Views
2 years ago

2003-12

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze

PAGINA 48 3 JUNI

PAGINA 48 3 JUNI 2003 RENSEN & GALLE SHIPBUILDING "Wij feliciteren Scheepswerf Den Breejen met de oplevering van het mts Commander en wensen V.O.F. Commander een behouden vaart" 2 x Z% Je((ing S60/02( 4 2% lens-6blus-9 :e2was=o?= 2 x Z% Je((ing S88/12( 15 2% :e2was6Cire-Cigh(ing=o?= 1 x Z% Bi(ing SG40/02( 191 2% versniI:en:e Jwar(wa(er=o?= 1 x S=ec2 LM 1562006400 400N hO:roCoorins(alla(ie 1 x P80( 400N gasolie(ri?=o?= Qlle Z%-S =o?=en JiIn gelever: o= Cun:a(ie-le2ba29 inclusieC :e?=ers en ?ano?e(ers. Sriginele Z% S-=o?=en ?e( s(ee2ascons(ruc(ie9 s(an:aar: TPG ?o(or en 2wali(a(ieC hoogwaar:ige seal.Uaar wens levering inclusieC Z%-(es(cer(iCicaa( en6oC cer(iCicering via 2euringsins(an(ies. Vierlinghstraat 59 4251 LC Werkendam tel 0183-501744 fax 0183-502011 e-mail: info@zwetspompen.nl MARFLEX LEVERDE DE DEEPWELL EN NAZUIGPOMPEN WIJ WENSEN DE BEMANNING OP MTS COMMANDER VEEL SUCCES EN EEN GOEDE VAART!!!!! TEL.: 0181 - 45 85 55 FAX : 0181 - 45 85 59 email: info@marflex.com website: www.marflex.com Scheepsmakerij 150 - 3331 MA - Zwijndrecht - Tel. 078-6191233 - Fax 6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653383964 in collegiale samenwerking leverden wij het mts Commander en wensen V.O.F. Commander en haar bemanning een behouden vaart Wij verzorgden de afbouw van mts Commander TANKER CHARTERING ANTWERPEN Tanker Chartering en wensen V.O.F. Commander veel succes en een behouden vaart Antwerpen wenst mts “Commander” een behouden vaart Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 email: info@breejen-shipyard.nl Tanker Chartering Antwerpen Göteborgweg 2, Tel: 0032 - 3 - 541 02 40 B 2030 Antwerpen Fax: 0032 - 3 - 541 75 73

PAGINA 49 3 JUNI 2003 Scouting Groep blij met steun van sponsors; maar niet blij met verplichting ‘wittte gasolie’ Kraan aan boord voor ‘scoutvriendelijke’ prijsjes Scouting Groep Jan Willem Friso in Krimpen aan den IJssel maakt dankbaar gebruik van de steun van enkele sponsors voor het in de vaart houden van het schip Bornrif. Het schip ligt in het Slikgat. Er is onlangs een nieuwe kraan aan boord gezet. Niet echt nieuw, maar voor de Scouting Groep voldoet het gevaarte perfect bij het aan en over boord zetten van de tien lelievletten, waarmee de zeeverkenners kunnen zeilen en roeien. Lange reizen maken met het schip is veel moeilijker geworden sinds de scouts ‘witte gasolie’ moeten bunkeren (zie daarvoor kader bij dit verhaal). De Scouting Groep beschikt over 89 leden. Zeeverkenners van 12 tot en met 15 jaar, de wilde vaart van 16 tot en met 18 jaar en de Stam van boven de 18. Die laatste groep vormt de leiding van de scoutinggroep. Voorzitter Albert Verhagen van de scoutinggroep: ‘Op zaterdag zijn van de 37 leden van boven de 18 er altijd wel vijf of zes, die leiding geven aan de andere leden. Dan wordt gekeken wat er wordt gedaan. Of er wordt gezeild met de lelievletten, of geroeid, of een spel aan de wal gespeeld…of onderhoud van het schip wordt gedaan. Zonder de enthousiaste vrijwillige medewerking van de leden bij het onderhoud zou het niet mogelijk zijn het schip te houden.’ Historie De Bornrif werd in 1931 gebouwd in Zwartsluis bij de werf C. Appelo als een luxe motor van 37,95 bij 5,31 meter met een laadvermogen van 241,55 ton. de volgorde van de benaming is niet helemaal duidelijk maar het schip heette ooit de Maira 2, de Vechtstroom en de Disponibel. Toen de Scouting Groep Jan Willem Friso in Krimpen aan den IJssel het schip uit de sloopregeling van 1986 kocht voor ongeveer 5.000 gulden, heette het al de Bornrif. ‘We vonden dat een mooie naam,’ vertelt Albert Verhagen, die 11 jaar voorzitter is. ‘Er werd toen wel voor 40.000 gulden aan verbouwd om het schip geschikt te maken voor de scouting. Dat geld kwam toen van Jantje Beton in de vorm van een lening, die inmiddels is afgelost. Toen ik in 1990 voorzitter werd, lag het schip onder water in de Sliksloot. Het was waarschijnlijk bij laag water aan de bodem vastgezogen en bij hoog water onder water komen te liggen. Alles is er toen uitgesloopt en het kale schip weer opnieuw opgebouwd, onder andere door de inzet van Cor van der Wind, een gepensioneerde interieurbouwer.’ Sponsors Het schip is belangrijk voor de Scouting Groep. En gelukkig zijn er bedrijven die het onderhoud willen sponsoren. Euroschroef uit Capelle aan den IJssel bijvoorbeeld levert de schroeven voor het schip. Habeko uit Krimpen aan de Lek levert regelmatig spullen, een pomp, een filtertje, een hydraulische motor, gratis of voor een ‘scoutvriendelijke’ prijs. Voor een dergelijke prijs gebeurt ook de revisie van de motor bij Cupedo Motorenfabriek, die een boegschroef leverde tegen inkoopprijs uit een sloopschip. De boegschroef moet nog worden ingebouwd. Het wachten is alleen op een moment dat de sponsors een keer een uurtje of wat over hebben. Zo staat de werf Johan van Duijvendijk in Krimpen altijd klaar voor de Scouting Groep. Van Wijk in Werkendam is weer een relatie van Van Duijvendijk, en die leverde de meer dan tien meter lange (tweedehands) autokraan voor (scoutvriendelijke) 3.000 euro aan de Bornrif. Het inbouwen ervan gebeurde bij Van Duijvendijk. Het geld voor de kraan (alles bij elkaar 5.000 euro) kwam van de Rabobank Nederlek (voorheen Krimpen/Ouderkerk), ook een regelmatige sponsor, hoewel het deze keer wel om een hoger bedrag ging dan anders. Ook tekende de Rabobank voor de financiering van het clubhuis en de ramen aan boord van de Bornrif. Albert Verhagen: ‘Die kraan zijn we heel blij mee. We hadden een veel kleiner kraantje, waar veel mankracht bij nodig was om de vletten aan boord te hijsen. Dat is ook soms best gevaarlijk met de kinderen.’ En natuurlijk zijn er bedrijven en instanties die de scoutinggroep steunen met geld. De Tot twee jaar geleden beschikte elke met een schip uitgeruste scoutinggroep in Nederland over een bunkerverklaring, waarmee rode (belastingvrije) gasolie kon worden gebunkerd. Dat was betaalbaar, en menig schipper in Nederland sponsorde de scoutinggroepen door gasolie te schenken. Daar kwam twee jaar geleden een einde aan toen een wakkere ambtenaar zich realiseerde dat de scoutinggroepen geen vervoerders waren, en vond dat die voortaan maar ‘witte gasolie’ moesten kopen. En die witte gasolie is ongeveer net zo duur als diesel aan de pomp voor personenauto’s. Met de hoeveelheden die een oud vrachtschip als de Bornrif gebruikt, is dat dus onbetaalbaar voor een Scouting Groep als Jan Willem Friso. Bovendien is het gevaarlijk en onhandig omdat de meeste bunkerstations op de gangbare scheepvaartroutes die witte gasolie niet eenvoudig kunnen bunkeren, en er moet worden gesleept met jerrycans. Alleen op plaatsen waar de pleziervaart sterk is vertegenwoordigd, is de witte gasolie wel beschikbaar, omdat de pleziervaart ook geen bunkerverklaring heeft. Albert Verhagen is blij met de op afstand bestuurbare kraan voor de Bornrif, die hij hier demonstreert. De kraan kan 1.500 kilo hijsen en is 10,5 meter lang. De kraan werd gesponsord door de Rabobank, Scheepswerf Van Duijvendijk en Van Wijk autokranen. (foto’s MGR) Overheid pest scoutinggroepen Dit kinderachtige en lachwekkende gepest door de overheid van de Scouting Groepen bederft wel het plezier van veel kinderen die op het water vaak de drukte van de stad kunnen ontsnappen. Nederland beschikt over 65 wachtschepen als de Bornrif. Inmiddels zijn enkele al bekeurd voor het toch bunkeren van rode gasolie. De Bornrif ontbrak vorig jaar op het eens in de vier jaar gehouden Nationaal Water Kamp (Nawaka) in Roermond, als direct gevolg van deze overheidsmaatregel. ‘We konden de brandstof om erheen te varen niet betalen,’ vertelt voorzitter Albert Verhagen. Ook de langere tochten door Nederland voor de Scouting Groep zitten er niet meer in. ‘Je moet voor een zomerkampweek de ouders van de kinderen niet meer dan 100 euro per week hoeven te rekenen, maar dat kan dus nu ook al niet meer. We zijn in feite gewoon onze vrijheid kwijtgeraakt.’ Op de Bornrif zijn de sponsors duidelijk zichtbaar. Aan de reling staan Albert Verhagen en stuurman Peter Stanek. plaatselijke kringloopkelder maakt jaarlijks 500 euro over, evenals Vopak. ‘We willen ook wel eens wat terugdoen voor de sponsors, bijvoorbeeld door het schip beschikbaar te stellen als rondvaartboot met een expositieruimte. Met de Wereldhavendagen zijn we present, soms met een orkest aan boord, en dan kunnen mensen meevaren om het vuurwerk te bekijken.’ Albert Verhagen is gepensioneerd als verkeersleider in een radarcentrale in Rotterdam. Elf jaar lang voer hij bij de sleepdienst van het Havenbedrijf, waarvan vijf jaar als kapitein. Later werkte hij bij de loodsdienst en bij het Havenbedrijf. Hij beschikt over een groot vaarbewijs en is zelf dus regelmatig de schipper van de Bronrif. Bovendien zijn er nog twee leden van de Scouting Groep, die beschikken over een groot vaarbewijs. Mts Commander (Vervolg van pagina 47) We hebben moeten investeren in behoorlijk wat techniek aan boord en opdrachtgevers eisen een hoge standaard. Bovendien is het werk aan boord van een tanker behoorlijk arbeidsintensief.’ ‘De samenwerking met Hans Buitendijk verloopt bijzonder prettig. We hebben weliswaar verschillende karakters, maar denken toch over veel zaken hetzelfde. Bovendien is het met deze constructie prettig dat je af en toe met elkaar kan klankborden. De drie maanden durende afbouwperiode heb ik als heel prettig ervaren. Elf jaar geleden heb ik fysiek gezien meer meegedaan aan de afbouw en heb ik drie maanden lang met een lasapparaat gelopen. De casco’s komen tegenwoordig ook anders aan; dit schip arriveerde geheel gecoat uit Roemenië, terwijl de vorige Commander slechts in de primer zat. Na een reis over zee zag dat casco er bij aankomst al aardig rood uit. Ik heb eens gezegd dat ik van afbouw best mijn werk zou willen maken. Maar ik realiseer me daarbij wel dat er een groot verschil is tussen een schip voor jezelf afbouwen en voor een ander. In dat laatste geval ben je voor mijn gevoel meer duvelstoejager en coördinator en bovendien denk ik dat ik meer verstand heb van varen.’

Binnenvaartkrant