Views
4 years ago

2003-12

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze

PAGINA 44 3 JUNI

PAGINA 44 3 JUNI 2003 Machinefabriek G. Olthof n.v. wenst familie Feenstra een behouden vaart met het ms Alcyon. Wij leverden de BP smeermiddelen , gasolie en scheepsbenodigdheden en wensen de familie Feenstra een behouden vaart met het ms Alcyon 0213/04/99 van beek & partners ! Ook in Keulen staat Olthof nu voor u klaar. OLTHOF Scheepsservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax: 0221 - 98108841 MACHINEFABRIEK G. OLTHOF N.V. Nijverheidstraat 120 -124, 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-2580258 Fax 010-4588750 Sasdijk 16 - 4671 RN Dinteloord Tel. : (0167) 522535 / 52 28 72 - Fax: (0167) 524336 - Dekatel : 14889 Dintel 2: 06 53916611 - Dekatel: 19144 Dintel 3: 06 53102757 - Dekatel: 19142 Als NPRC-ondernemer houdt de familie Feenstra zelf het roer in handen! ONDERNEMERS BIJ DE NPRC KUNNEN ZELF KEER OP KEER KIEZEN UIT EEN GEVARIEERD LADINGPAKKET INFORMATIE EN/OF AANSLUITING: TEL. 010-4021610* NEDERLANDSE PARTICULIERE RIJNVAART CENTRALE Damen Shipyards Bergum Technisch afbouw (een turn key project) ABN AMRO Meppel Financiering NPRC / AquaRoute Bevrachting EFM verzekeringen Verzekering Cummins Diesel BV Voortstuwingsmotor Cummins KTA 38M2 1300 pk / 1800 tpm,2 x Cummins generatoren 50 kVa type DGCA F15+ 35 kVa DGCA F15 Euro Marine Controls BV Kobelt elektronisch motorbediening Promarin propeller und marinetechniek GmbH 5 blads voortstuwingsschroef met diameter 1600 mm ADS van Stigt 1 x ZF W5200 keerkoppeling, reductie 5,458:1, 1 x Centa elastische koppeling CX-64-NFS1-300-50 ROTTERDAM / ANTWERPEN / DUISBURG / MANNHEIM / WÜRZBURG Wie leverden aan het ms Alcyon IHC Lagersmit 1 stel SUPREME LD 200/190 en bijbehorende met witmetaal gevoerde lagerbussen v.Ballegooy Scheepstechniek Boegschroefinstallatie type 1000 met DAF XF 315 480 pk Blokland Non Ferro BV bunkoelers H. van Gemert Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Alu. stuurhuis met overzakbare bovenbouw en 2 koloms hefbeweging, stuurhuistrap en Hege geÔsoleerde ramen Piet Brouwer Elektrotechniek Complete elektrische installatie HO Beerens B.V. 2 x deuren, RVS dubbel vierkante schuifmast, achtermast type Marine, boordlichtbakken en heklichtbeugel type Bankert Speedheat Rotterdam Vloerverwarming keuken, hal en badkamer A.M. van der Kolk B.V. / BP Lubricants Nederaland B.V. BP smeermiddelen, gasolie en scheepsinventaris International Paint BV coating Huuskes B.V. Administratie- & Assurantiekantoor Accountancy Werkhuizen van Lier NV Ankerlieren Blommaert bvba Aluminium Friesche kapluiken type FRK 8600/2400/2,5 patent, hydraulische luikenwagen type HLW 8/3500 All Pumps Holland B.V. 1 x 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp, 1 x 5,5 kW 400V 4" ballastpomp,1 x 4,0 kW 400V 3" algemene dienstpomp, 1 x 5,5 kW 400V boosterpomp,2 x 1,1 kW 400V 1 1/2 versnijdende zwartwater pomp, 1 x 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l tank, 1 x 0,88 kW 400V hydrofoor met 60l tank, 2 x 230V UV-drinkwaterfilter compleet, 1 x kunststof zwartwatertank 300l icnl.,1 x schakelkast 400V tbv CH300 , 2 x bronzen lens-ejector Radio Holland Netherlands Nautisch apparatuur Scheepsservice Olthof Fravabo hydraulisch stuurinstallatie voor proportionele besturing PR-EE + 2 roeren met hoek verdraaiing Admiraal Jacht & Scheepsbetimmeringen Complete betimmering inclusief K¸che & Mehr Exklusieve Einbaumˆbel Handels GmbH keuken Unisol Isolatietechniek BV Isolatie woning T & T Tapijten stoffering Windex Engineering BV Airconditioning Van de Giessen Straalbuizen Optima straalbuis diameter 1616 mm Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis viewer Novetec Machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters / brandkleppen G.J. Wortelboer jr. BV Ankers en kettingem Dekatel Nederland BV / Autena Marine BV Telecommunicatie en Automatiseringsapparatuur Lagendijk Scheepsreparatiebedrijf Autokraan 15 meter / hefvermogen 1750 kg

PAGINA 45 3 JUNI 2003 Nieuwe Alcyon ingezet voor zouttransport Toen Jan en Grietje Feenstra de opdracht gaven voor de bouw van een nieuw motorschip, was er nog geen sprake van een vast transportcontract. De schippers op ms Alcyon hebben hun hele werkzame leven gevaren met eigenlijk alles wat los en vast zit. De mogelijkheid diende zich nu echter aan om de komende vijf jaar in opdracht van NPRC en Aquaroute voor Akzo te gaan varen met zout van Delfzijl naar Rotterdam. Door Jan Johan ten Have ’Wij vonden dit wel een aardige mogelijkheid,’ vertelt Jan Feenstra (53). ‘Voor het eerst in al die jaren gaan wij vast op een route varen. Hier zit een stuk rust in. Wij zijn voortaan zo veel mogelijk vrij in het weekend. Bovendien zijn vrienden en familie nu lekker dicht in de buurt, dus zijn wij voortaan in de gelegenheid om wat meer sociale omgang te hebben.' Het transport van zout gebeurde de laatste jaren met een coaster en één binnenvaartschip. Het transport per coasters is nu verleden tijd en het transport wordt overgenomen door vier binnenvaartschepen, waarvan de nieuwe Alcyon er één is. Hoewel de nieuwe Alcyon niet speciaal is gebouwd voor zouttransport, is het schip wel De Alcyon vaart in regie voor Akzo tussen Delfzijl en de Botlek. (foto’s de Binnenvaartkrant) met drie containers hoog en andere grote constructies onder lage bruggen door kan worden gevaren.' Casco kwijt De bouw van de Alcyon ging niet zonder slag of stoot. Hoewel het in eerste instantie de bedoeling was dat het casco uit China zou komen, werd het casco uiteindelijk in Kiev in de Oekraïne gebouwd. Het contract voor het Chinese casco was al helemaal rond. In mei 1999 werd daarover de eerste bespreking gevoerd en jaren werd het nieuwbouwproject voortgezet. Ook de bouw in de Oekraïne ging gepaard met veel vertraging. Het duurde uiteindelijk nog eens anderhalf jaar voordat het schip in Nederland arriveerde. Feenstra, daarover: ‘Het casco is zelfs nog een keer zes weken zoek geweest. Waren ze het daar gewoon kwijt. Werd het uiteindelijk teruggevonden bij de Joegoslavische grens. Daar werd het schip tegengehouden omdat de juiste papieren ontbraken.' Eenmaal aangekomen in Nederland ging het casco naar een werf in Millingen, waar het onderwatergedeelte afgebouwd zou worden. De volgende tegenslag: door grote hoeveelheden neerslag was het waterpeil daar zo ver gestegen dat het casco van de werf dreigde te drijven. De afbouw van het onderwatergedeelte gebeurde uiteindelijk in Harlingen, waarna het schip voor de definitieve afbouw naar Damen Shipyards in Bergum werd overgebracht. uit Urk, die de elektriciteit verzorgde. Feenstra heeft zijn hele leven gevaren. Hij werd 'aan boord geboren'. In hun trouwjaar 1970 kochten Jan en Grietje hun eerste schip, de Jagri. ‘Ik denk dat ik die naam niet hoef uit te leggen,’ lacht Feenstra. Alle schepen die daarna kwamen, kregen Alcyon als iets minder voor de hand liggende naam. ‘Alcyon betekent ijsvogel,’ legt de schipper uit. Het eerste schip was een kastje van 250 ton, aangedreven door een 100 pk sterke Deutz VM uit 1928. Het was voor Grietje overigens haar debuut aan boord. Zij wisselde haar normale leventje aan wal in voor een bestaan aan boord. Een overstap die haar overigens vrij goed is bevallen. Vier jaar na de aankoop van de Jagri werd er een nieuw schip aangeschaft, een kempenaar. ‘Die was wat groter en wat jonger. We vervoerden van alles, zout, ijzer, noem maar op.' Weer vier jaar later werd er een 620-tonsschip aangeschaft. Feenstra: Dát schip was weer wat groter en jonger. Het was gebouwd in 1962 en dus zestien jaar oud toen wij het kochten. Dat was in die tijd bijna nieuw. Hier hebben we veertien jaar op gevaren.' De op een na laatste aankoop werd gedaan in 1992. Met dit 928-tonsschip heeft het echtpaar veel op de Rijn, Donau en Main gevaren. Voor het eerst vaart echtpaar Feenstra nu dus op een gloednieuw vaartuig. Over het waarom van de nieuwbouw zegt de eigenaar: ‘Het leek ons een goede investering voor de toekomst. Bovendien kun je het helemaal naar eigen wens bestellen en inrichten. Zo zijn we enkele dagen op de werf in de Oekraïne geweest. Daar hebben we een paar veranderingen gedaan, een paar praktische kleinigheden.’ Als Jan nu terugkijkt op zijn leven op het water, constateert hij dat er toch wel het een en ander is veranderd: ‘Het leven aan boord is in de loop der tijd een stuk minder sociaal geworden. Begrijp me goed, daarmee bedoel ik niet dat de mensen minder sociaal zijn geworden. Maar vroeger lag je 's avonds vaak met een groepje schepen bij elkaar. Toen ik jong was, trokken we er nog wel eens met een groepje op uit. Dat is niet meer.' Minder sociaal Het ruim is aangepast voor het vervoer van zout. Zo heeft de Alcyon een dubbelwandige zijde bedekt met een tweecomponentenverf en een houten buikdenning. enigszins aangepast voor dit doel. Zo zijn de zijkanten van het ruim beschilderd met tweecomponentenverf en is er een houten vloer in het ruim gelegd. Een andere consequentie van het zoutvervoer is dat de terugtocht altijd leeg moet worden gemaakt. ‘Het ruim moet schoon blijven. Als wij retourvracht meenemen, kan ik elke keer in Delfzijl eerst met een emmer sop het hele ruim gaan schoonmaken voordat we kunnen laden. Dat is geen doen,’ legt Feenstra uit. Het vermogen van de hoofdmotor, een gloednieuwe Cummins, is 1300 pk. De boegschroef is een Van Ballegooijen met een DAF-motor. Het schip heeft een laadvermogen van 1756 ton, royaal meer dan de 928 ton van de vorige Alcyon van de familie Feenstra. Het schip is dubbelwandig gebouwd. ‘Daardoor kan het zo ver worden geballast dat er in februari 2000 zou het binnen zijn. Maar dat werd tien maanden later, in december van dat jaar. Feenstra kon toen echter nog niet over zijn casco beschikken. De firma die de handel regelde vroeg surseance van betaling aan voor de hele partij van 26 casco's, waarvan Feenstra's schip deel uitmaakte. Begin 2001 werd de hele partij geveild. ‘Ik kon alsnog over mijn casco beschikken, maar dan moest er flink meer worden betaald. En dat ging natuurlijk niet door.' Er was voor de Feenstra's een tijd van bezinning aangebroken. Hoe nu verder? ‘We hebben alle mogelijkheden eens naast elkaar gelegd. Een van die mogelijkheden was om een nieuw casco in de Oekraïne te laten bouwen.’ Dat werd uiteindelijk de optie waarop de keuze viel. Het was intussen december 2001 geworden. Met een vertraging van enkele Over de afbouw is Feenstra bijzonder tevreden. ‘Binnen drie maanden was het klaar. Daar heeft iedereen heel erg z'n best voor ons gedaan.' En dan heeft Feenstra het niet alleen over de mensen van Damen, maar ook over de inzet van bedrijven als timmerbedrijf Admiraal uit Hasselt, dat de woninginrichting voor zijn rekening nam, en Brouwer ALCYON Admiraal Jacht & Scheepsbetimmeringen verzorgde de complete betimmering, inclusief de lessenaar. "Wij bedanken Damen Shipyards Bergum en de familie Feenstra voor de prettige samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen ms "Alcyon" en haar bemanning veel succes en een behouden vaart." Wij leverden de volgende pompen : 1 x APH S63G31T 7,5 kW 400V 2" dekwaspomp 1 x APH S105G32T 5,5 kW 400V 4" ballastpomp 1 x APH S80G321T 4,0 kW 400V 3" algemene dienstpomp 1 x SAER IR40-200B 5,5 kW 400V boosterpomp 2 x S40GC32T 1,1 kW 400V 1 1/2" versnijdende zwartwater pomp 1 x APH MP120/5AT-100 CL 0,88 kW 400V hydrofoor met 100l tank 1 x APH MP120/5AT-60 CL 0,88 kW 400V hydrofoor met 60l tank 2 x APH UV-700 230V UV-drinkwaterfilter compleet 1 x APH CH300 kunststof zwartwatertank 300l icnl. vlotterschakelaars, afsluiter en balkeerklep 1 x APH 3VL schakelkast 400V tbv CH300 2 x APH 50-80-80 lens-ejector Complete pakket trillingsdempers en compensatoren ALL PUMPS HOLLAND B.V. Postbus 50 Tel. (0317) 62 00 95 3910 AB Rhenen Fax (0317) 62 01 94 Perfect in pompen

Binnenvaartkrant