Views
3 years ago

2003-16

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Juli
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Weer

De nieuwe werf van

De nieuwe werf van Scheepswerf H. Poppen Zwartsluis is onlangs fors uitgebreid. De werf kan nu schepen van 110 meter droog zetten voor reparatie. Dat was negentig meter. ‘Het plateau was al 110 meter, maar we konden schepen van die lengte niet aan de wal krijgen,’ vertelt eigenaar Jan Poppen. ‘De uitbreiding is voor ons erg belangrijk omdat de maximumlengte van negentig meter echt te klein werd.’ De uitbreiding duurde vijf maanden; zes weken meer dan op voorhand werd verwacht. Gedurende deze hele periode lag het werk op de nieuwe werf stil en kon er alleen op de naastgelegen oude helling en in de nieuwbouwloodsen worden gewerkt. Door Jan Johan ten Have De klus werd grotendeels geklaard door hoofdaannemer Ballast Nedam uit Zaandam. De begeleiding van de uitbreiding gebeurde door Martin Poppen, zoon en beoogd opvolger van eigenaar Jan Poppen. De hoofdaannemer heide maar liefst zeshonderd palen van twaalf tot veertien meter de zachte ondergrond in om de uitbreiding te stutten. Ook personeel van Poppen moest flink aan de bak. De hele vijf maanden dat er werd gewerkt aan de werf waren continu tussen de twaalf en vijftien van de 65 werknemers van het familiebedrijf aan de slag met het ijzerwerk voor de uitbreiding, zoals rails, wagens en schijven. Begin deze maand kon de uitgebreide werf weer in gebruik worden genomen. Tot opluchting van Poppen: ‘We moeten nog vier schepen verlengen en de eerste twee daarvan liggen al te wachten.’ Niet alleen kunnen er nu schepen met een lengte tot 110 meter droog worden gezet, ook op andere fronten heeft PAGINA 29 29 JULI 2003 Werf Poppen Zwartsluis breidt uit tot 110 meter (foto Jan Johan ten Have) de werf een aanzienlijke modernisering ondergaan. Zo is de werf aangepast aan de hedendaagse milieuregelgeving. ‘Er is heel veel grond afgegraven. Op de hele werf is nu beton gestort en er zijn voor wateropvang bezinkbakken en olieafscheiders aangebracht. Op deze manier vindt waterzuivering plaats,’ vertelt Poppen. Bovendien is de hydraulische schepenlift van de scheepswerf voorzien van compleet nieuwe hydrauliek. Het hydraulisch systeem was twintig jaar oud en aan vervanging toe. Bovendien kon die hydrauliek de grotere en zwaardere schepen niet aan. Investering Poppen: ‘We hebben gedurende vijf maanden voor een groot deel stilgelegen. Dat is een investering voor de toekomst. Als je niet investeert, red je het niet lang. Je moet nieuwe ontwikkelingen blijven volgen.’ Investeren in de toekomst betekent in de ogen van de eigenaar overigens niet alleen investeren in materialen en de werf, maar ook in het personeel. ‘Van iedere medewerker verwachten wij dat hij zijn vakkennis up-to-date houdt, al dan niet door de door ons aangeboden opleidingen en scholing. Zo bevinden zich onder onze medewerkers mensen die speciaal zijn opgeleid voor het maken van RVStanks. Dit alles onder de strenge eisen van classificatiebureaus.’ De geschiedenis van de Scheepswerf H. Poppen in Zwartsluis begon in 1963, toen Hilbrand Poppen de werf van de gebroeders Apperlo kon overnemen. In 1981 werd hij opgevold door zijn zoon Jan Poppen, de huidige directeur. In 1983 werd Scheepswerf H. Poppen uitgebreid door de overname van de naastgelegen scheepswerf. Negen jaar later werd de capaciteit vergroot door de bouw van twee loodsen, waarin voornamelijk nieuwbouwprojecten plaatsvinden. De oorsprong van Scheepswerf Poppen gaat echter nog veel verder terug. De Groningse plaats Winsum staat centraal in de geschiedenis van de familie Poppen. Jan Poppen senior begon hier in 1949 een scheepswerf, gespecialiseerd in verlengingen. Zijn kleinzoon en huidige directeur Jan werd daar geboren. Zoon Hilbrand Poppen verhuisde in 1960 met zijn gezin naar het Friese Lemmer, waar hij een werf kocht. Zijn broer heeft deze werf voortgezet toen Hilbrand de huidige werf in Zwartsluis kon overnemen. Tankers, droge ladingschepen en passagiersschepen. Met name voor deze schepen is de werf van Poppen volledig ingericht om alle gewenste reparaties, verbouwingen en verlengingen uit te voeren. ‘We voeren veel verlengingen uit. Dit jaar hebben we er, ondanks het langdurig stilliggen van de nieuwe werf, al twee afgerond. Daarnaast doen wij veel sectiebouw van midden- en voorschepen,’ zegt Poppen. ‘En in de afgelopen tien jaar hebben we ook op het gebied van nieuwbouw ons visitekaartje afgegeven.’ Wim Zoeteweij hangt zijn alpinopet aan de wilgen Op 1 juni ging hij met pensioen. Bijna veertig jaar lang liep hij door de Rotterdamse havens. Wie kent hem niet? Niet alleen zijn onafscheidelijke alpinopet, ook zijn manier van doen en fleur de bouche maken Wim Zoeteweij van de firma Troost tot een markant mens. Door Cor Spek Hij is even tegen wil en dank aan huis gekluisterd. ‘Ik heb pijn aan mijn poot,’ klinkt het in onvervalst Rotterdams. Hij zit al weer enige tijd thuis, maar laat zich niet uit het veld slaan. Daar is hij de man niet naar. Zijn tijdelijke ongemak zal vast weer over gaan, meent hij. Over zijn alpinopet: ‘Die heb ik altijd op. Zelfs als ik op het balkon stap, gaat ie op. Vroeger was zo’n pet heel normaal. Je kan lullen wat je wil, als jonge jongen wou je toch op je collega’s lijken.’ Zoeteweij zit op zijn praatstoel. Al die belangstelling rond zijn pensionering had voor hem niet echt gehoeven. Zijn baas, de firma Troost, schonk er tijdens het Kadefeest ook de nodige aandacht aan. ‘Dat kadefeest doen ze al tig jaar. Da’s ooit begonnen om de verjaardag te vieren van Joop Troost.’ Wim Zoeteweij heeft een goede verstandhouding met zijn werkgever. In zijn jonge jaren was die relatie wel een knipperlicht. ‘Ik ben daar als veertienjarige gekomen als matroos op de olieboten, de Shell 76. Met 39 ton een klein klompje. Heb dat zo’n anderhalf jaar gedaan en ging toen naar een klant van Troost. Toen ik zeventien was ging ik daar ook weer weg en ging ik terug naar mijn oude baas. Dat deed ik voor weer een jaar. Ik kon gewoon iedere keer meer verdienen. Dat was in die tijd heel belangrijk. Ik zat toen bij Kruidenier. Na een jaar ging ik weer naar de firma Troost. Dat was begin jaren ‘60 en toen kwam in het magazijn terecht. Ik reed op een bromfietscarrier. Die werd vol gekwakt en ik bracht het weg.’ De jonge Zoeteweij vond het prachtig. Soepel als hij was, was hij voor veel te porren. ‘Als ze me om vijf uur nodig hadden, ging ik mee. Ik was flexibel inzetbaar en heb dan ook alles gedaan.’ Zoeteweij leerde zijn stiel binnen het bedrijf. ‘Naar school gaan was er toentertijd niet bij. Ik leerde het vak van de oudere jongens. De laatste jaren zat ik in de verwarming en deed ook de gaskeuringen.’ Hijsdraadjes Als Zoeteweij terug denkt aan ‘de tijd van vroeger’ merkt hij op dat het ‘toen minder hectisch was. Het was gemoedelijker. Absoluut zeker.’ Voer hij voorheen de Waal- of Maashaven in op zoek naar werk, de laatste jaren ging dat anders. ‘Je had een lijstje. Dat was varen en wegbrengen die handel! Vroeger had je geen telefoon aan boord. Je zocht de dichtstbijzijnde telefoon op en ging op zoek naar werk.’ Over de Botlek: ‘Het was een enorme grote zandvlakte. Ik heb die zien groeien. De laaden losgieken moest je toen duigen. Hijsdraadjes erin, wandje, stagje. Ik was de jongste; dus ik moest naar boven. Nu gaat alles elektrisch en hydraulisch.’ De gepensioneerde medewerker van Troost drinkt zijn koffie. ‘Ik heb goede herinneringen aan die tijd. Anders blijf je toch geen veertig jaar bij je baas,’ klinkt het retorisch. ‘Ik ben er in de loop van de tijd achter gekomen, dat er meer slechtere bazen zijn, dan betere. Nee, ik heb er met plezier gewerkt. De zaak werd van je eigen. Da’s misschien wel een nadeel. Je gaat jezelf vergeten. Er hoefde maar telefoon te komen, of ik was weg.’ Nu is Zoetewey dan inderdaad weg. Terug eigenlijk. De knop is om. ‘Ik ben er vroeger mee gestopt. Het werk werd me te zwaar. Het is mooi geweest.’ Bang om in een gat te vallen is hij niet. ‘Ik heb een caravan en ben een rasknutselaar. Ook de tuin begin ik leuk te vinden. Ik heb nu tijd.’ Gaat de knop dan inderdaad zomaar om? ‘Het is altijd een saamhorige groep geweest. Dat amicale, dat ouwejongenskrentenbrood, zou ik op den duur kunnen gaan missen. Maar als ze me nodig hebben kunnen ze bellen. Of ik kan zie ik wel.’ Wim Zoeteweij, onbetwist mister Alpino: ‘Als ze me nodig hadden ging ik mee.’ (Foto T2oP)

PAGINA 30 29 JULI 2003 VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI straalbuizen • Industrieel gietwerk VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines • Roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl PROMAC Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshiping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Scheepvaartbedrijf H.W. van Lang met het nieuwe mts Hazard en wenst schip en bemanning een behouden vaart REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV feliciteert familie van Lang met het mts Hazard Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Schaardijk 83 - 3063 NH Rotterdam Tel.: 010-2632666 - Fax: 010-4386865 WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen familie van Lang veel succes met het mts Hazard !"#$%&' ()*+&,#!-".* /0,0 accountants, belasting- en bedrijfsadviseurs !"#$%&'()'(%* +',-*.'(%/0012! Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht riegman.klaverdijk@remmerswaal.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 www.remmerswaal.nl Wij leverden de PTFE tankdeksel pakkingen en de laad-en losslangen en wensen de familie van Lang een behouden vaart met het mts Hazard.

Binnenvaartkrant