Views
2 years ago

2003-11

  • Text
  • Adverteren
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Schepen

PAGINA 48 20 MEI

PAGINA 48 20 MEI 2003 ALUBOUW DE MOOY B.V. Wij leverden voor het ms Audacia: • alu stuurhuis met zakbare bovenbouw Het is leuk om van stapel te lopen! Proficiat met uw nieuwe ms Audacia Behouden vaart! Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl • radarmast • kuip stuurhuis • roefdeur • navigatiebeugel en wensen de familie Peters een behouden vaart. (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl Wij verzorgden de isolatie voor de woning en de uitlaatgassystemen en wensen de familie Peters een behouden vaart met het ms Audacia NEPTUN Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Wij feliciteren de familie Peters met hun nieuwe schip en wensen hen een behouden vaart !"#$ %&'()''*++, Wij leverden i.s.m. Asto bv het casco voor het ms Audacia Wij wensen familie Peters met het ms Audacia een goede en behouden vaart!

PAGINA 49 20 MEI 2003 MS Audacia: familiefeest bij Asto De in 1965 bij scheepswerf Ruytenberg in Waspik gebouwde Audacia is 24 jaar in het bezit van de familie Peters geweest. Sjef Peters voer vanaf zijn achttiende op de tot 63 meter verlengde kempenaar. Na het overlijden laten zien op onze werf, aangezien hij met de oude Audacia in de vaart is gebleven. Het zegt wel iets over het vertrouwen dat mijn broer in ons bedrijf had,’ concludeert Sjef Peters. Overigens gaat René Peters lopig nog twee jaar werk. Van een mindere tijd zullen we niet echt schrikken. In goede tijden moet je zorgen dat je wat vet op de ribben hebt, zodat het makkelijker wordt ook in mindere tijden te overleven. Ons personeel is op alle evenaren ze de kwaliteit van de Nederlandse scheepsbouwers. Ik vind dat Van Duijvendijk altijd de mooiste schepen heeft gebouwd. Deze werf laat de casco’s tegenwoordig ook in Kozle bouwen, hetgeen voor mij voldoende garantie verzorgd door een MTU-motor van 816 pk bij 1800 toeren. Peters vervolgt zijn verhaal: ‘Om een optimaal draagvermogen te kunnen bereiken heeft dit schip een bolle, druppelvormige kop; boven de waterlijn is de vorm vrij vol en die loopt onder helemaal weg.‘ ‘Verder hebben we er met de bouw opgelet dat er zo weinig mogelijk obstakels aan boord zijn en dat het een zeer onderhoudsvriendelijk schip is geworden. Zo nodig kan het schip, zonder dat er allerlei aanpassingen gerealiseerd moeten worden, verlengd worden tot 105 meter.’ Broer René is bijzonder content met het bereikte resultaat. Hij vertelt: ‘We zijn een echt ouderwets schippersgezin en leven voornamelijk aan boord. We hebben in Nijmegen weliswaar een huis aan de wal, maar daar wonen vooral onze dochters. Die zijn nagenoeg al hun vrije tijd aan boord, helpen dan ook altijd mee, maar voelen er niets voor de binnenvaart als beroep te kiezen.’ De ene dochter studeert psychologie en de andere bedrijfskunde. Audacia komt met de eerst reis cement vanaf Dortmund aan bij de betonmortelfabriek Befu in Utrecht. (foto’s de Binnenvaartkrant) van zijn vader kwam ook broer René aan boord en samen vormden ze, zoals ze zelf zeggen, één volwaardige matroos. De grootste wens van Sjef Peters was ooit voor zichzelf een nieuw schip te laten bouwen. Toen hij later de in Raamsdonksveer gevestigde machinefabriek Asto overnam, kwamen zijn belangen echter op een heel ander terrein te liggen. Toch is zijn wens voor een deel alsnog in vervulling gegaan; van broer René kreeg hij namelijk opdracht een schip te bouwen voor het vervoer van cement. Op 3 mei werd de nieuwe Audacia door de dochters van de eigenaars René en Truus Peters, Femke en Bianca, gedoopt. Het plaatselijke schipperskoor, Recht zo die gaat, zorgde voor een passende muzikale omlijsting van dit familiefeestje. Door Jan Hoek Asto is vooral bekend als de machinefabriek die de 24 tankers van Rederij Cement Tankvaart, eigendom van ENCI, in onderhoud heeft. De laatste jaren bewijst eigenaar-directeur Sjef Peters steeds weer dat zijn bedrijf allround is. Niet alleen met de bouw van zes midden/voorschepen en de complete afbouw van gespecialiseerde cement- of poedertankers, maar ook de hermotorisering van partyschip Princehof is door het aan de Donge gevestigde bedrijf tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers geklaard. Bij de afbouw van de Audacia kreeg Sjef Peters te maken met een heel bijzondere opdrachtgever, namelijk zijn broer René. ‘Het maakt de opdracht niet bepaald eenvoudiger; met een aantal zaken ga je toch anders om dan bij de gemiddelde klant. Daarbij heeft René zich tijdens de afbouw nagenoeg niet cement vervoeren voor Peters BV, een ander bedrijf van Sjef, dat het vervoer regelt van fabrikanten in Nederland, Duitsland en België naar voornamelijk Nederlandse klanten. Daarnaast werd ruim twintig jaar geleden ook nog Peters Cement Overslag (PCO) opgericht. Dat bedrijf telt verscheidene overslagschepen met een loscapaciteit van ongeveer 600 ton per uur. Had Peters het eerste jaar 25.000 ton overslag, inmiddels is dit opgelopen tot ongeveer 600.000 ton per jaar. De vorige Audacia is verkocht aan vof Guiljan-Wisse en blijft eveneens voor Sjef Peters in charter varen. De nieuwe eigenaar van de vorige Audacia heeft bij Peters een spits ingeruild, die inmiddels verkocht is aan Kalle uit Maasticht. Het is min of meer logisch dat ook dit schip voor Peters BV cement gaat vervoeren. ‘Met de aanleg van de HSL is voor- terreinen inzetbaar; als redelijk klein, maar compact bedrijf zijn we erg flexibel en in staat snel in te kunnen spelen op tal van situaties,’ aldus Sjef Peters. Druppelvormige kop Het casco kwam van scheepswerf Stocrina Kozle te Polen. Peters: ‘Het ontwerp is van Piet en Willem de Waardt, die ook voor de bemiddeling garant stonden. De opdracht was om een schip te bouwen dat met een zo’n klein mogelijke afmeting zoveel mogelijk tonnage mee kan nemen. Met dit concept is het mogelijk dat het schip door een echtpaar bevaren kan worden én waarmee voor de Nederlandse markt zeer concurrerend gewerkt kan worden. Ik ben zeer tevreden met het product dat de Poolse werf geleverd heeft; met de cascobouw De MTU-hoofdmotor, type 12V M60, levert 816 pk bij 1800 toeren. was om eveneens met deze Polen in zee te gaan. De communicatie is optimaal en alles is bespreekbaar. Tijdens de bouw is het voor de Polen geen enkel probleem dat er correcties plaatsvinden.’ ‘Met de bij ons volledig afgebouwde Westlandgracht en Lindengracht hadden we overigens al prima ervaringen met deze scheepswerf opgedaan. Daarnaast doen we ook zaken met een Roemeense werf. Eind juni beginnen we voor de Belgische familie Verdoodt aan de afbouw van een 1450 ton metende gipstanker van 86x10,30 meter, waarvan het casco uit Roemenië komt. Met dat schip wordt voor fabrikant Knauf gips vervoerd van Duitsland naar België.’ ‘De Audacia is qua vormgeving en draagvermogen een uniek ontwerp,’ zegt Sjef Peters over het schip van 70x9,50 meter en een laadvermogen van 1330 ton. De voortstuwing wordt Stofdichte luikenkap De Audacia is speciaal ontworpen voor het vervoer van cement en beschikt over een luchtdicht afsluitbare luikenkap, gefabriceerd bij De Toekomst/J.J. Loose uit Waspik. ‘Het zijn schuifluiken, acht stuks van 8x5,80 meter, die helemaal in het rubber zakken, waardoor het gegarandeerd stofdicht is afgesloten,’ aldus Peter van ’t Hoog, eigenaar van het aan de Veerweg gevestigde bedrijf. ‘De Audacia heeft de luiken bij ons bedrijf opgehaald, zodat de eerste reis van dit nieuwbouwschip naar Waspik ging. Verder hebben wij voor de Audacia de loopplanken en draadmanden geleverd. Omdat de stuurhut ongeveer veertig centimeter omhoog kan, hebben we bovendien een trapje met beweegbare treden gemaakt.’ Naast mede-eigenaar Jan Loose staan tien medewerkers op de loonlijst. Van ’t Hoog vertelt verder over de activiteiten: ‘Jachtbouw maakt ongeveer zestig procent van onze werkzaamheden uit. We bouwen vanaf de Wadloper van 9,50 meter tot en met de Eurotrawler van 16,50 meter lang. In oktober gaat hier de eerste trawler, een jacht met een duidelijke knipoog naar de binnenvaart, te water. Ook reparaties, ongeveer twintig procent van onze omzet, behoren tot ons pakket.’ ‘In feite fabriceren en repareren we alles wat met water te maken heeft. Zo hebben we onlangs op onze werf een stalen buikdenning gemaakt voor het motorschip Luctor. We hebben bij die opdracht zo’n 525 vierkante meter hardox-staal verwerkt. Ons bedrijf is gevestigd aan een zijtak van de Oude Maas. Daar beschikken we over tweehonderd meter kade, waar schepen tot elf meter breed kunnen afmeren. Ons bedrijf werkt voor diverse werven, maar particuliere schippers kunnen indien gewenst rechtstreeks contact met ons opnemen.’

Binnenvaartkrant