Views
4 years ago

2003-14

  • Text
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip

PAGINA 30 1 JULI

PAGINA 30 1 JULI 2003 POWER FOR MARINE PROFESSIONALS Wij wensen Ch. de Wit NV en haar medewerkers veel bunkerplezier met het mts Pagadder www.volvopenta.nl Tel: 0345 - 688700 Feliciteert Ch. De Wit NV met het nieuwe bunkerschip "PAGADDER" en wenst de bemanning en het schip een behouden vaart. Wij leverden voor het mts Pagadder : -Volvo Penta TAMD103A, 255 kW / 347 pk bij 1.800 omw./min. -Volvo Penta D7A TA 130 kW / 177 PK bij 1.900 omw./min. -SDMO silentpack 30 kVa - Twin Disc keerkoppeling type MG 5114, reductie 4,17:1 Assupar NV - Verzekeringsmakelaars Verbindingsdok, Oostkaai 13 B-2000 Antwerpen Wij wensen Ch. De Wit NV en haar medewerkers veel succes en een behouden vaart met het mts Pagadder Tel. +32-3-202 08 16 Fax +32-3-202 08 07 E-mail: Guy_Laenen@assupar.be Haven 138, 2de Havendok, Boterhamvaartweg 2, B 2030 ANTWERPEN Tel. +32(0)3-541 00 09 Fax +32(0)3-544 87 77 antec@sky.net www.antec.be DROOGDOK OP DE MAAS 750 TON HEFVERMOGEN-16 METER BREED 5 km boven de sluis van St. Andries Machinefabriek met modern equipment garandeert tegen een scherpe prijs: Lijnkotteren Roerreparatie Tunnels hangen Schroefasreparatie Straalbuizen hangen Levering uit eigen fabriek, dus scherpe prijzen, van: Hydraulische stuurwerken en roeren. Schroefasinstallaties. Boegschroefinstallaties. Wij verzorgden de bouw van het casco en de complete afbouw van het mts Pagadder tevens leverden wij de schroefas het stuurwerk en de hydraulische installatie t.b.v. ladingpomp- en boegschroefaandrijving. Wij wensen de fam. De Wit en hun personeel veel bunkerplezier en een behouden vaart Sepers bv Heerewaarden Telefoon 0487 - 571251 Fax 0487 - 572640

Een ‘ondeugende’ nieuwbouw voor Bunkerbedrijf De Wit Bunkerbedrijf De Wit uit Antwerpen heeft twee weken geleden de gloednieuwe bunkerboot Pagadder in gebruik genomen. Qua afmetingen en capaciteit luidt het schip een nieuwe generatie bunkerboten voor levering aan de Rijnvaart in. Het speelt in op twee trends in de binnenvaart anno 2003: de schaalvergroting enerzijds en de tijdsdruk anderzijds. Door Sarah De Preter Containerschepen in de Rijnen binnenvaart krijgen steeds grotere afmetingen en hebben dan ook behoefte aan een flinke hoeveelheid gasolie. Firma De Wit speelt daarop in door een bunkerboot van formaat op de markt te brengen. In de vier gasolietanks kan maar liefst 300 kuub worden opgeslagen. Met deze tonnenmaat wordt voldaan aan de definitie ‘bunkerboot’ zoals die in het ADNR beschreven is. Door de grote capaciteit hoeft de Pagadder ook minder vaak te laden bij de ESSO-raffinaderij. En dat is mooi meegenomen, want de wachttijden lopen er weleens hoog op. De bunkerboot is net geen 35 meter lang (34,95 meter). Daardoor wordt volgens Theo De Wit voldaan aan de te verwachten nieuwe bemanningsregels in België. In Nederland mogen bunkerboten onder de 35 meter al geruime tijd met één man varen. In België moeten er – voorlopig – nog twee personen aan boord zijn. ‘De nieuw wet, waardoor het ook bij ons mogelijk wordt om met één man te varen, is in feite klaar. Hij moet alleen nog door de verschillende overheidsinstanties worden ondertekend. De voormalig minister van Transport Durant heeft zelf toegegeven dat de wet er eigenlijk al had moeten zijn.’ Veelzijdig en comfortabel Het bunkerbedrijf heeft niet alleen fors geïnvesteerd in capaciteit, maar ook in comfort. Zo beschikt het personeel aan boord van de Pagadder over een keuken met eetplaats, slaapgelegenheid voor twee personen, een badkamer en een toilet. Er is ook een ruime winkel aan boord, waarin allerlei scheepsbenodigdheden verkocht worden. En klanten kunnen niet alleen gasolie maar ook drinkwater en smeerolie afnemen. De vijf smeerolietanks aan boord van de Pagadder staan in de machinekamer, zodat de warmte die daar heerst ook kan worden gebruikt om de smeerolie op temperatuur te houden. Daardoor blijft de olie steeds goed pompbaar. Er zijn drie afleverpunten met elektronische tellers, waarbij via de haspels een maximale pompcapaciteit wordt behaald van zeventig kuub per uur. Via de bunkergiek wordt zelfs een pompcapaciteit van 150 kuub per uur behaald. De Pagadder wordt voortgestuwd door een Volvo Penta van 345 pk. Een Volvo Penta van 153 pk zorgt voor de aandrijving van het hydraulisch systeem. Vanuit dit systeem worden de gasolielospomp en de boegschroef (115 pk) aangedreven. Een SDMO-aggregaat voorziet het schip van 220 en 380 Volt. Alle motoren voldoen aan de nieuwe emissienormen die sinds 1 januari 2003 in de Rijnvaart van kracht zijn. Het afvalwater van de sanitaire installatie wordt verzameld in vuilwatertank. Van hieruit kan dit afvalwater afgegeven worden, zodra hiervoor installaties beschikbaar zijn. Geen overlopers Aan dek staat één pomp voor gasolie en één voor smeerolie. De zuig- en persleidingen van beide aparte circuits werden zoveel mogelijk onder het dek gehouden. Daardoor komt het product – in het geval van een fit in de leidingen – niet in het oppervlaktewater terecht. Bovendien staat rondom het schip een spilrand. Mocht er zich aan dek dus toch een lekkage voordoen, dan blijft het product binnen deze rand. De ladingstanks zijn uitgerust met vooralarmering en overvulbeveiliging, die bij het laden de laadpomp van de walinstallatie automatisch stopt bij een bereikte tankcapaciteit van 95 procent. Op een computer in het stuurhuis kan het niveau van elke tank worden afgelezen. Voor de levering van product aan de klanten is een bunkerovervulbeveiligingssysteem geïnstalleerd. Dat kan via een impuls van het ontvangend schip de pompen op de bunkerboot stilleggen om overlopers te voorkomen. De aflevering van gasolie en smeerolie gebeurt door elektronische telwerken met voorinstelling, zodat deze automatisch stoppen als de gevraagde hoeveelheid bereikt wordt. Motiverend PAGINA 31 1 JULI 2003 Pagadder luidt nieuwe generatie bunkerboten in "Wij danken Sepers B.V. en de familie De Wit voor de prettige samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen mts "Pagadder" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart." Wij leverden de volgende pompen : 1 x APH S63G31T 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp 1 x APH S60G31T 4,0 kW 400V 2" dekwaspomp 1 x APH S40GC32T 1,1 kW 400V 11/2" versnijdende zwartwater pomp 1 x APH CH300 zwartwater tank 300 liter 1 x APH 3VL schakelkast 400V tbv. CH300 1 x APH MP120/5AT-100 CL 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l membraantank 2 x APH DRENO AM40/2/110-218 0,56 kW 230V lens dompelpomp 1 x APH 3M40-200/5,5 5,5 kW 400V RVS drinkwater afgiftepomp 1 x APH MBM100V 3,0 kW 400V 2" smeeroliepomp 2 x APH A50 lens ejectot complete pakket trillingsdempers en compensatoren ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Perfect in pompen Bunkerboot Pagadder in de stralende zon. Theo De Wit en zoon Peter toonden zich bij de doop van de bunkerboot op 21 juni in Antwerpen erg tevreden. Er waren lovende woorden voor scheepswerf Sepers uit het Nederlandse Dreumel en alle toeleveranciers. ‘Iedereen die eraan meegewerkt heeft, mag met recht trots zijn op de Pagadder,’ aldus Theo De Wit. ‘Persoonlijk heeft deze nieuwbouw Peter en mij erg PAGADDER gemotiveerd. In de toekomst zal er ook zeker een vervolg komen op dit nieuwbouwproject.’ Niet alleen de volwassenen De Wits genoten zichtbaar van het grote feest rond de nieuwe bunkerboot. Bijzonder in hun sas waren ook de drie zoontjes van Peter De Sepers bv Bouw van het casco en de complete afbouw, levering schroefas, stuurwerk en de hydraulische installatie t.b.v. ladingpomp- en boegschroefaandrijving ING NV Shipping Desk Gent financiering Volvo Penta Hoofdmotor: Volvo Penta TAMD103A, 255 kW / 347 pk bij 1.800 omw./min. (10 liter, 6- cilinder in lijn) en hulpmotor tbv aandrijving hydropomp: Volvo Penta D7A TA 130 kW / 177 PK bij 1.900 omw./min. (7 liter, 6-cilinder in lijn) Fransen Isolatiebedrijf Isolatie uitlaatgassystemen JVS Scheeps- en Industrietechniek BV Flexible opstelling motor SKB BV Alu. machinekamerplaten Assupar NV - Verzekeringsmakelaars Verzekering Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Huysmans Yacht Interieur Complete betimmering en isolatie accommodatie Gydé Stoffering Novetec SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters / brandkleppen Dyvler Matriaal BV Ankerlier, anker en ketting Van Wijk BV Bunkergiek 11 meter / hefvermogen 1000 kg All Pumps Holland BV 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp, 4,0 kW 400V 2" dekwaspomp, 1,1 kW 400V 11/2" versnijdende Wit. Robbe, Seppe en Wannes zijn ‘pagadders’ zoals ze dat in Antwerpen zeggen: kleine, snelle kereltjes die in het verleden uitkijk hielden naar schepen op de Schelde. Tegenwoordig zijn pagadders kleine deugnieten. Toepasselijker kan het al bijna niet bij familiebedrijf De Wit… Wie leverden op het mts Pagadder zwartwater pomp, zwartwater tank 300 liter, schakelkast 400V tbv. CH300, 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l membraantank, 2x 0,56 kW 230V lens dompelpomp, 5,5 kW 400V RVS drinkwater afgiftepomp, 3,0 kW 400V 2" smeeroliepomp,2x lens ejectot Antec Engineering bvba Volvo Penta TAMD103A, 255 kW / 347 pk bij 1.800 omw./min., Volvo Penta D7A TA 130 kW / 177 PK bij 1.900 omw./min., SDMO silentpack 30 kVa, Twin Disc keerkoppeling type MG 5114, reductie 4,17:1 IHC Lagersmit 1 stel SUPREME LD schroefaskokerafdichtingen 125 Radio Holland Netherlands bv Nautisch apparatuur Hoogendijk Scheepselectro Elektrisch en nautisch installatie en tankalarmering Tryges NV Hoogte- en ladingmeter + elektronische telwerk Sigma Coating Coating Schildersbedrijf Midden Nederland BV Complete schilderwerk Scheepsservice J. de Jong Complete sanitaire installatie en RVS leidingsysteem EMPO industrial pumps Blackmer schottelpomp 150 m3 Blokland Non Ferro bv Bunkoelers v. Ballegooy Scheepstechniek boegschroefinstallatie type 500 en hydro motor van 80 kW Rand Central Auto Ingersoll compressoren Van der Linden BVBA Brandblusapparatuur

Binnenvaartkrant