Views
1 year ago

2003-11

  • Text
  • Adverteren
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Schepen

PAGINA 26 20 MEI

PAGINA 26 20 MEI 2003 Verbunt b.v. Industriële reiniging en conservering INDUSTRIËLE REINIGING EN CONSERVERING Ervenweg 20 6051 EN Maasbracht Tel.:0475 - 465074 Mob.: 0653232534 Mob.: 0651420142 Mob.: 0622711001 Het bekende adres voor al uw onderhoudswerkzaamheden aan boord van uw schip - REINIGEN MET HD 500 BAR - Conserveren van ruimen, ballasttanks, pieken machinekamers enz. - Alle voorkomende schilderswerkzaamheden - Onderhoud baggermateriaal - Brandschades en milieucalamiteiten - Levering en advies div. verfsystemen - Leveringen eigen schoonmaakproducten - Mobiel in binnen en buitenland Wij hebben voor elk onderhoudsprobleem bij u aan boord een oplossing GEVRAAGD VOF Lombardijen vraagt voor mts Kenora (plantaardige olietanker) een matroos. Vaargebied: internationaal. Telefoonnummer: 078-6123424 Navigatiesystemen voor de scheepvaart Elektronische rivierkaarten Een Tresco kaartsysteem aan halve prijs ? Het kan ! Nieuwe mogelijkheden Nieuwe naam Nieuwe prijs Speciaal voor de binnenvaart. Kaarten en Programma thans volledig conform normen Rijnvaartcommissie Nieuwe ECDIS Viewer nu ook voor Apple computers geschikt!! TRESCO Inland ECDIS viewer €995 * * zonder kaarten Tresco Inland ECDIS viewer • Tresco Radarpilot tel +32(0)36695736 • fax +32(0)6695737 http://www.tresconavigationsystems.com • info@tresconavigationsystems.com De betere BOB sensor ! Sedert april 1999 is het verplicht aan boord van Rijnva- ■ Optimale verzekeringsconcepten voor de binnenvaart ■ Aantrekkelijke premies ■ Probleemloze en snelle schadeafwikkeling MEER DAN ”GOED VERZEKERD!“ Voor een offerte of verdergaande informatie: Trostbrücke 4 · D-20457 Hamburg Tel. +49 (0)40 376 00 40 · Fax +49 (0)40 37 27 87 E-Mail: info@georg-duncker.com www.georg-duncker.com Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419565 www.huizinga-snijder.nl rende binnenvaartschepen een beveiliging aan te brengen ter voorkoming van het overlopen van bunkertanks tijdens het bunkeren. Hoe begrijpelijk deze toevoeging aan het Reglement vanuit het oogpunt van veiligheid en zorg voor het milieu ook moge zijn: het betekent – wederom – een extra investering voor de scheepseigenaar. Gebrek aan concurrentie op dit gebied heeft er voor gezorgd dat de prijzen van de meest gebruikte sensoren op een onnatuurlijk hoog peil liggen. Met ingang van 1 januari 2004 dienen alle schepen te zijn uitgerust met een adequate bunker overvulbeveiliging. Geen beveiliging betekent eenvoudigweg: geen bunkers. Het is te voorzien dat de komende maanden de prijzen van dergelijke sensoren daarom nog aan- zienlijk zullen gaan stijgen. Met de introductie van de X-BOB ® bunker overvul beveiligingssensor willen wij hier verandering in brengen. Niet alleen is onze sensor een lust voor het oog, maar ook en vooral: • Robuust door RVS behuizing en sensorpijp • Eenvoudig te monteren • Onderhoudsvrij Uw specialist op het gebied van: • Airconditioning • Overdruk- en luchtbehandelingsinstallaties • Machinekamer- en ruimventilatoren • RVS volledig afsluitbare klaproosters • Zelftestend en fail-safe • Intrinsiek veilig (EEx ia IIC T4) • Volledig uitwisselbaar met bestaande optische BOB’s en als klap op de vuurpijl bijzonder De X-BOB“ niet de eerste, wél de beste ! WindeX Engineering BV • Houtschelf 20 • 3371 KB Hardinxveld-Giessendam Tel.: 0184 - 611 322 • Fax: 0184 - 611 403 • e-mail inf@windex.nl Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Tel: 0180-430327 / Fax: 0180-433728

PAGINA 27 20 MEI 2003 Rederij Stiphout: vol vertrouwen naar de toekomst De economie kwakkelt, de horeca klaagt, de werkloosheid neemt toe en deskundigen voorspellen voorlopig geen verbetering. Geen veilige basis voor groei en investeringen, lijkt het. Maar directeur Cees van Stiphout van de gelijknamige Maastrichtse rederij blikt vol vertrouwen de toekomst tegemoet. In 2002 en 2003 investeerde hij in twee forse projecten; volgend jaar verhuist hij naar zijn oude stek aan de Maasboulevard. Daar staat ook een forse uitbreiding gepland, mogelijk gevolgd door weer investeringen in 2005 of 2006. Door Jo Bindels In 1952 bouwt Christ van Stiphout, vader van Cees, met geleend geld in Breda een houten rondvaartbootje. Een gedenkwaardig feit. Christ legt daarmee de kiem voor de latere Maastrichtse rederij Stiphout. En Breda maakt in een klap een forse sprong voorwaarts want de stad beschikt daarmee over de eerste en enige passagiersrederij in zijn geschiedenis. In 2002 vierde rederij Stiphout zijn vijftigjarig bestaan. Gegroeid van een houten rondvaartbootje naar een De Jekervallei. (foto Jo Bindels) rederij met vier passagiersboten, 150 man personeel en jaarlijks 250.000 passagiers. In 2002 bracht Rederij Stiphout de Jekervallei in de vaart. Een forse investering, temeer daar dit schip veel kleiner is dan de overige schepen van de vloot en het dus ook minder passagiers kan meenemen. Dat wordt echter meer dan goed gemaakt door de uitstraling van de Jekervallei, die gebouwd is naar het model van de salonboten van de rederij Bonomme uit de 19e Bunkerovervulbeveiliging kan goedkoper Met interesse hebben wij het artikel over de bunkerovervulbeveiliging gelezen in de Binnenvaartkrant van 8 april, waarin wederom is aangetoond dat de binnenvaart wordt overladen met onvolledige regelgeving. Het nut van bunkerovervulbeveiliging zal door weinigen worden betwist; de noodzaak van een (te) dure installatie om dit te bereiken echter wél. De wetgever blijkt in staat – dat mag men althans in het dagelijks leven concluderen – op alle mogelijke gebieden tot in detail te be- en omschrijven met welke systemen men een schip dient uit te rusten. Zeker daar waar dergelijke systemen bestaan uit componenten die op enigerlei wijze gekoppeld moeten worden (in het geval van de BOB: de alarmsensor aan boord en de sensorcontrole-inrichting op het bunkerstation) dient een standaard te worden voorgeschreven die de mogelijkheid open laat de scheepseigenaar een keuze te laten maken uit meerdere toepasbare sensoren. Zo niet echter in het geval van de bunkerbeveiliging! Jarenlang heeft men zich schijnbaar laten inpakken en meeslepen door de lobby van één enkele onderneming, met als gevolg dat een dure “de facto”-standaard is ontstaan, in dit geval een opto-elektronische sensor. Uiteraard functioneert deze sensor naar behoren, maar er zijn legio andere oplossingen denkbaar die evengoed zouden functioneren en die aanmerkelijk minder investeringen vergen. Denk bijvoorbeeld aan eenvoudige vlotterschakelaars. Echter, nu een groot aantal bunkerstations inmiddels is uitgerust met installaties die dergelijke “simpele” schakelsignalen niet kunnen verwerken, ziet het er niet naar uit dat de wetgever alsnog een meer universele signaalverwerking aan boord van de bunkerstations zal voorschrijven. Gewild of ongewild: het gevolg van deze gebrekkige regelgeving is dat een scheepseigenaar op dit moment de “keuze” heeft uit welgeteld één systeem. Terecht merkt u in uw artikel op dat men zich niet moet voorstellen welke gevolgen dit kan hebben op het moment dat de vraag zich exponentieel ontwikkelt. In het beste geval schieten de prijzen van de sensoren nog verder omhoog; in het slechtste geval kan men zijn schip op 1 januari 2004 letterlijk aan de kant leggen. Het huidige prijsniveau van de door ITU geleverde, in Zwitserland door de firma Aquasant vervaardigde, BOB-sensor is ook op dit moment al (te) hoog. Om dit aantoonbaar te maken hebben wij besloten een alternatieve sensor op de markt te brengen, gebaseerd op componenten die reeds meer dan vijftien jaar door ons met succes worden toegepast in opto-elektronische niveaualarmeringen aan boord van chemicaliëntankers. Voor de toepassing als BOB-sensor is een volledig nieuw ontwerp gemaakt van de sensorbehuizing, waardoor deze met een minimum aan onderdelen kan worden samengesteld. Dit vindt uiteraard zijn weerslag in de verkoopprijs. Omdat de productie – geheel in eigen beheer – in Nederland plaatsvindt, zijn wij in staat om snel en in grote aantallen te leveren. Uiteraard is onze X-BOBsensor volledig uitwisselbaar met de bestaande sensoren en bunkeraansluitingen, zowel wat betreft de mechanische (inbouw) als de elektrische (aansluiting) eigenschappen. De X-BOB-sensor zal eind deze maand leverbaar zijn en wordt compleet geleverd met aansluitdoos en een jaar “no-nonsense” garantie. De netto verkoopprijs zal rond 225 euro netto per tank bedragen (uiteraard exclusief inbouw). Wij onderschrijven dus van harte uw commentaar, maar merken daarbij op dat de soep het komende jaar naar alle waarschijnlijkheid niet zo heet gegeten zal gaan worden als deze door onze wetgever wordt opgediend. Louis Bijl, C.E. van ‘t Hof eeuw. Cees van Stiphout: ’Het succes van de Jekervallei is boven verwachting. Dat is te danken aan de uitstraling, de luxe, de nostalgische inrichting en de kleinschaligheid. Het vlaggenschip van onze rederij.’ Vorige maand opende het uit 1838 daterende buitengoed Slavante op de Pietersberg na vele jaren van leegstand weer zijn deuren. Dit historische pand is door Cees liefdevol met oog voor ook het kleinste detail – een van de meer bekende eigenschappen van Cees van Stiphout – in oude luister hersteld. Aan de inrichting van dit onder monumentenzorg staande pand is niets veranderd. Slavante met uitzicht op de Maas – waar ook een aanlegsteiger ligt voor de boten van de rederij – is onder meer bedoeld voor zondagse uitstapjes, als vertrekpunt van wandelingen over de Pietersberg en bruiloften. Slavante past perfect in de nieuwe filosofie van Rederij Stiphout, die Cees omschrijft met een volledig nieuw en door hem uitgevonden woord: nostalgiseren. Brasserie Twee forse investeringen in twee jaar ondanks de economisch slechte tijden sinds september 2001. Bovendien staat er nog een, mogelijk een tweede, forse investering op stapel. Heeft Rederij Stiphout geen last van de kwakkelende economie en de terughoudendheid van de consument? ‘Nee,’ zegt Cees, ‘daar merken wij niets van. Misschien ligt dat ook aan ons beleid. Wij willen de consument in de watten leggen, hij moet bij ons zoveel beleven dat hij weer terugkomt. Continuiteit is een van onze toverwoorden. Wij bieden met onze vier schepen vele mogelijkheden van charters en groepsreizen maar onze pijlers zijn ook de vaste afvaarten. Onze schepen varen op de vastgestelde tijdstippen of er nu honderd passagiers aan boord zijn of maar één.’ In de nostalgiseringsfilosofie past ook de metamorfose van de Geulvallei. Dit schip is enkele weken geleden van blauw en wit geschilderd in de kleuren van de Jekervallei: beige pastelkleuren en warm bruin. Deze gedaanteverwisseling van de Geulvallei is zo opvallend dat vele bekenden Cees aanspraken en vroegen: ‘Heb je nu alweer een nieuw schip gekocht?’ Volgend jaar verhuist rederij Stiphout naar de oude stek tussen de Wilhelminabrug en de St. Servaasbrug aan de vernieuwde Maasboulevard. Aan de lage kade met wandelpromenade langs de Maas zijn de aanlegsteigers gelegen; op de hoge kade komen terrassen, het ticketkantoor en een brasserie met tweehonderd zitplaatsen binnen en 150 op het terras. Cees van Stiphout gaat er van uit dat het aantal passagiers op de nieuwe locatie, door de betere bereikbaarheid vanaf cruciale plekken zoals de Markt en het Vrijthof, stijgt van 250.000 naar 300.000. De rederij heeft dan geografische gezien vier posities van waaruit zij de consument verovert: de passagiersboten, Festi Village (een themarestaurant ingericht als een overdekt dorpsplein in nostalgische, Franse sfeer), Buitengoed Slavante en in 2004 de nieuwe brasserie. Vermeldenswaard zijn ook twee unieke vervoersmiddelen, die Stiphout inzet om bezoekers te vervoeren naar bekende Maastrichtse plekjes: een Engelse dubbeldekker en een Amerikaanse schoolbus. De bekende Maasbrachtse exkastelein F.M., die op grond van zijn overweldigende bescheidenheid alleen aangeduid wil worden met zijn initialen, is de vaste chauffeur op de twee bussen. ’Uitzuiderlijkheden’ In 2005 of 2006 neemt Cees mogelijk voorlopig de laatste beslissing voor een forse investering namelijk uitbreiding van de vloot met een 52- meterschip. Voorwaarde is dat het aantal passagiers inderdaad met twintig procent toeneemt. Hij blikt dus vol vertrouwen naar de toekomst, ondanks de sombere economische prognoses. ‘ Wij hebben met de vier posities de consument veel te bieden op het gebied van ontspanning, cultuur, natuur en culinaire genoegens. Daarnaast zijn ook onze sterke troeven ons streven naar onvoorwaardelijke kwaliteit en het feit dat wij in Zuid-Limburg en Maastricht met zijn uitzuiderlijkheden zijn gevestigd.’ Weer een nieuw woord: uitzuiderlijkheden. Cees legt uit: ‘Uitzuiderlijkheden is een combinatie van uitzonderlijke en zuidelijkbourgondische geneugten.’ Toch maar de redactie van de Dikke van Dale gebeld, die voortdurend op zoek is naar nieuwe woorden in de Nederlandse taal die een plaatsje verdienen in het woordenboek. De redactrice geeft ‘uitzuiderlijkheden’ weinig kans, maar ‘nostalgiseren’ is een potentiële kandidaat. Norm is dat het woord minstens gedurende een periode van drie jaar frequent gebruikt wordt in de media en in de spreektaal. Wel, dit artikel is de eerste aanzet.

De Binnenvaartkrant