Views
3 years ago

2003-16

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Nieuwe
  • Juli
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Weer

PAGINA 2 29 JULI

PAGINA 2 29 JULI 2003 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Dr. Hermann Blankmann (Midden-Duitsland) T +49-70023031954 F +49-225173390 dr.blankmann@t-online.de Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 bigbluebird@digitalxp.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 janhoek@12move.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T 010-2097050 spreter@chello.nl H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Korte Oyen 3 5433 NE Katwijk (gem. Cuijk) tel: 0485 479699 fax: 0485 317790 • Te leveren in alle maten en modellen • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar. • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar. Licence number: 1013879 WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div.mod. bereik 500m tot wel 5km! Info:0622-416 888 0164-241707 Ook 's avonds en weekend! GEVRAAGD op MTS matroos, 2 weken op/2 weken af, reis + kost vrij. Tel. 06-22 480 141 BOOTRECLAME NODIG? www.bootreclame.nl GEWENST stuurman-Rijnvaart, 2-1 systeem, op stookolietanker. 0654-746904 BEL GERUST EVEN! Onderdeel van de van Gemert Group BIED ZICH AAN afloskapt. in bezit van Rijn- en radarpatent plus ADNR, ook bekend met passagiersvaart. Tel.0514-563722 06-10181681 FUTLOOS? TE DIK? EN TE DUN? Uitgebalanceerde voeding op natuurlijke basis. Herbalife onafh. distribiteur. Bel.078-6196769 of 0641-933513 E-mail: ja-zandstra@wanadoo.nl AFVALLEN? Wilt u 3 tot 30 kg afvallen? Fit & Vitaal worden? Bel A. Lamein 06-50503130 BIEDT ZICH AAN ! koppel (deksman/vrouw) voor int. vaart met voorkeur mts. 0627138776 GEVRAAGD volmatroos droge lading ms Beata, weekenden vrij. Tel. 0651-415351 0049-1604719062 TE KOOP mts "Kasia", eventueel financiering mogelijk en eventueel met werk, 721 ton, 60x6.60, 507 pk. Tel. 0653-392543 ALEWIJNSE MARINE SYSTEMS NIEUWBOUW - VERBOUW - SERVICE - REPARATIE ELEKTRISCHE EN NAUTISCHE INSTALLATIES Koude brug GEVRAAGD deksman of matroos op beunschip, liefst omg. Dordrecht of Terneuzen. Tel. 0622-988291 OPLOSSEN VAN PROBLEMEN juridisch advies, algemene voorwaarden. Gespecialiseerd stroman & tussenpersoon in EU en intl. handel. Zeer gunstig tarief! Chinook Maritime BV 0522-262684 06-53947926 GEVRAAGD KAPITEIN met patent en ADNR op MTS 1300 T. vaart:60% ARA/40% Rijn 14 dgn op/af Tel. (0032)-(0)3 23 67 456 GEVRAAGD matroos i.b.v. dienstboekje, weekend vrij. Tel. 0653-232778 GEVRAAGD matroos voor mbs Zandkreek. Tel. 0623-225222 n.o.z. TE KOOP ms Addio bj'63, 616t, 56x6.60x2.66, 1 ruim, ijzer.vloer, 600 pk, 2x gen.,kopschr 260 pk, nw hydr stuurw,+piloot, autokr 12 mtr 0653-422559, +491716065941, +32498142696 NOZ TE KOOP/TE HUUR werkponton afm 32x13.50 met 2 spudpaal-openingen. Tel. 0032-475-642401 TE KOOP db NJORD 15x9.5, 140 2x 450 Schottel, ADNR, nw SI, vr.pr. € 345.000,- Tel.0651-344410 GEVRAAGD stuurman op ms Klaserina Tel.0650-660445 of 0049-1714407277 TE KOOP BREVO 3514, 650 tpm 2.5:1, '58. 06-14934922 GEVRAAGD volmatroos int vaart ms Progres pb 7266, 6050 AG Maasbracht GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje 14 dgn op 1 wk af Tel.0654-796718 of 0651-613556, 0049-151-14248394 N.O.Z. GEVRAAGD stuurman op m.c.s. NEVADA ibv Rijn- en radarpatent. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 06-51069532 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS EX PZS - 5400 540 63x420x460 € 1260 PZS - 6480 630 76x420x460 € 1490 PZS - 7560 730 86x420x460 € 1619 PZS - 8640 830 97x420x460 € 1730 PZS - 9720 940 1045x420x460 € 1972 PZS - 10800 1050 1154x420x460 € 2150 Prijzen inclusief container en transport. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Gratis levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische Traktie laders * 80 Ah 24V € 680 * 100 Ah 24 V € 770 Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 ANGEBOTEN ! Selbst. Steuermann O.P., erfahren auf allen Schiffstypen, hat ab September Termine frei. Gruessing, Tel.0049-1719211077 TE KOOP AANGEBODEN stalen opbouw met stuurhuis, ex-visserssch. Maashaven Rott. kan alleen per bak vervoerd worden. € 2.000,- + kosten lxbxhxg=10x4.5x4x15000 info 0653-978256 Kickers TE KOOP GEVRAAGD mvs min 400 ton, met 1 mans certificaat. 06-21284765 TE KOOP motortjalk L 22m, B 4.50m, motor DAF 86 pk, pr € 25.000,- Tel.0653-225401 0115-441324 TE KOOP alu st hut 2.00x3.20, compl onderb vleugels elek beugel nieuw bet. 0653-919092 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam info@bitfactory.nl www.bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. SWISS JFS364 TFT RADAR NU VOOR € 14.250,- excl. BTW Dealer Alphatron, JRC radar en Multi Colour Line, Dealer Travel Vision Modi, Swiss radars, Camerasystemen, (D)GPS kaartplotsystemen, Communicatie apparatuur, Sygo belading/hoogte/diepgang VESTIGING NIJMEGEN Energieweg 46c, 6541 CX Nijmegen, tel: (024) 3716311, fax (024) 3716310 TRAVEL VISION MODI uit voorraad leverbaar, wees er snel bij OP=OP!! JRC JMA608T RADAR, met gratis installatie!! Marine BV VESTIGING ROTTERDAM Van der Giessenweg 51, 6541 CX Krimpen aan den IJssel tel: (0180) 514244, fax (0180) 511871 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2.36 extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we standaard € 2.10 extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: ❍ Ja,ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

PAGINA 3 29 JULI 2003 Meer geld investeren in TEN-projecten (Vervolg van pagina 1) Vermelding betekent dat ook Duitsland en Frankrijk vanuit een nationaal belang de projecten ondersteunen. Dit wordt als een belangrijk winstpunt gezien.’ Schuttevaer ziet de opname van de binnenvaartprojecten als eerste resultaat van de nieuwe Europese binnenvaartlobby, die sinds vorig jaar door de Europese binnenvaartpromotieorganisatie INE (Inland Navigation Europe) wordt gevoerd, in samenwerking met de EBU en de ESO. ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden advertentie Per 1 augustus accepteren de controlerende instanties geen papieren vaarbewijzen meer die vanaf 1 maart 2001 zijn uitgegeven. Ze moeten vervangen zijn door het nieuwe model, een plastic pas. Alle papieren vaarbewijzen die uitgegeven zijn sinds 1 maart 2001, worden vervangen door de plastic pas. De eigenaren zijn hierover in de .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de abonnementskosten van € 19,00 (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Het belang van het Trans- Europese Netwerk is dat het nationale netwerken met elkaar verbindt, bijdraagt aan de wederzijdse handel, verbinding geeft met randgebieden en ontbrekende verbindingen opvult. Dat verbetert de samenhang van de Europese Unie; zeker na de uitbreiding op 1 januari 2004. De TEN-projecten zijn grensoverschrijdend, waardoor ze uitstijgen boven de verantwoordelijkheid van individuele lidstaten en voordelen bieden aan de hele Unie. Daarom is extra aandacht nodig voor de financiering van de projecten. De transportministers benadrukten de behoefte aan betere coördinatie tussen de lidstaten en vroegen de Europese Commissie om hiervoor initiatieven te onderzoeken. De Europese Transportcommissaris Loyola de Palacio stelde vast dat het handvest de Schuttevaer wil baggeren voorfinancieren Koninklijke Schuttevaer is namens 37 ondernemers een bezwaarprocedure gestart tegen Rijkswaterstaat directie Limburg vanwege de stremming van sluiskolken op de Maas bij Sambeek en Belfeld. Door de stremming lopen de ondernemers aanzienlijke vertragingen op (drie tot vier uur per dag). Het doel van de procedure is Rijkswaterstaat te bewegen zo snel mogelijk te laten baggeren en eventuele schade door oponthoud van schepen te claimen. De sluis in Belfeld. De deuren van een van de kolken zijn uit voorzorg geborgd. (foto Jo Bindels) Koninklijke Schuttevaer heeft intussen ook overlegd met Rijkswaterstaat directie Limburg over de onderhoudssituatie. ‘Opnieuw is afgesproken dat RWS er naar zal streven dat vaardieptebeperkingen op de Maas worden voorkomen,’ aldus de vereniging. Het baggeren van de ondieptes in de voorhavens van Belfeld en Sambeek is door Rijkswaterstaat aangemeld voor een saneringsprogramma dat volgend jaar zou moeten beginnen. Sinds begin dit jaar heeft Rijkswaterstaat geen geld meer om regulier baggerwerk uit te voeren. Ook het regulier onderhoud aan bewegende delen van sluizen is voor een deel gestopt. Bij Belfeld en Sambeek op de Maas bestond volgens Rijkswaterstaat het risico dat de sluisdeuren als gevolg van baggerspecie in de voorhaven van de sluis, uit hun sponning zouden worden gedrukt. Zowel bij Belfeld, als bij Sambeek is nu één van de drie sluiskolken gestremd. Schuttevaer wil niet zolang wachten en heeft aangeboden het baggeren van een geul in de voorhavens vóór te financieren. De sluiskolken zouden dan voorlopig weer kunnen functioneren. Rijkswaterstaat heeft dit voorstel in beraad. Hantekening: Extreem laag water De Rijn lijkt meer en meer een regenrivier te worden. Door de warme zomer en lange droogte bereikte het waterpeil in de Rijn in Duitsland een uitzonderlijk laag niveau. We moeten 27 jaar terug voor een vergelijkbare situatie. De waterstand bij Kaub dook onder de meter. Grote schepen en duwbakken konden maar voor de helft geladen worden. Ook de Waal zorgde voor beperkingen – door Koninklijke ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. noodzaak aantoont dat spijkers met koppen worden geslagen, omdat ze een belangrijke voorwaarde zijn voor de Europese concurrentiekracht. ‘Het is hoog tijd dat we de doorslaggevende beslissingen nemen, die onze toekomst bepalen voor de komende twintig jaar,’ zei ze. Voor de financiering zijn volgens De Palacio verschillende opties: langetermijnleningen van de Europese Investeringsbank, het opzetten van een gezamenlijk garantiefonds en de bevordering van partnerschappen tussen overheid en bedrijfsleven ‘Zoals de Commissie-Prodi de afgelopen jaren heeft duidelijk gemaakt, is er geen twijfel dat we belangrijke beslissingen moeten nemen om het begrotingsaandeel in de transportinfrastructuur aanzienlijk te verhogen.’ De afgelopen jaren is in de EU gemiddeld dertig miljard euro per jaar geïnvesteerd in het Trans-Europese Netwerk. Te weinig, vindt de Europese Commissie. Onder de titel Initiatief Voor Groei heeft zij een pakket aan financiële en regulerende maatregelen onthuld om de investeringen in TEN’s te vergroten. De Commissie verzoekt de lidstaten om hun begrotingen te herzien, hun uitgaven meer te richten op investeringen die de groei bevorderen en privé investeerders in te schakelen. Gemeenschappelijke financiering moet meer worden gericht op projecten die grote voorrang nodig hebben. Schuttevaer meteen aangegrepen om maar weer eens te wijzen op de noodzaak het door geldgebrek stilgelegde baggerwerk te hervatten. Op de Elbe en de Oder is het waterpeil zo laag dat de beroepsvaart er helemaal stil is komen te liggen. Eind vorige week en afgelopen weekend viel er regen, zodat de Pegel in Kaub maandag 138 aangaf. Lobith steeg van 764, de laagste stand die 21 juli werd genoteerd, naar 791 gisteren. Subsidie op nieuwbouw zeeschepen Op 1 september gaat de Tijdelijke Regeling Ordersteun Scheepsnieuwbouw (TROS) in. Op grond van de regeling kunnen Nederlandse scheepswerven in aanmerking komen voor subsidie voor de bouw van containerschepen, chemicaliëntankers, productentankers of LNG-tankers. Het gaat uitsluitend om zeeschepen, die bovendien minimaal twee miljoen euro kosten. De subsidie is maximaal zes procent van de prijs van het te bouwen schip. Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken maakte de tijdelijke regeling afgelopen maandag bekend. Het budget voor de regeling is zestig miljoen euro. De regeling is gebaseerd op de verordening van de Raad van de Europese Unie van 27 juni 2002. Hierin staat de Raad het lidstaten toe steun te geven in marktsegmenten van de scheepsnieuwbouw die aanmerkelijke schade en ernstig nadeel ondervinden van oneerlijke Koreaanse concurrentie. Papieren vaarbewijs passé afgelopen maanden geïnformeerd door het KOFS, dat de uitgifte van vaardocumenten voor de beroepsvaart verzorgt. De omruilactie verloopt voorspoedig, aldus het KOFS. Begin juli was 83 procent van de ongeveer drieduizend papieren vaarbewijzen vervangen. De verplichte omruil is kosteloos. Papieren vaarbewijzen van vóór 1 maart 2001 hoeven nog niet te worden omgeruild. Dat kan overigens wél. Dan moet echter het vaste bedrag voor de uitgifte van een duplicaat vaarbewijs worden betaald: 26,50. Het bezit van een radarpatent kan dan op het vaarbewijs worden vermeld. Het aanvragen van een nieuw vaarbewijs kan via de internetsite: www.kofs.nl of telefonisch op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur via telefoonnummer (0172) 40 30 30. advertentie Sperry - Service in Duisburg Tel.: 0203-8 22 15 Fax: 0203-8 22 21 Dilemma Als een bijeenkomst waarop iedereen zijn zegje doet en niemand naar een ander luistert een discussie heet, dan was het een inspirerende discussie over het rendement in de sector, in Harderwijk. ‘Als we allemaal een hogere vrachtprijs willen dan krijgen we die ook.’ Inspirerend voor mij althans, want het riep herinneringen op aan de stoffige analogie, die in de psychologie bekend staat als het gevangenendilemma en ik vind het een uitdaging om dat dilemma als krimpfolie over de binnenvaart heen te trekken. Het geeft namelijk antwoord op de vraag waarom het aantrekkelijker is om individueel te opereren dan om samen te werken, in een discussie maar ook in de vrije markt. Hoe ging het ook alweer? Twee criminelen zijn opgepakt. Hen staat een straf van maximaal vijf jaar te wachten. Als ze allebei bekennen, hoeven ze twee jaar minder te zitten. Als er één bekent, wordt hij zelfs vrijgesproken. Als ze allebei volharden in hun onschuld, zal de maximum straf hooguit één jaar zijn (wegens gebrek aan bewijs). Wat zullen ze doen? Samen ontkennen is zonder meer veilig, want dan weet je zeker dat je na een jaar vrijkomt. Een bekentenis kan wel vrijspraak opleveren, maar alleen als die ander het niet doet. Die moet dan vijf jaar brommen. Dus je spreekt met elkaar af dat je allebei onschuldig bent en na een jaar stap je hand in hand door de poort van de gevangenis naar buiten. Niet dus, want het is voor die ander (maar stiekem ook voor jou) veel te aantrekkelijk om toch maar door te slaan, met de nare consequenties voor degene die blijft ontkennen. Hij vrij, jij vijf jaar. Dus je gaat allebei overstag en volkomen onnodig zit je allebei drie jaar in de nor. Als je elkaar werkelijk had kunnen vertrouwen, had je maar één jaar hoeven zitten. Dit gebrek aan vertrouwen komt natuurlijk alleen onder zware criminelen voor. In de werkelijkheid en zeker in de binnenvaart (als onderdeel van die werkelijkheid, voor het geval je denkt dat ik het over twee verschillende dingen heb) varen we allemaal blind op wat anderen ons vertellen en beloven. Helaas een beeld dat niet op werkelijkheid berust. Er zullen best mensen te vinden zijn, die naar aanleiding van het bovenstaande concluderen dat ik schippers misdadigers vind. Er zullen best misdadigers te vinden zijn tussen al de opvarenden, maar vast staat dat het om mensen gaat. En mensen komen in de verleiding, niet om strafvermindering te krijgen, maar wel om ten koste van een ander er individueel beter van te worden. Je kunt wel allemaal een hogere vrachtprijs willen, maar om die te krijgen moet je elkaar v e r t r o u w e n . Gelukkig is het ook af en toe laag water. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant