Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 15: Sjaak Dekker sleutelt al 40 jaar aan motoren Pagina 25: Wanneer moet de tankvaart helemaal dubbelwandig zijn? Pagina 39: Invoering Benzinerichtlijn al merkbaar 21156 Deutsche Beilage Seite 29: Duisburg will Modal Split ausbauen Seite 31: Durch Motorenwartung sauberere Binnenschifffahrt (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 De aanhoudende droogte veroorzaakt op alle grote rivieren in Europa een langdurige periode van laag water. Alle schepen ondervinden hinder van de beperkingen in de vaardiepte, maar voor met name grotere, diepstekende schepen zijn sommige delen van de rivieren niet of nauwelijks bevaarbaar. De weersverwachtingen voor deze week voorspellen geen neerslag in het stroomgebied van Rijn en Donau. Mocht het water verder zakken, dan is voorzien dat bijvoorbeeld grotere koppelverbanden niet langer naar de Boven-Rijn kunnen varen. De Elbe boven Magdeburg is al sinds medio vorige week gestremd en op de bovenloop van de Donau kunnen sommige schepen zelfs al niet meer leeg varen. De Duitse binnenvaartbond BDS heeft in verband met het lage water bij de Bondsregering aangeklopt voor steun. De situatie op de Donau is schrijnend. Met een vaardiepte van 1,25 meter liggen veel schepen vast. in Passau liggen schepen met maïs stil, wachtend op voldoende water om naar Regensburg te kunnen varen. De droogte heeft voor het vervoer op de Donau overigens nog meer consequenties, want de landbouw in de regio Roemenië, Bulgarije, Slowakije en Hongarije heeft zwaar te lijden onder de hoge temperaturen en waarschijnlijk zullen veel oogsten mislukken. Als gevolg daarvan zal het ladingaanbod van granen aanzienlijk lager uitvallen dan gebruikelijk. ‘Het kan verkeren,’ merkt directeur Steef Schouwstra van scheepvaartkantoor Imperial De Grave op. ‘Vorig jaar om deze tijd moest je met een bootje van boord gaan omdat de rivieren overstroomden; nu is er amper nog een vaargeul beschikbaar. De verladingen op de Donau liggen min of meer stil.’ De gebrekkige aanpak van de vaarweg op de bovenloop van de Donau speelt de scheepvaart vooral nu parten. Het deel van de Donau tussen Straubing en Vilshofen zou moeten worden gekanaliseerd, maar de lokale milieubeweging heeft dat tot nu toe kunnen tegenhouden, tot 12 augustus 2003 7e jaargang 17 Einde laagwaterperiode nog niet in zicht Scheepvaart lijdt onder droogte grote frustratie van de internationale scheepvaart. Schouwstra kan zich wel herinneren dat het begin tachtiger jaren ook zo laag water was op de Rijn. (Lees verder op pagina 3) Monumentale sluizen? Als de gemeente Rotterdam haar voornemen om van de Parksluizen een monument te maken, doorzet, levert dit grote problemen op voor de vaart op het Rijn-Schiekanaal, Dit antwoorden de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland op vragen van de VVD-fractie. Ook in de gemeenteraad van de Maasstad stelde die fractie al vragen hierover aan het college van B&W. VVD-fractielid Mark Habers schrijft in een brief aan B&W: ‘De verbindingsroute Rijn-Schiekanaal, Delftsche Schie, Delfshavense Schie, Nieuwe Maas is een belangrijke verbinding tussen de stedelijke agglomeraties in de corridor Rotterdam-Den Haag naast de A13, de toekomstige A4-Noord en de viersporige spoorlijn tussen Delft en Rotterdam.’ Hij vraagt zich af of het college zich wel voldoende bewust is van het belang van deze vaarweg. De Parksluizen blijken in de vijfde tranche van het Monumenten Selectie Project te zijn opgenomen. Vereiste aanpassingen aan de sluizen om de vaarweg op te waarderen zijn onmogelijk als het werkelijk een monument zou worden. (foto MGR) Op de bres voor de bochtaanwijzer Binnenvaartorganisaties Kantoor Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer en fabrikant van nautische apparatuur Radio Zeeland/Radio Holland zijn in overleg met het Ministerie van Verkeer & Waterstaat bezig met het zoeken naar oplossingen voor het plotseling afkeuren van een groot aantal bochtaanwijzers per 1 januari 2005. De binnenvaart heeft al bij de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) verzocht om de betreffende bochtaanwijzers nog vijf jaar langer goed te keuren. Reeds in 1989 heeft de CCR het Besluit Radar- en Bochtaanwijzerapparatuur Rijnvaart aangenomen. Volgens publicaties van het ministerie van V&W nadien mochten bochtaanwijzers die niet aan de nieuwe bepalingen van de CCR voldoen, aan boord ‘uitsterven’ indien ze vóór 1 januari 2000 zouden zijn ingebouwd. Nu is bekend geworden dat alle bochtaanwijzers aan boord van binnenschepen na 1 januari 2005 aan de nieuwe bepalingen moeten voldoen. De bedrijfstak en de producenten zijn daar danig van geschrokken. Eén en ander zou het gevolg zijn van tegenstrijdige informatie in de (advertenties) regelgeving zelf. Bovendien is de lijst van goedgekeurde bochtaanwijzers zoals die is verspreid, incompleet. Wel compleet is de lijst van afgekeurde bochtaanwijzers. Die lijst – waarop apart ook bochtaanwijzers staan vermeld die wél na 1 januari 2005 goedgekeurd blijven – is op opvraagbaar bij CBRB en Kantoor Binnenvaart en te downloaden van de website www.cbrb.nl. Daarbij zij aangetekend dat het toelatingsnummer op de bochtaanwijzer maatgevend is. Typenamen zijn namelijk voor verschillende aanwijzers soms gelijk. (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keerkoppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5913511 www.dehaasdiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl