Views
3 years ago

2003-16

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Juli
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Weer

PAGINA 42 29 JULI

PAGINA 42 29 JULI 2003 RIEGMAN & KLAVERDIJK B.V. accountants, belasting- en bedrijfsadviseurs !"#$ &'()'( * +',-*.'( /0012! Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: 010-4003700 Fax: 010-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@ rotterdam.rabobank.nl Rabobank Altena - Biesbosch Merwestraat 10 4250 DA Werkendam Tel: 0183-507581 Fax: 0183-507647 E-mail: bedrijven@ altena-biesbosch.rabobank.nl Rabobank Shipping en Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht riegman.klaverdijk@remmerswaal.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 www.remmerswaal.nl Rabobank Altena - Biesbosch feliciteren familie Smits met het nieuwe ms Victory Wij verzorgden de isolatie voor de woning en wensen familie Smits een behouden vaart met het ms Victory en wensen hen een behouden vaart Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen familie Smits veel succes met het ms Victory Wir wünschen MS ,,Victory" und Familie Smits viel Glück, Erfolg und allzeit eine handbreit Wasser unter dem Kiel wenst familie Smits een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl OTS On Time Shipping GmbH Mainzer Strasse 48 55283 Nierstein Tel. +49(0) 6133-49210 Telefax +49(0) 6133-492150 Köningstrasse 78 47198 Duisburg Tel. +49(0) 2066-208013 Telefax +49(0) 2066-208080

Victory in fasen door Het is weliswaar in twee fasen gebeurd, maar uiteindelijk heeft de Werkendamse scheepswerf Jooren voor schippersechtpaar Ton en Joke Smits de complete Victory gebouwd. In 1998 het nieuwe midden-voorschip en onlangs is een compleet nieuw achterschip gebouwd. Van oorsprong had het in 1961 in Neckarsteinach gebouwde schip een afmeting van 77x8,20 meter. Na de verbouwingen vaart familie Smits met een schip van 86x9,50 meter. De tonnage is van 1014 ton verhoogd tot naar verwachting 1630 ton. PAGINA 43 29 JULI 2003 scheepswerf Jooren geheel vernieuwd Met de verbouw van de Victory bewijst scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam wederom dat het bouwen van delen van schepen een echte specialisatie van dit bedrijf is. Het casco kwam van een scheepswerf in Kozle en is in Werkendam aangepast en omgebouwd; daarbij is ook het staalwerk van de woning grotendeels vernieuwd. Door Jan Hoek ’Het feit dat familie Smits bij ons terugkwam voor de bouw van een nieuw achterschip, na de eerdere bouw van het midden-voorschip, is voor ons een teken dat we het destijds goed gedaan hebben. We zijn als een van de eersten met het bouwen van delen van schepen begonnen en sindsdien leveren we elk jaar wel drie à vier schepen af. In 1994 waren de Jurbri en Parola de eerste De betimmering en keuken afkomstig van C. Holster. schepen die we voorzien hebben van een nieuw middenvoorschip,’ aldus Cees Jooren. ‘We leggen de schippers voor wat het kost om een schip op zo’n manier te verbouwen dat het weer voldoet aan de eisen van deze tijd. Daarbij maken we ook duidelijk dat bij alleen het opknappen van een schip ‘de tonnage niet toeneemt. Bovendien blijft het schip zijn oude bouwjaar houden. Dergelijke argumenten geven vaak de doorslag en dan kiezen de schippers voor een nieuw midden-voorschip.’ ‘Zo ook familie Smits. We hebben het schip verbreed van 8,20 naar 9,50 meter en daarnaast is het bouwjaar 1961 nu vervangen door het bouwjaar 1998.’ Ton Smits bevestigt de woorden van de huidige directeur van de Werkendamse scheepswerf: ‘We waren content over de eerste verbouwing in 1998, waarbij de Victory verbreed en verdiept is waardoor we een extra laadvermogen van ruim 500 ton kregen en 1528 ton Het nieuwe achterschip van de Victory. (foto’s de Binnenvaartkrant) konden vervoeren.’ ‘Scheepswerf Jooren is een bedrijf dat overal wel een oplossing voor weet te vinden. We zijn voor deze verbouwing door inschrijving in Werkendam terechtgekomen omdat Cees Jooren ons de meest prijsgunstige aanbieding had gedaan. Ook deze verbouwing is tot tevredenheid uitgevoerd en de samenwerking met het personeel is prima verlopen; de Brabantse mentaliteit spreekt ons wel aan.’ Scheepswerf Jooren beschikt aan de Sleeuwijksedijk over een modern geoutilleerd bedrijf met een werfcapaciteit van twee hellingen tot tachtig meter, een afbouwhaven van 150 meter, twee werfkranen tot zeven ton hijsvermogen en een werkplaats van 50x12 meter. Geen onnodige poespas Ton Smits kwam in 1960 vanaf het internaat aan boord van ms Adriana van vader Cees. Na tien jaar werkte hij ruim vier jaar als zetschipper aan boord van de schepen Femmina en De MTU-motor (type 8V 4000 M60) levert 1190 pk bij 1800 omwentelingen. Tim. In 1970 trouwde Ton Smits met Joke, waarna ze samen zijn gaan varen. Vier jaar later kocht het echtpaar een in 1948 gebouwde Dortmunder, waarmee ze tot 1979 hebben gevaren. ‘Omdat het voor ons een overwinning was dat we voor ons zelf konden beginnen, hebben we het schip Victory genoemd. Bovendien kwam die naam nog niet voor in de binnenvaart. In oktober 1979 ruilden we dat schip in voor ons huidige schip, dat oorspronkelijk in 1961 werd gebouwd bij scheepswerf Ebert & Sohne. De motor hebben we in 1993 bij Bolier in Dordrecht vervangen door een 1030 pk Yanmar.’ ‘Tijdens deze verbouwing is die motor vervangen door een flexibel opgestelde MTUmotor van 1190 pk bij 1800 toeren, geleverd door MDB- Roodenburg. Ik heb veel vertrouwen in deze motor; MTU timmert de laatste tijd flink aan de weg en geniet in de binnenvaart een goede bekendheid. De boegschroef (DAF 320 pk) was destijds bij de bouw van het voorschip al geplaatst.’ ‘Het hele achterschip is vanaf het ruimschot vernieuwd. Het is een schip geworden zonder veel onnodige poespas, maar waar we met z’n tweeën wel makkelijk op kunnen werken,’ stelt Smits. Hij vindt wel dat veel van de romantiek in de scheepvaart verdwenen is. ‘De binnenvaart is steeds meer een 24-uurseconomie aan het worden en er is nauwelijks nog tijd voor sociale contacten; de laad- en lostijden worden steeds korter en we komen met onze schepen steeds verder buitenaf te liggen. We denken dan ook met weemoed terug aan de tijd van de Rotterdamse schippersbeurs. Een prima gelegenheid om elke dinsdag bij te praten met de collega’s en even, zoals we dat noemden, het bierstraatje in te lopen.’ Sociale contacten ‘Toch hebben we geïnvesteerd in ons schip. Het behoudt zo zijn waarde en stilstand is nou eenmaal achteruitgang. Afhankelijk van de tijd denken we nog drie à vijf jaar te varen. De toekomst zien we zeker niet somber in. De economie gaat altijd op en neer en ook rond 1982 hebben we in een dip gezeten. Sommige vervoersstromen, zoals veevoer worden aanzienlijk minder, maar als er één soort wegvalt, komt er een ander, bijvoorbeeld het afvoeren van vervuilde grond, voor terug.’ ‘Wij varen op de vrije markt. Daardoor is er voor ons meer variatie in de werkzaamheden en is er een groter vaargebied. Dat is ook een reden dat we de lengte van ons schip met 86 meter beperkt hebben gehouden. We vervoeren veelal droge lading als kolen, maar we kunnen nu ook negentig TEU vervoeren,’ besluit Smits zijn verhaal. Voor de beladen proefvaart gaat familie Smits bij een Scheepswerf Gebr. Jooren BV Complete om- en aanbouw nieuw achterschip Riegman & Klaverdijk BV Accountantskantoor Rabobank Shipping & Rabobank Altena-Biesbosch Financiering Unisol Isolatietechniek BV Isolatie woning Zwets pompen Werkendam 1x 4kW dekwas/bluspomp, 1x Turbo2m 0,66kW vuilwaterpomp, 1x 0,25kW 24V hydrofoorpomp MDB Roodenburg MTU voortstuwingsmotor type 8V 4000 M60, 880 kW - 1200 pk bij 1800 omw., ZF keerkoppeling type ZF W5200 met Geislinger flexibele elementen Tinnemans BV Alu, stuurhuis met hefkolom en sierradar masten C. Holster Scheeps- en onderhoudstimmerwerk Complete betimmering inclusief lessenaar Vlek Scheepsinstallatie Complete elektrische en nautische installatie Overvliet Assurantiemakeleers BV Verzekering OTS On Time Shipping GmbH Bevrachting ADS van Stigt BV ZF Marine ZF W52000 keerkoppeling, reductie 4,962:1 Dolderman BV 30 kVa John Deere generatorset Alphatronn Marine BV Alphapilot, Alphaturn bochtaanwijzer, roerstandaanwijzer, 2 x Alpacom kolencentrale in de Europoort vliegas laden met het Duitse Dorsten als bestemming. De afbouwperiode is door Ton en Joke Smits als bijzonder prettig ervaren. Er was immers volop tijd voor sociale contacten. Voorlopig gaan de meeste gesprekken weer via de marifoon. Ze kijken nu al uit naar de kerstperiode; dan liggen ze met Victory en tal van andere schippersgezinnen veertien dagen in de Nijmeegse Waalhaven. Wie leverden aan het ms Victory marifoons, Castrol Lubricants Nederland BV Castrol smeermiddelen Bunkerbedrijf Waalkade BV Gasolie, smeermiddelen en scheepsinventaris Van de Giessen Straalbuizen Optima straalbuis diameter 1616 mm Blokland Non Ferro BV Bunkoelers Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis viewer Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. De Waal Machinefabriek- Scheeptechniek Schroefasinstallatie met De Waal Seal, Promac - Stuwa stuurmachine, roeren en hydrauliek Van Wijk Stuurhuizen BV Alu. deuren Van Wijk BV Ankerlier achterschip Veth Motoren Veth Ballastpomp type VP 14 1100 m3 / uur Windex Engineering BV Airconditioning en RVS roosters SKB BV Alu. machinevloerplaten en inbouw hoofdmotor Cornet Service Complete conservering Speedheat Rotterdam Vloerverwarming stuurhuis, hal, keuken en woonkamer Gommers Internationaal Bevrachtings en Scheepvaartkantoor BV Bevrachting Aquarius BV Sanitaire installatie

Binnenvaartkrant