Views
4 years ago

2003-14

  • Text
  • Adverteren
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip

PAGINA 16 1 JULI

PAGINA 16 1 JULI 2003 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164121 Werkplaats 0180 - 55 17 31 b.g.g. : 06 - 53164125 Fax 0180 - 51 55 33 of : 06 - 53561008 Comfortabel varen en slapen? Bel Rubber Design 078 - 677 87 78 Specialist in effectieve oplossingen: Navigatiesystemen voor de scheepvaart Elektronische rivierkaarten Een Tresco kaartsysteem aan halve prijs ? Het kan ! Nieuwe mogelijkheden Nieuwe naam Nieuwe prijs Speciaal voor de binnenvaart. Kaarten en Programma thans volledig conform normen Rijnvaartcommissie Nieuwe ECDIS Viewer nu ook voor Apple computers geschikt!! TRESCO Inland ECDIS viewer €995 * * zonder kaarten Tresco Inland ECDIS viewer • Tresco Radarpilot tel +32(0)36695736 • fax +32(0)6695737 http://www.tresconavigationsystems.com • info@tresconavigationsystems.com • Trillingsdempers • Dekhuisopstellingen • Flexibele Koppelingen • Uitlaatophangingen • Compensatoren - Rubber & RVS • Geluidsisolatie Omkastingen Industrieweg 21 • Industrieterrein Gors-Zuid • PB 15, 2995 ZG Heerjansdam info@rubberdesign.nl • www.rubberdesign.nl Tel.:+31 (0)78 677 87 78 • Fax:+31 (0)78 677 10 38 MOTOREN INBOUWEN DEUTZ CUMMINS WÄRTSILÄ EN ANDERE MERKEN CUMMINS WÄRTSILÄ DEALER ● een goed produkt ● een goede service verlenen ● konkurrerend zijn in prijs ● revisie van alle merken dieselmotoren maar veelal een kwestie van vertrouwen BIJ MARKERINK IN LOBITH BENT U AAN HET JUISTE ADRES! Bel voor informatie tel. 0316 - 541041, fax 542436 Verkoop privé tel. 0316 - 541709 of 543796 Scheepvaart en Bevrachtingskantoor De Lage Landen BV Tel: 078-6427371 Fax: 078-6427378 www.delagelandenbv.nl OOK VOOR AL UW OPSLAG Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES, LTD. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 24 UURS INFO 0900-1091019 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl stuurhuizen roefdeuren radarmasten N & S WILHELM NOLDEN & SÖHNE SONDERANGEBOT Original Bornemann- Schraubenspindelpumpe Typ W8.4zk general überholt, mit Garantie nach VDMA zu verkaufen. Förderleistung: wahlweise ca. 400 - 700 cbm. Preis: VB Bornemann + Houttuin-Pumpen Fachwerkstatt: Generatoren (John Deere mit CCNR-Zertifikat) Reparaturservice: Kompressoren Motorenreparatur D 47198 Duisburg Tel. (0049) 02066-8308 Mobil (0049) 0172-2616856 Email : 020668125@t-online.de www.nolden-soehne.de

PAGINA 17 1 JULI 2003 ECT-dochter Trimodale Container Terminal Willebroek groeit ‘Capaciteitsproblemen op de weg zetten verladers aan tot nadenken’ De Trimodale Container Terminal in Willebroek (TCT) is volop aan het uitbreiden. Ook dit jaar wordt er weer een stijging van het overslagvolume verwacht. De congestie op de wegen noopt verladers tot het zoeken naar transportalternatieven. Eénmaal de stap naar de binnenvaart gezet, keren ze volgens TCT-directeur Martine Hiel niet meer om. TCT is de eerste containerterminal aan het Zeekanaal. Hij werd officieel geopend in december 1999. Het project ging van start als joint-venture tussen het Belgische overslagbedrijf RCT Verbeke en ECT in Rotterdam. Begin 2001 verkocht de firma RCT Verbeke haar aandelen en de grond aan ECT. Sindsdien is TCT een 100-procentsdochter van de Rotterdamse stuwadoor die ook over inland-containerterminals beschikt in Venlo en Duisburg. Door Sarah De Preter Vorig jaar werd op de terminal in Willebroek 50.000 TEU overgeslagen. Ten opzichte van het eerste jaar is dat een verdubbeling. Voor dit jaar verwacht Martine Hiel een verdere groei naar 58.000 tot 60.000 TEU. Om die te kunnen opvangen, moet de capaciteit van de vloot worden uitgebreid. ‘Onze terminal wordt door regelmatige lijndiensten verbonden met de havens van Antwerpen en Rotterdam. Daarvoor hebben we een vaste samenwerking met Danser Container Line. Tot voor enkele weken werd er dagelijks één schip van 54 TEU op Antwerpen ingezet. We nemen daar deze maand op proef dagelijks een 48 TEU schip bij.’ ‘We moeten uitbreiden, maar hebben nog niet definitief besloten of we in de toekomst met één groot schip dan wel Voor het voor- en natransport werkt TCT samen met een vaste partner. Klanten kunnen ook hun eigen vrachtwagens inzetten. (foto’s Sarah De Preter) twee kleinere op Antwerpen willen varen. Het voordeel van kleinere schepen is dat ze flexibeler kunnen worden ingezet.’ Ook de lijndienst op Rotterdam wil TCT ze verder uitbreiden. ‘Momenteel vaart hier drie keer wekelijks een 99- TEU-schip naar Rotterdam af. Het is de bedoeling dat er een tweede schip bijkomt, zodat onze terminal dagelijks met Rotterdam wordt verbonden.’ Strategisch De inland-containerterminal aan het Zeekanaal is aangesloten op het weggennet (A12 en E19) en op het spoornet. De economische ontwikkeling in de regio doet sterk denken aan de verschuivingen die zich in het Ruhrgebied voltrekken. ‘Vroeger was in de streek rond Willebroek nagenoeg uitsluitend zware industrie gevestigd. Maar de afgelopen jaren is hier een duidelijke verandering van activiteiten op gang gekomen. Vandaag kennen de warehouse-activiteiten in deze regio een gestage groei.’ Op de terminal wordt met een mobiele kraan en drie reachstackers gewerkt. De oorspronkelijke kaai van 120 meter werd de afgelopen maanden met 230 meter verlengd. Op 8 juli zal dit nieuwe stuk kaai officieel worden ingehuldigd. De werkzaamheden werden deels gefinancierd via het zogenaamde kaaiprogramma van de Vlaamse overheid. De totale oppervlakte van de De Cadensia is één van de binnenschepen die dagelijks van TCT naar Antwerpen varen. terminal (4,6 hectare) kan in de komende jaren nog meer dan verdubbelen. ‘Volgend jaar komt er een stuk terrein van twee hectare bij. Ten laatste tegen 2006 willen we nog eens een stuk van 3,3 hectare ontsluiten.’ De openingsuren van TCT Belgium zijn van zes uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. In totaal werken er zestien medewerkers. Er wordt in een tweeploegenstelsel gewerkt. Martine Hiel was vanaf het begin actief bij de klantenwerving betrokken. Het transport per binnenschip is voor veel bedrijven nog steeds geen vanzelfsprekendheid. ‘Zeker in het begin was de sector nog erg onbekend. Ik kreeg ook vaak te horen dat de scheepvaart veel trager is dan het wegvervoer. Ergens is dat ook wel waar. Maar de congestie op onze wegen neemt zo immens toe dat de binnenvaart zonder meer de betere oplossing wordt.’ ‘Het gaat er niet alleen om dat je de management-etage daarvan overtuigt. Het zijn vooral de mensen op de werkvloer die de voordelen van de binnenvaart moeten begrijpen. Tenslotte zijn zíj het die er dagelijks mee te maken zullen krijgen. Als die personen inzien dat hun containers weer op tijd kunnen worden geleverd, heb je een klant van de binnenvaart overtuigd. Verladers die eenmaal deze stap hebben gezet, komen daar niet meer op terug.’ Voor het voor- en natransport werkt TCT samen met een vaste wegtransporteur. Maar klanten hebben ook de mogelijkheid om zelf voor het wegvervoer te zorgen. Bouwwerkzaamheden In februari 2004 gaan op de Antwerpse ring grote onderhoudswerkzaamheden van start. Het vracht- en personenverkeer zal er gedurende verschillende maanden over versmalde rijstroken worden geleid. In de zomermaanden zal de Kennedytunnel zelfs een tijd afgesloten worden voor vrachtwagens. Alleen al de gedachte daaraan zou verladers nieuwsgierig moeten maken naar de binnenvaart. ‘Ik verwacht inderdaad dat de binnenvaart van deze werkzaamheden zal kunnen profiteren,’ zegt Hiel. ‘Veel bedrijven laten momenteel hun vervoersconcepten door transporteconomen opnieuw bekijken. De wachttijden op de ring rond Antwerpen zullen in de toekomst alleen maar langer worden en dat kost handenvol geld.’ ‘Omdat onze terminal in feite vlak achter de Antwerpse ring gevestigd is, slaan veel rederijen nu al hun containers hier op. Vrachtwagens komen ze dan in Willebroek afhalen in plaats van in de zeehaven, zoals vroeger. Wij hebben zelfs klanten die dichter bij de haven van Antwerpen gevestigd zijn dan bij Willebroek. Dat zegt genoeg over de transportproblemen vanuit en naar de zeehaven.’ De directeur van TCT gelooft rotsvast in de verdere doorbraak van de binnenvaart in Vlaanderen. ‘Afgezien van de problemen op de weg zullen ook de problemen bij het spoorvervoer ertoe leiden dat meer mensen over deze transportwijze gaan nadenken. Bovendien stimuleert de overheid bedrijven om hun goederen via het water te vervoeren.’ Capaciteitsproblemen Met name de haven van Antwerpen kende de afgelopen jaren een forse groei in de containerstromen. Ook in de eerste maanden van dit jaar heeft de containersector er winst geboekt. Maar die roem eist zijn tol, zegt Hiel. ‘In de zeehaven krijgen we te maken met een capaciteitsprobleem. Onze lichters kunnen niet meer op tijd worden gelost en geladen. We worden geconfronteerd met langere wachttijden. Dat schaadt het imago van de sector en leidt er uiteindelijk toe dat klanten zullen afspringen. Wij geloven dat de binnenvaart nog ruim capaciteiten vrij heeft, maar verwachten gepaste maatregelen van de overheid en het Havenbedrijf om de sector tot een verdere groei te laten komen.’ Voorlopig behandelt TCT alleen maritieme containers. Aan de samenwerking met andere inlandterminals wordt volgens Martine Hiel gewerkt. ‘Wij halen weleens lege containers op bij andere inlandterminals. Bijvoorbeeld in Meerhout, of vice versa. Deze uitwisseling van leeg materiaal is handig voor ons en voor de reders. Ik ga ervan uit dat in de toekomst ook de continentale containerstromen tussen de terminals zullen groeien. Daarom sluiten wij de samenwerking met geen enkele andere inlandterminal uit.’

Binnenvaartkrant