Views
3 years ago

2003-16

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Juli
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Weer

PAGINA 27 29 JULI

PAGINA 27 29 JULI 2003 Hans en Shirley van Lang brengen hun vierde Hazard in de vaart ‘Dit schip is toch weer iets moderner dan het vorige’ Bij Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien van Tiem in Druten zijn de laatste jaren al heel wat schepen afgebouwd waarvan het casco uit het Oostblok kwam. Nu levert het bedrijf een schip af waarvan het casco in Nederland gebouwd werd: motortankschip Hazard van de familie Van Lang. Met gepaste trots zullen Hans en Shirley van Lang eerdaags met deze spiksplinternieuwe tanker op de nationale en internationale vaarwegen varen. Door Harrie van Eeuwijk Het varen zit Hans van Lang gewoon in de genen. Ook zijn ouders komen van de binnenvaart. Zijn vader voer vroeger bij rederij Neptun in Basel op de Express 67. Later kocht hij van die rederij de Express 49 voor zichzelf en daar voer hij nog vijf jaar mee. Daarna verkocht hij dit schip aan een van zijn zoons, want die kozen ook allemaal het beroep van De fraai ingerichte woonkamer aan boord. hun vader en Van Lang senior was van mening dat het maar beter was dat zijn zoons op eigen schepen gingen varen. ‘Als klein jongetje wist ik voor mezelf reeds dat ook ik later wilde gaan varen,’ vertelt Hans van Lang. ‘En altijd als ik vakantie had, mocht ik met een kennis van mijn ouders meevaren. Ik vond dat machtig mooi. Die man was daarvoor bij mijn vader aan boord matroos geweest en daarom kenden we hem heel goed. Later, toen ik van school af was, ging ik op 15-jarige leeftijd als matroos bij hem werken.’ Totdat Hans 27 jaar was bleef hij bij die schipper aan boord. Daarna vond hij de tijd rijp om voor zichzelf te beginnen. Hij kocht een drogeladingschip en ging daar samen met zijn vrouw op varen. ‘Dat was onze eerste Hazard,’ vervolgt Hans. ‘Dat motorschip heette eerst Balbao en via Alpina Rotterdam kon ik het kopen. Het was een schip van 974 ton. Samen met mijn vrouw Shirley heb ik daar een hele tijd op gevaren. Later verkochten we het en daarna kochten we en voeren we op een drogeladingschip van 1973 ton. Dat was ook weer een Hazard. De naam Hazard betekent “Kans op geluk” (maar ook risico, red.). Ik zag dat eens ooit ergens staan, vond dat een mooie naam en daarom koos ik die voor mijn schepen. Ook toen we later een tanker kochten.’ Hans’ echtgenote Shirley kwam van de wal. Daar had ze een opleiding voor kinderverzorgster gevolgd. Nadat ze bij Hans aan boord was gekomen, ging ze opnieuw studeren en haalde ze patent tot Basel. Inmiddels hebben Shirley en Hans twee dochtertjes. Die heten Lindy en Melanie en zitten op het internaat in Zwolle. Zij zijn dertien en tien jaar. Naast hun schip hebben Hans en Shirley ook een woning aan de wal. Ze wonen in Zwolle. ‘En als de kinderen op het internaat zijn, kunnen ze van daaruit ons huis zelfs zien,’ aldus Shirley. ‘“Dat betekent ook dat ze meestal met de fiets naar huis komen.’ Meppel en Druten De vorige tanker van Hans van Lang was 110 bij 9,50 meter. ‘Die konden we in februari 2002 goed verkopen en daarna hebben we besloten om deze nieuwe tanker te laten bouwen. Dit is nu onze vierde De Hazard bij de Moerdijkbrug onderweg naar de technische proefvaart op het Vuile Gat. (foto’s de Binnenvaartkrant) Hazard,’ vervolgt hij. ‘Onze vorige Hazard vaart nu onder de naam Treasury.’ Het casco voor de nieuwe tanker werd in de periode september 2002-april 2003 gebouwd bij De Kaap in Meppel. ‘Daarna werd het door de firma Berging- Sleep- en Transportbedrijf Van Tiem uit Tiel met de sleepboten de Noordpool en de Zuidpool naar Druten gesleept om daar afgebouwd te worden,’ aldus Van Lang. ‘We kwamen daarvoor in Druten bij De Gerlien van Tiem terecht, omdat we daar met ons vorige schip, toen er een hele nieuwe woning en een nieuwe stuurhut op gebouwd moest worden, heel goede ervaringen hebben opgedaan. Toen had Gerrie van Tiem de oude woning van ons schip ingeruild en die staat daar nu aan de wal als woning voor schippers, die hier op de werf een nieuw schip aan het afbouwen zijn en nog niet aan boord kunnen wonen.’ De nieuwe Hazard is dubbelwandig. ‘Het schip meet ongeveer 2800 ton en heeft negen tanks. De voordelen van dit nieuwe schip ten opzichte van het vorige zijn onder meer dat het net nog weer moderner is dan het vorige. Hoewel op het vorige ook reeds alles zat wat je maar bedenken kon.’ Achter op het nieuwe schip bevindt zich een ruime woning voor de familie Van Lang zelf, met slaapmogelijkheid voor logés of een afloskapitein. Voorop een geriefelijke woning voor het personeel met ieder een eigen slaapkamer, want er zijn daar drie slaapkamers gemaakt. ‘De lengte van de ruimte waar de tanks zich bevinden, is tachtig meter en we kunnen 3400 kubieke meter laden. Er is een boegschroef van De Gerlien van Tiem in gebouwd en we hebben een Caterpillar als hoofdmotor.’ Toekomst Naast de schipper en zijn vrouw zullen er ook altijd nog een stuurman en een matroos aan boord zijn. ‘We hebben twee stuurlieden en twee matrozen in dienst,’ aldus Hans, ‘en die varen met een vrijetijdsregeling. Dat betekent dat er altijd één stuurman en één matroos aan boord zal zijn. Eén koppel werkt al vier jaar bij ons aan boord en dat zijn Johan Uil en Bert de Vries. De twee nieuwe medewerkers zijn Maurits Duizendstra en Sven Lesuis.’ Van Lang verwacht genoeg werk te krijgen. ‘Wij varen bij Trendco. Dat is een kleine coöperatie, een samenwerkingsverband van zes tankers. Daar hebben we twee bevrachters die de vracht regelen. We zullen wel hoofdzakelijk op de Rijn gaan varen, maar het is ook niet uitgesloten dat we soms andere specifieke transporten doen.’ De Caterpillar-hoofdmotor levert een vermogen van 1699 pk bij 1600 omwentelingen per minuut. Op 12 juli was de open dag. Het schip werd door de kinderen gedoopt. De laatste week van juli ging het schip de actieve vaart in. Wie leverden aan het mts Hazard BV Scheepswerf De Kaap Bouwer van het casco De Gerlien van Tiem Complete afbouw en boegschroef Rabobank Shipping Financiering Trendco Tankscheepvaart Cooperatie u.a. Bevrachting Vereniging Oranje ism Overvliet Assurantiemakelaars Verzekering Geveke Motoren bv Caterpillar hoofdmotor type 3512 (B) DI-TA (HD) Electronic, vermogen 1699 pk bij 1600 omw/min. Rubber Design Flexibele opstelling hoofd-motor en woning en flexibele ophanging uitlaatgassystemen Discom Uitlaatgassen dempers GTI Seton Machinekamer en dekleidingen AMW Reintjes Keerkoppeling De Ruyter Dieseltechniek Generatorsets 1 x Cummins van 406 kVa en 2 x Cummins van 63 kVa Van Voorden Promac Schroef en straalbuis, roeren en stuurwerk De Waal Machinefabriek bv Schroefas met de Waal Seals, Promac Stuwa roeren en stuurmachine Cummins Diesel bv Cummins boegschroefmotor van 535 pk NRF Beunkoelers EBR Stuurhuis met overzakbare bovenbouw Radio Holland Netherlands Nautische apparatuur Tresco Navigation Systems Tresco Inland Viewer Werkina Werkendam bv Wij leverden en of installeerden: complete electrische installatie incl. 2 draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, Orlaco camera systeem, travelvision antenne systeem, tankalarmering en radarmeting, overdruk en airco installatie. Rafa Ramen Willemsen Interieurbouw bv Complete betimmering Boer Staphorst bv Keukens Breman Shipping Drinkwaterinstallatie, Legionella UV waterzuiveringssystemen en afvoersystemen Riegman & Klaverdijk bv Accountants Zwets Werkendam bv 1 x ZW Delt 5,5kW ballastpomp / algemene dienstpomp 2 x ZW Jettin 15kW dekwas/bluspomp / sprinklerpomp 1 x ZW PM 0,25kW 400V hydrofoorpomp 1 x ZW PM 0,37kW 400V hydrofoorpomp Originele ZW S-pompen met steekasconstructie, standaard IEC motor en kwalitatief hoogwaardige seal. Naar wens levering inclusief ZW-testcertificaat en/of certificering via keuringsinstanties. Dacom Telecommunicatie TravelVisionModi satelliet antenne, telefooninstallatie en Daco Sat internet via satelliet Windex Engineering BV Airco en overdruk installatie en machinekamer ventilatoren Speedheat Zuid Limburg Vloerverwarming G.J.Wortelboer jr. BV Ankers en kettingen Scheepskranenbouw Arnhem / Misti Autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr./1800 kg Reinplus VanWoerden bunker bv Gasolie, Esso smeermiddelen ADNR pakket en complete scheepsinventaris Exxon Mobil Marine Lubricants Esso smeermiddelen De Jong Marine Service PTFE Tankdeksel pakkingen en de laad-en losslangen Cornet Service Concervering Hempel Coating EPS European Pump Services 2 x Bornemann ladingpompen type W7 T.2 zk 85 en een Bornemann slobpomp type W2.1 zk 45 Dessa Druten Volledige stoffering Lierenfabriek C. Kraaijeveld bv Ankerlieren Blommaert BvbA Voormast type Hazard en achtermast Klop Watersport Bijboten 1 x type Quick Silver 435 met een 40 pk Mercury en een Jeanneau Cap 360 HO Beerens b.v. 2 x BX deuren, aluminium davit, 1 stel boordlichtbakken en spiegels & spiegelsteunen Toebast Las-en Montagetechniek Machinekamerplaten

PAGINA 28 29 JULI 2003 C.E. van ’t Hof B.V. Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Leverancier van: - Nivo - alarmering - Overvul beveiliging - Drukmeting en -alarmering - Temoeratuurmeting en -alarmering - Nivometing - TS96 Tanker Computer Systemen ◆ Niveau - alarmering ◆ Overvul beveiliging ◆ Drukmeting en -alarmering ◆ Temperatuurmeting en -alarmering ◆ Eclipse niveaumeting ◆ NXT Computer systeem ◆ Diepgang meting Wij wensen mts Hazard een goede en behouden vaart De enige leverancier van NXT Leverancier van de X-BOB met Lloyds certificaat Wij verzorgden de complete betimmering van het mts Hazard en wensen de familie van Lang een behouden vaart Wij wensen Scheepvaartbedrijf H.W. van Lang een behouden vaart met het mts Hazard OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Doornenburgsestraat 33 6691 HB Gendt Tel. 0481 - 421267 Fax. 0481 - 424272 E-mail: info@willemsen-interieurbouw.nl Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het mts Hazard En wensen de familie van Lang een goede en behouden vaart H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088

Binnenvaartkrant