Views
2 years ago

2003-12

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze

PAGINA 18 3 JUNI

PAGINA 18 3 JUNI 2003 ANKERS • KETTINGEN • LIEREN G.J.Wortelboer Jr. BV Quarantaineweg 5 P.O. Box 5003 3008 AA Rotterdam The Netherlands tel. +31 (0)10 429 22 22 fax +31 (0)10 429 64 59 www.wortelboer.nl gjw@wortelboer.nl ANCHORS • CHAINS • WINCHES POMP... • Groot programma ladingpompen • Voor nieuwbouw en vervanging • Korte levertijden • Aantrekkelijke prijzen • Volledige kwaliteitsrevisie • Garantie + testrapport • Inruil en inkoop gebruikte pompen • Aandrijving, leidingwerk, fundatie KAMPERS POMPSERVICE specialist in HOUTTUIN en BORNEMANN SERVICE!!! • 24 uurs noodservice, ook op locatie • Snel, betrouwbaar en vakkundig • Aanlegsteiger met kraan • Blauwe kegel service (bij uitzondering) • Nood- en ruilpompen • Vrijwel alle onderdelen op voorraad • Advies en begeleiding bij schade • Overige reparaties Telefoon: +31-(0)78-6763811 Oosthavenzijde 5 / Postbus 5606 NL-3297 ZG Puttershoek Fax: +31-(0)78-6764853 E-mail: pompservice@kampers.nl Vraag naar Gerbert (verkoop), Pim (service & reparatie) of Anouk (info & administratie) MOTOREN INBOUWEN DEUTZ CUMMINS WÄRTSILÄ EN ANDERE MERKEN CUMMINS WÄRTSILÄ DEALER ● een goed produkt ● een goede service verlenen ● konkurrerend zijn in prijs ● revisie van alle merken dieselmotoren maar veelal een kwestie van vertrouwen BIJ MARKERINK IN LOBITH BENT U AAN HET JUISTE ADRES! Bel voor informatie tel. 0316 - 541041, fax 542436 Verkoop privé tel. 0316 - 541709 of 543796 DESIGN IN DE STUURHUT MET DE MULTICOLOURLINE VAN ALPHATRON Laat de 21ste eeuw aan boord met Alphatrons MultiColourLine. Een compleet programma navigatie apparatuur voorzien van de modernste technieken en een fraai hedendaags design. Compleet programma, fraaie vormgeving en superieure verlichtingstechniek. Rustige analoge uitleesinstrumenten voor de belangrijkste functies. Techniek van JRC, service van Alphatron. Alphaturn 90* Alphacall Alphaturn 300* Alphawind Alphanav Alpharudder 45* Alphacourse Alpharudder 90* Alphapilot Zet een stap in de goede richting. Vraag meer informatie: algemeen: 010 -453 4000 fax: 010 -452 9214 email:jt@alphatronmarine.nl www.alphatronmarine.nl Schaardijk 23 3063 NH Rotterdam Havennummer: 115 ✁ Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 MAASKADE 151a (op het Noordereiland). Bel voor een afspraak met 010-2810191. Medische keuring voor Rijn- en binnenvaart kost bij dokter H.R. Hefting € 40,- G.H. FRANCOIS BVBA Nassaustr. 18 ANTWERPEN TEL. 03-23116 13 FAX. 03-226 66 07 Koolteer 20 l. € 27,02 Rustol 5 l. € 45,86 T.O. Ruimverf 20 l. € 66,91 met certificaat voor eetbare goederen Wrijfhouten touw 16 mm blauw per rol € 73,38 Lamp 24 V - 60 W € 0,77 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2x 20 W., € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,20 Epoxy 5 l. € 25,00 Poetslappen/katoen € 11,16 Hercules 24 mm Blauw € 2,95 met staaldraad touwkern, soepel Glansgrafiet € 20,00 grijs - rood - bruin 5 kg Reddingsboot gekeurd 3.60 meter €1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,5 Super-X-cleaner 10 l. € 17,33 Palrein 10 l. € 8,18 Tricoflex slang P.M. € 1,93 1” = 25 mm Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden € 64,45 4 stuks Belg-Ned vlag € 22,29 130-200 carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Druppel ladder 30 amp. € 295 AUTOMATISCH REDDINGSVEST Secumar rood STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART € 92,96 isolatieband 1100 GR. 10cm € 2,65 Alu ladders openstaande volgens dim 4.5m € 97,17 5m €109,82 Compressor 2pk € 182 Gasoliepomp zelfaanzuigend € 66 verfspuit 10 liter € 171 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN!!! REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR € 33,47 topkw., 4 Bar, dekwasdrukpomp, 3 pk - 380 V € 364,40 STOPTOUW PE-GROEN 32 mm € 2,18 36 mm € 2,40 40 mm € 2,73 Bij complete rol 220 mtr EXTRA 5% KORTING IS ER EEN PRIJS TE HOOG, BELT U ONS EVEN OPS PRIJZEN EXCLUSIEF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 815,57 Touw polysteel 4 str. = 80% sterker 32 mm € 1,78 36 mm € 2,23 40 mm € 2,85 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,40 36 mm € 2,60 40 mm € 3,12 ZOEKLICHT met afstandsbediening 24 V, 450 W , Chrome SUPERPRIJS!! Bel ons voor deze superlage prijs LEVISLUX 4 liter wit per liter € 7,44 SUPERPRIJS GROF VUIL POMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 320 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 220/380 V. BALLASTPOMPEN LOS MET POUL) 125 ton ......... € 185,98 140 ton ......... € 195,84 160 ton ......... € 220,63 100 ton ......... € 691,61 • NIEUW • NIEUW• ZUIGSLANG nu soepel tot -20°C GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 HYDROFOOR SPECK VAT 50L. € 1050,05 BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11

PAGINA 19 3 JUNI 2003 Kritische noot over Rijksoverheid bij viering eerste lustrum MCA Een kleine organisatie met grote impact Met het eerste lustrum dat het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum (MCA) donderdag 22 mei vierde, mag nog wel een keer de loftrompet worden gestoken over het werk van het MCA. Brabant is zo langzamerhand een voorbeeld van efficiënt omgaan met en implementatie van plannen voor modal shift. En hoewel de Rijksoverheid het werk van het MCA steunt, moet over het Rijk juist een kritische noot worden gekraakt bij de viering van het lustrum. Waar blijft een behoorlijk budget voor het baggeren, het verruimen en doodgewoon het onderhoud van de sluizen in de Brabantse kanalen? Directeur Bert Hilberts van het MCA: ‘Het rare is dat gedaan wordt alsof je goederenstromen optimaal stuurt door nieuwe infrastructuur te bouwen. Natuurlijk is dat hoog nodig maar het onderhoud van de bestaande infrastructuur is een ondergeschoven kindje.’ Bert Hilberts en MCA zijn voor velen in de Brabantse vervoers- en verladerswereld synoniemen. Vijf jaar al draagt ir. Bert Hilberts met onstuitbaar enthousiasme uit dat voor veel lading een andere manier van vervoeren een kwestie van organisatie en afstemming is. ‘We zijn geen praatclub of belangenclub; we streven naar consensus en na overleg zie je vaak dat een verandering mogelijk is in de logistiek.’ Geen dure rapporten die in de la verdwijnen, maar ideeën die direct door het bedrijfsleven worden geïmplementeerd.Vaak kan er aan een meer milieuvriendelijke wijze van vervoeren zelfs worden verdiend, zo heeft menig verlader moeten beamen als Hilberts had voorgerekend hoe een andere logistiek zou werken. De ambitieuze twee miljoen ton modal shift van het ILOconvenant is nog niet gehaald, maar de 800.000 in 2003 wel en er dus al honderdduizenden tonnen niet langer over de weg worden vervoerd sinds in 1998 het MCA startte. Natuurlijk kan het bedrijfsleven nog wel een tandje hoger schakelen bij het pionieren met alternatieve vervoerswijzen, maar het in gebreke blijven van de Rijksoverheid bij het onderhoud van de vaarwegen is een belangrijke blokkade voor substantiële verschuivingen naar vervoer over water. Een goedbedoeld project als Waterslag – waarin door beperkte schaalvergroting van de scheepvaart in de vorm van koppelverbanden ondanks de slechte staat van het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart toch meer en economischer kan worden vervoerd – lijkt niet meer dan weer een excuus voor Verkeer & Waterstaat om het baggeren en de verruiming nog maar eens verder op de lange baan te schuiven. ‘Dat is te ongenuanceerd,’ vindt Bert Hilberts. ‘In theorie is dat wel waar, maar binnen het huidige vaarwegennetwerk worden met Waterslag toch ook commerciële mogelijkheden geboden aan bulken containertransporten op de Brabantse kanalen. Er zijn nu meer gegadigden voor aansluitingen op het vaarwegennet. Toegegeven: hier is sprake van een marketpull, niet van een technologypush door de overheid. Het mag ook niet leiden tot achterover zitten bij de overheid.’ Waterslag zou immers veel meer impact hebben als er vervoer met koppelverbanden mogelijk was tussen Veghel en Helmond. Maar sinds de sluis bij Veghel met buispalen in moet worden gestut kunnen de koppelverbanden er niet in één keer schutten doorheen. En dat was wel het oorspronkelijke plan van Waterslag. Het vervoer van ophoogzand van Kerkdriel naar Eindhoven zou immers veel korter kunnen via Veghel dan nu via Oosterhout. ‘Dat zou ook geen probleem zijn geweest als tijdig in de sluizen 4, 5 en 6 op de Zuid-Willemsvaart zou zijn geïnvesteerd,’ zoals bij voorbeeld wel is gedaan met het gedeelte den Bosch naar Veghel, waar een nieuwe sluis Schijndel is gebouwd.’ Bert Hilberts neemt geen blad voor de mond. Het MCA is tot eind 2003 grotendeels gefinancierd door de Provinciale en Rijksoverheid, alsmede tien gemeenten in Brabant, maar is volstrekt onafhankelijk. Ir. Hilberts zelf wordt dit jaar 65 en in 2003 eindigt toevallig ook de bijdrage van Verkeer & Waterstaat (DGG). Het ziet ernaar uit dat de Provincie Noord-Brabant de bijdrage voor de komende drie jaar zal verdubbelen, waarmee weer drie jaar MCA is gegarandeerd. Ook het bedrijfsleven in de vorm van de Kamers van Koophandel en brancheorganisaties zullen hun bijdragen na 2003 in de een of andere vorm continueren. Kleine organisatie Bert Hilberts stopt er niet mee, maar zal wel een of twee dagen in de week minder actief zijn voor het MCA. ‘Ik zal meer overlaten aan Ad Verhoeven, Michel van Dijk en Marc de Haas.’ Ad Verhoeven is namens de KvK parttime gedetacheerd als projectleider bij het MCA en Michel van Dijk werkt eveneens op parttime basis met zijn bedrijf Van Dijk Maritiem voor het MCA. Marc de Haas werkt bij het REWIN. Het secretariaat van het MCA is sinds jaar en dag in de vertrouwde handen van Bert’s assistente Martje van Heesch- Van Zon. Dat is het MCA in een notendop. Vanuit een bescheiden ruimte in een ondernemerscentrum in een buitenwijk van Eindhoven wordt geregeld dat honderdduizenden tonnen lading langzaam maar zeker verschuiven van de weg naar het water en spoor. ‘Dat doen wij uiteraard niet zelf, maar we helpen partijen dit wel mogelijk te maken,’ aldus Bert Hilberts. ILO-initiatief Het spoor was een optie voor Philips, zo bleek uit het onderzoek van Industrie en Logistiek Oost-Brabant (ILO), een gelegenheidssamenwerking van bedrijfsleven en Provincie in 1997. Op initiatief van directeur Peter Swinkels van de Bavaria brouwerij in Lieshout Bert Hilberts op kantoor van het MCA. ‘Een kleine organisatie met een resultaatsgerichte aanpak is genoeg.’ (foto MGR) staken die partijen de koppen bij elkaar om zich te buigen over toekomstige problemen in het goederenvervoer. De betrokken ondernemingen waren graag bereid hun nek uit te steken om modal shift van 800.000 ton lading in 2003 te realiseren. Opnieuw was het de overheid (deze keer in de persoon van V&W minister Tineke Netelenbos) die verstek liet gaan, en niet bereid was een convenant met dat ambitieniveau te tekenen. Het MCA adopteerde de projecten van ILO en stak flink wat werk in het project Railteminal Eindhoven ( RTE ) op het Eindhovense industrieterrein Acht, waardoor er op het bedrijf van van Rooijen Logistiek een railaansluiting voor Philips tot stand kwam. Hilberts: ‘Daar hebben we meer voor gedaan dan gebruikelijk. In principe bouwen wij geen terminals of ontwerpen we geen regelingen. We dragen alleen bouwstenen aan, kijken hoe de belangen liggen en streven naar win/win-situaties voor de bedrijven, die leiden tot modal shift. Daarom is een kleine organisatie genoeg.’ Vijf jaar geleden ontstond die ‘kleine organisatie’ op initiatief van gedeputeerde Arie van Harten (nu burgemeester van Woudrichem) en de toenmalige HID Laut de Borst van directie Noord-Brabant van Rijkswaterstaat. Hun slogan ‘Ophouden met praten en nota’s schrijven, aan de slag’ volgde op de nota Samen Vaart Maken waar het Overlegplatform Brabantse Kanalen veel werk in had gestoken. Dat was weer een reactie op de landelijke nota van Verkeer & Waterstaat Transport in Balans, waarmee werd aangekondigd dat er 50 miljoen ton van de weg naar water en spoor moest verschuiven. Dit landelijk streven naar modal shift is helaas inmiddels verleden tijd. Het MCA maakt echter in Brabant nog steeds vaart, samen met bedrijfsleven en (provinciale en gemeentelijke ) overheid. De Borst en Van Harten vertaalden de roep om een onafhankelijk intermediair in een bouwplan voor het MCA en betrokken André Schaart van de EVO, burgemeester Ies Keijzer van Veghel (nu gepensioneerd) en gepensioneerd Philips-directielid Guido Hayen bij hun plannen. Zij vormden het dagelijks bestuur en verzochten voormalig consultant en manager Bert Hilberts de kar te trekken. Hilberts zelf werkte vijftien jaar lang als consultant bij DHV, was directeur bij Heijmans Milieutechniek en richtte de mestkorrelfabriek Promest in Helmond op, waarvan hij zes jaar de directie voerde. Nadien was hij nog consultant bij de NEHEM. ‘Ik heb in de loop der jaren wel een mentaliteitsverandering gezien bij zowel het bedrijfsleven als bij de overheid. Ondernemingen zijn bereid de bedrijfsprocessen anders in te richten om bijvoorbeeld emissies van schadelijke stoffen te reduceren.’ Dat doen ze deels vanuit een welbegrepen eigenbelang, beaamt Hilberts, omdat ze anders als milieucriminelen aan de schandpaal worden genageld. ‘Bij de overheid heb ik gemerkt dat minder wordt gezegd hoe het moet, ze zijn af van die geitenwollensokken mentaliteit, waarin ze dachten dat alles maakbaar was. Sinds medio jaren negentig wordt ingezien dat met het stellen van randvoorwaarden meer bereikbaar is. Dat heeft ook wel met de meer pragmatische insteek van Paars te maken gehad. Er is wel veel gedaan aan het verminderen van regels en vergunningen.’ Lachend: ‘Niet dat we nu een vergunningenarm land zijn geworden.’ Slakken Soms weet de Nederlandse ambtenarij nog steeds je nekharen overeind te krijgen. Zoals in Veghel, waar de gemeente graag meewerkte aan het verwerken van huisvuilslakken die over water uit de Europoort werden aangevoerd, maar waar de Provincie er bijna in slaagde roet in het eten te gooien. Huisvuilslakken zijn verbrandingsresten uit de ovens van de AVR. Grote hoeveelheden in principe ‘schoon materiaal’ waarvoor certificaten zijn afgegeven om ermee wegen op te hogen en dergelijke. (Lees verder op pagina 23)

De Binnenvaartkrant