Views
4 years ago

2003-14

  • Text
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip

PAGINA 42 1 JULI

PAGINA 42 1 JULI 2003 Herman Hefting geniet van werk als keuringsarts Herman Hefting is sinds enkele jaren een door het Ministerie van V&W aangewezen keuringsarts. Ook houders van een Rijnpatent kunnen bij hem terecht voor een medische keuring. Bijna dagelijks krijgt de Rotterdamse arts binnenschippers over de vloer. Daarnaast maken ook duikers en parachutisten deel uit van zijn klantenbestand. Door Sarah De Preter Heftings praktijk ligt vlak bij het water, op het Noordereiland. Idealer kan het dus eigenlijk niet. ‘De klant kan bij wijze van spreken even aanleggen en vervolgens weer doorvaren,’ grapt de arts. Binnenschippers belandden eerder bij toeval in zijn praktijk. ‘Enkele jaren geleden kwam er iemand voor een medische keuring in verband met het rijbewijs binnengewandeld. Die man vroeg me na afloop of ik niet ook nog snel de keuring wilde afnemen voor het Rijnpatent. In het verleden had ik weleens binnenschippers verzorgd die gewond geraakt waren bij een ongeval op het water. Maar met medische keuringen voor deze sector was ik tot dusver nog niet in aanraking gekomen.’ De arts kreeg toestemming De keuringsarts in zijn praktijk. (foto Sarah De Preter) om ook in de binnenvaart medische keuringen uit te voeren en besloot prompt ook eens mee te varen op een binnenschip. ‘Ik wil me graag kunnen voorstellen in welke omstandigheden mijn klanten werken. Vandaar.’ Als zelfstandig keuringsarts werkt Herman Hefting nu vier jaar. ‘Tevoren heb ik tweeënhalf jaar in een huisartsenpraktijk gewerkt, maar dat vond ik veel te druk. Bij een arbeidstijd van gemiddeld negentig uur per week had ik geen tijd meer voor mijn familie en mezelf. Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere formule om mijn vak uit te oefenen.’ Aan de Maaskade 151 in Rotterdam vond Hefting een geschikte ruimte voor een praktijk. ‘Ik werk in principe alleen, maar kan indien nodig een beroep doen op een paar bevriende artsen. Klanten kunnen telefonisch contact opnemen en hebben meestal binnen een week een afspraak. Als er eens wat tussenkomt en de klant moet de afspraak verschuiven, vind ik dat ook geen drama. Met name in de binnenvaart moet je er rekening mee houden dat de klant weleens vertraging kan oplopen bij het laden en lossen. Als dat gebeurt, maken we gewoon een nieuwe afspraak.’ Zelden ziek Zowel voor het Rijnpatent als voor het groot vaarbewijs moet tegenwoordig vanaf het vijftigste levensjaar om de vijf jaar een medische keuring plaatshebben. Boven de 65 is een jaarlijkse keuring vereist. In sporttakken, zoals duiken, vinden medische keuringen frequenter plaats. Echt zieke mensen krijgt de arts dus in feite niet over de vloer. ‘Mijn ervaring heeft me geleerd dat mensen over het algemeen weten wat het beste voor ze is. Als ze iets mankeren, geven ze dat zelf wel aan. De meeste klanten uit de binnenvaart mankeren gewoon niets. Ik vind dat ook wel kenmerkend voor zelfstandigen, die zijn zelden ziek. Binnenschippers zijn doorgaans harde werkers. Die rennen niet voor ieder kwaaltje naar de arts.’ Sinds hij z’n eigen praktijk heeft, geniet Hefting weer van z’n werk. ‘Ik ben altijd graag arts geweest maar wil ook nog normale werkomstandigheden hebben. Bijzonder leuk vind ik de verhalen die mensen altijd meebrengen. Ook binnenschippers, want die reizen tenslotte heel Europa af. Wat ik ook altijd wil horen, is de verklaring van de scheepsnaam. Ten slotte duikt die ’s avonds op wanneer ik facturen schrijf. Arts zijn is een fijne, sociale bezigheid. Jammer genoeg kunnen veel artsen in Nederland nauwelijks nog van hun baan genieten. Ik ben momenteel zeer tevreden. Dat wens ik in feite ook alle collega’s uit het vak toe.’ Heeft Hefting tenslotte nog een goede tip voor zijn varende klanten? ‘Altijd je reservebril meenemen! Dat doe ik ook als ik de auto neem.’ Uw adres voor: • MOTOREN VAN 150 TOT 2000 PK NIEUW EN GEREVISEERD • MOTOREN-INBOUW • ALLE IJZERWERKEN Wij leverden en installeerden een Volvo Penta voortstuwingsmotor TAMD 165A 379 kW bij 1800 rpm en een Volvo Penta boegschroefmotor TWD 1031 VE 235 kW bij 2100 rpm en wensen mks Invotis II een behouden vaart !ndustrieweg 51/ - 3361 34 5liedrecht 9elefoon< 01>4-496363, Bax< 01>4-412432 • type 200 dekkranen • type 300 rijdende portaal dekkranen • type 202 kolom zwenkkranen • type 382 bovenloopkranen, machinekameren pompkamerkranen En vele andere types... Wij ontwerpen, vervaardigen en leveren kranen voor: • zeescheepvaart - binnenvaart • baggerschepen • on- en offshore gebruik • explosie gevaarlijke gebieden speciale testopstellingen voor komplete kranen tot 500 tm. BUITENDIJK TECHNIEK Postbus 281, 3330 AG Zwijndrecht Lindtsedijk 78, 3336 LE Zwijndrecht Tel. 078-6101622 Fax 078-6103578 www.buitendijk.nl info@buitendijk.nl voor documentatie bel, fax of mail:

PAGINA 43 1 JULI 2003 Wij wensen Bek & Verburg en de medewerkers veel succes met de Invotis II Buitendijk Techniek !chee%swer) *ebr. .ooren 1er2end4m 67 M A C H I N E FA B R I E K - S C H E E P S T E C H N I E K

Binnenvaartkrant