Views
4 years ago

2003-14

  • Text
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip

PAGINA 24 1 JULI

PAGINA 24 1 JULI 2003 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Teekman koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het ms Lianne bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Thermatras wenst familie Teekman en haar bemanning met ms ”Lianne” veel ”gezond” vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland,Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610 "Wij bedanken Koedood Dieselservice en de familie Teekman voor de prettige samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen ms "Lianne" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart." Wij leverden de volgende pompen : 2 x APH S63G31T 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp 2 x APH S80G31T 4,0 kW 400V 3" algemene dienstpomp 2 x APH S40GC32T 1,1 kW 400V 11/2" versnijdende zwartwater pomp Als NPRC-ondernemer houdt de familie Teekman zelf het roer in handen! ONDERNEMERS BIJ DE NPRC KUNNEN ZELF KEER OP KEER KIEZEN UIT EEN GEVARIEERD LADINGPAKKET complete pakket trillingsdempers en compensatoren ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Perfect in pompen !"#$%&A(!)*)"+$#*AA"S-.!(!"/0*()-1*232452637328 ")D)%-A"DS)*:A%(!;.-!)%)*%!A%B?.%/ Wij leverden het complete schip en wensen de familie Teekman een behouden vaart met het ms Lianne Hovenier straat 44, 4201 HS GORINCHEM Tel: 0183-633025, Fax: 0183-630615, E-mail: p.hendricks@wxs.nl, Website: www.hendricks-scheepvaart.nl

In 1987 begon Rolf Teekman als zelfstandig schipper met een in 1971 bij scheepswerf Engelen in Buggenhout gebouwde spits (ms Salland) met houten luiken. Dit schip is in de omgeving van Terneuzen nog steeds op het water te bewonderen. Ook aan IJsselmond vof van Teekman ging de schaalvergroting niet voorbij. Nadat hij nog geruime tijd op de kempenaar IJsselland had gevaren, is onlangs zijn eerste nieuwbouwschip afgebouwd. Het schip van 135x11,45 meter kreeg de naam Lianne, genoemd naar de dochter van Teekman, en is gekocht bij Hendricks Scheepsvaart uit Gorinchem. De afbouw is gedaan door Koedood Dieselservice in Hendrik Ido Ambacht. Als noviteit bestaat de lessenaar uit twee eilandjes. Met dit door Teekman, in samenwerking met het Zwijndrechtse timmerbedrijf Verveer, bedachte systeem is alle apparatuur vanuit de stuurstoel gemakkelijker bereikbaar. Door Jan Hoek Rolf Teekman (36) heeft Kampen als thuishaven en is daar ingeschreven onder de naam IJsselmond vof. ‘Ik wilde de vof eigenlijk IJsselland noemen, naar het schip waar we toen mee voeren. Van de Kamer van Koophandel kregen we daarvoor echter geen toestemming, omdat een of ander regionaal krantje al onder die naam was ingeschreven.’ ‘We gaan met de Lianne droge lading en containers varen op de vrije markt. Soms is echtgenote Margreet aan boord, maar met onze schoolgaande kinderen zal ze ook regelmatig aan de wal blijven. Mijn 19-jarige broer Benjamin volgt een opleiding als matroos en hij gaat mee als matroos. We varen alle kanten op waar de vracht ons brengen zal. Dat is een onzekerheid, maar wat wel zeker is dat we maar zes dagen per week varen; de zevende dag is uit geloofsovertuiging onze rustdag,’ stelt Teekman. Het casco komt via Hendricks uit Orsova. Teekman vervolgt zijn verhaal: ‘Ik ben zes weken op de werf geweest en ik kan niet anders stellen dan dat ik zeer tevreden ben over de kwaliteit. Mijn ouders hebben altijd met een Mitsubishimotor gevaren en hadden daar goede ervaringen mee. Dat geldt ook voor Koedood Dieselservice; daar werken mensen met een normale mentaliteit, zonder bravoure, die voor je klaar staan als het nodig is.’ De Lianne is qua techniek gebouwd voor de toekomst. Het plaatsen van een spudpaal is al voorbereid. Dat heb ik nu laten doen, omdat als je dat in een later stadium laat maken, ze wellicht dwars door je woning heen moeten. Met een scheepslengte van 135 meter is een spudpaal eigenlijk nodig, maar voorlopig was de investering voor de nieuwbouw van de Lianne even hoog genoeg. Ik heb een prima afbouwperiode achter de rug, maar het was zeker niet mijn levenswerk. Als dit alles is, ben je verkeerd bezig en dat strookt sowieso niet met mijn geloofsovertuiging.’ Minder pk’s PAGINA 25 1 JULI 2003 MS Lianne: hoogste rendement en beste snelheid met minder pk’s Het stuurhuis met hefkolom is geleverd door Van Wijk. (foto’s de Binnenvaartkrant) Hendricks Scheepvaart BV Levering complete schip Koedood Dieselservice Technisch afbouw en levering en installatie 2 hoofdmotoren Mitsubishi type S 12 A2-MPTK, 12 cylinder, 730kw = 953 pk / 1940 omw./min., generatorset 120 kVa met Mitsubishi 6D16T en generatorset 62 kVa met Mitsubishi S 6S-DT ingeluid gedempte kast Veka Scheepsbouw bv i.s.m. Hendricks Scheepvaart levering casco ING Bank Zwolle Binnenvaartcentrum Noord Financiering NPRC Bevrachting EFM Onderlinge Schepenverzekering u.a. Verzekering Amco Compressoren Compressoren Antwerpse Motorenwerke 2 x Reintjes keerkoppeling en schroeven Wärtsilä Propulsion Netherlands bv 2 x straalbuis Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Speedheat Rotterdam Vloerverwarming badkamers en stuurhuis Van Wijk BV Hefkolom + kuipstuurhuis Ook Arie Koedood spreekt over een prettige afbouwperiode. ‘Er is geen onvertogen woord gevallen en zelfs bij de laatste loodjes, dan is er van diverse kanten toch vaak sprake van stress, ging alles heel plezierig. Daarbij is het natuurlijk een leuke bijkomstigheid dat degenen die al een paar generaties klant van je zijn, ook voor nieuwbouw bij je terugkomen. Het was voor ons het eerste schip met een lengte van 135 meter. In feite maakt het niet uit of je een schip van 110 of 135 meter afbouwt; het gaat vooral om het voor- en achterschip, de rest bestaat toch vooral uit een stuk ruim. Met uitzondering van het timmerwerk (Verveer, red.) en de elektrische installatie (Leeuwestein, red.) hebben wij de complete technische afbouw gedaan.’ Uiteraard werden ook de twee Mitsubishi-motoren (2 x 953 pk bij 1940 toeren) door Koedood Dieselservice geleverd. Peter Hendricks zegt daarover: ‘Uit onze ervaringen en diverse berekeningen in combinatie met het nodige testwerk bleek dat met een vermogen van maximaal 2 x 1000 pk het hoogste rendement en de beste snelheid geboden werd. In eerste instantie was het de bedoeling twee motoren van 1600 pk elk te plaatsen, maar we hebben kunnen constateren dat er niet zoveel pk’s nodig zijn om een schip goed te laten varen.’ ‘De Lianne presteert ook goed op het gebied van geluidsoverlast; het is een stil schip en in de woning is bijvoorbeeld slechts 56 dB geluid te horen. Op die manier zijn we met Hendricks Scheepsmakelaardij voortdurend bezig te zorgen voor betere schepen. Daarbij nemen wij de tijd voor onze klanten en vinden we persoonlijke aandacht heel belangrijk. We werken met gemotiveerd jong personeel en doen zoveel mogelijk zelf en we zitten niet in een duur kantoor. Daardoor hebben we lage onkosten, hetgeen tot uiting komt in de eindprijs voor de klant. Een prettige bijkomstigheid voor veel schippers is dat we met een totaalconcept werken. Zo hebben we voor Rolf Teekman met onze afdeling makelaardij bemiddeld bij de verkoop van de IJsselland.’ Voor een aantal schepen uit de handel zoekt Hendricks Scheepsmakelaardij ondernemers. ‘We hebben momenteel drie schepen volgens dit totaalconcept varen. Wij zorgen niet alleen voor de financiën en werk, maar in nauwe samenwerking met administratie- en advieskantoor KB/RCD ook voor de boekhouding. Er moet wel gevaren worden, maar de schippers verdienen bovengemiddeld,’ is de overtuiging van Peter Hendricks. Severnav Het gaat goed met de scheepsmakelaardij uit Gorinchem. Hendricks: ‘We hebben binnen een jaar nog zeven opdrachten voor nieuwbouwschepen, waaronder drie drogeladingschepen en vier tankers van 110 tot 135 meter. Dit jaar willen we nog maximaal twee schepen aannemen voor de gehele levering, zodat onze klanten Wie leverden aan het ms Lianne wel de aandacht krijgen die ze ook behoren te krijgen. Als we meer schepen gaan aannemen zal dat niet meer haalbaar zijn.’ Naast Orsova doen we tegenwoordig ook zaken met de Roemeense werf Severnav. Een goede werf met 2500 medewerkers, waar voorheen voornamelijk zeeschepen werden gebouwd. Ze hebben overigens ook een aparte werf voor jachten. We kopen alleen de casco’s in Roemenië; het kwaliteitsniveau op het gebied van afbouw is in ons land zo hoog dat we in Nederland willen blijven afbouwen. Zo nodig laten we sommige schepen, onder onze regie, op de Roemeense werven gedeeltelijk completeren met bijvoorbeeld een boegschroef of grondhoutwerk. Maar dat is puur om onze klanten snelle levertijden te garanderen.’ Van Wijk Stuurhuizen BV Overzakbaar aluminium stuurhuis De Waal Machinefabriek - Scheepstechniek BV 2 x schroefasinstallatie met De Waal Seals Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Veth Motoren Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 met een vermogen van 440 kW. v. Ballegooy Scheepstechniek boegschroefinstallatie type 1200 met nieuwe DAF motor XE 390C van 530 pk Blokland Non Ferro BV Bunkoelers Verveer Scheepsbetimmeringen BV Complete betimmering inclusief de lessenaar Blommaert Scheepsluiken bvba 45 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/2500/2,5 patent en hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Thermatras BV Isolatie uitlaatgassystemen Unisol Isolatietechniek BV Isolatie woning Keuken - Line Keukens Delta Bunkerstation Gasolie, scheepsinventaris en bijboot HO Beerens bv Stuurhuistrap, Reintrade radarmast, sierdakmast. Heklichtmast type Njord, spiegels + steunen, rvs roeibootdrager verrijdbaar, stel boordlichtbakken en div. klein materialen Metropa-Rotterdam BV Oliehandel Metropa smeermiddelen Nelf Lakfabrieken BV Coating Dyvler Materiaal BV Ankerlieren, ankers en kettingen Dekatel Nederland / Autena Marine Telecommunicatie en automatiseringsapparatuur Tyco Integrated Systems BV FM 200 brandblusinstallatie Habeco Hydrauliek Stuurmachine en hydrauliek autokraan (i.o.v. Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V.) M.J. Poleij VOF Complete sanitaire installatie All Pumps Holland BV 2x7,5 kW 400V 2" dekwaspomp, 2 x4,0 kW 400V 3" algemene dienstpomp,2 x1,1 kW 400V 11/2" versnijdende zwartwater pomp Leeuwestein Scheepsinstallatie Complete elektrisch en nautisch (RH pakket) installatie, airco installatie en levering autokraan 17 mtr / hefvermogen 1500 kg Probus Maritiem kaartsysteem

Binnenvaartkrant