Views
1 year ago

2003-12

  • Text
  • Jaar
  • Pompen
  • Juni
  • Nieuwe
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 17 Marc De Decker schrijft proefschrift over harmonisatie binnenvaartregimes Pagina 19 MCA was eerste vijf jaar zeer succesvol Deutsche Beilage Seite 35 Binnenhäfen richten Arbeitsgruppe Sicherheit ein Seite 37 VSM fordert Ausbau der deutschen Kanäle (advertenties) Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl DIESEL ENGINES Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 - 6813127 Fax 6812025 Beslissing viel al bij onderhandelingen over uitbreiding Op vragen van Europarlementariër Lambert Doorn (EVP/CDA) antwoordt Europees Transportcommissaris Loyola de Palacio dat geld uit het reservefonds van de binnenvaart ook kan worden gebruikt voor de binnenvaart in de nieuwe Lidstaten van de EU, ook al hebben die niet bijgedragen aan de opbouw van dat fonds. Daarmee bevestigt De Palacio eerdere opmerkingen van de Europese Commissie naar aanleiding van het verzoeken uit het binnenvaartbedrijfsleven om die gelden alleen in de huidige Lidstaten te besteden. In haar antwoord geeft De Palacio overigens aan dat de beslissing al is gevallen toen tijdens de onderhandelingen over de uitbreiding niemand enig voorbehoud maakte voor de toepassing bestaande regelingen. Het gaat om een bedrag van 38 miljoen euro, dat verdeeld is over de Lid-Staten van de Europese Unie. Het geld bleef over nadat de laatste sloopregeling was afgesloten en er daarna nog nieuwbouwboetes werden afgedragen aan de (advertenties) fondsen. In 1999 werd in Europees kader besloten tot de oprichting van reservefondsen in de verschillende landen. De nationaal georganiseerde 3 JUNI 2003 7e jaargang 12 Geld uit reservefonds ook voor Oost-Europa fondsen zijn financieel onderling solidair. Het geld komt alleen beschikbaar als de te nemen maatregelen in de hele Gemeenschap van kracht zijn. Daarbij is nooit onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe Lidstaten. (Lees verder op pagina 3) Minister Peijs (V&W) heeft oog voor MKB Karla M.H. Peijs (CDA) is de nieuwe minister van Verkeer & Waterstaat in het kabinet Balkenende II. Het is de eerste keer dat ze zich in de nationale politiek begeeft. Vóór ze in 1989 Europarlementariër werd, was ze lid van de Provinciale Staten in Utrecht. Ze werd in 1944 in Tilburg geboren, studeerde economische en organisatiesociologie in Nijmegen en Amsterdam. Ze doceerde aan de Hogeschool Utrecht. Namens CDA in het Europarlement (EVP-ED Europese Volkspartij en Europese Democraten) was ze lid van de Commissie Regionaal beleid, Vervoer en Toerisme en plaatsvervangend lid van de Commissie Economische en Monetaire Zaken. Ze werd bekend als belangenbehartiging van het Midden- en Kleinbedrijf op Europees niveau en hield in die positie begin jaren ’90 bij de Internationale Tankscheepvaart Vereniging (ITV) een redevoering. Nadien hield ze contact met de binnenvaart en bracht een werkbezoek aan de Jowi, toen die bij Breko in Papendrecht in aanbouw was. Karla Peijs heeft tal van maatschappelijke functies; zo is ze sinds vorig jaar voorzitter van de Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap en van de Stichting Alzheimer Nederland. Karla Peijs heeft een man, twee kinderen en vijf kleinkinderen. (foto CDA) Scheepsbouw studeert op luchtsmering Door lucht te pompen onder het vlak heeft een schip minder weerstand bij het varen. Dat kan in de binnenvaart een brandstofbesparing opleveren van tenminste twintig procent. Het plan voor luchtsmering van schepen, werd donderdag 22 mei gepresenteerd tijdens een themadag van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie. In het Project Energiebesparende Luchtgesmeerde Schepen (PELS) werken de VNSI, onderzoeksinstituut Marin en enkele scheepswerven (onder andere Damen Shipyards, Grave, Bodewes en Van der Giessen-de Noord) samen. Het idee is dat een schip met een laag zuurstof onder de romp minder weerstand ondervindt. Door een rooster van luchtkamers aan te brengen onder het schip kan met een compressor continu lucht onder het vlak worden gepompt. Dat vermindert het contactoppervlak tussen de scheepshuid en het water. De techniek is inmiddels onderzocht door Marin. Bij proefnemingen werden weerstandsreducties van veertig procent gehaald. De meewerkende werven gaan een binnenschip als prototype bouwen. De techniek is ook toepasbaar voor coasters en snelle ferries. Op basis van het voorafgaande onderzoek wordt op de lange termijn een te realiseren brandstofbesparing van tenminste twintig procent verwacht voor de binnenvaart. In de zeevaart zal vanwege zeegang en deining is naar verwachting een besparing van tien procent mogelijk. (advertenties) A G G R E G A T E N TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN • geheel compleet en draaiklaar • incl. compleet electrisch paneel • vermogens van 5 tot 50 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen. AGGREGATEN VOOR NEDERLAND EN BELGIË BARTH AGGREGATEN 's-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 (NA 18.00 UUR 078-673 48 00) AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer Rabobank Shipping Voortvarend in de scheepvaart Tel. 010-4003700 www.rabobankshipping.nl De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keerkoppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5913511 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant