Views
2 years ago

2003-12

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze

PAGINA 30 3 JUNI

PAGINA 30 3 JUNI 2003 "Wij feliciteren P. de Waadt & Teus Vlot Diesel Marine met de oplevering van het mbs Compromis en wensen de v.o.f. Gaagbreejen een behouden vaart" 1 x ZW Delta S105G32t 5,5 kW ballastpomp Feliciteert v"o"$" &''g)ree,en met het nieuwe mbs Compromis en wensen hen veel vaargenot in de door ons betimmerde woning. Van der Kunstraat 12, 4251 LN Werkendam, TEL: 0183-505201, FAX: 0183-500424 1 x ZW Jetting S63G32t 7,5kW dekwas/bluspomp 1 x ZW Beta S40G32t 1,1 kW 400V vuilwaterpomp 1 x GR T4A60-B 10/12 kW 400V ontwateringspomp 2-toeren Alle pompen zijn geleverd op fundatie-lekbak, inclusief dempers en manometers. Originele ZW S-pompen met steekasconstructie, standaard IEC motor en kwalitatief hoogwaardige seal. Naar wens levering inclusief ZW-testcertificaat en/of certificering via keuringsinstanties. Vierlinghstraat 59 4251 LC Werkendam tel 0183-501744 fax 0183-502011 e-mail: info@zwetspompen.nl Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Het is leuk om van stapel te lopen! Proficiat met uw nieuwe mbs Compromis Behouden vaart! (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl v.o.f. Gaagbreejen veel succes en een behouden vaart met het mbs Compromis Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. BUNKERSCHIP “JANNA” NIJVERHEIDSTR. 20 TEL. 010-4508023 FAX 010-4580034 2901 AR CAPELLE A/D IJSSEL feliciteert v.o.f. Gaagbreejen met de oplevering van hun nieuwe schip mbs Compromis en wensen u veel succes en een behouden vaart Wij verzorgden de isolatie voor de woning en wensen v.o.f. Gaagbreejen een behouden vaart met het mbs Compromis Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 KATTENDIJK 168 2831 AE GOUDERAK TEL. 0182 - 370 101 FAX. 0182 - 370 949 E-MAIL: info@btelectro.nl WEBSITE: www.btelectro.nl Wij verzorgden de complete electrische installatie inclusief 2-draads-systeem met touchscreen aan boord van het mbs Compromis en wensen de v.o.f. Gaagbreejen een goede en behouden vaart

Bij Teus Vlot Diesel Marine ligt de nadruk vooral op revisie en onderhoud van scheepsmotoren. Sinds het Sliedrechtse bedrijf is gevestigd aan de Merwede zijn de activiteiten echter behoorlijk uitgebreid. Vier jaar geleden werd begonnen met de volledige afbouw van schepen; pontons (multicats) voor Damen waren de eerste schepen die in de haven aan de Baanhoek werden afgebouwd en al snel volgde de afbouw van een zelfzuiger van 86x10,50 meter. Door Jan Hoek ‘We krijgen de smaak te pakken,’ aldus Nico Zwijnenburg, projectleider bij Teus Vlot. ‘We hebben ook de Josanne en de Cornelis afgebouwd, terwijl de afbouw van het beunschip Compromis net is afgerond. Inmiddels is vanuit Kiev het casco van een containerschip, een zogenaamde frontrunner, aangekomen. We hebben niet de intentie om vier à vijf schepen tegelijk af te bouwen en bij ons zul je dan ook geen rijen schepen voor de wal zien liggen. We werken aan de afbouw van één schip tegelijk, zodat we de klant volledige aandacht kunnen geven. Onze voorman is van begin tot eind aan boord en mede daardoor werken we met heel korte lijnen.’ Teus Vlot Diesel Marine is de laatste jaren enorm gegroeid en heeft momenteel 36 personen op de loonlijst staan. Met de overname van Van Wijnen op 1 januari van dit jaar is het toch al omvangrijke pakket diensten uitgebreid met de mogelijkheid van levering en installatie van het complete nautische pakket. Er wordt aan de Baanhoek hard gewerkt aan uitbreiding van onder meer loodsruimte en kantoren. Maar dat wil volgens Zwijnenburg niet zeggen dat de klant een nummer wordt. ‘Voor de meeste schippers is de afbouw van een nieuwbouwschip het project van hun leven. Die verdienen de volledige aandacht; het is belangrijk om naar hun wensen en ideeën te luisteren en het is ons streven een persoonlijke band met de klant op te bouwen. Als ik tijdens pauzes in de kantine zie hoe de onderlinge verstandhouding is tussen de eigenaren van het schip, de onderaannemers en onze mensen, dan ben ik ervan overtuigd dat alle betrokkenen met veel plezier aan de afbouw van de Compromis hebben gewerkt.’ Rens den Breejen bevestigt dat. ‘De samenwerking is prima verlopen en we zijn zeer content met het resultaat. Daarbij wil ik graag twee namen noemen, namelijk Klaas Groeneveld en Erik de Visser van Teus Vlot; dat zijn prima vaklui en fijne gozers om mee samen te werken.’ De Compromis is voor Teus Vlot Diesel Marine het eerste schip dat afgebouwd is volgens de eisen van Germanischer Lloyd. Tankvaart Rens den Breejen (29) is op zijn 15e begonnen op een tanker van Van der Sluijs. ‘Ik heb bij dat bedrijf alle papieren kunnen halen. Echtgenote Petra en de kinderen Sebastiaan (8) en Lennard (5) voeren ook altijd mee, maar toen de oudste zes werd ging Petra naar de wal. Na een half jaar wilde ze echter weer gaan varen, maar niet meer op een tanker. Het varen met personeel was haar ietwat tegen gaan staan en bovendien mochten de kinderen tijdens het laden en lossen niet naar buiten. Redenen om twee jaar geleden te solliciteren bij scheepvaartbedrijf Van de Gaag in Maassluis.’ Rens en Petra den Breejen gingen varen op het inmiddels verkochte beunschip Ingrid. De samenwerking beviel uitstekend, waarna familie Van de Gaag (ook eigenaar van de beunschepen Henri, Henjor en Liane) voorstelde gezamenlijk een nieuwbouwschip te kopen. Rens den Breejen vervolgt zijn verhaal: ‘Henk en Jorijn van de Gaag zijn voor ons meer vader/moederfiguren dan werkgevers en we hebben nooit kunnen vermoeden dat een samenwerking zo prettig zou kunnen verlopen. We hebben de Vof Gaag-Breejen opgericht en voor de aankoop van het casco moesten we wel ons huis in Werkendam verkopen. Voor Petra en mij geen enkel probleem omdat we werken en wonen aan boord allebei geweldig vinden.’ Tijdens de afbouw hebben we tijdelijk in een huis van Teus Vlot kunnen wonen. Ik kom overigens helemaal niet uit een schippersfamilie. Mijn vader is filiaalchef van een PAGINA 31 3 JUNI 2003 Families Van de Gaag en Den Breejen sluiten een compromis Een Van Wijk-boegschroefinstallatie SD 800C met 320 pk DAF. kledingzaak en mijn schoonvader is timmerman. We woonden in Bergambacht en in die tijd wilde ik absoluut boer worden. Na een verhuizing naar Werkendam leerde ik steeds meer schipperskinderen kennen en tijdens vakanties mocht ik meevaren. Op die manier kreeg ik steeds meer de smaak te pakken. Overigens heb ik dat niet helemaal van een vreemde, want mijn moeder is een echte schippersdochter – evenals mijn schoonmoeder.’ Spudpalen Op 16 februari kwam het casco vanuit Wroclow in Polen bij Teus Vlot in Sliedrecht aan. De complete elektrische installatie is verzorgd door B&T, een in 1997 door André Broekhuijsen en Hans Trouborst opgericht elektrotechnisch installatiebedrijf. Aanvankelijk waren de mensen van het in Gouderak gevestigde bedrijf wereldwijd actief in met name de cementindustrie, maar allengs vonden er steeds meer activiteiten aan boord van binnenvaartschepen plaats. ‘We hebben inmiddels voor acht schepen de complete installatie mogen leveren en installeren. Aan boord van de Compromis onder andere een touchscreen en tweedraadsinstallatie. De aanwezige spudpalen zijn vanuit de stuurhut bedienbaar en op het scherm is precies af te lezen hoever ze onder het vlak uitsteken. Een eigen ontwikkeling is dat er P. de Waardt Ship Trading BV Levering casco Teus Vlot Diesel Marine Van Wijnen Technische afbouw Rabobank Lek en IJssel Financiering Gebr. Sluyter BV Makelaars in Assurantiën Verzekering Schepen Onderlinge Nederland u.a. Verzekering W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Zwets pompen Werkendam 1x 5,5 kW ballastpomp, 1x 7,5kW dekwas / bluspomp, 1x 1,1 kW 400V vuilwaterpomp, 1x 10/12 kW 400V ontwateringspomp 2-toeren, alle pompen zijn geleverd op fundatie-lekbak, inclusief dempers en manometers B&T Electrotechnisch Installatiebedrijf B.V. Elektrische installatie incl. 2- draads-systeem met touchscreen C. Holster Scheeps- en onderhoudstimmerwerk Complete betimmering incl. lessenaar en sanitair Unisol Isolatietechniek bv Isolatie woning Oliehandel J. Terlouw b.v. Mobil gasolie en smeermiddelen, scheepsinventaris en bijboot Prins Las- en Pijpleidingbedrijf De Compromis klaar voor vertrek bij Teus Vlot Diesel Marine in Sliedrecht. (foto’s de Binnenvaartkrant) Lens / ballastleidingsysteem Rafa Scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Cummins Diesel BV Cummins voortstuwingsmotor KTA 19M3, vermogen 640 pk / 1800 tpm, Cummins generatorsets, 40 kVa type DGBC (D15) en 60 kVa type DGCB G15 Tresco Navigation Systems bvba Tresco Inland Ecdis Viewer IHC Lagersmit 1 stel SUPREME LD 200/190 en bijbehorende met witmetaal gevoerde lagerbussen Novetec Machinekamerventilatie en SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters / brandkleppen Van Wijk Stuurhuizen BV Alu. stuurhuis met zakbare bovenbouw Alphatron Marine BV 1 x kleurenradar JMA 608 TFT radar, JRC, Alphapilot, digitale automatische piloot, Alphaturn bochtaanwijzer, Alpharudder roerstandaanwijzer, Alphanav echolood, Alphawind digitale windmeter, Alphacall intercom incl. posten, 2 x Alpacom marifoons in MC uitvoering, (D)GPS 112/212 ontvanger JRC, Computer incl. 15 "TFT dimbaar inbouwscherm, Elektronisch kaartsysteem en SAT-TV systeem TravelVision Keukenstudio Biesbos Keuken ingesteld kan worden hoe ver ze naar beneden moeten. Als dat bijvoorbeeld vier meter is, dan stopt de beweging automatisch op de ingestelde lengte. Bij ons is op elektrotechnisch gebied alles bespreekbaar en “dat kennen we niet, bestaat bij ons niet”,’ is de overtuiging van Trouborst. De Compromis wordt voortgestuwd door een Cummins motor van 640 pk bij 1800 toeren. Er zal voornamelijk zand en grind worden vervoerd, maar het schip is ook geschikt voor vervoer van specie (1000 ton). De afmetingen van het beunschip zijn 70x7,50 meter. Den Breejen: ‘We wilden in eerste instantie een schip van 86x10,50 meter laten bouwen. Maar als grote werken als de HSL klaar zijn, is er volgens ons beduidend minder werk voor dergelijke grote beunschepen. Alternatieven zijn er niet echt, want veel containers kun je nou eenmaal niet kwijt op een beunschip. Bovendien heeft de Compromis de maximale afmeting om de Schie richting Delft te kunnen bevaren.’ ‘Ondanks de vaste opbouw is het een zeer rustig schip. Om meer woonruimte te creëren is de badkamer beneden gebouwd. Ik wil graag Gerrit Blonk uit Krimpen aan den IJssel noemen; dat is iemand met veel verstand van zaken op het gebied van beunschepen; hij heeft namens Vof Gaag-Breejen de afbouw van de Compromis begeleid. Holster heeft op een vakkundige wijze de complete betimmering gedaan. We hadden met dit bedrijf al goede ervaringen op de Liane, volgens mij een van de eerste schepen die dit Werkendamse bedrijf betimmerd heeft.’ Wie leverden op het mbs Compromis Van Wijk BV Boegschroefinstallatie SD 800C met 320 pk DAF, autokraan 11 tm 15 mtr / hefvermogen 2000 kg, voor ankerlier, ankers en kettingen Blokland Non Ferro BV bunkoelers Speedheat Zeeland vloerverwarming ExxonMobil Lubricants Marine Mobil smeermiddelen Van Dijke Project Engineering BV Ontwerp en tekeningen ADS van Stigt BV 1 x ZF W3200 keerkoppeling, reductie 5,476:1, 1 x Centa elastische koppeling CX-54- NFS1-300-50°, 1 PTO 0, SAE B, niet beschikbaar, 1 x AMW Marine schroef diameter 1500 mm, blads Baas Wooncentrum Complete stoffering Discom BV Geluid gedempte uitlaatdempers Euro Marine Controls BV Kobelt mechanische motorbediening Hydromarine Papendrecht BV Stuurmachine Dekatel Nederland BV / Autena Marine BV Telecommunicatie / automatiseringsapparatuur Kees Burger 2 x spudpalen

De Binnenvaartkrant