Views
3 years ago

2003-12

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze

PAGINA 14 3 JUNI

PAGINA 14 3 JUNI 2003 Scheepswerf Wout Liezen BV Steenwijkerstraatweg 80, 7942 HR Meppel Tel: 0522-252048, Fax: 0522-258705 Hellingcapaciteit 90 x 10 mtr. Voor: Reparatie - Nieuwbouw en verbouw, van alle soorten vaartuigen tevens voor afbouw Informeer eens vrijblijvend naar ons gunstig prijsniveau en levertijd THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419565 ECHT BETAALBAAR Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl Satelliet volgsysteem, speciaal ontworpen voor DE BINNENVAART Dealers: Dacom Werkendam, Tel: 0183 - 501 707 Alewijnse Marine, Tel: 024 - 371 63 11 Megatronics, Tel: +32 (0)3 - 644 67 10 Droste Elektro, Tel: 0316 - 541 759 B.A.M. Pro Electronics, Tel: 0183 - 589589 Kadlec & Brödlin, Tel: +49 (0)203 - 479 950 Gebofa Maritiem, Tel: 0529 - 435 400 Radio Holland Marine, Tel: 010 - 428 33 44 Anton van Megen, Tel: 06 - 10990385 Eprom Electronica, Tel: 0115 - 648000 MADE IN HOLLAND W W W. T R AV E LV I S I O N M O D I . N L Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Gielen-groep • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN • STALEN VLOEREN ’t Ambacht !cheepswerf en ,achinefabrie0 Scheepsreparatie Gielen BV - laswerk - staalwerk - elektrische installatie - hermotorisering Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Scheepswerf Gielen BV - 2 hellingen van 55 meter - 1 overdekte helling van 75 meter - alle werkzaamheden onder en boven de waterlijn Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. Gielen Scheepsinterieur BV - betimmeringen - roeven - stuurhuizen - keukens - badkamers Maasbracht bv Gecertificeerd volgens VCA** en ISO 9002 Scheepsreparatie Gielen BV Van Leeuwenhoekweg 21 3316 AV Dordrecht Postbus 352 3300 AJ Dordrecht Tel.: +31 (0)78 - 6130635 Fax.: +31 (0)78 - 6138378 e-mail: info@gielengroep.nl www.gielengroep.nl Scheepswerf Gielen BV Rivierdijk 276 3361 AV Sliedrecht Postbus 352 3300 AJ Dordrecht Tel.: +31 (0)184 - 422622 Fax.: +31 (0)78 - 6138378 e-mail: info@gielengroep.nl www.gielengroep.nl Scheepsinterieur Gielen BV Van Leeuwenhoekweg 21 3316 AV Dordrecht Postbus 352 3300 AJ Dordrecht Tel.: +31 (0)78 - 6352707 Fax.: +31 (0)78 - 6138378 e-mail: info@gielengroep.nl www.gielengroep.nl Uw adres voor: • originele Cummins onderdelen • ruilonderdelen • alle Fleetguard filters • complete motorrevisie • inbouw motoren • scheepsreparaties • in- en verkoop van nieuwe en gebruikte Cummins motoren Veerweg 11 6051 AH Maasbracht Tel.: (0475) 46 34 44 Fax: (0475) 46 61 48 Email: Maasbracht@cummins - www.cummins.nl N & S WILHELM NOLDEN & SÖHNE SONDERANGEBOT Original Bornemann- Schraubenspindelpumpe Typ W8.4zk general überholt, mit Garantie nach VDMA zu verkaufen. Förderleistung: wahlweise ca. 400 - 700 cbm. Preis: VB Bornemann + Houttuin-Pumpen Fachwerkstatt: Generatoren (John Deere mit CCNR-Zertifikat) Reparaturservice: Kompressoren Motorenreparatur D 47198 Duisburg Tel. (0049) 02066-8308 Mobil (0049) 0172-2616856 Email : 020668125@t-online.de www.nolden-soehne.de kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl stuurhuizen roefdeuren radarmasten

Musketiers verraden geheim van een kwarteeuw plezier: PAGINA 15 3 JUNI 2003 ‘Iedereen staat op het veld’ Dit jaar vieren De Musketiers hun 25-jarig bestaan. De enthousiaste schippersvoetbalclub organiseert op 8 juni een groot toernooi in Antwerpen. Eind september volgt nog een jubileumbal. Het motto van de vereniging luidt sinds een kwart eeuw: ‘We willen winnen maar niet ten koste van de vriendschap.’ In de praktijk komt het er op neer dat bij De Musketiers steeds iedereen mag meespelen. Want wie zit nu graag de hele match op de bank? Martin François is al 25 jaar voorzitter van FC De Musketiers. Zelf speelt hij nog af en toe mee voor de lol maar echt voetballen zit er na drie knieoperaties niet meer in. Vanaf de zijlijn vuurt hij zijn ploeg aan. Tussendoor vertelt hij honderduit over de geschiedenis van de club. Door Sarah De Preter ‘De oprichting van onze vereniging gebeurde tussen pot en pint in een café op het Eilandje. In die tijd bestond daar een schippersclub, de Musketiers, die ook wel eens voetbalde maar voornamelijk feesten organiseerde. Wij, de toenmalige schippersjeugd, gingen voor de sport. En zo ontstond FC De Musketiers, hoewel niemand van ons echt kon voetballen.’ De eerste Musketier-doelman trad in de wedstrijd nog aan met werkhandschoenen. En de spelers liepen op boordsloffen achter de bal. Maar ze wilden vooruitkomen, dus gingen ze op zoek naar een professionelere outfit. ‘We zochten sponsors voor truitjes en gingen op eigen kosten voetbalschoenen kopen. Inmiddels hebben we 36 actieve spelers.’ De Musketiers spelen uitsluitend vriendschappelijke wedstrijden en nemen ook deel aan toernooien. Vaak staan ze tegenover andere schippersteams uit binnen- of buitenland. ‘Vroeger speelden wij nog op zaterdagen maar in de huidige tijd gaat dat niet meer. Wij spelen nu op zondagen, dan hebben we sowieso vastgemaakt en ’s avonds brengen we de kinderen weer naar het internaat.’ De deelnemers komen vaak van ver gereisd. Sommige liggen met hun schip in Keulen, Luik of zelfs Thionville. Niemand maakt die reis voor niets want iedereen mag meespelen. ‘Wij hebben altijd gezegd dat alle actieve leden ook op het veld moeten staan. Omdat niemand graag een hele wedstrijd op de bank zit, wordt er maar wat vaker gewisseld. Andere ploegen gaan meer voor de zegen en laten alleen de besten spelen. Maar bij ons mag iedereen meedoen, het moet immers ook nog plezant blijven.’ Dat principe schept een hechte band tussen de spelers. ‘We zijn al bijna familie van elkaar,’ zegt de voorzitter. ‘Tenminste, zo ervaren we dat.’ Reizen Overigens is de Musketier-clan meer dan een voetbalclub alleen. ‘Wij organiseren om de twee jaar een toernooi. In het jaar dat volgt op een toernooi, gaan we met z’n allen op reis.’ Hun echtgenotes hebben voorlopig nog geen behoefte om als Musketierin mee achter de bal te rennen. Maar minder gewaardeerd worden ze daarom niet. ‘Onze vrouwen zijn fantastisch, dat mag ook weleens gezegd. Waarschijnlijk hadden we zonder hen al lang niet meer bestaan. Ze helpen mee organiseren en maken onder elkaar enorm veel lol. Als wij met z’n allen op stap zijn, wordt er aan één stuk door getaterd.’ Een kwart eeuw Musketiers is een flink stuk mensenleven. De afgelopen jaren hebben ze vreugde en verdriet gekend. ‘Het leuke is dat hier generaties met elkaar voetballen. Inmiddels spelen ook de kinderen van de eerste Musketiers al mee. Onze oudste speler is 48, de jongsten zijn negentien.’ De eerste vijftien jaar waren ze als voetbalgroep echt sterk. ‘Wij houden het altijd plezant.’ Dat mag duidelijk zijn. (foto’s Sarah De Preter) ‘Twee jaar geleden hebben we een dal gehad. We waren als ploeg wat vergrijsd en vele van ons liepen krakend en piepend Op 17 juni vergadert het Permanent Overlegcomité Binnenvaart Vlaanderen (POBV). Deze koepelorganisatie komt twee keer per jaar samen om nautischtechnische aspecten van de binnenvaart te behandelen. In het vooruitzicht van de komende vergadering heeft de VBR een aantal agendapunten voorgesteld. De vereniging wijst op overhangende takken op de oevers van de Brugse vaart, die een gevaar voor de scheepvaart vormen. De bomen en struiken moeten daar dus worden gesnoeid. Aan de loswal in Uikhoven moeten de verticale geleidebalken worden hersteld. Geladen schepen komen daar nu onder de betonnen rand terecht. In de Smeermaas richting Lommel dienen ondiepten te worden uitgebaggerd. Op de Bovenschelde tussen Merelbeke en Antwerpen moeten de peilschalen op de juiste hoogte worden over het veld. We zijn het team toen gaan verjongen en nu gaat het weer bergop. Het klikt ook goed met de jeugd POBV-overleg in juni en dat is belangrijk. Tenslotte moeten zij het van ons overnemen.’ Twee Musketiers van het eerste uur hebben ze inmiddels definitief verloren. ‘Hun overlijden doet nog steeds pijn, daar denk je iedere match weer aan.’ Na de wedstrijd drinken ze een pintje en smeren een boterham. ‘We houden het simpel maar wel plezant.’ In hun masten hebben De Musketiers een rood-zwarte wimpel hangen. Bij grote festiviteiten wordt de vlag uitgehaald. Op 8 juni zullen acht verenigingen deelnemen. Er is ook een wedstrijd voor miniemen en het schippersinternaat Don Bosco uit Wijnegem verzorgt kinderanimatie. DJ Jef Maes zorgt voor de muziek. Het toernooi vindt plaats aan kaai 526 in Antwerpen. geplaatst. De huidige hoogtes verschillen immers 175 centimeter met de werkelijkheid. De VBR vraagt ook om roodwit-rode borden te plaatsen op de uiteinden van sluisdeuren. Daardoor zouden schippers een teken hebben dat de sluisdeuren volledig geopend zijn. Op de sluis van Wijnegem werden die borden op vraag van VBR reeds aangebracht. Aanleiding was een schadegeval aan de sluisdeur enkele maanden geleden. De schipper had toen niet gemerkt dat de deuren nog niet helemaal open waren. Het risico doet zich ook voor aan andere sluizen omdat de deuren veelal niet in hetzelfde ritme opengaan. De borden zouden een uitstekend hulpmiddel zijn voor de scheepvaart om in de toekomst ongevallen te vermijden. Steeds meer aanleiding tot onveilige situaties geeft volgens VBR het welbekende ‘oploopverbod’, geplaatst op 500 meter afstand van de sluizen. ‘Indien diep geladen grote schepen of zware duweenheden hun normale vaartsnelheid moeten aanhouden tot op 500 meter voor het kunstwerk, teneinde hun beurt te behouden ten opzichte van achteropkomende schepen, is voor deze eenheden de afstand van een halve kilometer te kort om op een veilige en verantwoorde manier af te remmen en stil te liggen.’ De VBR stelt daarom voor om de paal ‘oploopverbod’ naar 1.000 meter voor het kunstwerk te verplaatsen. Bij bruggen kan volgens de vereniging wel de 500 meter behouden worden. Aan tal van bruggen is de verlichting te sterk. Schippers worden daardoor verblind en varen in een zwart gat. Vooral de sterkte van het gele licht van de doorvaartopening moet beter worden afgesteld. Vice-voorzitter Pierre Verberght en Francois van Reeth zullen namens de VBR deelnemen aan de vergadering in juni. Voorzitter Martin François (links) met collega Guido Engelsma. Geslaagd Vorige week heeft in Brussel het theoretisch examen ‘Matroos Binnenvaart’ plaatsgevonden. Van de 25 deelnemers zijn er 23 geslaagd. De kandidaten die de verkorte opleiding matroos hebben gevolgd, zijn allemaal geslaagd. Het examen bestond uit een honderdtal multiple choice vragen. In de 45e kalenderweek (begin november) vindt er opnieuw een theoretisch examen plaats. Zoete lading voor de binnenvaart Toen Warcoing Industrie in het zuiden van België enige tijd geleden zijn capaciteit wilde uitbreiden, kreeg de onderneming te maken met transportproblemen. Een toename van het wegtransport zou het bedrijf veel geld hebben gekost en bovendien gepaard gaan met verstopping van de toegangswegen rondom de firma. Als oplossing werd voor een lijndienst over water gekozen, zeven dagen per week en just in time. Warcoing Industrie is een pionier in de cichoreimarkt. Traditioneel wordt in België industriële cichorei geteeld voor gebruik als koffiesurrogaat. In het begin van de 20e eeuw bedroeg de met dit gewas bezaaide oppervlakte zo’n 13.000 hectare. In de jaren ‘70 was daarvan nog maar duizend hectare over. Een decennium geleden kende de teelt opnieuw een toename, niet voor de productie van een koffiesurrogaat, maar wel voor de productie van suiker en vezel. Sinds 1982 speelt Warcoing Industrie een belangrijke rol in de selectie en de teelttechniek van cichorei. Het bedrijf beet tevens het spits af op het gebied van vooruitstrevende extractie- en verwerkingsprocédés van cichorei-insuline. Daarnaast wordt fructosesiroop gemaakt, gebaseerd op cichorei. Tijdens het productieproces van deze fructosestroop moet de zoete lading van Warcoing naar Valenciennes worden getransporteerd. Daarvoor huurt het bedrijf in de oogstperiode (september tot december) twee tankschepen die de lading onder hoge temperatuur (60 graden) naar Valenciennes brengen. Daar vindt een transformatieproces plaats waarna dezelfde schepen het afgewerkt product weer terugbrengen naar Warcoing. Van daaruit gaat het verder naar de afnemers. In de eerste fase werd op die manier 74.000 ton tussen Warcoing en Valenciennes heen en weer gebracht door twee schepen per dag. De keuze voor de binnenvaart heeft volgens het bedrijf drie redenen. Ten eerste kunnen per dag zo’n 35 vrachtwagenritten worden uitgespaard. In de oogstperiode zou dat verkeer op de terreinen van Warcoing onmogelijk zijn geworden. Daarnaast worden de administratieve taken tot een minimum gereduceerd. Binnen korte tijd kan het bedrijf een 400-tonstanker charteren voor het transport van de vloeistof. Tenslotte wordt er ook geld gespaard, aldus Warcoing. Het transport met binnenschepen kost slechts een derde van het wegvervoer.

Binnenvaartkrant