Views
4 years ago

2003-14

  • Text
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip

PAGINA 44 1 JULI

PAGINA 44 1 JULI 2003 Wij verzorgden de isolatie voor de woning en wensen Bek & Verburg een behouden vaart met het mks Invotis II Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL feliciteert Bek & Verburg met de oplevering van hun nieuwe schip mks Invotis II en wensen u veel succes en een behouden vaart "Wij feliciteren Scheepswerf Gebr. Jooren met de oplevering van het mks Invotis II en wensen Bek & Verburg een behouden vaart" • 1 x ZW3.1 SE112 membraanpomp, enkel • 2 x ZW Jetting S60G32t 4kW dekwas/bluspomp • 1 x Turbo2m 0,66kW vuilwaterpomp • 1 x ZW PM10/200/400V 0,25kW 400V hydrofoorpomp Originele ZW S-pompen met steekasconstructie, standaard IEC motor en kwalitatief hoogwaardige seal. Naar wens levering inclusief ZW-testcertificaat en/of certificering via keuringsinstanties. Vierlinghstraat 59 4251 LC Werkendam tel 0183-501744 fax 0183-502011 e-mail: info@zwetspompen.nl Feliciteert Bek & Verburg met het nieuwe mks Invotis II en wensen hen veel vaargenot in de door ons betimmerde woning. Van der Kunstraat 12, 4251 LN Werkendam, TEL: 0183-505201, FAX: 0183-500424 - complete elektrische installatie’s - onderhoud en modificatie’s - klasse maken volgens ADNR - levering alle elektrische apparatuur

PAGINA 45 1 JULI 2003 Kraanschip Invotis II speciaal gebouwd voor inzameling niet vloeibare scheepsafvalstoffen Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam gaat zich steeds meer specialiseren in de bouw van schepen die bestemd zijn voor specifieke doelen. Een fraai voorbeeld daarvan is de volledige afbouw van de Invotis II, een kraanschip dat in de Rotterdamse haven alle niet vloeibare afval inzamelt van de zeeschepen die daar binnenlopen. Het casco van 42x9 meter is in opdracht en onder toezicht van Jooren gebouwd bij de Poolse Malbowerf. De Invotis II is gebouwd voor Bek & Verburg, een bedrijf dat al bijna veertig jaar een begrip is in de Rotterdamse haven op het gebied van (gescheiden) inzameling van scheepsafvalstoffen. Het inzamelschip is afgeijkt op 250 ton. Door Jan Hoek Scheepswerf Jooren heeft een jarenlange familietraditie op het gebied van reparaties, verbouwingen en afbouw van schepen. De drijvende kracht achter de werf is de huidige directeur Cees Jooren. Hij zegt over het bedrijf: ‘Eind 1999 werden we benaderd door Daan van Mullem, directeur van Bek & Verburg, met het Buitendijk Techniek leverde de kraan, die een hijscapaciteit heeft van drie ton op 23 meter. verzoek een offerte te maken voor een kraanschip. Anderhalf jaar later kregen we de opdracht; onze gespecificeerde offerte met een duidelijk en overzichtelijk bestek wekte vertrouwen bij de opdrachtgever omdat hij daardoor precies wist wat hij kreeg voor zijn geld.’ ‘De Invotis II is een ontwerp dat we gemaakt hebben in goed overleg met Bek & Verburg. Het schip is specifiek ontworpen om volgens de strenge Europese regelgeving afval van zeeschepen af te voeren. Dat gebeurt gescheiden in containers die met een kraan op 23 meter boven de waterlijn aan dek van de zeeschepen geplaatst kunnen worden.’ ‘We hebben een compleet schip gemaakt,’ aldus Jooren. ‘Vanaf de tekentafel tot en met het laatste schroefje. We hebben de opzet aan de bouw van dit kraanschip een vervolg te geven, zeker gezien het feit dat speciale opdrachten onze specialiteit zijn.’ Dat geldt ook voor een volgende opdracht; in nauwe samenwerking met hoofdaannemer Hakkers en in opdracht van de provincie Zeeland worden aanlandingsvoorzieningen gemaakt voor het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens. Geen onbekend werk voor Jooren, want voor Fast Ferry heeft de Werkendamse scheepswerf in Krimpen aan den IJssel eveneens een afmeervoorziening gerealiseerd. Verbeterd De bouw van de Invotis III behoort zeker tot de mogelijkheden, want de Europese regelgeving wordt steeds verder aangescherpt. Hans de Ruiter, adviseur bij het in Rotterdam-Botlek (havennr. 4250) gevestigde Bek & Verburg, zegt over de werkzaamheden: ‘Wij zamelen als milieudienstverlenend bedrijf in de zeehavengebieden Rijnmond, Noordzeekanaalgebied en Moerdijk het scheepsafval in bij met name de zeevaart, offshore en visserij. Naast de kraanschepen Invotis I en II bestaat onze vloot uit de twee Elbe-duwbakjes Alex en Chris, de Lennie en Lena, twee kleinere kraanschepen met een hijscapaciteit van circa 7 ton met een maximaal bereik van elf meter en duwsleepboot De Schie met bulkbak I, die met name worden ingezet om partijen afval te laden en af te voeren. Verder varen in het Noordzeekanaalgebied kraanschip Beta Cura, schoonmaakschip Eliane en opslagsschip Rijnland. Daarnaast beschikken we over de schoonmaakschepen Cor, Nordisk en Res Nova.’ Via een gesloten systeem worden met behulp van middelbare of hoge druk met name bakken en een enkele keer ook schepen gereinigd. De Cor is ook uitgerust voor het vegen van bijvoorbeeld schrootbakken; vaak ligt er te veel troep in de bakken, die met spuiten niet weg te krijgen is. Met dit systeem wordt 95 à 97 procent van het waswater gefilterd, zodat het minimaal is wat er als afval in het water terecht komt.’ Volgens De Ruiter heeft de ervaring met de Invotis I ervoor gezorgd dat de bij scheepswerf Jooren afgebouwde Invotis II op diverse punten is verbeterd. ‘Dit schip is ruim negen meter breed, waardoor de capaciteit van de kraan volledig tot zijn recht komt. Er is een sterkere boegschroef en de stuurhut is aanzienlijk professioneler uitgerust, waardoor het mogelijk is maximaal te manoeuvreren en te communiceren,’ aldus De Ruiter. De voortstuwingsmotor, boegschroefmotor en generatormotor zijn van Volvo Penta. De Invotis II krijgt zijn laatste afwerking bij Scheepswerf Gebr. Jooren. (foto’s de Binnenvaartkrant) De kraan van zowel de Invotis I als II werd, in samenwerking met Bek & Verburg, ontwikkeld en gefabriceerd door Buitendijk Techniek. Het in Zwijndrecht gevestigde bedrijf is met name actief in de zeescheepvaart, baggerindustrie en chemie (steigerkranen). De kraan van de Invotis II heeft dezelfde capaciteit als de kraan op de Invotis I, maar is verder ontwikkeld. Directeur Piet Buitendijk: ‘Het bijzondere van de kraan is dat deze een vrij lange giek heeft, voorzien is van een kleine scharnierbare arm en geplaatst is op een relatief klein vaartuig. De kraan is geschikt voor een hijscapaciteit van drie ton op 23 meter, vijf ton op elf meter en twaalf ton op 5,6 meter. Daarnaast is de mogelijkheid aanwezig om met een elektrohydraulische grijper te werken. Verder is de kraan voorzien van een eigen dieselgeneratorset, bediening vanuit de hefbare cabine en radiografische bediening.’ De maritieme inzameling van scheepsafvalstoffen is nog steeds volop in ontwikkeling. De verwachting is dat bij de effectuering in Europa van Marpol annex V het aantal zeeschepen dat afval afgeeft, zal toenemen. De Ruiter: ‘Met de bouw van de Invotis I hebben we vijf jaar geleden onze nek uitgestoken. Inmiddels is er voldoende werk voor de Invotis II. Aan boord van zeeschepen is er nou eenmaal weinig ruimte voor scheiding van afvalstromen. Onze inzamelschepen kunnen desgevraagd meerdere afvalstromen, in containers of in bulk, tot een maximum van 700 kuub per rondvaart inzamelen en meenemen.’ Scheepswerf Gebr. Jooren Bouw en technisch afbouw (turn key project) Fortis bank Rotterdam Financiering Gebr. Sluyter BV Verzekering C. Visscher Scheepsreparatie bv Levering en installeren Volvo Penta voortstuwingsmotor type TAMD 165A van 550 pk / 1800 rpm en Volvo Penta boegschroefmotor TWD 1031 VE 320 pk bij 2100 rpm SKB BV Machinekamer aluminium vloerplaten Buitendijk Techniek Zwijndrecht Kraan met hijscapacitiet van 3 ton op 23 meter en Volvo generatormotor 175 kVa Dolderman BV John Deere generatoset Van Voorden Promac BV Schroef De Waal Machinefabriek - Scheepstechniek Schroefasinstallatie met de Waal Seals, Promac - Stuwa stuurmachine en roeren v. Ballegooy Scheepstechniek boegschroefinstallatie type 900 Blokland Non Ferro bv' Bunkoelers ‘Het is nog even koffiedik kijken en de komende jaren moeten we een balans zoeken; kunnen we de vraag aan, hoeveel calls krijgen we en wat verandert er nog in de regelgeving. Er zijn genoeg pompscheepjes die olie inzamelen, maar op het gebied van varend inzamelen van alle afvalstoffen die je niet kunt pompen zijn we zeker in Europa een uniek bedrijf. We verwachten naast een groei in het Rijnmondgebied ook een groei in het Noordzeekanaalgebied en bovendien zijn we op zoek naar vormen van samenwerking in Europa. We zijn niet alleen voortvarend in milieutechniek, maar ook in nieuwe ontwikkelingen, zodat we de bouw van de Invotis III zeker niet uitsluiten.’ Wie leverden aan het mks Invotis II Radio Holland Netherlands BV Nautisch apparatuur Hoogendijk Scheepselectro Complete elektrische en nautische installatie en airco aansluiten C. Holster Scheeps- en onderhoudstimerwerk Complete betimmering en sanitaire installatie Unisol Isolatietechniek BV Isolatie woning Windex Engineering BV Airconditioning Cleton & Meijer Fenders Scheepsreparatie P.H. Tinnemans & Zn BV Deuren en achtermast Zwets pompen Werkendam 1x membraanpomp, enkel, 2x 4kW dekwas/bluspomp, 1x Turbo2m 0,66kW vuilwaterpomp, 1x 0,25kW 400V hydrofoorpomp Total NV Fina smeermiddelen Oliehandel J. Terlouw BV Fina gasolie en smeermiddelen en scheepsbenodigdheden Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Cornet Servive Conservering en verven ADS van Stigt ZF keerkoppeling type ZF W2700

Binnenvaartkrant