! 4 x ScoMacs 250t 1,8k& SSVD klokpomp www.mtu-online.com www.detroitdiesel.com Originele %& S-pompen met steekasconstructie, standaard ISC motor en kwalitatief hoogwaardige seal. Naar wens levering inclusief %&-testcertificaat en/of certificering via keuringsinstanties. DaimlerChrysler Off-Highway Vierlinghstraat 59 4251 LC Werkendam tel 0183-501744 fax 0183-502011 e-mail: info@zwetspompen.nl Dutch Marine Trading b.v. Op het kvb United - United 1 leverden wij de ankerlieren, ankers, kettingen en koppellieren. Wij wensen V.O.F. United Shipping een goede en behouden vaart. Dutch Marine Trading b.v. Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069

Eerst afbouw koppelverband voor De Gerlien van Tiem Bij de Gerlien van Tiem in Druten werd in de afgelopen maanden hard gewerkt aan het koppelverband United- United 1 voor United Shipping. De combinatie kon daardoor tijdig afgeleverd worden. Op zaterdag 19 juli vonden met veel toeters en bellen de overdracht en de doop van het koppelverband plaats. Door Harrie van Eeuwijk United Shipping is een onderneming van de schippers Gerard Werkhoven en Erwin Buil. Samen exploiteren zij het koppelverband United-United 1. Het ligt in de bedoeling om er kolen mee te gaan vervoeren, hoofdzakelijk naar de Moezel en de Main. Het is een internationaal koppelverband, want de casco’s voor het schip en voor de bak werden afzonderlijk gebouwd. Het eerste kwam uit Roemenië; het tweede uit China. Beide werden ze geleverd door VEKA. De afbouw in Druten begon op 8 april. Schip en bak hebben lengtes van respectievelijk 96 en 76 meter. De breedte is 11,45 en de diepgang 3,40 meter. ‘Gezamenlijk kan de combinatie 5000 ton vervoeren,’ vertelt Marcel Zweers, projectleider bij De Gerlien van Tiem. ‘En er kan zowel droge lading als containers mee gevaren worden. Wanneer men containers aan boord neemt, kunnen die vier hoog en vier breed geplaatst worden. En daarom staat de stuurhut, die door EBR geleverd werd, op een kolom, die acht meter de hoogte in kan.’ Aan boord van het schip zijn drie woningen: twee achterop voor de schippers zelf en één voorop voor de bemanning. De duwbak is voorzien van twee kopschroeven voorop en een schroef achterop. Het schip heeft ook een kopschroef. Deze zijn alle vier door De Gerlien van Tiem geleverd. Voor de voorstuwing kunnen twee hoofdmotoren aangewend worden van MTU, elk met een vermogen van 1425 PK. Zweers vervolgt: ‘Het is een heel compleet en goed uitgerust schip. Er zijn onder meer twee radars op geplaatst, één op het schip en één op de bak.’ ‘Dit is het eerste koppelverband dat wij afbouwden. Wij hebben er zelf met veel plezier aan gewerkt en de contacten en samenwerking met de eigenaren tijdens de bouwperiode waren prima.” Hoogte- en lading meter Het koppelverband is voorzien van een hoogte- en ladingmeter van de firma Cumarine uit Zwijndrecht. Deze onderneming levert sinds 1997 meetsystemen voor berekening van hoogte, diepgang en tankinhoud. Het geheel werkt op een wijze waarbij het waterniveau contactloos, middels luchtinjectie, gemeten wordt. Om de diepgang goed te berekenen wordt er door leidingen lucht geblazen tot onder het scheepsvlak. De waterdruk wordt dan als het ware doorgegeven tot aan het begin van de leiding. Op deze wijze kan tot driehonderd meter van het ijkpunt gemeten worden. Het voordeel daarvan is dat al het gevoelig materiaal van het systeem op een gemakkelijk toegankelijke plaats gemonteerd kan worden. Bijvoorbeeld in de machinekamer. ‘De voordelen van zo’n luchtinjectie zijn dat er maar een eenvoudige installatie voor nodig is, het systeem met een grote nauwkeurigheid werkt en dat het ongevoelig is voor zowel zout- als zoetwater,’ vertelt Martin Koopmans, eigenaar van Cumarine. ‘Alle gegevens worden doorgegeven en geregistreerd in een computer aan boord. Daardoor kan men te allen tijde de door het systeem verstrekte gegevens opvragen. Tevens is er een mogelijkheid om een draadloos TFT-schermpje in waterdichte hoes op zak te dragen en zo allerlei gegevens overal aan boord te kunnen zien. Deze DekTv kan tot op een afstand van driehonderd meter gebruikt worden. Het hele systeem werkt met een nauwkeurigheidsmarge van 2,5 millimeter.’ De hoogteen ladingmeter zijn op de United-United 1 geïntegreerd. Bij de duwbak kan los van het schip – dus zonder koppelkabels – de diepgang worden afgelezen. Want zodra de koppelkabels tussen schip en duwbak los worden gemaakt, nemen de zenders/ontvangers de functies van meten en waarnemen over. ‘Dit is met grote waarschijnlijkheid de eerste keer dat zo’n systeem is toegepast in de binnenvaart.’ Vloerplaten PAGINA 21 12 AUGUSTUS 2003 Casco’s van verschillende nationaliteit voor United-United 1 Voor de vloerplaten in de machinekamer zorgde Toebast Las- en Montagetechniek uit Maasbommel. Een bedrijf dat metalen constructiewerkzaamheden verricht, en dan met name voor vloerplaten van machinekamers aan boord van schepen. Het bedrijf bestaat nu ruim vier jaar en wordt geleid door Alex Toebast, die tevens eigenaar is. ‘Wanneer wij vloeren in machinekamers moeten maken, wordt alles ter plaatse op maat gemaakt,’ vertelt hij. ‘Dat gebeurt altijd in overleg met de eigenaar of met de mensen van de werf. We gaan uit van platen met standaardmaten en maken die ter plaatse passend. De diverse platen worden aan elkaar geschroefd en daarna op een stalen frame geplaatst, dat wij tevoren geconstrueerd hebben. De schipper kan de platen te allen tijde verwijderen om eronder te kunnen werken, zo dat nodig is.’ De jongste telgen van de twee eigenaars verrichtten de doop. (foto’s Harrie van Eeuwijk) De United en de United 1, afgemeerd bij De Gerlien van Tiem. Op zaterdag 19 juli was het een drukte van jewelste bij De Gerlien van Tiem. Vanaf twee uur werd er een open dag gehouden, waarop ook de overdracht en de doop plaats vonden. Eerst werden alle genodigden ontvangen aan boord van een passagiersschip van rederij Eureka, dat bij de Gerlien van Tiem lag afgemeerd. Tegen drie uur ging iedereen naar buiten en vond op een van de werkpontons van de werf het officiële gedeelte plaats. Namens de werf lichtte Gerrie van Tiem allerlei bijzonderheden over het nieuwe koppelverband toe. Vervolgens gaf Peter Versluis van VEKA aan hoe de plannen om deze nieuwe combinatie te laten bouwen tot stand waren gekomen. Daarna werden de papieren voor de overdacht ondertekend en kon de doop plaatsvinden. Deze werd gezamenlijk verricht door de twee jongste telgen van de families Werkhoven en Buil. Met vereende krachten lieten zij de fles champagne tegen de United aan gruzelementen vallen. Daarmede was het officiële gedeelte tenteinde en kon iedereen aan boord gaan om het nieuwe koppelverband te bezichtigen. Op maandag 21 juli werd met succes de technische proefvaart gehouden en op vrijdag 25 juli idem dito de geladen proefvaart. Wie leverden aan het kvb United / United 1 Veka Scheepsbouw bv Levering complete schip Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - van Tiem bv Volledige afbouw en 4 boegschroeven RSB Logistic GmbH Bevrachting Willemsen Interieurbouw Volledige betimmering ABN-AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering MDB Roodenburg Hoofdmotoren 2 x MTU 12 V 4000 M60 van 1425 pk elk bij 1600 t/min., 2 x ZFW 4610 keerkoppelingen, 2 x flexibele koppelingen type Geislinger, electronische motor en keerkoppelingen bediening, MTU 12 V 183 boegschroefmotor Franssen Isolatiebedrijf Isolatie Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotoren en ophanging uitlaatgassystemen Alex Toebast Las-en Montagetechniek Machinekamer vloerplaten Mostert Pijpleidingen Dolderman BV 2 x John Deere generatorsets van 60 kVa elk Van Voorden-Promac 2 schroeven De Waal Machinefabriek en Scheepstechniek bv Schroefassen met de Waal Seals, Promac Stuwa roeren, stuurwek en hydrauliek Cummins Diesel bv Boegschroefmotor type N 14 G 2 NRF BV Beunkoelers EBR bv Scheepsreparatieen Konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefbeweging en panoramazicht Handeldelsonderneming Beerens bv Stuurhuistrap, achtermast type Brixon, r.v.s. enkel uitschuivende radarmast (vierkant), 1 stel boordlichtbakken, spiegels en spiegelsteunen en divers kleinmateriaal Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco Navigation Systems BvbA Tresco Inland Ecdis Viewer Van Tiem Electro b.v. ism Werkina Werkendam bv Electrische installatie Cumarine- Scheepsmeetsystemen Hoogte-en Ladingmeter Rafa BV Scheepsramen Peters Keukeninterieurs Keukens Breman Shipping Installation Sanitair en waterzuiveringsinstallatie Speedheat Zeeland Vloerverwarming Dessa Interieur Stoffering Windex Engineering BV Airco installatie en ruimventilatoren Tyco Intergrated Systems BV Brandblusapparatuur DMT Dutch Marine Trading bv Lieren, ankers, kettingen en koppellieren Van Wijk Werkendam bv Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 15 mtr/1500 kg J.C. Zwets Werkendam CV 2 x 7,5 kW algemene dienstpomp, 2 x 4 kW blus- dekwaspomp, noodlenspomp SK3301La 1,5 kW gasoliepomp, 2 x 1,5 kW grijszwartwaterpomp 2 x 400V hydrofoor installatie,4 x 1,8kW EEXD klokpomp Total Nederland NV Fina smeermiddelen Bunkerstation Neptun bv Gasolie, Fina smeermiddelen en scheepsbenodigdheden Kantoor van Houwelingen Administratie-/Belastingadviesburo Accountancy en advies Rietveld Hydraulics Installatie van het complete stuurwerk en levering en installatie van hydraulische aandrijving voor de koppellieren Dacom Telecommunicatie b.v. TravelVisionModi satelliet antenne Wärtsilä Propulsion 2 Straalbuizen All Pumps Holland bv Smeeroliehaspel

Binnenvaartkrant