Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 1 JULI 2003 7e jaargang 14 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 17: Containerterminal TCT in Willebroek breidt uit Pagina 21: Raad voor V&W: ‘Geef binnenvaartverladers subsidie’ Pagina 41: ‘Ontmoeting op de brug’ met politiechef Jan van Galen - - - Deutsche Beilage Seite 33: Deutsche Tankschifffahrt sieht sich vor einer großen Herausforderung (advertenties) Her motor iseren? A G G R E G A T E N TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN • geheel compleet en draaiklaar • incl. compleet electrisch paneel • vermogens van 5 tot 50 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen. AGGREGATEN INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN Incodelta lanceert nieuw project met onafhankelijk regisseur Sprong naar hogere efficiency in containervervoer over water Een onafhankelijk regisseur regelt een efficiënte herpositionering van lege zeecontainers op 24 inlandterminals in Nederland, België en Duitsland. Bovendien maakt deze regisseur – door zijn onafhankelijk inzicht in ladingstromen en scheepsbewegingen van concurrerende terminals – het inpassen van kleinere partijen beladen containers mogelijk in de dagelijkse lijndiensten vanaf de verschillende terminals. Containers die anders over de weg zouden zijn vervoerd. Dit is het streefbeeld van de pilot Minder lucht schept ruimte van de projectgroep Incodelta en Zuid-Nederland in samenwerking met de Dienst voor de Scheepvaart en NV Zeekanaal in België, die afgelopen vrijdag 27 juni feestelijk werd ingeluid in Hasselt, België. De deelname van zoveel terminals moet schaalvoordelen tot gevolg hebben, waardoor (advertenties) DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 het project zichzelf op den duur kan bedruipen. Op de eerste plaats gaat het om de herpositionering van de zeecontainers. Die containers zijn eigendom van de zeerederijen en in de helft van de gevallen vindt het inlandtransport ervan ook plaats in opdracht van die zeerederij (carrier haulage). De zeerederij is de opdrachtgever van de terminal, die zowel het vervoer over water, de overslag als het Toen de Urker kotter Larissa werd overvaren door een zeecontainerschip en de zes bemanningsleden daarbij omkwamen, werden de nabestaanden later met nog een drama geconfronteerd. De kotter voer onder Engelse vlag en dat had gevolgen voor de uitkering. Sterker nog: er ontstond een dispuut over welk land nu voor die nabestaanden moest zorgen. Volksverzekeringen zijn in lang niet alle landen eender geregeld, en een land kan dan wel loonbelasting heffen, daarmee is niet direct het sociale vangnet intact. De verzekering van de opvarenden van de Larissa bleek in elk geval niet in orde als gevolg van het uitvlaggen van het schip. Uitvlaggen heeft zo onbedoeld soms heel (advertenties) natransport verzorgt. In veel gevallen wil die zeerederij de lege container vervolgens terugbezorgd zien in het depot in één van de zeehavens Antwerpen of Rotterdam. (Lees verder op pagina 3) Binnenvaartpromotie in Dolfinarium Het Bureau Voorlichting Binnenvaart hield afgelopen zaterdag 28 juni de sponsordag voor de schippersponsors en hun gezinnen in het Dolfinarium Harderwijk. Terwijl binnen in een zaal bij restaurant De Parel een congres werd gehouden over rendement en promotie in en van de bedrijfstak, vermaakten familieleden zich in het complex rond dolfijnenshows en andere attracties. Het werd een echte familiedag met kijken naar de walrussenshow (Jeanine Stam van ms Zeldenrust, foto linksboven), bij de zeehonden (Manouk en Chantal Leeuwestein van het ms Philos, foto onder) en met reclame voor de binnenvaart. Hoewel het de hele dag dreigde te gaan regenen, werd zaterdag een heerlijk zonnig dagje uit in het Dolfinarium. In de volgende Binnenvaartkrant meer over het congres, maar ook een reportage over een binnenvaartverrassing in het Dolfinarium: het ms (‘musicalschip’) Emily van Gerrit den Haan en Marie Emily Vlieger. (foto’s MGR) Onverwachte haken en ogen aan uitvlaggen vervelende neveneffecten. Mr. J.A. Visscher, belastingadviseur voor het midden- en kleinbedrijf, waarschuwt cliënten om niet al te lichtzinnig te denken over de consequenties van het uitvlaggen van schepen. Er kan veel ellende uit voortkomen. Op pagina 17 een uitvoerig interview met Visscher over de voors en tegens van uitvlaggen. Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! Rabobank Shipping Voortvarend in de scheepvaart Tel. 010-4003700 www.rabobankshipping.nl - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5913511 www.dehaasdiesel.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl