Views
4 years ago

2003-11

  • Text
  • Adverteren
  • Schip
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Vaart
  • Schepen

PAGINA 20 20 MEI

PAGINA 20 20 MEI 2003 Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Wij leverden het stuurhuis en de sky lounge, lengte 20 mtr. en breed 6,25 mtr. met hydraulisch gelijkloop systeem. Wij verzorgden de complete betimmering en interieur op het mps Elegant Lady en wensen WT Cruises B.V. een behouden vaart Wij wensen WT Cruises B.V. veel succes en een behouden vaart met het mps Elegant Lady Wij leverden op mps Elegant Lady: - cv-installatie; - airconditioning installatie; - ventilatie; WIJ LEVERDEN: • OMROEP EN MUZIEK INSTALLATIES • SATELLIET EN TV SYSTEEM • BRANDMELD- EN INBRAAK DETECTIE • NAUTISCH CAMERASYSTEEM RONDOM • TELEFOON INSTALLATIE MET GSM KOPPELING EN WENSEN HET MPS ELEGANT LADY EEN BEHOUDEN VAART BAM Pro Electronics bv Dorpsweg 113 4223 NG Hoornaar Tel. 0183 589 589 Fax 0183 589 595 Email: bam@bampro.nl - machinekamer-ventilatie. Wij wensen WT Cruises B.V. een behouden vaart Doornenburgsestraat 33 6691 HB Gendt Tel. 0481 - 421267 Fax. 0481 - 424272 1000 m 2 Exclusieve Verlichting en Decoratieve woonaccessoires O P E N I N G ST I J D E N : maandag 13-18 uur, dinsdag en woensdag 9-18 uur, donderdag 9-20 uur, vrijdag 9-21 uur, zaterdag 9-17 uur. Vlakbij Nijmegen aan de A73, afslag Beuningen, op park ‘De Heuve’ ezoek Nederlands’ mooiste en grootste verlichtingsgroothandelstoonzaal, op meer dan 1000 m 2 vindt u een compleet scala aan exclusieve verlichting en woonaccessoires. Van rustiek tot design, van klassiek tot modern, alle stijlen en smaken zijn vertegenwoordigd. Webo Verlichting Hadrianussingel 27, 6642 AH Beuningen tel. (024) 677 6800, fax (024) 677 2424 Wij wensen WT Cruises B.V. een behouden vaart met het mps Elegant Lady B Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 050 - 526 25 55 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L

Passagiersvaartrederij WT Cruises in Rotterdam heeft het nieuwe mps Elegant Lady in gebruik genomen. Het prachtig gelijnde schip werd zaterdag 3 mei in Grave bij de werf waar het vanaf de kiel werd gebouwd, gedoopt door mevrouw Marieke de Bot, echtgenote van Lau de Bot, voorzitter van de Raad van Commissarissen van WT Cruises en de laatste maanden vooral projectleider van de nieuwbouw. Na de doop werd het schip ‘ingewijd’ door een 24-uursreis te maken met als passagiers alle onderaannemers met hun echtgenotes. ‘Én met hun gereedschapskist,’ lacht Lau de Bot. ‘En dat is belangrijk voor als zich tijdens die eerste reis technische problemen voordoen.’ De dag van de doop volgde op een paar hectische dagen (en nachten) waarin met name de finishing touch aan het interieur toch weer heel wat voeten in de aarde bleek te hebben. Zoals gebruikelijk bij passagiersschepen is ook de Elegant Lady bepaald geen schip van dertien in een dozijn. Er zijn legio bijzondere kwaliteiten. Doorslaggevend voor het karakter van dit schip is de doordachte keuze van WT Cruises voor een tweedekker. Lau de Bot: ‘We wilden het zonnedek lager hebben, zodat bij een brugpassage de mensen niet te vaak van het zonnedek moeten worden gejaagd. Dat kon door twee dekken te bouwen. Het scheelt twintig passagiers die je mee kunt nemen, maar het kost natuurlijk ook wel minder om te bouwen.’ Het zonnescherm, geleverd door EBR, is gemaakt van een stalen onderbak en een aluminium bovenbouw. Met twintig meter lengte en zes meter breedte is dit scherm groter dan op de meeste schepen. De constructie rust op zes hefcilinders, die door een hydraulisch gelijkloopsysteem gelijktijdig in en uit kunnen gaan. Het schip heeft een kruiphoogte van 5,90 meter. Alleen op het Main-Donau-kanaal zullen de passagiers het zonnedek regelmatig moeten verlaten omdat de bruggen daar te laag zijn om zonder ‘af te breken’ onderdoor te kunnen. Op het schip wordt dan alles verlaagd tot het niveau van de relingen op het zonnedek. Een zonnedek dat overigens wel beschikt over een volwaardige bar, waar – in het klein – dezelfde service mogelijk is in de lounge op een lager dek. De trap naar het zonnedek maakt deel uit van het in het atrium beginnende trappenhuis. Ook dat is een unicum in de passagiersvaart, waar meestal het zonnedek alleen bereikbaar is via een aparte trap. Canadezen Met de Elegant Lady kunnen 128 passagiers mee in 64 hutten. De bemanning telt 28 mensen. Het schip is de eerste jaren verhuurd aan een Canadese touroperator, waarvan de eigenaar overigens als 14- jarige uit Groningen emigreerde naar Canada. De bouwkosten bedroegen zo’n negen miljoen euro. Het schip is met 110 bij 11,40 meter oppervlakte geschikt voor alle grote vaarwegen in Europa. ‘We wilden niet langer of breder bouwen, omdat we geen uitzonderingsvergunningen wilden hoeven aanvragen voor bepaalde trajecten.’ Aldus de Raad van Commissarissen van WT Cruises. De rederij bouwt nieuwe schepen in eigen beheer en streeft ernaar onafhankelijk te blijven van buitenlandse investeerders. Dankzij de keuze voor twee dekken konden de dekken zelf iets hoger worden en daarmee hogere plafonds krijgen. Dat schenkt met name de lounge een meer chique uitstraling. Er is bij de inrichting niet expliciet gekozen voor modern of klassiek. Het exterieur is duidelijk wel ultramodern, volgens de lijn van het mps Erasmus van begin jaren ‘90. Het interieur van de Elegant Lady is echter meer een mix van klassiek en modern, een best of both worlds. De glazen deuren zijn in zekere zin wel modern te noemen, hoewel de omlijsting ervan in hout is. De entree aan boord is met veel brons wel weer echt klassiek te noemen. De hutten zijn overgenomen van de modellen in het twee jaar oude mps Europa van WT Cruises. De lijn van het mps Erasmus werd weliswaar overgenomen, maar daar is wel een hele andere constructie op gebouwd. De Bot: ‘Motorisch gezien is alles helemaal nieuw. Technisch is er in vergelijking PAGINA 21 20 MEI 2003 WT Cruises trots op nieuw mps Elegant Lady De Rijn heeft er een Elegante Dame bij Sfeervol ontspannen in de lounge. Iedereen(d) sprak erover. De Elegant Lady bij Scheepswerf Grave voor de wal even voor de Doopplechtigheid. (foto’s MGR) met een schip dat zeven jaar geleden werd gebouwd een wereld van verschil.’ Ook in de stuurhut is een en ander veranderd. ‘Ik probeer de ervaring die ik heb opgedaan in continuvaart met containers ook over te brengen bij de bouw van dit passagiersschip.’ Lau de Bot was jarenlang een vooruitstrevend ondernemer in de containerbinnenvaart . ‘Te denken valt daarbij aan de camera’s die bij de wingbediening worden gebruikt. Je kunt dan met name in sluizen op de millimeter nauwkeurig varen. Dat is belangrijk om stoten te voorkomen.’ Iets dat in de passagiersvaart nog belangrijker is dan in de vrachtvaart. Noodstop De twee Aquamaster-roerpropellers (van fabrikant Rolls Royce) van de Elegant Lady worden aangedreven door twee Caterpillar-motoren van elk 1.000 pk. Om het schip af te remmen kunnen de Aquamasters 180 graden draaien. Bij de eerste technische proefvaart werd een snelheid bereikt van bijna 25 kilometer per uur en bij een noodstop lag het schip in 54 seconden stil en gebruikte daarvoor een afstand van 200 meter. Lau de Bot zou voor de passagiersvaart blij zijn als de EU eenmaal is uitgebreid. ‘We hebben nu mensen van buiten de EU in dienst, uiteraard met vergunning. Het kaderpersoneel is echter volledig Nederlands. Maar het zijn uitstekende vakmensen uit bijvoorbeeld Tsjechië.’ Kapitein van de Elegant Lady is de ervaren Gerrit Brevoort. De bouwtermijn van een passagiersschip luistert altijd zeer nauw vanwege de start van het cruiseseizoen. Daar moest WT Cruises een tegenvaller incasseren, want door het hoge water op de Maas liep het in aanbouw zijnde achterschip bij Scheepswerf Grave onder water en liep de bouw drie weken vertraging op. ‘Dat kost ons zeker een week verhuur.’ Dat was even slikken maar met het vooruitzicht van een mooi vaarseizoen voor de boeg was 3 mei toch vooral een heel plezierige dag voor WT Cruises. Bovendien is tussen het moment van opdracht geven aan de scheepswerf en Scheepswerf Grave bv Bouw casco en afbouw Vereniging Oranje Verzekering Geveke Motoren 2 x Caterpillar hoofdmotor type 3508 (B) DT-TA electronic, vermogen 973 pk bij 1600 omw./min., 3 x Caterpillar generator aandrijving type 3406 C DI-TA, 1 x Caterpillar voor boegschroef type 3406 C DI-TA met een vermogen van 406 pk bij 1800 omw./min. Blokland Non Ferro BV Warmtewisselaars Rubber Design BV Flexibele opstelling hoofdmotoren en uitlaatgassystemen SKB Alu. machinekamer vloerplaten Rolls Royce Aquamaster 2 x Veth Motoren bv Veth Jet boegschroef type 2-K- 1000 Bam Pro Electronics bv Omroep en muziek installaties, satelliet en TV systeem, brandmeld en inbraak detectie, camerasysteem, telefoon installatie met GSM koppeling Webo Verlichtingsindustrie BV Verlichting en woon accessoires SUN Staalunie Nijmegen BV RVS railingwerk, trappen en reklamebordhouders TotalFinaElf Nederland N.V. Fina smeermiddelen Tresco Navigation Systems BvbA Inland Ecdis Viewer de oplevering ongeveer één jaar verstreken, en dat verraadt toch een voortvarende aanpak bij de werf aan de Maas. In dat jaar werden verwerkt: 650 ton staal, vijftien ton aan kabels, 8.000 kilo verf, 257 ton betimmering, 200 ton brandstof, 313 ton drinkwater verbruikt en verwerkt. Wie leverden aan het mps Elegant Lady NRF Beunkoelers EBR BV Stuurhuis en Sky lounge met hydraulisch gelijkloop systeem Van Tiem Electro BV Nautische apparatuur Alewijnse Electro Electrische installatie Rafa scheepsramen Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Willemsen Interieurbouw BV Volledige betimmering en interieur Ahorn bv Keuken Klimaatservice Holland bv CV installatie, airco installatie, ventilatie en machinekamer ventilatie Dyvler Materiaal bv Ankers, lieren en kettingen Misti Scheepsreparatiebedrijf 2 loopplankkranen 8 mtr/500 kg DBR Pumps and Parts Pompen Schegro BV Scheepsbenodigdheden en veiligheidspakket Dutch Marine Systems bv Brandwerende platen Erasmus afbouwsystemen BV Plaatsen en monteren brandwerende platen Fiwado BV Fina smeermiddelen en gasolie Smulders de Profile Fietsspecialist Fitness apparatuur

Binnenvaartkrant